Tekstweergave van NL-WbdRAZU_SC_1952-B_465
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
zeist
langbroek
bunnik
odijk
cothen
werkhoven
wijk
bij
duurstede
austerlitz
doorn
omstr
stichtzgchdaant
nieuwsblad
maarn
maarsbergen
voor
driebergen
leersum
rijsenburg
amerongen
16c
jaargang
dinsdag
december
1952
drukkerij
uitgegeven
kerstnummer
door
uitgeversburead
kerstfeest
kleuterschool
aangesloten
bij
nieuwsblad
advertentie
service
voor
utrecht—gelderland—overijssel
met
gezamenlijk
175.000
abonné's
jong
kerstzang
den
rodes
kinderen
rijm
van
wijzen
verhaal
hoogste
uit
van
klas
koning
oosten
vertel-
he-
hebben
verdiend
daarvoor
wel
complimentje
geworden
feest
voor
toen
was
sluitstuk
ongeveer
van
tijd
gestoken
rond
zonden
die
boom
hun
vurige
werdén
stralen
sterren
aan-
turven
paar
hoog
gdeerden-in-de-dop
zeggen
„koud
vuur"
hoorden
van
twee
maar
prachtig
vonden
gingen
alle
kinderen
nog
kregen
presentje
niet
voor
genoeg
naar
was
huis
dat
wel
slapen
kinderen
hij
wat
kon
ons
dagen
verteld
vol
van
was
tevoren
werd
van
dat
geloven
niet
feest
van
van
naar
eenmaal
hun
cadeautje
buiten
hoe
waren
was
benieuwd
wel
zien
waren
toen
etr
schoolstraat
neergehurkt
doosje
zat
keek
hummel
gevlochten
straat
midden
thuis
kerstfeest
verleiding
verhaal
lekkers
gaan
met
was
holde
vertellen
boom
groot
iets
kleuter
van
uit
sterren
opeten
weg
zuigend
mooie
zou
tuurlijk
best
kransje
wil
na-
koekje
wordt
rondgedeeld
pauze
als
wip
versjes
weer
lessenaar
gezongen
keurig
stil
zullen
tikt
als
omdat
worden
juffrouw
zitten
even
weer
ders
niet
ven
eens
eerst
moeten
dat
lustig
dat
nog
getikt
doorbabbelen
even
leren
die
horen
moe-
blij-
men
school
zowat
ook
voor
eerste
maar
die
keer
kwa-
dan
bij
oren
kribbe
stuk
kleuters
verhaal
kort
voor
behoren
kwamen
stuk
alles
stal
zoals
horen
haast
figuren
ogen
herders
die
zien
bij
1952
vrnsmmgr
voor
massa
wereld
iedereen
geen
weg
persoonlijk
collectieve
voor
uittocht
volkeren
maar
niet
zoals
cies
dames
den
zoals
goedman*
twintig
school
jaar
dc-scepter
eigenlijk
geleden
nog
toen
zwaai-
pre-
ons
stokken
als
dames
plaatjes
zaten
goedmans
zijn
die
verdwenen
toen
zelf
onder
precies
kap-
lokalen
worden
zijn
veranderd
moderner
ook
ge-
dier
namelijk
met
veel
werd
ritueel
aan
tijdens
freijer
ge-
slacht
zwijn
gewijd
joelfeesten
was
win-
hij
deze
ook
was
ter
van
nieuw
knielen
christensehare
kerke
kind
geboren
gaat
voor
waarvoor
heiland
blij
kleene
hoge
hersdes
vaa
feest
groeten
voeten
geest
vreest
weg
uit
van
staat
torenbouwers
„in
gezamenlijke
heel
oude
impasse"
vol-
ba-
ge-
impasse
bijeenkomsten
keren
heeft
schiedenis
bel
gekregen-
bijbel
over
preadicaat
gods
impasse
weer
wel
gevoelde
heel
zonder
erg
uitweg
aan
mensheid
sedert
zich
spreekt
laatste
