Tekstweergave van NL-WbdRAZU_SC_1952-B_459
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
zeist
bunnik
odijk
süchjuzcou/ucuit
nieuwsblad
voor
driebergen
rijsenburg
16e
jaargang
werkhoven
austerlitz
langbroek
cothen
wijk
bij
duurstede
doorn
omstr
maarn
maarsbergen
leersum
amerongen
dinsdag
december
1952
drukkerij
uitgegeven
kerstnummer
doof
ü1tgeversburead
jong
kerstfeest
kleuterschool
aangesloten
bij
nieuwsblad
advertentie
service
voor
utrecht—gelderland—overijssel
met
gezamenlijk
175.000
abonne's
ter
van
nieuw
knielen
christrnsehare
kerke
kerstzang
kind
geboren
gaat
voor
waarvoor
heiland
blij
kleene
hoge
herodej
van
feest
groeten
voeten
geest
vreest
den
rodes
kinderen
rijm
van
wijzen
verhaal
hoogste
uit
van
klas
koning
oosten
vertel-
he-
hebben
verdiend
daarvoor
wel
coanpcamr.'ntje
geworden
feest
voor
toen
was
sluitstuk
ongeveer
van
tijd
hel
gestoken
rond
turven
paar
zonden
hoog
gelcerden-in-tle-dop
die
zeggen
boom
koud
hun
vurige
werden
vuur"
stralen
sterren
hoorden
van
twee
aan-
maar
prachtig
vonden
alle
gingen
kinderen
nog
kregen
presentje
niet
voor
genoeg
naar
was
huis
dat
slapen
wel
kinderen
hij
wat
kon
ons
dagen
vertéld
vol
van
was
tevoren
werd
van
dat
geloven
niet
feest
van
van
naar
eenmaal
hun
cadeautje
buiten
hoe
waren
was
benieuwd
wel
zien
waren
toen
schoolstraat
neergehurkt
doosje
zat
keek
hummel
midden
gevlochten
straat
zou
thuis
kerstfeest
verleiding
verhaal
lekkers
gaan
met
was
vertellen
holde
boom
groot
iets
kleuter
van
uit
sterren
opeten
weg
zuigend
mooie
w^èwwést
vondel
1587—1679
1952
joost
voor
massa
wereld
iedereen
geen
weg
persoonlijk-
collectieve
voor
uittocht
volkeren
weg
maar
voor
niet
tuurlijk
wordt
koekje
rondgedeeld
best
als
kransje
wil
pauze
na-
wip
versjes
weer
lessenaar
gezongen
keurig
stil
zullen
tikt
als
omdat
worden
juffrouw
zitten
even
weer
ders
niet
ven
eens
eerst
moeten
dat
lustig
dat
nog
getikt
doorbabbelen
even'
leren
die
horren
moe-
blij-
men
school
zowat
ook
voor
eerste
maar
die
keer
kwa-
gaat
niet
dat
dan
duisternis
hemel
uitweg
open
vrede
ook
begrijpt
schijnt
leven
men
licht
om-
weg
van
bethlehem
weg
van
god
dat
zoals
cies
dames
den
zoals
goedmans
twintie
school
jaar
eigenlijk
geleden
scepter
nog
toen
zwaai-
pre-
ons
stokken
als
dames
plaatjes
zaten
goedmans
zijn
die
verdwenen
toen
zelf
onder
precies
kap-
lokalen
worden
zijn
veranderd
moderner
ook
ge-
namelijk
met
veel
werd
ritueel
aan
tijdens
freijer
ge-
slacht
zwijn
gewijd
joelfeesten
was
dier
win-
hij
deze
ook
was
weg
uit
gods
weer
impasse
wel
gevoelde
heel
zonder
erg
uitweg
aan
mensheid
¦adert
zich
spreekt
laatste
ons
van
staat
torenbouwers
„in
gezamenlijke
heel
oude
impasse"
vol-
ba-
ge-
impasse
bijeenkomsten
keren
heeft
schiedenis
bel
gekregen-
bijbel
over
prcadicaat
periode
zioh
«gen
gemaakt
techniek
verre
oud-
van
heid
dat
bouwen
toen
was
mensen
die
hadden
die
kinderschare
als
wonderlijk
vroeger
zit
als
tussen
zo'n
beetje
die
wat
vlechten
andere
ook
dingen
kinderen
dan
toen
vlechten
maar
weer
toen
kinderen
ten
anders
die
maar
