Tekstweergave van NL-WbdRAZU_VHL_1855-04-15_002
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
wijs
moet
door
de
gemeente
zelve
vastgesteld
worden
,
moet
met
bepaalde
grenzen
en
lijnen
pange^^ezen
\^
orden
.
Is
dit
gedaan
,
dan
kieze
men
den
onderwijzer
,
die
voor
zoo
-
danige
inrigting
het
geschikst
geoordeeld
wordt
;
wien
men°dat
doel
in
al
zijn
omvang
durft
toevertrouwen
.
Deze
beschouwing
brengt
ons
van
zelve
op
de
inrig
-
ting
voor
hot
middelbaar
onderwijs
hier
te
Vianen
en
de
vrfkature
,
door
bet
aftreden
van
den
onderwijzer
P
.
Stuart
ontstaan
.
Doch
laat
ons
hier
eerst
eenige
woor
-
den
over
den
heer
Stuart
laten
voorafgaan
;
want
van
hem
is
het
Als
jongeling
van
24
.
jaren
aan
'
t
hoofd
eener
inrig
-
ting
van
onderwijs
en
opvoeding
geroepen
,
laadde
hij
eene
verant\^oordelijkheid
op
zich
,
die
groot
en
zwaarwe
-
gend
was
.
En
thans
,
nu
hij
aftreedt
,
kan
hij
met
een
gerust
hart
op
zijn
langen
en
moeitevoUen
onderwij
-
zersbaan
terug
zien
.
Aan
zijne
verantwoordelijkheid
is
op
do
gunstigste
,
op
de
heerlijkste
wijze
voldaan
.
Over
-
al
,
over
een
groot
deel
der
aarde
zijn
leerlingen
van
hem
verspreid
,
die
door
hunne
positie
in
demsatschap
-
pij
,
hunne
gezonde
,
praktische
en
theoretische
kennis
,
voldingend
op
de
rijpe
vrachten
wijzen
,
die
zijn
on
-
derwijs
heeft
gedragen
.
De
heer
Stuart
was
niet
met
de
manie
van
den
tegen
-
woordigen
tijdgeest
behebt
,
die
in
onzen
materiélen
,
spe
-
culeercnden
tijd
,
ook
eene
inrigting
van
onderwijs
als
eeac
onderneming
beschouwt
,
en
denkt
,
dat
de
hoofd
-
onde.-wijzer
slechts
dieat
oriï;'als
de
hoofddiiektcur
van
een
schouwburg
,
de
rollen
te
verdeelen
e;i
ols
werke»
-
loos
toeschouwer
te
oordcelcn
of
zijne
sujetten
hunne
rollen
goed
of
kwaad
al'spclen
.
om
ze
daarna
ofte
behou
-
den
of
weg
te
zenden
.
Die
instituteurs
(
onderwijzer
,
Jfostschoolhonder
is
voor
hen
te
oud
,
te
a]ledang!
,
te
min
geworden
;
die
woorden
zijn
ook
echt
hoUandsch
,
'
t
deugt
niet
meer
voor
hun
verlieven
roeping
)
moesten
beter
begrijpen
wat
Jcan
Paul
eens
zeide
:
«
ieder
nieuwe
opvoeder
werkt
»
minder
diep
in
dan
de
vorige
,
tot
ten
laatste
,
wan
-
»
neer
men
'
t
geheele
leven
als
ééne
opvoedingsmrigting
«
aanmerkt
,
een
wereldreiziger
van
alle
volken
te
za
-
»
men
nog
zooveel
niet
leert
als
van
zijne
voedster
al
-
»
leen
."
Dan
ook
zouden
zij
,
geloof
ik
meer
den
heer
Stuart
navolgen
.
die
zelf
alle
vakken
van
onderwijs
op
zijne
schouders
laadde
.
Wel
liad
hij
,
ik
stem
het
toe
,
dan
veel
te
dragen
,
maar
hij
xmlde
,
en
was
juist
daarom
sterk-genoeg
.
