Tekstweergave van NL-WbdRAZU_SC_1954-B_461

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
^kww^^h algemeen uitgave nieuwsblad van voor ^nw driebergen-rijsenburg ^^w^ kerstnummer 1954 ^^^k^wrwr zeist wsw^^ 19e jaakgang maarn maarsbergen hui leersum amerongen geen langbroek bunnik cothen oduk werkhoven wijk duurstede austerlitz doorn plaats herberg kerstmis huiselijke kring stille nacht heilige nacht donderdag dec 195* maar vondels „dat door heerlük uit woord geen dit tot bloed wreedheid gods zaad groeide eer zal ook vergaat" bloeien naar omdat doeken „en maria legde wond hem haar eerstgeboren voederkrlb zoon rond- deze heel woorden wat sentimentele geen plaats overlevering was ontstaan herberg." hen voor krib- met tiek rood ertoe vloeipapier schamel bijgedragen stro" omwikkelen heeft gedachte met heldere aan zoveel dat licht andere kindje van kerstmis kerst-roman- „inleen rensgezellen buurten café van „de eenhoonn" grote stad gelegen had veel „toeloop" van van achter- va- „dames" die gez £llig moesten daar maken avonds ook stel gewoonlük zaten ken kastelein vond dat zaak toch was gezellig moest café ma- was kerstmis kerstboom kun cafézaal dat met kerstmis zetten beter doen dan hoe werden baas was tevreden lichtjes over zün kerstboom werk ontstoken uur avonds kroeg- zag goed uit deze tijd toch goed dit kunnen beeld begrijpen dat ook mensen van twee door dwangbevel mensen opgejaagd heeft logées eivol dorp ieder varensgezellen café zat vol met klanten onder die ook groep jonge „verwerkt" kerels genesteld paar „dames" ene borrel hadden zich andere tussen werd deze enige plaatselijke logement tjok- vol mensen pension nippertje paar arme lieden dan komen nog plaats geen hen maar sneu voor gezet was alles „stille ging best eerste nacht tot'om wat heilige circa cafébezoekers nacht" elf uur radio horen werd kregen aan- „dames" waren even stil doch dat zelfs slechts even gicheleride zegt zin tegen caféhouder ^5eg klaas zet die dan on- klaas overtuigd dat zette radio hem geen schade doet eens proberen hoogstens krijgen tip hier daar nog stal met dak zwangere boven wat zal vrouw jozef hoofd had vader-in-spé blü geweest was zijn dan dat maar lange eindelijk reis misschien komt men moet zich weten behelpen groter geen straks huis geweest hebben nood wel dan van die alle beter jozef van narigheid plaatsje zóvele maria mensen van vrü samenwonen niet deze héél tüd ervaren veel die ook kloppen overal tevergeefs aan hen zijn afgestompt rondom mensen jaar büna tien woningnood duurt die plotseling zien stond liep van deur varensgezellen uit zonder hadden nig notitie geen van büzonders zün vertrek aan piet bemerkt zelfs zün namen kameraden wei- door besneeuwde straten 'liep piet verder heen wist zelf niet waar- woning buurten staan van stad bleef dan voor kwam helder verlichte betere huis worden her zoekenden lopen zóveel naar wéér mis gaan hoop tegen hoop der gestuurd boom zag waaromheen vanaf straat grote huiskamer familiekring waarin kerst- vier kinderen voor hen huis die mensen zóveelste lopen jubileum groot gevaar van hun dat succesioze kerstmis jacht bitter maar hen voor misschien zongen terwül vrouw orgel bespeelde sneeuw gen piet stille hoorde doch nacht hoorde niets heilige van alleen nacht stadsgewoel kinderstemmen merkte die geen zon- geval schrale heeft verkeerd troost dat moeder des heren hetzelfde die her- stal geboren berg toch noch dat geen huizen voor toeval van hem geweest bethlehem's geen dat plaats christus burgers was was valt niet" hoelang zün daar knieën gestaan snikt had wist „moeder piet niet wilde doch toch dan symbool stof van heeft symbool rijk van van schijn zijn ook geest komst tegen dat zegenviert wereld over wat heilige boom piet's volgend doch nacht moeder toen jaar kerstmis zün ouders orgel zat speelde piet thuis weer was stille eerste nacht kerst- lied hebben stal die geléid naar maria werden jozef deur van hun hart plaats voor hem nog haar niet dat gestaan zélf wonder niet beseft gebeuren maria lijdzaam heeft zou jozef gewacht metvde handen toch over