moeilijk
zijn
lastposten
stil
kuimien
net
heetten
go:d
zit-
keer
kijken
zoals
van
zijn
bertjc
stoeltje
bijvoorbeeld
wipte
die
rond
elke
weer
andere
naar
dames
kerstboom»
van
bcstuurr
duijfjes
dan
eens
naar
mevr
die
feest
vinden
wel
mooiste
boom
van
ja'
verhaal
natuurlijk
met
ling
van
recht
zeggen
ktr
-tgeschiecknis
dat
bij
door
vertel-
juffr
kon
die
waar
leidt
donk're
wijzen
kind
d'allerhoogste
met
waarvoor
binnen
plaats
haar
van
davids
stralen
zijn
laagste
sterre
poorte
geboorte
wijst
prijst
rijst
niet
reid
gedwongen
zrjn
voorbe-
gaan
weer
kerstfeest
vieren
gepubliceerd
sneeuw
stemming
komen
zoetjes
liefst
aan
moeten
foto
nodige
met
foto's
veel
kranten
hebben
digheid
ken
ons
beurtenissen
torenbouw
korea
alles
niet
omdat
toe
steeds
los
van
wij
kunnen
uit
maar
babel
zijn
onze
geschiedenis
maken
ingewikkeld
heel
tot
machteloosheid
van
erg
oorlog
alle
gewend
van
ma-
ge-
nog
mislukkingen
alle
persoonlijke
invullen
teleurstellingenen
kunnen
daar
tussen
komt
boodschap
god
ook
weer
daar
met
zijn
tegenover
kerst-
passe
maakt
kind
zie
zich
naar
machteloos
bethlehem
uitweg
tot
god
uit
klein
im-
zeil
daar
loosheid
len
dat
zal
afzien
vrede
van
eigen
geven
machtsmidde-
machte-
aanvaarden
van
lijkt
dat
sommige
van
deze
ouderen
gegaan
christus'geboorte
zoveel
kou
narigheid
geweest
feestvieren
dat
ligt
ons
wel
grote
warmte
voor
deze
afwisseling
donkere
nodige
wat
intimiteit
dagen
sfeer
met
moet
veel
kerstfeest
scheppen
licht
dan
dingen
hebben
grote
behoefte
deze
ook
aan
van
hoewel
min'
oosten
hem
arme
hij
tot
die
alles
bethlrm
offert
neergedaald
levens
heeft
wierrook
ligt
gebouwd
onderhoud
verschoven
vsn
goud
koven
zijn
kennis
bleek
macht
dat
van
onbewust
goed
dat
die
zaken
gevoel
was
macht
wellicht
gehanteerd
van
niet
machte-
met
gelijk-
zou
ge-
zo-
tijdig
danige
loosheid
dachte
worden
kwam
leefde
kennis
dat
omdat
ook
maar
toen
werd
uitweg
moest
toren
uit
reiken
bobben
bouwen
impasse
die
verlangen
tijd
komen
tot
van
nood
door
geboren
hemel
borgmeijer
vóór
zich
zagen
kerstgebeuren
gewoon
zin
beeld
voordracht
omdat
gebracht
werd
maar
f'annlbord
ook
woordkeu*
letterlijke
alles
door
nog
veel
meer
hebben
nodig
als
waaruit
hier
alle
schuilt
sterren
zonne
dat
glans
godd'lijk
schept
haar
luister
aangezicht
lieht
ons
feest
lijk
dan
bekennen
alleen
alleen
vredesfeest
maar
maar
dat
indenken
vrede
feest
moeten
nog
dat
meer
kerst-
nodig
eer-
omdat
daar
vrede
ons
doen
alleen
niet
toe
maar
kunnen
dan
bezig
maar
koenen
met
mee
houden
feest
aan
negatieve
kant
die
dat
hoe
kan
uitweg
gaat
toch
oplossing
velerlei
die
kerstfeest
god
willen
manieren
geeft
maar
aanvaarden
vieren
positieve
och
van
maar
neem
die
hier
hier
hier
eng'len
geldt
ligt
hij
wijsheid
geen
tot
zonder
adel
zijn
ongeacht
glans
dienst
staat
noch
verplicht
duister
pracht
zoiets
hadden
onze
tijd
nog
niet
fiasco
uitgelopen
dat
wij
stel
plakt
weet
standaard
met
misschien
voor
zwart
maar
flanel
niet
soort
eens
schoolbord
bord
wat
dan
be-
dan
bij
kribbe
stuk
verhaal
voor
behoren
stuk
stal
zoals
figuren
daarop
herders
