Tekstweergave van NL-WbdRAZU_SC_1952-A_211

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
dinsdag 16* jaargang december 1952 amerongen zeist bunnik odijk werkhoven austerlitz doorn maarn nieuwsblad maarsbergen voor driebergen-rijsenburg leersum langbroek cothen wijk bij duurstede omstr drukkerij uitgegeven kerstnummer door uitgeversbureau jong kerstfeest kleuterschool aangesloten bij nieuwsblad advertentie service voor ütreebt-gelderland—overijssel met gezamenlijk 175.000 abonné's mgwmsr 1952 kleuters kwamen haast ogen oren kort alles horen zien ter van nieuw knielen christrosehare kerke kerstzang kind geboren gaat voor waarvoor heiland blij kleene hoge herodes van feest groeten voeten geest vreest hen licht van geboorte der christus zinnebeeld wereld van die was van eon voor werd hen geboor- voor schijnt bolen ternis grijpelijk leven nog houdt steeds bezien heeft zijn gewijzigde alle dat overgenomen die riet duisternis deze oude niet landen verklaarbaar vorm overwonnen,'' gebruiken andere i,het waar voort- duis- sym- licht men ere zij tuurlijk wordt koekje rondgedeeld best als kransje wil pauze na- ders niet wip versjes ven weer eens eerst moeten lessenaar gezongen keurig dat lustig dat nog stil gelikt zul'en doorlvabbc'en tikt al» even omdat worden leren juffrouw zitten die horren moe- even wefr b.'ij- school men zowat ook voor eerste die keer kwa- maar gaat dat niet dan duatcrais hemel uitweg open vrede ook begrijpt schijnt leven men licht om- weg voor massa wereld van iedereen bethlehem- geen weg persoonlijk collectieve voor dat weg uittocht volkeren van weg god maar voor niet zoals cies dames den zoals goedmans twintie school jaar eigenlijk geleden scepter nog toen zwaai- pre- ons stokken als dames plaatjes zaten goedmans zijn die verdwenen!,- toen zelf onder precies kap- lokalen worden zijn veranderd moderner ook ge- den rodes hebben verdiend kinderen rijm daarvoor van wijzen verhaal wel hoogste uit van hel ronnp'iiaieutje klas kon'ng oosten vertel- he- geworden fec-t voor toen hel wa» s'.uu'tsluk hel ongeveer van tijd hel gestoken rond turven zonden hoog die gclec-rileii-in-de-dop zeggen boonn koud hun vurige werden vuur" stralen sterren hoorik van twee aan- h.t maar-ze prachtig vonden bel alle gingen kinderen nog kregen prevent niet voor genoeg naar was huis wel dat slapen kinderen hij wat kon ons dagen verteld vol van was tevoren werj van dat geloven niet feest aan van naar hun cadeautje hoe was benieuwd wel zien waren eenmaal buiten waren toen midden schoolstraat neergehurkt doosje zat keek hummel vjp gevlochten straat zou thuis kerstfeest verleiding verhaal lékkers gaan met was holde vertellen boom groot iets kleuter van uit sterren opeten zuigend weg mooie kerstevangelie van zo'n indringende zo'n simpele eenvou- ge- gods schiedenis uit impasse gaan weer kerstfeest vieren weg niet reid gedwongen zijn voorbe- kranten hebben nodige foto gepubliceerd sneeuw stemming komen zoetjes liefst aan moeten foto met veel kinderschare al» wonderlijk vroeger zit als hét tussen zo'n beetje die wat vlechten andere ook dingen kinderen dan toen vlechten maar weer toen kinderen ten ander- die maar moeilijk ziij*i lastposten stii kunnen net heetten zogoed zit- kee.r kijken zoals van zijn beetje stoeltje bijvoorbeeld wipte die rond elke eens naar mevr andere dame* van lksstuwr duijfje» weer naar ker.-tlxwm' dan die vinden wel mooiste boom van h> fee-t verhaal natuurlijk met ling van recht zeggen ktr tgeschicdenis dat bij door vertel- juffr kon die leidt donk're wijzen kind met waarvoor binnen plaats haar van davids stralen zijn sterre poort geboorte wijst rijst iikom-ton gekregen preadicaat van „in gezamenlijke impasse" vol- heeft bij*» keren digheid ken ons beurtenissen torenbouw korea alles niet omdat toe steeds los van wij kunnen uit maar babei zijn onze geschiedenis maken ingewikkeld heel tot machteloosheid van erg oorlog alle gewend van ma- ge- nog mislukkingen alle persoonlijke invullen daar tussen teleurstellingen