Tekstweergave van NL-WbdRAZU_SC_1952-B_459

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
zeist bunnik odijk süchjuzcou/ucuit nieuwsblad voor driebergen rijsenburg 16e jaargang werkhoven austerlitz langbroek cothen wijk bij duurstede doorn omstr maarn maarsbergen leersum amerongen dinsdag december 1952 drukkerij uitgegeven kerstnummer doof ü1tgeversburead jong kerstfeest kleuterschool aangesloten bij nieuwsblad advertentie service voor utrecht—gelderland—overijssel met gezamenlijk 175.000 abonne's ter van nieuw knielen christrnsehare kerke kerstzang kind geboren gaat voor waarvoor heiland blij kleene hoge herodej van feest groeten voeten geest vreest den rodes kinderen rijm van wijzen verhaal hoogste uit van klas koning oosten vertel- he- hebben verdiend daarvoor wel coanpcamr.'ntje geworden feest voor toen was sluitstuk ongeveer van tijd hel gestoken rond turven paar zonden hoog gelcerden-in-tle-dop die zeggen boom koud hun vurige werden vuur" stralen sterren hoorden van twee aan- maar prachtig vonden alle gingen kinderen nog kregen presentje niet voor genoeg naar was huis dat slapen wel kinderen hij wat kon ons dagen vertéld vol van was tevoren werd van dat geloven niet feest van van naar eenmaal hun cadeautje buiten hoe waren was benieuwd wel zien waren toen schoolstraat neergehurkt doosje zat keek hummel midden gevlochten straat zou thuis kerstfeest verleiding verhaal lekkers gaan met was vertellen holde boom groot iets kleuter van uit sterren opeten weg zuigend mooie w^èwwést vondel 1587—1679 1952 joost voor massa wereld iedereen geen weg persoonlijk- collectieve voor uittocht volkeren weg maar voor niet tuurlijk wordt koekje rondgedeeld best als kransje wil pauze na- wip versjes weer lessenaar gezongen keurig stil zullen tikt als omdat worden juffrouw zitten even weer ders niet ven eens eerst moeten dat lustig dat nog getikt doorbabbelen even' leren die horren moe- blij- men school zowat ook voor eerste maar die keer kwa- gaat niet dat dan duisternis hemel uitweg open vrede ook begrijpt schijnt leven men licht om- weg van bethlehem weg van god dat zoals cies dames den zoals goedmans twintie school jaar eigenlijk geleden scepter nog toen zwaai- pre- ons stokken als dames plaatjes zaten goedmans zijn die verdwenen toen zelf onder precies kap- lokalen worden zijn veranderd moderner ook ge- namelijk met veel werd ritueel aan tijdens freijer ge- slacht zwijn gewijd joelfeesten was dier win- hij deze ook was weg uit gods weer impasse wel gevoelde heel zonder erg uitweg aan mensheid ¦adert zich spreekt laatste ons van staat torenbouwers „in gezamenlijke heel oude impasse" vol- ba- ge- impasse bijeenkomsten keren heeft schiedenis bel gekregen- bijbel over prcadicaat periode zioh «gen gemaakt techniek verre oud- van heid dat bouwen toen was mensen die hadden die kinderschare als wonderlijk vroeger zit als tussen zo'n beetje die wat vlechten andere ook dingen kinderen dan toen vlechten maar weer toen kinderen ten anders die maar moeilijk zijn lastposten stil kuimien net heetten go:d zit- keer kijken zoals van zijn bertjc stoeltje bijvoorbeeld wipte die rond elke weer andere naar dames kerstboom» van bcstuurr duijfjes dan eens naar mevr die feest vinden wel mooiste boom van ja' verhaal natuurlijk met ling van recht zeggen ktr -tgeschiecknis dat bij door vertel- juffr kon die waar leidt donk're wijzen kind d'allerhoogste met waarvoor binnen plaats haar van davids stralen zijn laagste sterre poorte geboorte wijst prijst rijst niet reid gedwongen zrjn voorbe- gaan weer kerstfeest vieren gepubliceerd sneeuw stemming komen zoetjes liefst aan moeten foto nodige met foto's veel kranten hebben digheid ken ons beurtenissen torenbouw korea alles niet omdat toe steeds los van wij kunnen uit maar babel zijn onze geschiedenis maken ingewikkeld heel tot machteloosheid van erg oorlog alle gewend van ma- ge- nog mislukkingen alle persoonlijke invullen teleurstellingenen kunnen daar tussen komt boodschap god ook weer daar met