Tekstweergave van NL-WbdRAZU_SC_1954-B_461
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
^kww^^h
algemeen
uitgave
nieuwsblad
van
voor
^nw
driebergen-rijsenburg
^^w^
kerstnummer
1954
^^^k^wrwr
zeist
wsw^^
19e
jaakgang
maarn
maarsbergen
hui
leersum
amerongen
geen
langbroek
bunnik
cothen
oduk
werkhoven
wijk
duurstede
austerlitz
doorn
plaats
herberg
kerstmis
huiselijke
kring
stille
nacht
heilige
nacht
donderdag
dec
195*
maar
vondels
„dat
door
heerlük
uit
woord
geen
dit
tot
bloed
wreedheid
gods
zaad
groeide
eer
zal
ook
vergaat"
bloeien
naar
omdat
doeken
„en
maria
legde
wond
hem
haar
eerstgeboren
voederkrlb
zoon
rond-
deze
heel
woorden
wat
sentimentele
geen
plaats
overlevering
was
ontstaan
herberg."
hen
voor
krib-
met
tiek
rood
ertoe
vloeipapier
schamel
bijgedragen
stro"
omwikkelen
heeft
gedachte
met
heldere
aan
zoveel
dat
licht
andere
kindje
van
kerstmis
kerst-roman-
„inleen
rensgezellen
buurten
café
van
„de
eenhoonn"
grote
stad
gelegen
had
veel
„toeloop"
van
van
achter-
va-
„dames"
die
gez
£llig
moesten
daar
maken
avonds
ook
stel
gewoonlük
zaten
ken
kastelein
vond
dat
zaak
toch
was
gezellig
moest
café
ma-
was
kerstmis
kerstboom
kun
cafézaal
dat
met
kerstmis
zetten
beter
doen
dan
hoe
werden
baas
was
tevreden
lichtjes
over
zün
kerstboom
werk
ontstoken
uur
avonds
kroeg-
zag
goed
uit
deze
tijd
toch
goed
dit
kunnen
beeld
begrijpen
dat
ook
mensen
van
twee
door
dwangbevel
mensen
opgejaagd
heeft
logées
eivol
dorp
ieder
varensgezellen
café
zat
vol
met
klanten
onder
die
ook
groep
jonge
„verwerkt"
kerels
genesteld
paar
„dames"
ene
borrel
hadden
zich
andere
tussen
werd
deze
enige
plaatselijke
logement
tjok-
vol
mensen
pension
nippertje
paar
arme
lieden
dan
komen
nog
plaats
geen
hen
maar
sneu
voor
gezet
was
alles
„stille
ging
best
eerste
nacht
tot'om
wat
heilige
circa
cafébezoekers
nacht"
elf
uur
radio
horen
werd
kregen
aan-
„dames"
waren
even
stil
doch
dat
zelfs
slechts
even
gicheleride
zegt
zin
tegen
caféhouder
^5eg
klaas
zet
die
dan
on-
klaas
overtuigd
dat
zette
radio
hem
geen
schade
doet
eens
proberen
hoogstens
krijgen
tip
hier
daar
nog
stal
met
dak
zwangere
boven
wat
zal
vrouw
jozef
hoofd
had
vader-in-spé
blü
geweest
was
zijn
dan
dat
maar
lange
eindelijk
reis
misschien
komt
men
moet
zich
weten
behelpen
groter
geen
straks
huis
geweest
hebben
nood
wel
dan
van
die
alle
beter
jozef
van
narigheid
plaatsje
zóvele
maria
mensen
van
vrü
samenwonen
niet
deze
héél
tüd
ervaren
veel
die
ook
kloppen
overal
tevergeefs
aan
hen
zijn
afgestompt
rondom
mensen
jaar
büna
tien
woningnood
duurt
die
plotseling
zien
stond
liep
van
deur
varensgezellen
uit
zonder
hadden
nig
notitie
geen
van
büzonders
zün
vertrek
aan
piet
bemerkt
zelfs
zün
namen
kameraden
wei-
door
besneeuwde
straten
'liep
piet
verder
heen
wist
zelf
niet
waar-
woning
buurten
staan
van
stad
bleef
dan
voor
kwam
helder
verlichte
betere
huis
worden
her
zoekenden
lopen
zóveel
naar
wéér
mis
gaan
hoop
tegen
hoop
der
gestuurd
boom
zag
waaromheen
vanaf
straat
grote
huiskamer
familiekring
waarin
kerst-
vier
kinderen
voor
hen
huis
die
mensen
zóveelste
lopen