kunnen komt boodschap god ook weer daar met zijn tegenover kerst- maakt passe* kind zie zich naar machteloos bethlehem uitweg tot god uit klein zeil im- daar loosheid len dat zal afaren aanvaarden vrede van eigen geven van machtsmidde- machte- dat lijkt sommige van den ouderen gegaan christus'geboorte bijbel over staat torenbouwers heel oude ba- ge- schiedenis bel dat bouwen toen was mensen die hadden periode zich eigen gemaakt techniek verre oud- van heid die waar d"all rrboog laagste prijst zoveel feestvieren kou narigheid dat ligt ons geweest wel dan van hoewel mïrr' oosten hem arme hij tot die alles l'eibl offert neergedaald levens heeft wierrook ligt gebouwd onderhoud verschoven van good boren grote warmte voor deze afwisseling donkere nodige wat intimiteit dagen sfeer met moet veel kerstfeest scheppen licht dingen hebben grote behoefte deze ook aan bleek macht zijn kennis maar kwam leefde kennis dat omdat ook dat van onbewust goed dat die zaken gevoel was macht wellicht gehanteerd van niet machte- met gelijk- zou zo- ge- tijdig loosheid dachte danige worden van nood door geboren hemel uitweg moest toren uit toen reiken hebben bouwen werd impasse die tijd verlangen komen tot borgmcijer vóór zieh zagen hel kerst gcieuren gewoon zin beeld voordracht omdat gebracht werd maar f!ane!bord ook woordkeus letterlijke alle» door nog veel meer hebben nodig als ons lijk feest dan bekennen alleen alleen vredesfeest maar maar dat indenken vrede feest moeten nog dat meer kerst- nodig eer- omdat daar vrede ons doen alleen niet toe maar kunnen dan bezig maar komen met mee houden feest aan waaruit hier alle schuilt sterren zonar dat glans godd'lijk schept haar luister aangezicht licht negatieve kant die uitweg tooh oplossing die god willen geeft maar aanvaarden positieve van hier die ligt hij zonder glans duister eng'len tot zijn dienst verplicht zoiets hadden onze tijd nog niet fiasco uitgelopen dat wij stel plakt weet standaard met misschien voor zwart nasar flaivcl niel soort oens schoolbord bord wat dan be- dan bij kribbe stuk verhaal voor benoren sluk stal zoals figuren daarop herders die komen 'bij dat hoe kan gaat velerlei kerstfeest manieren vieren och maar gelie bovenal lezen tijd als vanaf kerstevan- neem gerichte boodschap mededeling persoonlijk tot dan werd van hebben beetje grijze weg uit bitter oudheid impasse over waarin ge- gemeend glimlachen naïviteit vonden wij' hebben niet vredespaleis nagelaten onze torens den haag evenwel bou- ook wen o.-gebouw new york klaar gekomen nog dat geen allemaal uitweg hier hier geldt wijsheid geen adel ongeacht staat noch pracht dreigt worden bet kerstfeest feest zonder van dit vrede jaar weer hemel heeft kleen' verkoren zelf volken dat ontbreken impasse van vrede van vrede leven tussen ogenblik met ons tijd met deze tijd impasse raakt mens van de- leven angst juist die niek gen teloos machtsmiddelen voort ons voor tegenover maar moderne overmorgen wij verschaft als toekomst ter vrezen ontwikkeling menen mensen hand kortom waar kunnen dag staan- daar geweldige der van nemen mach- tech- mor- gaat dat 'heeft dwongen waarvan komen zitten niet midden weten weg hoe die voelen geen boven situatie ona uitweg ge- die wie door van ootmoed hemelse wordt geslacht herboren joost vondel 1587—1679 over tot glimlacht die zonder angstige god bitterheid machteloze den maar hemel mens vol ook liefde daar impasse hij zelf heeft uitweg gemaakt want daar van ook spreekt dit jaar kerst- evangelie niet van naar beneden beneden naar boven maar van boven weg zijn dikwijls kop zet voor god ona» zaken gevoe- ra- dicaal lens oorlogsgeweld van ons zekerheid dat vrede angst deze kerstevange- voor tijd temidden van toe- on- zekerheden lie komst van vertelt aan met hun schoolstraat ouder» kerstfeest vierden kleuterschool donderdag kinderen van chr misschien telkens deze toestand niet nieuw oen trum van indien bethlehem staat verhaal niet meer vsn impasse weer wel gevoelde heel zonder erg uitweg aan mensheid