drukte herders nood allen fluisterden des wonder tijds met die elkaar zwaar dreigend voor volk land gevaar ook diezelfde leiding leven van ons allen bethlehem verwachtten die worden geboren zou gen ten die kwade ons overkomen ons kunnen dienen ten goede din- alle bedenken dat goed wel maar neen geen om- van standigheden plaats hen die ook nog moet voor maar voegen steeds gezin naar horen dat velerlei zich dat ongemak bekrompen voor hen boorte tetrarch hem wanneer koningskind verneemt schrik van dan judea ook van later bethlehem edomiet hart geboorte herodes van slaat van ge- keert trent romeinse zullen gans hechten betekenis juk niet meer die dan onzekere moe joden hieraan ver- om- zwaarder van verlossen ker „zoon zou werd verlangen van leefde david" naar ook die komst israël druk ster- naarmate zou ondanks groot kelingsgang wieg deel diep alles van van van ingrüpen bethlehem godsdienst wereld mensheid veroveren geworden herodes ontwik- die ondanks duld hebben dat moeilükheden dan vertrouwen ook wüzelf doörjdeze van medeleven hen tegenspoed die met anderen soms kunnen nog begrip leren moeilüker voor ge- als gaan zien onszelf niet dat dat niets gebeurt per ongeluk niets geschiedt toeval god christus zich hem die zou armoe verheernjken geboren werd geschiedde opdat dat ook doel van ons lüden onze tegenslag stuk levenszee drüfhout heen weer geslingerd baren van ook met beseffen dat dat maar daarmee ook voor verschrikkelük mensen die maar zoeken kwaad naar kunnen hebben huis die dit trieste stuk van ons leven iets moeten doen zovele weg- die wanneer mensen gaat avonds men maatschappü gezellig-lichte aan kan van komen langs oorlogsvoorbereiding dan wie wel men huiskamers straten eens anders kop aan ambtenaren dwalen mocht de' beurt zich wind verwachten naar mismoedig hardheid gooien binnen geld schelden van afvragen küken dat kan men niet ook geblakerd uit deze beproeving verbrand maar voorschün gelouterd komen moeten weeig heid daarom stukje romantiek historie van maar kind reële harde stal werkelük- niet die demonstratie fen hun vrede door deze die troost geeft alle werkelükheid moeten nood tegenstellingen van van armoe harten putten deze aan ook tijd verzoent onverschilligheid uit den van lüve hen feit alle ervaren die lüden dat zün geboren uit geneest getrof- zullen deze werkelükheid werkelükheid toen klopt aan als opdat schiet zichzelf niets mee leven verbitteren verzuren maar men voor lang krachteloos bidden veler was verstorven wapenen aller hoop hand reeds gerucht tot weggevlucht zucht mereen nood zoetsappige doen vredesboodschap schiet vergeten men kerst-meditatie dan wèl wat voor mee ogenblik mensen hun dorpje vrede aarde neen doodziek vrede kunnen van niet deze haat meer genezen werd bethlehem van israël koningsstad van god komt laat tenen plaats van zich oude waar getrokken tijden christus hebben gevoeld werd geboren tot chris- onder legioenen tina rijk vestigden kreet kruisvaarders „god daar wil het" naar trokken konink- pales- geboren staat christenheid kerk nis aflegt die werd echter van schitterende vastgesteld verdeeldheid christus droevig geboorte- getuige- zou daar zün der plaats waar als armeense zowel had klamme geloof dodelijke slaap rust gesust waren die fluisterden slechts daalde gouden israël wonder beschenen sterren zij niet glans gelaten lang van uitgeblust redden had dat zón vuur kon gevat vele malen plaats van heftige strijd daarna kerkgemeenschappen slag grieks- gelegd rooms-katholieke hebben be- stad van david zolang slaat hoe maar naar eindeloze dit antwoord kan dwars beth'lehem zal zuivere mensen 'pün vreugde door teken engelenstem ons lüden van ons zün twüfelend klagen verblüden vragen jozua dan met schatting-betalende overleden palestünse voeten waren van waren koningen üzer jóden was sa- blüdschap mozes leem niet tellieten meer meermalen kolos van wie kan zich als dens feet david zodanig sarnuel zün tot koningschap zün gekozen opvolger jonge maar zalft herdersknaap reeds pro- tü- onaanzienujk dorp- bethlehem treedt bethlehem d.i daarmee