Hij
had
dan
toch
ook
het
voordeel
,
dat
,
bij
onvoorzien
vertrek
van
een
zijner
onderhoori
-
ge
onderwijzers
,
de
leerlingen
niet
tegen
hem
als
tegen
een
vreemde
opzagen
,
hetgeen
het
onderwijs
wel
zoozeer
be
-
lemmert
.
De
heer
Stuart
wist
het
zeer
goed
dat
hij
voor
vast
aan
zijne
inrigting
verbonden
was
;
zijne
me
-
dearbeiders
echter
steeds
naar
betere
plaatsen
of
zelf
-
standig
bestaan
zochten
.
Hij
Dioest
dus
bij
zijne
leer
-
lingen
om
'
t
zoo
eens
te
noemen
inheemsch
worden
,
terwijl
de
ondermeesters
(
Hecren
van
'
t
beroep
,
ver
-
weeft
mij
die
brutale
uitdrukking
)
steeds
als
trekvogels
te
beschouwen
waren
en
dit
ook
bleven
.
Wij
zeiden
boven
reeds
dat
wij
over
de
verschillende
leerwijzen
niet
wilden
uitwijden
.
Maar
toch
dit
weinige
ter
eere
van
den
heer
Stuart
.
Schi
ijver
dezes
was
zelf
eens
tegenwoordig
bij
het
onderwijs
,
door
genoemden
on
-
derwijzer
gegeven
,
en
hij
stond
verbaasd
over
eene
me
-
thode
,
die
zoo
in
het
wezen
der
zaak
deed
ingrijpen
.
haar
zoo
leven
,
gloed
en
warmte
wist
bijtezetten
;
die
zoo
de
heuristiekc
of
zclfvindcndc
leerwijze
in
praktijkwistte
bren
-
gen
,
dat
de
leerlingen
,
als
van
zelve
tot
zelfdenkersgevormd
werden
.
Maar
,
dat
dacht
de
schrijver
toenook
tevens
er
bij
:
die
takt
,
die
methode
kan
niet
aan
-
geleerd
,
moet
aangeboren
zijn
.
Jammer
!
jammer
!
datdie
leerwijze
niet
"
op
alle
vakken
eu
takken
der
weten
-
schap
,
die
op
een
goed
instituut
moesten
onderwezenworden
,
kon
toegepast
worden
.
Misschien
strookte
ditook
wel
niet
met
de
rigting
,
die
de
praktische
Stuartaan
zijn
instituut
gegeven
had
.
En
welke
was
die
rig
-
ting
?
Zien
wij
haar
nategaan
en
tevens
of
zij
op
dentegenwoordigen
tijd
insgelijks
van
toepassing
kan
zijn.Al
veranderende
,
veranderende
tijden
ook
ons
,
was
eenoud
spreekwoord
bij
de
Latijnen
.
toordt
vervolgd
.
Verschillend
wordt
er
geoordeeld
over
de
werkzaam
-
heden
der
konferentién
;
maar
meer
nog
liepen
de
ge
-
dachten
uiteen
over
de
aantenemen
houding
der
geal
-
lieerden
in
de
Krim
gedurende
de
Paa-ch-vakantie
,
die
eene
schorsing
der
konferentién
veroorzaakte
.
De
kon
-
ferentién
zijn
reeds
den
10
April
hervat
;
en
in
de
Krim
is
in
dien
tijd
—
niets
gedaan
.
Waarschijn
-
lijk
was
hei
ten
minste
ook
dat
zij
niet
te
lang
zouden
vertraagd
worden
;
daar
de
Heer
Drouin
de
Lhuijs
,
die
voor
deze
zending
zijne
portefuielle
van
Buitenlaudsche
zaken
aan
deA
Hoer
Thouvenel
ad
interim
heeft
overge
-
dragen
,
naar
het
algemeen
gerucht
slechts
tien
dagen
teWeenen
zal
blijven
,
om
,
even
als
AH
Pacha
van
de
zijde
der
Turken
,
de
Iconfcrentien
bij
te
wonen
.