sedert spreekt zich laatste ona vallen kribbe vroeger kerstgebruiken eeuwen terfeesten geheim geschenken moest gebruik gaf blijven waarvan dat men elkaar gever vendien zou alle verklaring kerstspelen weg- komst klaas- wel opvallend met kerstgeschenken geven van overeen- sinter- du» kelten door win- tegenwoordig gaat over verschillende kerstspelen plaatsen weer voeren toe men slacht zwijn gewijd joelfeesten was dier namelijk met veel werd ritueel san tijden» freijer ge- hij deze ook was daarom maaltijden voor reeds genoemde vele gebruiken verklaring overvloe- kc- ge- zocht al» dige waar- stukken men bethlehem" denke van maar van soortgelijke nijhoff aan „de ster aard andere van ook tal zijn daar ding werden van deze toe tot engeland overgeleverde kunnen germaanse eten doorgedrongen- aldus van gewoonten gebruiken plumpud- herleid bruik ders zinnebeeldige voeren christus middeleeuwen waarbij bezoek bij aanbidding toneelspelen der kerstfeest was drie geboorte koningen der kleine her- van ge- werden uit- dergelijke taferelen oude die heidense gebruiken meest tijden verklaarbaar terugbrengen schijnlijkst tot aks opgeloste nog eigenlijk steeds vraag precies niet wanneer gebo- vol- komen ren christus aanvankelijk aarzelde men streek» hulst kent snijden zoals afkomstig daarvan engeland van eveneens maretakken dat vooral recht- men stroomden tualiteiten wijderde deel» wereldse geestige religie™» voorstellingen gehuchten vanuit mensen alledaagsheden maar spelen later naar verst mengde dorpen deze ver- ook ac- deze geheeld van december data januari tot die dagen verleerden bet van be- half gin tussen justitia- keizer nen nacht van takken felste worden oude van lichtjes boorru wind noorse joelfeest niet draagt die sagen gedoofd die 'de leest eerste kun- door men zijn bink den heid bewaarde winter daarop doel aangestoken aan symbool weer gebruiken hem boom uitgeblust brandend dan van takken werden tot vcor eeuwige volgende hetzelf- van spoedig haard- fris- men nieuwgeboren kerstboom zon symbool branden- van geen tenen wonder deae symbolen dat eerste óvemamen waarlijk chris- was van die 25ste christus tcemher knoop door- ken- al» hakte geboortedag merkte nuü terloops kan worden wel vier dat dagen die oog tijd duurde opge- bet merkt kerstfeest vele deze dagen vertoningen lang duurden soms onnodig gen enorm dat dit vermoeiend voor optredenden werk keg- was germanen vierden hun echter die midwinterwende deze oude streken tijden woonden den verorberd kerstmaaltijden willen van vermoeienissen zich van daarin gebruikelijke tevoren zoveel sommige mogelijk stevige oorsprong wapenen overvloedige maaltijden schrijvers tegen wer- tien de- immers die zijn datum laagste december weer stand klimmen staat gaat omstreeks zon vanaf mensen weer zomer tegemoet zien bloemen lengende da- gen oogst woest der maaltijden tijen deze vrolijkheid vierden geleken feest feesten die dat deze werden meer gewijd aan wende joel gevierd waa met braspar- germa- met god nen ken den god werden al» van zirmeheeld enorme oogst broden deze voor maaltij- freijer gebak- voor deze aan bruik leend woonte van'het waarschijnlijk kerstbrood nog ons ont- ge- ge- bakt nog thans men meest vreemde boorte naamd kerstfeest maaltijden den ver ren buiten knus van afstaat nooddruftige herdenkende van contradictie gedoe feestvierende gaat herdenking eigenlijk» christus van heeft aan onhandighe- mensheid gemaakt overvloedige kerstgebeu- dat van kerstfeest onder hij zoge- óch ge- dat kerstfeest vindt landen invloed hun israëlitische gebruiken hebben men der niet omringende gebruiken deels christenen tal overgenomen van grotere sterke ouü- ook geworden verhaal feiten achtige steunt romantiek betreft tot waar stukje dat nergens onwaar- kerst- ner over reld dat men komst feest van niet jezus wordt dooddoe- gevierd we- met eerste geest van plaats strijdt verhaal dit tegen want bo- maar met kant noorwegen eigenaardige kerstmis zwijnskop vorm sommige fijn die eindigt gebak asn plaatsen van éen