ons
mensen
hadden
zich
eigen
gemaakt
techniek
verre
oud-
van
heid
bouwen
toen
die
periode
dat
was
die
kinderschare
als
wonderlijk
vroeger
zit
als
tussen
zo'n
beetje
die
wat
vlechten
andere
ook
dingen
kinderen
dan
toen
vlechten
maar
weer
toen'
kinderen
ten
keer
kijken
zoals
anders
van
zijn
die
bert
maar
stoeltje
moeilijk
bijvoorbeeld
zijn
lastposten
wipte
stil
kunnen
net
die
rond
heetten
goed
elke
zit-
weer
andere
naar
dames
kerstboom
van
bestuur
duijfjes
dan
eens
naar
mevr
die
feest
vinden
wel
mooiste
boom
van
met
ling
van
recht
zeggen
kerstgeschiedenis
dat
bij
door
vertel-
juffr
kon
verhaal
natuurlijk
die
leidt
donk're
wijten
kind
met
waarvoor
binnen
plaats
haar
van
davids
stralen
zijn
sterre
poort
geboorte
wijst
rijst
ken
ons
beurtenissen
torenbouw
korea
alles
niet
omdat
toe
steeds
los
van
wij
kunnen
uit
maar
babei
zijn
onze
geschiedenis
maken
ingewikkeld
heel
tot
machteloosheid
van
erg
oorlog
alle
gewend
van
ma-
ge-
digheid
sommige
van
deze
ouderen
gegaan
tussen
kunnen
daar
niet
reid
gedwongen
zijn
voorbe-
gaan
weer
kerstfeest
vieren
gepubliceerd
sneeuw
stemming
komen
zoetjes
liefst
aan
oen
moeten
foto
nodige
met
foto's
veel
hebben
kranten
waar
d'auerhoegste
laagste
prijst
feestvieren
dat
ligt
ons
wel
van
hoewel
mirr'
oosten
hem
arme
hij
tot
die
bethlem
aues
offert
neergedaald
levens
heeft
wierrook
ligt
gebouwd
onderhoud
verschoven
van
goud
boven
nog
mislukkingen
alle
persoonlijke
invullen
teleurstellingen
boodschap
komt
god
ook
weer
daar
met
zijn
tegenover
kerst-
passe
maakt
kind
zie
zich
naar
machteloos
bethlehem
tot
god
klein
im-
zeil
uitweg
uit
daar
aanvaarden
van
machte-
dan
grote
warmte
voor
deze
afwisseling
donkere
nodige
wat
intimiteit
dagen
sfeer
met
moet
veel
kerstfeest
scheppen
licht
zoveel
kou
narigheid
geweest
ook
aan
deze
ook
dat
van
onbewust
goed
dat
die
zaken
gevoel
was
macht
gehanteerd
wellicht
van
niet
machte-
met
gelijk-
zou
ge-
zo-
tijdig
loosheid
dachte
danige
worden
kwam
leefde
kennis
dat
omdat
maar
macht
zijn
kennis
bleek
toen
werd
geboren
hemel
uitweg
moest
toren
uit
reiken
hebben
bouwen
impasse
die
verlangen
tijd
komen
tot
van
nood
door
dingen
hebben
grote
behoefte
borgmeijer
vóór
zich
zagen
kerstgebeuren
gewoon
door
woordkeus
waaruit
hier
alle
schuilt
sterren
zonne
dat
glans
godd
schept
'lijk
haar
luister
aangezicht
licht
nog
veel
meer
hebben
nodig
als
ons
feest
lijk
dan
bekennen
alleen
alleen
vredesfeest
maar
maar
dat
indenken
vrede
feest
moeten
nog
dat
meer
kerst-
nodig
eer-
omdat
daar
vrede
ons
doen
alleen
niet
toe
maar
kunnen
dan
bezig
maar
komen
met
mee
houden
feest
aan
loosheid
len
dat
zal
afzien
vrede
van
eigen
geven
machtsmidde-
lijkt
dat
zin
beeld
zoiets
voordracht
omdat
gebracht
hadden
werd.'