zijn tegenover kerst- passe maakt kind zie zich naar machteloos bethlehem uitweg tot god uit klein im- zeil daar loosheid len dat zal afzien vrede van eigen geven machtsmidde- machte- aanvaarden van lijkt dat sommige van deze ouderen gegaan christus'geboorte zoveel kou narigheid geweest feestvieren dat ligt ons wel grote warmte voor deze afwisseling donkere nodige wat intimiteit dagen sfeer met moet veel kerstfeest scheppen licht dan dingen hebben grote behoefte deze ook aan van hoewel min' oosten hem arme hij tot die alles bethlrm offert neergedaald levens heeft wierrook ligt gebouwd onderhoud verschoven vsn goud koven zijn kennis bleek macht dat van onbewust goed dat die zaken gevoel was macht wellicht gehanteerd van niet machte- met gelijk- zou ge- zo- tijdig danige loosheid dachte worden kwam leefde kennis dat omdat ook maar toen werd uitweg moest toren uit reiken bobben bouwen impasse die verlangen tijd komen tot van nood door geboren hemel borgmeijer vóór zich zagen kerstgebeuren gewoon zin beeld voordracht omdat gebracht werd maar f'annlbord ook woordkeu* letterlijke alles door nog veel meer hebben nodig als waaruit hier alle schuilt sterren zonne dat glans godd'lijk schept haar luister aangezicht lieht ons feest lijk dan bekennen alleen alleen vredesfeest maar maar dat indenken vrede feest moeten nog dat meer kerst- nodig eer- omdat daar vrede ons doen alleen niet toe maar kunnen dan bezig maar koenen met mee houden feest aan negatieve kant die dat hoe kan uitweg gaat toch oplossing velerlei die kerstfeest god willen manieren geeft maar aanvaarden vieren positieve och van maar neem die hier hier hier eng'len geldt ligt hij wijsheid geen tot zonder adel zijn ongeacht glans dienst staat noch verplicht duister pracht zoiets hadden onze tijd nog niet fiasco uitgelopen dat wij stel plakt weet standaard met misschien voor zwart maar flanel niet soort eens schoolbord bord wat dan be- dan bij kribbe stuk verhaal voor behoren stuk stal zoals figuren daarop herders die komen bij beetje grijze wag uit bitter oudheid impasse over waarin ge- glimlachen naïviteit gemeend vonden werd van hebben wij hebben onze torens den haag evenwel bou- ook wen niet vredespaleis nagelaten new 0.-gebouw york dat gelie gerichte bovenal boodschap lezen tijd als vanaf oen mededeling persoonlijk kerstevan- tot dan dreigt worden kerstfeest feest zonder van dit vrede jaar weer hemel heeft meen' verkoren zeil volken dat tijd ontbreken met deze impasse tijd impasse van raakt vrede van vrede leven mens tussen ogenblik met van ons de- leven voort gen angst teloos voor tegenover maar overmorgen toekomst vrezen menen kortom waar dag staan daar van mach- mor- gaat die juist nwahtsmiddelen niek ons moderne wij verschaft als ter ontwikkeling mensen hand kunnen geweldige der nemen tech- dat dwongen heeft waarvan komen zitten niet midden weten weg hoe die voelen geen boven situatie ons uitweg ge- ruit die wie door van ootmoed hemelse wordt geslacht herboren oren kleuters kort kwamen alles horen haast ogen tien gekomen nog geen allemaal uitweg klaar angstige god bitterheid machteloze den maar hemel mens vol ook liefde daar over tot glimlacht die zonder heeft uitweg gemaakt uit want impasse hij zelf kerst- daar spreekt niet ook dit jaar evangelie van naar boren maar van weg boven van naar beneden beneden voor kop zet god onze zaken gevoe- ra- lens dicaal zijn dikwijls dat vrede angst deze kerstevange- voor tijd temidden van toe- on- lie komst zekerheden van vertelt oorlogsgeweld van ona zekerheid kinderen van chr kleuterschool deze toestand niet nieuw telkens aan met bun schoolstraat ouders kerstfeest vierden donderdag misschien zo'n indringende zo'n simpele eenvou- ge- terfeeeten geschenken geheim moest gebruik gaf blijven waarvan dat men elkaar gever sohiedenis kerstevangelie van komst klaas- wel opvallend met kerstgeschenken geven van overeen- sinter- dus door kelten bethlehem staat kerstgebruiken verhaal niet eeuwen meer van vallen kribbe vroeger centrum