die
komen
bij
beetje
grijze
wag
uit
bitter
oudheid
impasse
over
waarin
ge-
glimlachen
naïviteit
gemeend
vonden
werd
van
hebben
wij
hebben
onze
torens
den
haag
evenwel
bou-
ook
wen
niet
vredespaleis
nagelaten
new
0.-gebouw
york
dat
gelie
gerichte
bovenal
boodschap
lezen
tijd
als
vanaf
oen
mededeling
persoonlijk
kerstevan-
tot
dan
dreigt
worden
kerstfeest
feest
zonder
van
dit
vrede
jaar
weer
hemel
heeft
meen'
verkoren
zeil
volken
dat
tijd
ontbreken
met
deze
impasse
tijd
impasse
van
raakt
vrede
van
vrede
leven
mens
tussen
ogenblik
met
van
ons
de-
leven
voort
gen
angst
teloos
voor
tegenover
maar
overmorgen
toekomst
vrezen
menen
kortom
waar
dag
staan
daar
van
mach-
mor-
gaat
die
juist
nwahtsmiddelen
niek
ons
moderne
wij
verschaft
als
ter
ontwikkeling
mensen
hand
kunnen
geweldige
der
nemen
tech-
dat
dwongen
heeft
waarvan
komen
zitten
niet
midden
weten
weg
hoe
die
voelen
geen
boven
situatie
ons
uitweg
ge-
ruit
die
wie
door
van
ootmoed
hemelse
wordt
geslacht
herboren
oren
kleuters
kort
kwamen
alles
horen
haast
ogen
tien
gekomen
nog
geen
allemaal
uitweg
klaar
angstige
god
bitterheid
machteloze
den
maar
hemel
mens
vol
ook
liefde
daar
over
tot
glimlacht
die
zonder
heeft
uitweg
gemaakt
uit
want
impasse
hij
zelf
kerst-
daar
spreekt
niet
ook
dit
jaar
evangelie
van
naar
boren
maar
van
weg
boven
van
naar
beneden
beneden
voor
kop
zet
god
onze
zaken
gevoe-
ra-
lens
dicaal
zijn
dikwijls
dat
vrede
angst
deze
kerstevange-
voor
tijd
temidden
van
toe-
on-
lie
komst
zekerheden
van
vertelt
oorlogsgeweld
van
ona
zekerheid
kinderen
van
chr
kleuterschool
deze
toestand
niet
nieuw
telkens
aan
met
bun
schoolstraat
ouders
kerstfeest
vierden
donderdag
misschien
zo'n
indringende
zo'n
simpele
eenvou-
ge-
terfeeeten
geschenken
geheim
moest
gebruik
gaf
blijven
waarvan
dat
men
elkaar
gever
sohiedenis
kerstevangelie
van
komst
klaas-
wel
opvallend
met
kerstgeschenken
geven
van
overeen-
sinter-
dus
door
kelten
bethlehem
staat
kerstgebruiken
verhaal
niet
eeuwen
meer
van
vallen
kribbe
vroeger
centrum
van
indien
vendien
zou
alle
verklaring
kerstspelen
weg-
bo-
geest
eerste
van
plaats
strijdt
verhaal
dit
tegen
maar
tegenwoordig
gaat
men
stukken
over
men
bethlehem"
verschillende
deoke
kerstspelen
van
maar
van
soortgelijke
plaatsen
nijhoff
aan
„de
weer
aard
ster
voeren-
andere
van
toe
schijnt
ternis
houdt
grijpelijk
bolen
leven
nog
steeds
bezien
heeft
zijn
gewijzigde
allerlei
dat
overgenomen
die
bet
duisternis
deze
oude
niet
landen
verklaarbaar
vorm
overwonnen,"
gebruiken
andere
waar
voort-
duis-
sym-
men
ere
zij
genoemde
vale
gebruiken
verklaring
overvloe-
zo-
ge-
zcjht
dige
daarom
maaltijden
voor
reeds
waar-
ook
tal
zijn
daar
streeks
ding
worden
hulst
kent
van
deze
toe
tot
snijden
zoals
afkomstig
engeland
overgeleverde
daarvan
kunnen
germaanse
engeland
eten
van
eveneens
doorgedrongen-
aldus
maretakken
van
dat
gewoonten
gebruiken
plumpud-
herleid
vooral
recht-
bruik
ders
zinnebeeldige
voeren
christus
gebeeld
dergelijke
middeleeuwen
bet
waarbij
bezoek
bij
taferelen
aanbidding