geschiedenis „broodhuis" slechts wordt dat boortegrot plaats geboren door dan genoemd aangeeft bukkend ook waar klein betreedt waar kan „oog poortje zilveren binnengaan jezus van men dat zou ster naald" men ge- zijn ongeveer werd verwijderd doordat tien kreeg kilometer christus we- van reldvermaardheid daar jeruzalem geboren judéo bethlehem die david" geboorte was daar van plaats geen oud» toeval had „de stad want dat van was verkondigt plots god god stralend hoort geen *élf staat toch met vervaarde kwam hun daar ster met tot vreest hoog wanhoop blijde engelenstem mensen boven nietj klem meerl bethlehem neerl wijken van herders wonder hemels-heerlijk wanhopig-duist're vaneen staag-jammerende gaan voor geschied licht klare nacht klacht pracht eng lenheerl daar zingt hef aarzelend als biddend was bij knielen schamel hoge heilige laten wicht stal hal jaar weer kerstnacht grootse bethlehem gebeurtenis elk zelfs den geschort men door werd mühenveld kerstevangelie verkondigd arabieren brengen pelgrims vüandelükheden weg worden uit vrü voor alle gemaakt plaats kerstnacht tussen landen voor waar eerst door jo- op- ko- want ook voor david geschiedenis opkomst van van israël dynastie mülpaal van geweest tüd was die vóór voor kind wie kribbe zal gods ter doeken wonder rust gewonden gebracht wacht zün zün daarom kerstnacht dicht vondel schoner dan dan ook zün da- wonder stammen meer dan conglome- israël raat van niet politiek was torie wel bethlehem komen reeds vroeger bubelse- tegen his- grote leiders nadat eenheid stond dan ook vast dat messias tot dingen nacht hun stilte oude trekt hervinden duisternis betekenis zich hun weer oude samen namen temeien van beperkt „richters" daarna gezag nog door uitoefenden zwaar als die moedige leiden- dan ^jh* riat eesc hrei der kinderen werd traden meestal krijgsdaden figuren onderscheidden onderdrukking jakob lievelingsvrouw aartsvader rachel heeft begraven zün mohammedanen profeet jezus groot wel gaan woord oog „lichter koninkrijk koningen door ener loop van wellicht „het gaat naald ogenblik hem gods" van oog wereldgroten dan eeuwen die hebben van gedacht kameel gingen zich rüke naald" door aan hebben daarbü gebukt eren desondanks maar saul zoals uit israëlieten stam volken benjamin rond- ko- maar ning als wordt wensen eindeujk viel dat tot nimmer vonk stervensuur hart zal van doven van die goddeujk geloven vuur van ruth ruth huis rachel speelt dan romantische van wakker ook ook david stam-moeder maakt." geschiedenis dit dorp maar geest van van fragment schap door uit blüde bood- voile „ark daarnaast waar van heiligdom ketterijen des verbonds" jahweh heiligdommen officiële waren was waarna- pries- nog zo- genaamde stadje slopen ters men tal van maar centrale silo allerlei plaatselüke dienst stam- geeft tal familie-heiligdom- van voorbeelden ge- schiedenis van men zulke gods was huis beth-el zich ieder verdwijnt verlaat vleit jaar over wéér wacht vrees als zijn velden verstomt deze post zacht nacht klacht omstreden als bethlehem kind christus dat gebied hier erkennen nog geboren tussen steeds staten werd stukje niet die desondanks israël's hem david geschiedenis neemt z.g unieke doordat plaats/in koning- theocratisch schap kunde kaar waren gestalte religie verbonden kreeg ten nauwste waarbü met staat- el- volle ac- nog steeds geen vrede aar- brengt omdat klinkt mensdom hier reeds boodschap wérd zorgen wonder verlost komt verdriet geschied tom ziet lodewijk cent valt nadien jeruzelem lüke geworden maar dorpje bethlehem nochtans wereld onaanzien- begrip huis" van weleer werd godshuis „brood- plannen salomo tempel voltooid voor worden bouw door van davids groot- zoon gescheurd van juda direct wanneer iri religie zün twee later konink- konin- beth- gaan heilige rük rijken gen exploiteren als wordt van israël centrum plaats israël heeft gevloeid deze gewüde grond bloed stormen trokken over heen onder fetische bethlehem maar dynastie gaat stemmen ook klinken van later david die steeds heenwij dagen langzaam weer zen wanneer naar pro- ten gelovige joden voor