Tekstweergave van NL-WbdRAZU_VHL_1856-07-20_001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Ao
.
1850
.
i
^/
Ti
'
A
EN
E
]
gfigf-'ffTgjc-'-'agaysae
sj
Ba
Baf'jTO
^
ZONDAG
20
JÜLIJ
.
PRIJS
DER
ADVERTENTIES
.
Advertentiën
van
1
tot
6
regels
ƒ
0,30
;
iederere
-
gel
daarboven
5
ets
.,
uitgenomen
het
zegelregt
Verschijnt
iederen
Zondag-morgen
.
ABOMEMENTS
-
PRIJS
.
Voor
Vianen
per
drie
maanden
....
f
0,70
.
Voor
de
omliggende
Gemeenten
franko
p
.
p
.
ƒ
0,80
.
Uitgever
G
.
S
.
A
.
STUART
.
KBNNISOJEVING
.
BURGEMEESTER
EN
WETHOUDERS
van
Vunen
,
brengen
krach
-
tens
bekomene
aanschrijving
van
den
Heer
Staatsraad
Commissaris
des
Konings
in
Zuid-Holland
,
dd
.
11
Julij
jl
.
A
.
No
.
6286
(
2
Afd
.)
ter
kennissc
:
dat
Zijne
HL^cstcil
bij
besluit
van
25
.
lunij
jl
.
No
.
59
heeft
gelieven
te
bepalen
,
dat
het
handgeld
voor
de
Hccrulen
,
die
,:
ich
voor
de
Ko
-
loniale
dienst
veibindcn
,
hetwelk
th.ins
,
voor
Nederlanders
zesUg
gulden
en
\
üor
vreemdelingen
veertig
gulden
bedraagt
,
voor
de
eerste
tot
tachtig
gulden
en
voor
de
laauto
lot
zestig
gulden
zal
worden
verhoogd
,
van
welk
bedrag
aan
de
belanghebbenden
,
al
dadelijk
vóór
hunne
op
-
zending
naar
Ilardei-wyk
,
een
vierde
,
zal
kunnen
worden
betaald
.
Vianen
,
lö
Julij
18o6
.
Burgemeester
,
en
Wethouders
vnornd
.
Bwgcmeeslrr
.
W
.
RoObCBOOM
.
Be
Setretans
.
3
.
A
.
M
.
PriJS
.
liet
Kanaal
van
SUEZ
naar
PEL
USE
.
Ook
deze
onderneming
heeft
hare
tegenstanders
,
welke
onderneming
heeft
die
niet
altijd
gehad
?
men
beschouw
-
de
toch
Vasco
de
Gai
die
het
eerst
den
weg
ter
zee
naar
Oost-Indie
vond
,
als
een
vermetel
zoeker
.
als
een
man
die
eenc
Godtergende
onderneming
wilde
uit
-
voeren
,
een
roekelooze
,
die
zijn
leven
moede
was
,
die
■
een
zelfmoord
pleegde
,
en
zijne
schcepsgezcUen
ter
slagt
-
bank
voerde
,
want
de
Kaap
de
Goede
Hoop
om
te
varen
,
was
eenmaal
door
God
zelf
verboden
;
de
Voorzienigheid
,
had
daar
draken
,
en
andere
monsters
,
draaikolken
,
dik
,
drabbig
water
geschapen
om
alle
omvaart
van
die
Kaaj
)
te
verhinderen
,
en
de
menschen
te
waarschuwen
die
niet
te
beproeven
.
Thans
zijnde
opgegeven
zwarigheden
van
anderen
aard
^
zij
zijn
thans
uit
de
zaak
zelve
ontleend
.
Nu
beweert
men
is
de
Roode
Zee
moeijelijk
te
bevaren
;
de
zeilsche
-
pen
zullen
op
hunne
reis
naar
Oost-Indie
wel
een
kor
-
teren
weg
hebben
af
te
leggen
,
maar
windstilten
en
te
-
genwinden
,
zullen
het
doel
der
gcheelc
vaart
,
de
winst
aan
tijd
geheel
doen
missen
.
