Tekstweergave van NL-WbdRAZU_VHL_1858-12-12_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
4o , 1858 . PRIJS DER ADVERIEXHEN : A cl verten tien van 1 tot C regels / 0,30 ; iedere rtó gel daarboven 5 ets ., uifgeLonien het Z'>gelr<«gt . lügevcr G . S . A , STüART . iimieii heeft onlangs yiisl « iHToigeiMle , adres 5 belreffeiiile 5geii , waarvan een afscliri I)ö GeMeciile-raac geslekt ea iiia^edieiMi ^ tr ilesi { laiifeg wmi Sp ii-i?eeeraal is iii^e - aan ( Ie Tweede Hamer dei » Stateii-C3 Aan lim MAJEnEI ! DEN EONU'G . SIRE ! Geeft met den mcestcn eerbied te kennen , de Qe - mcente-raad van Vianen . Provincie Zuid Holland . De algemccue zaak der spoor\^egcn heeft ook in onze gemeente groote belangstelling opgewekt ; y^ïj vermeenen echter , dat het algemeen belang zoo van het Ilijk als ^ an de ingezetenen op eeiie min kostbare Aiijze kan be - vorderd worden , dan door de geprojecteerde spoorweg - lijnen . Dit algemeene belang gaat gepaard met dat onzer Gemeente , hetwelk ons de vrijheid doet nemen , onze besclioii , ingen mede te deelen . en ons eerbiedig ,| tot Uwe Majesteit te wenden , met het verzoek , om üie in gunstige overweging te nemen . Het komt ons namelijk voor , dat eene Ljn vau Utrecht over Vianen ntiar Oorinchem , alsmede eene lijn van Rotteidam i.vsgs Dordrecht insgelijks naar Goriiicliem eene voldoe . de gelegenheid daarsteUcn . om het Noor - den , Oosten en Westen des Rijks , met hei Zuiden te verbinden , wanneer te Gorinchera ^ de overtogt over de I rivier de Merwedn door eene brug werd daaigcsteld , . hetwelk naar onze bescheidene rocening , de voorkeur zoude verdienen , boven de daarstelling van een stoom - ^ 7 vlot tot overvaart van het Hollandsch Diep aan den ^ ÜEoerdijk , terwijl aLdan dezelfde lijn aan gene zijde dei | 3Ierwcde zou kunnen worden verlengd tot ' s Hertogen - t^bosch , en eene andere verlenging naar Breda . V^ij veroorloven ons tevens , aan ons voorgekomene ^■' voordeelen aan te wijzen , dje de vaststelling van zoo - ^ flanige lijnen boven andere zouden aanbevelen . De weg van Utreclit over Vianen naar Gorinchem levert de kortst mogelijke veibinding op tussclien Utrecht en Breda , om van daar de bestaande spoorneglijn te volgen naar Antwerpen , of in verbinding te komen met den geprojecteerden Zeeuwsch-Limburgschen Spoorweg ; en daar gemelde weg tevens loodregt staat op de lijn van Rotterdam naar Gorinchem , en zich alzoo aansluit aan de lijn die van daar uitgaat naar ' s Hertogenbosch , zal zij tevens zijn niet alleen de goedkoopst aan te leggen lijn , om de Noorder - en Zuider-spoorvvegen on - derling te verbinden , maar ook de kdTtste , wat den tijd van vervoer betreft ; terwijl het blijkbaar is . met een oogopslag op de kaart des lands , dat ook de lijn tus - schen Rotterdam en ' s Hertogenbosch langs Gorinchem , bijna regtloopende , mede de kortöte en minst kostbare ' ste verbinding daarstelt . Bovendien kan tot den aanleg van een « poorueg van Vi - anen naar Gorinchem alsmede in de Ljn , komende van Rotterdam langs Dordrecht naar Gorinchem , gebruik wor - den gemaakt van ' s Rijks kanaaldijkcii langs de Zedcrik en langs het verlengde kanaal naarSteenenhock , welke kanaal - dijken eene uitmuntende gelegenheid , naar de meening der adressanten , zouden opleveren , waardoor niet alleen de kosten van onteigening , maar ook die van den aan - koop en aanleg van gronden . aanzienlijk zouden vermin - derd worden , of wel als bate tan behoeve van het Rijk zouden verstrekken . V/ijdcrs achten de adressanten het als cenc aanbeve - ling voor de hierboven opgegeven vaststelling der lijnen dat alsdan de spoorweg evenwijdig zou loopen , vooreerst met de Vaartsche Ri^jn van Utrecht tot de Lek , en van daar met het Zederik Kanaal tot Gorinchem ; en de weg van Rotterdam over Dordrecht naar Gorinchem , even - wijdig met de Maas , de Noord en de Merwede/en er 1 ^