jubileum
groot
gevaar
van
hun
dat
succesioze
kerstmis
jacht
bitter
maar
hen
voor
misschien
zongen
terwül
vrouw
orgel
bespeelde
sneeuw
gen
piet
stille
hoorde
doch
nacht
hoorde
niets
heilige
van
alleen
nacht
stadsgewoel
kinderstemmen
merkte
die
geen
zon-
geval
schrale
heeft
verkeerd
troost
dat
moeder
des
heren
hetzelfde
die
her-
stal
geboren
berg
toch
noch
dat
geen
huizen
voor
toeval
van
hem
geweest
bethlehem's
geen
dat
plaats
christus
burgers
was
was
valt
niet"
hoelang
zün
daar
knieën
gestaan
snikt
had
wist
„moeder
piet
niet
wilde
doch
toch
dan
symbool
stof
van
heeft
symbool
rijk
van
van
schijn
zijn
ook
geest
komst
tegen
dat
zegenviert
wereld
over
wat
heilige
boom
piet's
volgend
doch
nacht
moeder
toen
jaar
kerstmis
zün
ouders
orgel
zat
speelde
piet
thuis
weer
was
stille
eerste
nacht
kerst-
lied
hebben
stal
die
geléid
naar
maria
werden
jozef
deur
van
hun
hart
plaats
voor
hem
nog
haar
niet
dat
gestaan
zélf
wonder
niet
beseft
gebeuren
maria
lijdzaam
heeft
zou
jozef
gewacht
metvde
handen
toch
over
drukte
herders
nood
allen
fluisterden
des
wonder
tijds
met
die
elkaar
zwaar
dreigend
voor
volk
land
gevaar
ook
diezelfde
leiding
leven
van
ons
allen
bethlehem
verwachtten
die
worden
geboren
zou
gen
ten
die
kwade
ons
overkomen
ons
kunnen
dienen
ten
goede
din-
alle
bedenken
dat
goed
wel
maar
neen
geen
om-
van
standigheden
plaats
hen
die
ook
nog
moet
voor
maar
voegen
steeds
gezin
naar
horen
dat
velerlei
zich
dat
ongemak
bekrompen
voor
hen
boorte
tetrarch
hem
wanneer
koningskind
verneemt
schrik
van
dan
judea
ook
van
later
bethlehem
edomiet
hart
geboorte
herodes
van
slaat
van
ge-
keert
trent
romeinse
zullen
gans
hechten
betekenis
juk
niet
meer
die
dan
onzekere
moe
joden
hieraan
ver-
om-
zwaarder
van
verlossen
ker
„zoon
zou
werd
verlangen
van
leefde
david"
naar
ook
die
komst
israël
druk
ster-
naarmate
zou
ondanks
groot
kelingsgang
wieg
deel
diep
alles
van
van
van
ingrüpen
bethlehem
godsdienst
wereld
mensheid
veroveren
geworden
herodes
ontwik-
die
ondanks
duld
hebben
dat
moeilükheden
dan
vertrouwen
ook
wüzelf
doörjdeze
van
medeleven
hen
tegenspoed
die
met
anderen
soms
kunnen
nog
begrip
leren
moeilüker
voor
ge-
als
gaan
zien
onszelf
niet
dat
dat
niets
gebeurt
per
ongeluk
niets
geschiedt
toeval
god
christus
zich
hem
die
zou
armoe
verheernjken
geboren
werd
geschiedde
opdat
dat
ook
doel
van
ons
lüden
onze
tegenslag
stuk
levenszee
drüfhout
heen
weer
geslingerd
baren
van
ook
met
beseffen
dat
dat
maar
daarmee
ook
voor
verschrikkelük
mensen
die
maar
zoeken
kwaad
naar
kunnen
hebben
huis
die
dit
trieste
stuk
van
ons
leven
iets
moeten
doen
zovele
weg-
die
wanneer
mensen
gaat
avonds
men
maatschappü
gezellig-lichte
aan
kan
van
komen
langs
oorlogsvoorbereiding
dan
wie
wel
men
huiskamers
straten
eens
anders
kop
aan
ambtenaren
dwalen
mocht
de'
beurt
zich
wind
verwachten
naar
mismoedig
hardheid
gooien
binnen
geld
schelden
van
afvragen
küken
dat
kan
men
niet
ook
geblakerd
uit
deze
beproeving
verbrand
maar
voorschün
gelouterd
komen
moeten
weeig
heid
daarom
stukje
romantiek
historie
van
maar
kind
reële
harde
stal