—
liet
verkeer
van
Euro
-
pa
en
Amerika
met
Oost-Indie
is
,
zegt
men
,
niet
vol
-
doende
om
van
de
schatten
die
deze
onderneming
zal
verslinden
,
eenige
winsten
te
verkrijgen
,
eenige
terug
-
gave
te
bekomen
,
de
kosten
van
onderhoud
zullen
meer
bedragen
,
dan
de
gelden
die
de
schepen
in
de
vaart
op
O
.
I
.
zullen
kunnen
betalen
.
De
Roode
zee
is
in
de
laatste
drie
eeuwen
niet
veel
bevaren
,
dus
kan
men
van
gevaren
op
die
zee
,
of
meer
-
i
dere
veiligheid
op
hare
wateren
spreken
,
zonder
veel
of
zonder
gegronde
tegenspraak
te
kunnen
verwachten
.
Maar
sommige
daadzaken
bestaan
er
toch
,
waaruit
men
gegronde
berekeningen
kan
afleiden
.
De
voornaamste
daarvan
is
dat
de
vaart
der
stoombooten
,
op
deze
zee
bijna
zonder
ongelukken
geschiedt
.
Zij
hebben
meer
veiligheid
omdat
hun
weg
niet
zoo
gevaarlijk
is
.
Het
is
reeds
bewezen
dat
de
Roode
zee
voor
de
stoomvaart
geschikter
is
,
dan
vele
andere
gedeelte
van
den
Oceaan
.
In
die
zee
is
een
diepe
geul
of
bedding
,
er
bestaan
geene
klippen
,
en
de
kusten
zijn
steil
.
De
zeilschepen
zullen
in
de
Roode
see
de
wind
voor
of
tegen
hebben
,
naar
de
tijd
waarin
zij
varen
.
JVIaar
als
men
deze
zwarigheid
in
hare
volle
v/aarde
in
reke
-
ning
brengt
,
moet
men
toch
ook
de
moeijelijklieden
,
die
langs
den
tegenwoordigen
weg
naar
O
.
ï
.
bestaan
,
niet
over
het
hoofd
zien
.
De
Kaap
de
Goede
Hoop
,
die
eerst
de
Stormkaap
heette
,
is
vrel
zoo
gevaarlijk
niet
als
waarvoor
zij
gehouden
werd
,
en
men
heeft
die
op
onderscheidene
wijze
door
de
ondervinding
ge
-
leerd
,
weten
te
verminderen
,
maar
zonder
zwarig
-
heden
is
de
omvaart
van
die
Kaap
niet
;
de
zeelieden
zei
ven
zullen
misschien
gaarne
zien
dat
zij
die
omvaart
zullen
kunnen
ontwijken
.
De
Roode
zee
is
voorzeker
veel
minder
gevaarlijk
dan
het
Kanaal
tus
-
schen
Engeland
en
Frankrijk
en
door
dit
Kanaal
ver
-
zendt
de
geheele
wereld
haren
goederen
en
schatten
.
De
voorstanders
van
den
weg
om
de
kaap
euUen
het
dus
vooreen
geluk
houden
dat
zoo
wel
de
gevaren
met
het
oponthoud
gelijkgesteld
worden
,
v.ant
dit
zal
wel
de
uiterste
eisch
van
hunne
beweringen
kunnen
zijn
,
misschien
zullen
zij
wel
toegeven
dat
de
schaal
in
dit
opzigt
ten
voordeele
van
Suez
moet
overslaan
,
maar
dan
nog
blijft
langs
dezen
weg
de
helft
van
de
lengte
en
van
den
tijd
ten
voordeele
van
het
Kanaal
van
Suez
naar
Peluze
.
Wat
het
vervoer
van
de
hoeveelheid
goederen
en
hei
verkeer
met
O
.
I
.
betreft
,
deze
stelt
M
.
de
Lesseps
op
3
millioen
ton
en
deze
stelling
is
zeker
niet
boven
de
waarheid
.
Hij
heeft
zelfs
niet
in
rekening
gebragt
het
meerdere
vervoer
,
het
meerdere
verkeer
dat
ontstaan
zal
als
deze
weg
zal
geopend
wezen
.
De
jaarboeken
van
huitenlandscken
handel
,
die
het
departement
van
koop
-
handel
uitgeeft
wijzen
aan
dat
de
hoeveelheid
goederen