van indien vendien zou alle verklaring kerstspelen weg- bo- geest eerste van plaats strijdt verhaal dit tegen maar tegenwoordig gaat men stukken over men bethlehem" verschillende deoke kerstspelen van maar van soortgelijke plaatsen nijhoff aan „de weer aard ster voeren- andere van toe schijnt ternis houdt grijpelijk bolen leven nog steeds bezien heeft zijn gewijzigde allerlei dat overgenomen die bet duisternis deze oude niet landen verklaarbaar vorm overwonnen," gebruiken andere waar voort- duis- sym- men ere zij genoemde vale gebruiken verklaring overvloe- zo- ge- zcjht dige daarom maaltijden voor reeds waar- ook tal zijn daar streeks ding worden hulst kent van deze toe tot snijden zoals afkomstig engeland overgeleverde daarvan kunnen germaanse engeland eten van eveneens doorgedrongen- aldus maretakken van dat gewoonten gebruiken plumpud- herleid vooral recht- bruik ders zinnebeeldige voeren christus gebeeld dergelijke middeleeuwen bet waarbij bezoek bij taferelen aanbidding toneelspellen der kerstfeest was drie geboorte wwrden koningen der kleine her- uit- van ge- men stroomden tualiteiten deels wereldse wijderde geestige religieruze voorstellingen gehuchten deze vanuit mensen alledaagsheden maar spelen later naar verat mengde dorpen deze ver- ook ac- gebruiken eigenlijk steeds meest vraag tijden- verklaarbaar terugbrengen precies niet wanneer gebo- vol- schijnlijkst tot als komen christus ren oude die opgeloste nog heidense aarzelde aanvankelijk men tot die dagen verleerden bat van be- half gin tussen van deoember data januari justitia- keizer nen nacht van takken felste worden oude van lichtjes boom wind noorse joelfeest niet draagt die sagen gedoofd die 'de leest eerste kun- door men zijn takken van van 25ste die christus december knoop door- ken- als hakte geboortedag merkte nus was kan terloops wel vier dat dagen die nog tijd duurde opge- merkt kerstfeest worden vele deze dagen vertoningen lang duurden soms onnodig gen enorm dat dit vermoeiend voor optredenden wierk zeg- was btok den heid bewaarde winter nieuwgeboren daarop doel kerstboom aangestoken aan symbool weer gebruiken- hem bet boom zon als uitgeblust brandend dan van symbool werden tot voor eeuwige branden- volgende hetzelf- spoedig van hoard- fris- men geen tenen wonder deze symbolen dat eerste overname-u waarlijk chris- hun echter die midwinterwende deze oude streken tijden woonden germanen vierden kerstmaaltijden den verorberd willen van vermoeieni van zich daarin gebruikelijke tevoren zoveel sommige sen mogelijk stevige oorsprong wapenen overvloedige maaltijden schrijvers tegen wer- zien de- immers datum laagste december weer stand klimmen staat gaat omstreeks zon vanaf die zijn zien tegemoet bloemen lengende da- gen oogst mensen weer zomer dat deze gewijd aan wende doel was met germa- god nen der woest vrolijkheid vierden feest meest boorte den naamd maaltijden vteemde eeu kerstfeest ver ren buiten knus van afetaat nooddruftige herdenkende vau contradictie gedoe feestvierende gaat herdenking eigenlijke christus van heeft aan omstandighe- mensheid gemaakt overvloedige k«rstgebe«> dat van kerstfeest onder bij zoge- sdch ge- dat kerstfeest vindt landen invloed hun israëlitische gebruiken hebben men der niet omringende gebruiken deels christenen tal overgenomen van grotere sterke oud- ook die werden meer gevierd braspar- met maaltijden tijen deze geleken feesten enorme bzoden maaltij- den werden deze voor oogst voor freijer gebak- ken god als van zinnebeeld deze aan waarsohijnlijk kerstbrood nog ons ont- ge- ge- bruik leend woonte van bakt thans nog men hen licht van geboorte der christus zinnebeeld wereld van die was van zon voor werd geboor- hen voor licht geworden feiten verhaal achtige steunt romantiek betreft tot waar stukje dat nergens onwaar- kerst- ner over reld dat men komst feest van niot jexus wordt dooddoe- gevierd we- met eeu want zwijnskop vorm sommige fijn die eindigt gebak aan plaatsen van met noorwegen eigenaardige kant kerstmis