maar
flanelbord
onze
ook
tijd
letterlijke
alles
nog
niet
negatieve
kant
die
uitweg
toch
oplossing
die
god
wellen
geeft
maar
aanvaarden
positieve
van
hier
die
eng'len
ligt
hij
tot
zonder
lijn
glans
dienst
verplicht
duister
wij
fiasco
uitgelopen
dat
stel
plakt
weet
standaard
met
misschien
voor
zwart
maar
flanel
niet
soort
eens
schoolbord
bord
wat
dan
be-
daarop
komen
dat
hoe
kan
gaat
velerlei
kerstfeest
manieren
vieren
och
maar
neem
beetje
grijze
weg
uit
bitter
oudheid
impasse
over
waarin
ge-
glimlachen
naïviteit
gemeend
vonden
werd
van
hebben
evenwel
wij
hebben
hier
hier
geldt
wijsheid
geen
adel
ongeacht
staat
noch
pracht
gelie
gerichte
bovenal
boodschap
lezen
tijd
als
vanaf
mededeling
persoonlijk
kerstevan-
tot
dan
dreigt
worden
kerstfeest
eest
zonder
van
dit
vrede
jaar
weer
hemel
heeft
kleen'
verkóren
onze'
torens
den
haag
bou-
ook
wen
niet
vredespaleis
nagelaten
new
dat
york
o.-gebouw
zeil
volken
dat
tijd
ontbreken
met
deze
impasse
tijd
impasse
van
raakt
vrede
van
vrede
leven
mens
tussen
ogenblik
met
van
ons
de-
leven
gen
voort
angst
teloos
voor
maar
tegenover
overmorgen
toekomst
vrezen
menen
kortom
waar
dag
staan
daar
van
mach-
is'een
mor-
gaat
die
niek
juist
machtsmiddelen
ons
ito
moderne
wij
verschaft
als
ter
ontwikkeling
mensen
hand
kunnen
geweldige
der
nemen
tech-
dat
dwongen
heeft
waarvan
komen
zitten
niet
midden
weten
weg
hoe
die
voelen
geen
boven
situatie
ons
uitweg
ge-
uit
die
wie
door
van
ootmoed
hemelse
wordt
geslacht
herboren
gaat
niet
dat
dan
duisternis
hemel
uitweg
open
vrede
ook
begrijpt
schijnt
leven
men
licht
om-
weg
van
god
gekomen
nog
geen
allemaal
uitweg
klaar
1587—16t9
joost
vondel
weg
voor
dat
weg
van
bethlehem
angstige
god
bitterheid
machtejoze
den
maar
hemel
mens
vol
ook
liefde
daar
over
tot
glimlacht
die
zonder
zelf
ook
boer
heeft
spreekt
dit
uitweg
jaar
ast
gemaakt
kerst-
evangelie
uit
want
isupasso
hij
van
niet
beneden
naar
boven
maar
van
weg
boven
van
naar
beneden
voor
dikwijls
kop
zet
god
zaken
gevoe-
ra-
lens
dicaal
opzijn
onze
van
zekerheid
dat
zo'n
indringende
vrede
angst
deze
zo'n
s/m
kerstevange-
voor
tijd
simpele
temidden
eenvou-
van
toe-
on-
ge-
terfeesten
geschenken
geheim
moest
gebruik
gaf
blijven
waarvan
dat
men
elkaar
geve»
lie
schiedenis
van
komst
zekerheden
vertelt
oorlogsgeweld
kerstevangelie
van
ons
komst
klaas-
wel
opvallend
met
kerstgeschenken
geven
van
overeen-
sinter-
du*
kelten
'de
door
kleuterschool
kinderen
van
chr
telkens
deze
toestand
niet
nieuw
aan
met
hun
schoolstraat
ouders
kerstfeest
vierden
donderdag
misschien
indien
bethlehem
staat
kerstgebruiken
verhaal
niet
eeuwen
meer
van
vallen
kribbe
vroeger
centrum
van
vendien
zou
alle
verklaring
kerstspelen
weg-
tegenwoordig
gaat
men
over
verschillende
kerstspelen
plaatsen
weer
voeren
toe
schijnt
bolen
ternis
grijpelijk
leven
nog
houdt
steeds
bezien
zijn
heeft
gewijzigde
allerlei
dat
overgenomen
die
duisternis
deze
oude
niet
landen
verklaarbaar
vorm
overwonnen.'*
gebruiken
andere
waar
voort-
duis-
sym-
toen
ere
zij
reeds
genoemde
vele
gebruiken
verklaring
overvloe-
zo-
ge-
zocht
als
dige
daarom
maaltijden
voor
waar-
stukken
men
bethlehem"
denke
van
maar
van
soortgelijke
nijhoff
aan
„de
ster
aard
andere
van
ook
zijn
deze
engeland
germaanse
doorgedrongen
gebruiken
bruik
zinnebeeldige
voeren
ders
christus
gebeeld
dergelijke
middeleeuwen
