Tekstweergave van NL-WbdRAZU_VHL_1856-07-20_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Ao . 1850 . i ^/ Ti ' A EN E ] gfigf-'ffTgjc-'-'agaysae sj Ba Baf'jTO ^ ZONDAG 20 JÜLIJ . PRIJS DER ADVERTENTIES . Advertentiën van 1 tot 6 regels ƒ 0,30 ; iederere - gel daarboven 5 ets ., uitgenomen het zegelregt Verschijnt iederen Zondag-morgen . ABOMEMENTS - PRIJS . Voor Vianen per drie maanden .... f 0,70 . Voor de omliggende Gemeenten franko p . p . ƒ 0,80 . Uitgever G . S . A . STUART . KBNNISOJEVING . BURGEMEESTER EN WETHOUDERS van Vunen , brengen krach - tens bekomene aanschrijving van den Heer Staatsraad Commissaris des Konings in Zuid-Holland , dd . 11 Julij jl . A . No . 6286 ( 2 Afd .) ter kennissc : dat Zijne HL^cstcil bij besluit van 25 . lunij jl . No . 59 heeft gelieven te bepalen , dat het handgeld voor de Hccrulen , die ,: ich voor de Ko - loniale dienst veibindcn , hetwelk th.ins , voor Nederlanders zesUg gulden en \ üor vreemdelingen veertig gulden bedraagt , voor de eerste tot tachtig gulden en voor de laauto lot zestig gulden zal worden verhoogd , van welk bedrag aan de belanghebbenden , al dadelijk vóór hunne op - zending naar Ilardei-wyk , een vierde , zal kunnen worden betaald . Vianen , Julij 18o6 . Burgemeester , en Wethouders vnornd . Bwgcmeeslrr . W . RoObCBOOM . Be Setretans . 3 . A . M . PriJS . liet Kanaal van SUEZ naar PEL USE . Ook deze onderneming heeft hare tegenstanders , welke onderneming heeft die niet altijd gehad ? men beschouw - de toch Vasco de Gai die het eerst den weg ter zee naar Oost-Indie vond , als een vermetel zoeker . als een man die eenc Godtergende onderneming wilde uit - voeren , een roekelooze , die zijn leven moede was , die een zelfmoord pleegde , en zijne schcepsgezcUen ter slagt - bank voerde , want de Kaap de Goede Hoop om te varen , was eenmaal door God zelf verboden ; de Voorzienigheid , had daar draken , en andere monsters , draaikolken , dik , drabbig water geschapen om alle omvaart van die Kaaj ) te verhinderen , en de menschen te waarschuwen die niet te beproeven . Thans zijnde opgegeven zwarigheden van anderen aard ^ zij zijn thans uit de zaak zelve ontleend . Nu beweert men is de Roode Zee moeijelijk te bevaren ; de zeilsche - pen zullen op hunne reis naar Oost-Indie wel een kor - teren weg hebben af te leggen , maar windstilten en te - genwinden , zullen het doel der gcheelc vaart , de winst aan tijd geheel doen missen . liet verkeer van Euro - pa en Amerika met Oost-Indie is , zegt men , niet vol - doende om van de schatten die deze onderneming zal verslinden , eenige winsten te verkrijgen , eenige terug - gave te bekomen , de kosten van onderhoud zullen meer bedragen , dan de gelden die de schepen in de vaart op O . I . zullen kunnen betalen . De Roode zee is in de laatste drie eeuwen niet veel bevaren , dus kan men van gevaren op die zee , of meer - i dere veiligheid op hare wateren spreken , zonder veel of zonder gegronde tegenspraak te kunnen verwachten . Maar sommige daadzaken bestaan er toch , waaruit men gegronde berekeningen kan afleiden . De voornaamste daarvan is dat de vaart der stoombooten , op deze zee bijna zonder ongelukken geschiedt . Zij hebben meer veiligheid omdat hun weg niet zoo gevaarlijk is . Het is reeds bewezen dat de Roode zee voor de stoomvaart geschikter is , dan vele andere gedeelte van den Oceaan . In die zee is een diepe geul of bedding , er bestaan geene klippen , en de kusten zijn steil . De zeilschepen zullen in de Roode see de wind voor of tegen hebben , naar de tijd waarin zij varen . JVIaar als men deze zwarigheid in hare volle v/aarde in reke - ning brengt , moet men toch ook de moeijelijklieden , die langs den tegenwoordigen weg naar O . ï . bestaan , niet over het hoofd zien . De Kaap de Goede Hoop , die eerst de Stormkaap heette , is vrel zoo gevaarlijk niet als waarvoor zij gehouden werd , en men heeft die op onderscheidene wijze door de ondervinding ge - leerd , weten te verminderen , maar zonder zwarig - heden is de omvaart van die Kaap niet ; de zeelieden zei ven zullen misschien gaarne zien dat zij die omvaart zullen kunnen ontwijken . De Roode zee is voorzeker veel minder gevaarlijk dan het Kanaal tus - schen Engeland en Frankrijk en door dit Kanaal ver - zendt de geheele wereld haren goederen en schatten . De voorstanders van den weg om de kaap euUen het dus vooreen geluk houden dat zoo wel de gevaren met het oponthoud gelijkgesteld worden , v.ant dit zal wel de uiterste eisch van hunne beweringen kunnen zijn , misschien zullen zij wel toegeven dat de schaal in dit opzigt ten voordeele van Suez moet overslaan , maar dan nog blijft langs dezen weg de helft van de lengte en van den tijd ten voordeele van het Kanaal van Suez naar Peluze . Wat het vervoer van de hoeveelheid goederen en hei verkeer met O . I . betreft , deze stelt M . de Lesseps op 3 millioen ton en deze stelling is zeker niet boven de waarheid . Hij heeft zelfs niet in rekening gebragt het meerdere vervoer , het meerdere verkeer dat ontstaan zal als deze weg zal geopend wezen . De jaarboeken van huitenlandscken handel , die het departement van koop - handel uitgeeft wijzen aan dat de hoeveelheid goederen