werkelük-
niet
die
demonstratie
fen
hun
vrede
door
deze
die
troost
geeft
alle
werkelükheid
moeten
nood
tegenstellingen
van
van
armoe
harten
putten
deze
aan
ook
tijd
verzoent
onverschilligheid
uit
den
van
lüve
hen
feit
alle
ervaren
die
lüden
dat
zün
geboren
uit
geneest
getrof-
zullen
deze
werkelükheid
werkelükheid
toen
klopt
aan
als
opdat
schiet
zichzelf
niets
mee
leven
verbitteren
verzuren
maar
men
voor
lang
krachteloos
bidden
veler
was
verstorven
wapenen
aller
hoop
hand
reeds
gerucht
tot
weggevlucht
zucht
mereen
nood
zoetsappige
doen
vredesboodschap
schiet
vergeten
men
kerst-meditatie
dan
wèl
wat
voor
mee
ogenblik
mensen
hun
dorpje
vrede
aarde
neen
doodziek
vrede
kunnen
van
niet
deze
haat
meer
genezen
werd
bethlehem
van
israël
koningsstad
van
god
komt
laat
tenen
plaats
van
zich
oude
waar
getrokken
tijden
christus
hebben
gevoeld
werd
geboren
tot
chris-
onder
legioenen
tina
rijk
vestigden
kreet
kruisvaarders
„god
daar
wil
het"
naar
trokken
konink-
pales-
geboren
staat
christenheid
kerk
nis
aflegt
die
werd
echter
van
schitterende
vastgesteld
verdeeldheid
christus
droevig
geboorte-
getuige-
zou
daar
zün
der
plaats
waar
als
armeense
zowel
had
klamme
geloof
dodelijke
slaap
rust
gesust
waren
die
fluisterden
slechts
daalde
gouden
israël
wonder
beschenen
sterren
zij
niet
glans
gelaten
lang
van
uitgeblust
redden
had
dat
zón
vuur
kon
gevat
vele
malen
plaats
van
heftige
strijd
daarna
kerkgemeenschappen
slag
grieks-
gelegd
rooms-katholieke
hebben
be-
stad
van
david
zolang
slaat
hoe
maar
naar
eindeloze
dit
antwoord
kan
dwars
beth'lehem
zal
zuivere
mensen
'pün
vreugde
door
teken
engelenstem
ons
lüden
van
ons
zün
twüfelend
klagen
verblüden
vragen
jozua
dan
met
schatting-betalende
overleden
palestünse
voeten
waren
van
waren
koningen
üzer
jóden
was
sa-
blüdschap
mozes
leem
niet
tellieten
meer
meermalen
kolos
van
wie
kan
zich
als
dens
feet
david
zodanig
sarnuel
zün
tot
koningschap
zün
gekozen
opvolger
jonge
maar
zalft
herdersknaap
reeds
pro-
tü-
onaanzienujk
dorp-
bethlehem
treedt
bethlehem
d.i
daarmee
geschiedenis
„broodhuis"
slechts
wordt
dat
boortegrot
plaats
geboren
door
dan
genoemd
aangeeft
bukkend
ook
waar
klein
betreedt
waar
kan
„oog
poortje
zilveren
binnengaan
jezus
van
men
dat
zou
ster
naald"
men
ge-
zijn
ongeveer
werd
verwijderd
doordat
tien
kreeg
kilometer
christus
we-
van
reldvermaardheid
daar
jeruzalem
geboren
judéo
bethlehem
die
david"
geboorte
was
daar
van
plaats
geen
oud»
toeval
had
„de
stad
want
dat
van
was
verkondigt
plots
god
god
stralend
hoort
geen
*élf
staat
toch
met
vervaarde
kwam
hun
daar
ster
met
tot
vreest
hoog
wanhoop
blijde
engelenstem
mensen
boven
nietj
klem
meerl
bethlehem
neerl
wijken
van
herders
wonder
hemels-heerlijk
wanhopig-duist're
vaneen
staag-jammerende
gaan
voor
geschied
licht
klare
nacht
klacht
pracht
eng
lenheerl
daar
zingt
hef
aarzelend
als
biddend
was
bij
knielen
schamel
hoge
heilige
laten
wicht
stal
hal
jaar
weer
kerstnacht
grootse
bethlehem
gebeurtenis
elk
zelfs
den
geschort
men
door
werd
mühenveld
kerstevangelie
verkondigd
arabieren
brengen
pelgrims