waarbij
bezoek
bij
taferelen
bet
aanbidding
toneelspelen
der
kerstfeest
was
drie
geboorte
werden
koningen
der
kleine
her-
uit-
val
ge-
men
stroomden
tualiteiten
wijderde
deels
wereldse
geestige
religieuze
voorstellingen
gehuchten
deze
vanuit
mensen
auedaagsheden
maar
spelen
later
naar
verst
mengde
dorpen
deze
ver-
ook
ac-
heidense
gebruiken
meest
tijden
verklaarbaar
terugbrengen
schijnlijkst
als
tot
oude
die
'daar
tal
ding
worden
van
toe
tot
overgeleverde
kunnen
eten
aldus
van
gewoonten
plumpud-
herleid
opgeloste
nog
eigenlijk
steeds
vraag
precies
niet
wanneer
gebo-
vol-
komen
christus
ren
aanvankelijk
aarzelde
men
streeks
hulst
kent
snijden
zoals
afkomstig
daarvan
engeland
van
eveneens
maretakken
dat
vooral
recht-
data
januari
tot
die
dagen
meneerden
bet
van
be-
half
gin
tussen
van
december
justttia-
keizer
nacht
nen
van
takken
felste
worden
oude
van
lichtjes
boomt
wind
noorse
joelfeest
niet
draagt
die
sagen
gedoofd
die
'de
leest
eerste
kun-
door
men
zijn
takken
van
van
25ste
die
christus
december
knoop
door-
ken-
als
hakte
geboortedag
merkte
nus
was
terloops
kan
wei
vier
dat
dagen
die
nog
tijd
duurde
opge-
merkt
kerstfeest
worden
vele
deze
dagen
vertoningen
lang
duurden
soms
onnodig
gen
enorm
dat
dit
vermoeiend
voor
optredenden
werk
was
zeg-
den
heid
blok
bewaarde
winter
daarop
doel
aangestoken
aan
symbool
weer
gebruiken
hem
boom
uitgeblust
brandend
dan
van
werden
tot
voor
eeuwige
volgende
hetzelf-
spoedig
haard-
fris-
men
branden-
hun
echter
die
midwinterwende
deze
oude
streken
tijden
woonden
germanen
vierden
den
verorberd
willen
van
kerstmaaltijden
vermoeienissen
van
zich
daarin
gebruikelijke
tevoren
zoveel
sommige
mogelijk
stevige
oorsprong
wapenen
overvloedige
maaltijden
schrijvers
tegen
wer-
zien
de-
immers
zijn
datum
laagste
december
weer
stand
klimmen
staat
gaat
omstreeks
zon
vanaf
die
nieuwgeboren
kerstboom
zon
als
symbool
van
geen
tenen
wonder
deze
symbolen
dat
eerste
overnamen
waarlijk
chris-
zomer
zien
tegemoet
bloemen
lengende
da-
gen
oogst
mensen
weer
dat
deze
gewgd
aan
wende
joel
was
met
germa-
god
der
nen
woest
vrolijkheid
vierden
feest
meest
kerstfeest
boorte
vreemde
den
naamd
maaltijden
ver
ren
buiten
knus
van
afstaat
nooddruftige
herdenkende
van
contradictie
gedoe
feestvierende
gaat
herdenking
eigenlijke
christus
van
heeft
aan
omstandighe-
mensheid
gemaakt
overvloedige
kerstgebeu-
dat
van
kerstfeest
onder
bij
zoge-
zich
ge-
dat
kerstfeest
vindt
landen
invloed
hun
israëlitische
hen
licht
van
geboorte
gebruiken
der
hebben
men
christus
der
zinnebeeld
wereld
niet
omringende
van
gebruiken
deels
die
was
christenen
van
zon
tal
overgenomen-
voor
werd
van
hen
geboor-
grotere
sterke
oud-
voor
ook
',het
licht
feesten
die
werden
meer
gevierd
braspar-
met
maaltijden
tijen
deze
geleken
van
zinnebeeld
enorme
oogst
broden
voor
maaltij-
freijer
gebak-
ken
den
god
werden
als
deze
voor
waarsohijnlijk
kerstbrood
uog
deze
ons
ont-
ge-
ge-
bruik
leend
woonte
van
aan
bakt
nog
thans
men
geworden
verhaal
feiten
achtige
steunt
romantiek
betreft
tot
waar
stukje
dat
nergens
onwaar-
kerst-
ner
over
reld
dat
men
komst
feest
van
niet
jezus
wordt
dooddoe-
gevierd
we-
met
want
zwijnskop
vorm
sommige
fijn
die
eindigt
gebak
aan
plaatsen
van
één
met
noorwegen
eigenaardige
kant
kerstmis
eerste
geest
van
plaats
strijdt
verhaal
dit
tegen
bo-
maar