De
H'eer
Drouin
de
Lhuijs
voert
een
ultimatum
(
laatste
voorstel
)
van
de
geallieerde
mogendheden
over
het
3e
w-aarborgspunt
mede
.
Men
begrijpt
ligtelijk
op
hoevele
moeijelijlchcden
men
bij
de
behandeling
van
dit
punt
stuiten'moet
;
daar
het
handelt
over
de
Zwarte
zee
in
betrekking
tot
Eusland
,
Turkije
en
overig
Europa
.
De
overmagt
der
Eussen
in
die
zee
is
tegenwoordig
én
door
het
aanwezen
van
Sebastopol
én
door
nog
andere
rus
-
sische
maritieme
etablissementen
zwaarwegend
.
Daarom
wilde
men
vroeger
ook
dit
8e
waarborgspunt
aan
de
slooping
van
Sebastopol
onderworpen
gehad
hebben
.
Thans
echter
bopaalt
men
zich
tot
het
kiezen
uit
drie
voorstellen,waarop
mendeEussische
overmagt
in
de
Zwarte
Zee
wil
beperken
:
1
door
uitbuiting
van
oorlogscliepen
van
alle
natiën
;
2
beperking
der
Eussische
zeemagt
:
3
gelijk
-
licid
van
zeemagt
in
de
Zwarte
Zee
,
niet
door
beperking
der
Eussische
zeemagt
,
mxir
door
aan
Turkije
en
de
Wes
-
tcrsche
mogendheden
"
de
volm-'gt
te
verkenen
,
om
in
die
zee
militaire
ctablissemet:teji
,
gelijk
aan
dat
van
Sebas
-
topol
,
te
vestigen
en
ec
even
vele
oorlogschepcu
te
houden
.
De
twee
eerste
voorstellen
,
zegt
men
,
worden
door
Eus
-
land
verworpen
;
het
laatste
zoude
vooral
weinig
aan
Frank
-
rijk
toelagchon
,
als
zeer
kostbaar
en
weinig
voordeel
op
-
leverende%n
aan
Turkije
,
hetwelk
vreest
,
dat
zijne
on
-
afhankelijkheid
er
luttel
bij
zal
winnen
,
wanneer
de
toe
gang
tot
de
Dardonellen
en
tot
den
Bosporus
ten
allen
tijde
vrij
zijn
voor
de
zeemagt
van
alle
natiën
.
De
Por
-
te
verlangt
namelijk
eene
wijziging
,
maar
geene
gehee
-
le
opliütl'mg
van
het
traktaat
betreffende
deze
zeestraten
.
Uit
dit
alles
blijkt
,
zooals
ons
toeschijnt
,
de
Engel
-
sche
diplomatie
.
Niet
Erankrijk
kan
die
voorwaarden
gesteld
hebben
,
omdat
vooral
de
derde
voorwaarde
voor
dat
rijk
noemelooze
kosten
na
ziJh
zoude
slepen
,
die
om
den
groeten
afstand
nutteloos
verspild
zouden
zijn
;
daarentegen
konden
zij
alleen
aan
het
handelzuchtige
Engeland
zeer
veel
voordeel
toebrengen
.
Tevens
ziet
Engeland
zeer
wel
in
,
dat
de
eerste
even
als
de
tweede
voorwaarde
oMwo^e
^//'/?;
door
Euslaud
aangenomen
kan
wor
-
den
.
Turkije
wordt
én
door
zijn
'
finantielen
én
door
gebrek
aan
materialen
belet
om
,
wanneer
het
ook
toe
-
stemde
,
het
tweede
lid
der
tweede
voorwaarde
va
prak
-
j
tijk
te
brengen
.
]
Brengen
dus
de
konferentieën
ons
den
vrede
,
waarop
de
i
Eiigelsclie
afgevaardigden
,
volgens
de
oude
diplomatic
van