Tekstweergave van NL-WbdRAZU_VHL_1858-12-12_001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
4o
,
1858
.
PRIJS
DER
ADVERIEXHEN
:
A
cl
verten
tien
van
1
tot
C
regels
/
0,30
;
iedere
rtó
gel
daarboven
5
ets
.,
uifgeLonien
het
Z'>gelr<«gt
.
lügevcr
G
.
S
.
A
,
STüART
.
iimieii
heeft
onlangs
yiisl
«
iHToigeiMle
,
adres
5
belreffeiiile
5geii
,
waarvan
een
afscliri
I)ö
GeMeciile-raac
geslekt
ea
iiia^edieiMi
^
tr
ilesi
{
laiifeg
wmi
Sp
ii-i?eeeraal
is
iii^e
-
aan
(
Ie
Tweede
Hamer
dei
»
Stateii-C3
Aan
lim
MAJEnEI
!
DEN
EONU'G
.
SIRE
!
Geeft
met
den
mcestcn
eerbied
te
kennen
,
de
Qe
-
mcente-raad
van
Vianen
.
Provincie
Zuid
Holland
.
De
algemccue
zaak
der
spoor\^egcn
heeft
ook
in
onze
gemeente
groote
belangstelling
opgewekt
;
y^ïj
vermeenen
echter
,
dat
het
algemeen
belang
zoo
van
het
Ilijk
als
^
an
de
ingezetenen
op
eeiie
min
kostbare
Aiijze
kan
be
-
vorderd
worden
,
dan
door
de
geprojecteerde
spoorweg
-
lijnen
.
Dit
algemeene
belang
gaat
gepaard
met
dat
onzer
Gemeente
,
hetwelk
ons
de
vrijheid
doet
nemen
,
onze
besclioii
,
ingen
mede
te
deelen
.
en
ons
eerbiedig
,|
tot
Uwe
Majesteit
te
wenden
,
met
het
verzoek
,
om
üie
in
gunstige
overweging
te
nemen
.
Het
komt
ons
namelijk
voor
,
dat
eene
Ljn
vau
Utrecht
over
Vianen
ntiar
Oorinchem
,
alsmede
eene
lijn
van
Rotteidam
i.vsgs
Dordrecht
insgelijks
naar
Goriiicliem
eene
voldoe
.
de
gelegenheid
daarsteUcn
.
om
het
Noor
-
den
,
Oosten
en
Westen
des
Rijks
,
met
hei
Zuiden
te
verbinden
,
wanneer
te
Gorinchera
^
de
overtogt
over
de
I
rivier
de
Merwedn
door
eene
brug
werd
daaigcsteld
,
.
hetwelk
naar
onze
bescheidene
rocening
,
de
voorkeur
zoude
verdienen
,
boven
de
daarstelling
van
een
stoom
-
^
7
vlot
tot
overvaart
van
het
Hollandsch
Diep
aan
den
^
ÜEoerdijk
,
terwijl
aLdan
dezelfde
lijn
aan
gene
zijde
dei
|
3Ierwcde
zou
kunnen
worden
verlengd
tot
'
s
Hertogen
-
t^bosch
,
en
eene
andere
verlenging
naar
Breda
.
V^ij
veroorloven
ons
tevens
,
aan
ons
voorgekomene
^■'
voordeelen
aan
te
wijzen
,
dje
de
vaststelling
van
zoo
-
^
flanige
lijnen
boven
andere
zouden
aanbevelen
.
De
weg
van
Utreclit
over
Vianen
naar
Gorinchem
levert
de
kortst
mogelijke
veibinding
op
tussclien
Utrecht
en
Breda
,
om
van
daar
de
bestaande
spoorneglijn
te
volgen
naar
Antwerpen
,
of
in
verbinding
te
komen
met
den
geprojecteerden
Zeeuwsch-Limburgschen
Spoorweg
;
—
en
daar
gemelde
weg
tevens
loodregt
staat
op
de
lijn
van
Rotterdam
naar
Gorinchem
,
en
zich
alzoo
aansluit
aan
de
lijn
die
van
daar
uitgaat
naar
'
s
Hertogenbosch
,
zal
zij
tevens
zijn
niet
alleen
de
goedkoopst
aan
te
leggen
lijn
,
om
de
Noorder
-
en
Zuider-spoorvvegen
on
-
derling
te
verbinden
,
maar
ook
de
kdTtste
,
wat
den
tijd
van
vervoer
betreft
;
terwijl
het
blijkbaar
is
.
met
een
oogopslag
op
de
kaart
des
lands
,
dat
ook
de
lijn
tus
-
schen
Rotterdam
en
'
s
Hertogenbosch
langs
Gorinchem
,
bijna
regtloopende
,
mede
de
kortöte
en
minst
kostbare
'
ste
verbinding
daarstelt
.
Bovendien
kan
tot
den
aanleg
van
een
«
poorueg
van
Vi
-
anen
naar
Gorinchem
alsmede
in
de
Ljn
,
komende
van
Rotterdam
langs
Dordrecht
naar
Gorinchem
,
gebruik
wor
-
den
gemaakt
van
'
s
Rijks
kanaaldijkcii
langs
de
Zedcrik
en
langs
het
verlengde
kanaal
naarSteenenhock
,
welke
kanaal
-
dijken
eene
uitmuntende
gelegenheid
,
naar
de
meening
der
adressanten
,
zouden
opleveren
,
waardoor
niet
alleen
de
kosten
van
onteigening
,
maar
ook
die
van
den
aan
-
koop
en
aanleg
van
gronden
.
aanzienlijk
zouden
vermin
-
derd
worden
,
of
wel
als
bate
tan
behoeve
van
het
Rijk
zouden
verstrekken
.
V/ijdcrs
achten
de
adressanten
het
als
cenc
aanbeve
-
ling
voor
de
hierboven
opgegeven
vaststelling
der
lijnen
dat
alsdan
de
spoorweg
evenwijdig
zou
loopen
,
vooreerst
met
de
Vaartsche
Ri^jn
van
Utrecht
tot
de
Lek
,
en
van
daar
met
het
Zederik
Kanaal
tot
Gorinchem
;
en
de
weg
van
Rotterdam
over
Dordrecht
naar
Gorinchem
,
even
-
wijdig
met
de
Maas
,
de
Noord
en
de
Merwede/en
er
1
^