toneelspellen
der
kerstfeest
was
drie
geboorte
wwrden
koningen
der
kleine
her-
uit-
van
ge-
men
stroomden
tualiteiten
deels
wereldse
wijderde
geestige
religieruze
voorstellingen
gehuchten
deze
vanuit
mensen
alledaagsheden
maar
spelen
later
naar
verat
mengde
dorpen
deze
ver-
ook
ac-
gebruiken
eigenlijk
steeds
meest
vraag
tijden-
verklaarbaar
terugbrengen
precies
niet
wanneer
gebo-
vol-
schijnlijkst
tot
als
komen
christus
ren
oude
die
opgeloste
nog
heidense
aarzelde
aanvankelijk
men
tot
die
dagen
verleerden
bat
van
be-
half
gin
tussen
van
deoember
data
januari
justitia-
keizer
nen
nacht
van
takken
felste
worden
oude
van
lichtjes
boom
wind
noorse
joelfeest
niet
draagt
die
sagen
gedoofd
die
'de
leest
eerste
kun-
door
men
zijn
takken
van
van
25ste
die
christus
december
knoop
door-
ken-
als
hakte
geboortedag
merkte
nus
was
kan
terloops
wel
vier
dat
dagen
die
nog
tijd
duurde
opge-
merkt
kerstfeest
worden
vele
deze
dagen
vertoningen
lang
duurden
soms
onnodig
gen
enorm
dat
dit
vermoeiend
voor
optredenden
wierk
zeg-
was
btok
den
heid
bewaarde
winter
nieuwgeboren
daarop
doel
kerstboom
aangestoken
aan
symbool
weer
gebruiken-
hem
bet
boom
zon
als
uitgeblust
brandend
dan
van
symbool
werden
tot
voor
eeuwige
branden-
volgende
hetzelf-
spoedig
van
hoard-
fris-
men
geen
tenen
wonder
deze
symbolen
dat
eerste
overname-u
waarlijk
chris-
hun
echter
die
midwinterwende
deze
oude
streken
tijden
woonden
germanen
vierden
kerstmaaltijden
den
verorberd
willen
van
vermoeieni
van
zich
daarin
gebruikelijke
tevoren
zoveel
sommige
sen
mogelijk
stevige
oorsprong
wapenen
overvloedige
maaltijden
schrijvers
tegen
wer-
zien
de-
immers
datum
laagste
december
weer
stand
klimmen
staat
gaat
omstreeks
zon
vanaf
die
zijn
zien
tegemoet
bloemen
lengende
da-
gen
oogst
mensen
weer
zomer
dat
deze
gewijd
aan
wende
doel
was
met
germa-
god
nen
der
woest
vrolijkheid
vierden
feest
meest
boorte
den
naamd
maaltijden
vteemde
eeu
kerstfeest
ver
ren
buiten
knus
van
afetaat
nooddruftige
herdenkende
vau
contradictie
gedoe
feestvierende
gaat
herdenking
eigenlijke
christus
van
heeft
aan
omstandighe-
mensheid
gemaakt
overvloedige
k«rstgebe«>
dat
van
kerstfeest
onder
bij
zoge-
sdch
ge-
dat
kerstfeest
vindt
landen
invloed
hun
israëlitische
gebruiken
hebben
men
der
niet
omringende
gebruiken
deels
christenen
tal
overgenomen
van
grotere
sterke
oud-
ook
die
werden
meer
gevierd
braspar-
met
maaltijden
tijen
deze
geleken
feesten
enorme
bzoden
maaltij-
den
werden
deze
voor
oogst
voor
freijer
gebak-
ken
god
als
van
zinnebeeld
deze
aan
waarsohijnlijk
kerstbrood
nog
ons
ont-
ge-
ge-
bruik
leend
woonte
van
bakt
thans
nog
men
hen
licht
van
geboorte
der
christus
zinnebeeld
wereld
van
die
was
van
zon
voor
werd
geboor-
hen
voor
licht
geworden
feiten
verhaal
achtige
steunt
romantiek
betreft
tot
waar
stukje
dat
nergens
onwaar-
kerst-
ner
over
reld
dat
men
komst
feest
van
niot
jexus
wordt
dooddoe-
gevierd
we-
met
eeu
want
zwijnskop
vorm
sommige
fijn
die
eindigt
gebak
aan
plaatsen
van
met
noorwegen
eigenaardige
kant
kerstmis