vüandelükheden
weg
worden
uit
vrü
voor
alle
gemaakt
plaats
kerstnacht
tussen
landen
voor
waar
eerst
door
jo-
op-
ko-
want
ook
voor
david
geschiedenis
opkomst
van
van
israël
dynastie
mülpaal
van
geweest
tüd
was
die
vóór
voor
kind
wie
kribbe
zal
gods
ter
doeken
wonder
rust
gewonden
gebracht
wacht
zün
zün
daarom
kerstnacht
dicht
vondel
schoner
dan
dan
ook
zün
da-
wonder
stammen
meer
dan
conglome-
israël
raat
van
niet
politiek
was
torie
wel
bethlehem
komen
reeds
vroeger
bubelse-
tegen
his-
grote
leiders
nadat
eenheid
stond
dan
ook
vast
dat
messias
tot
dingen
nacht
hun
stilte
oude
trekt
hervinden
duisternis
betekenis
zich
hun
weer
oude
samen
namen
temeien
van
beperkt
„richters"
daarna
gezag
nog
door
uitoefenden
zwaar
als
die
moedige
leiden-
dan
^jh*
riat
eesc
hrei
der
kinderen
werd
traden
meestal
krijgsdaden
figuren
onderscheidden
onderdrukking
jakob
lievelingsvrouw
aartsvader
rachel
heeft
begraven
zün
mohammedanen
profeet
jezus
groot
wel
gaan
woord
oog
„lichter
koninkrijk
koningen
door
ener
loop
van
wellicht
„het
gaat
naald
ogenblik
hem
gods"
van
oog
wereldgroten
dan
eeuwen
die
hebben
van
gedacht
kameel
gingen
zich
rüke
naald"
door
aan
hebben
daarbü
gebukt
eren
desondanks
maar
saul
zoals
uit
israëlieten
stam
volken
benjamin
rond-
ko-
maar
ning
als
wordt
wensen
eindeujk
viel
dat
tot
nimmer
vonk
stervensuur
hart
zal
van
doven
van
die
goddeujk
geloven
vuur
van
ruth
ruth
huis
rachel
speelt
dan
romantische
van
wakker
ook
ook
david
stam-moeder
maakt."
geschiedenis
dit
dorp
maar
geest
van
van
fragment
schap
door
uit
blüde
bood-
voile
„ark
daarnaast
waar
van
heiligdom
ketterijen
des
verbonds"
jahweh
heiligdommen
officiële
waren
was
waarna-
pries-
nog
zo-
genaamde
stadje
slopen
ters
men
tal
van
maar
centrale
silo
allerlei
plaatselüke
dienst
stam-
geeft
tal
familie-heiligdom-
van
voorbeelden
ge-
schiedenis
van
men
zulke
gods
was
huis
beth-el
zich
ieder
verdwijnt
verlaat
vleit
jaar
over
wéér
wacht
vrees
als
zijn
velden
verstomt
deze
post
zacht
nacht
klacht
omstreden
als
bethlehem
kind
christus
dat
gebied
hier
erkennen
nog
geboren
tussen
steeds
staten
werd
stukje
niet
die
desondanks
israël's
hem
david
geschiedenis
neemt
z.g
unieke
doordat
plaats/in
koning-
theocratisch
schap
kunde
kaar
waren
gestalte
religie
verbonden
kreeg
ten
nauwste
waarbü
met
staat-
el-
volle
ac-
nog
steeds
geen
vrede
aar-
brengt
omdat
klinkt
mensdom
hier
reeds
boodschap
wérd
zorgen
wonder
verlost
komt
verdriet
geschied
tom
ziet
lodewijk
cent
valt
nadien
jeruzelem
lüke
geworden
maar
dorpje
bethlehem
nochtans
wereld
onaanzien-
begrip
huis"
van
weleer
werd
godshuis
„brood-
plannen
salomo
tempel
voltooid
voor
worden
bouw
door
van
davids
groot-
zoon
gescheurd
van
juda
direct
wanneer
iri
religie
zün
twee
later
konink-
konin-
beth-
gaan
heilige
rük
rijken
gen
exploiteren
als
wordt
van
israël
centrum
plaats
israël
heeft
gevloeid
deze
gewüde
grond
bloed
stormen
trokken
over
heen
onder
fetische
bethlehem
maar
dynastie
gaat
stemmen
ook
klinken
van
later
david
die
steeds
heenwij
dagen
langzaam
weer
zen
wanneer
naar
pro-
ten
gelovige
joden
voor