Tekstweergave van NL-WbdRAZU_SC_1952-A_211
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
dinsdag
16*
jaargang
december
1952
amerongen
zeist
bunnik
odijk
werkhoven
austerlitz
doorn
maarn
nieuwsblad
maarsbergen
voor
driebergen-rijsenburg
leersum
langbroek
cothen
wijk
bij
duurstede
omstr
drukkerij
uitgegeven
kerstnummer
door
uitgeversbureau
jong
kerstfeest
kleuterschool
aangesloten
bij
nieuwsblad
advertentie
service
voor
ütreebt-gelderland—overijssel
met
gezamenlijk
175.000
abonné's
mgwmsr
1952
kleuters
kwamen
haast
ogen
oren
kort
alles
horen
zien
ter
van
nieuw
knielen
christrosehare
kerke
kerstzang
kind
geboren
gaat
voor
waarvoor
heiland
blij
kleene
hoge
herodes
van
feest
groeten
voeten
geest
vreest
hen
licht
van
geboorte
der
christus
zinnebeeld
wereld
van
die
was
van
eon
voor
werd
hen
geboor-
voor
schijnt
bolen
ternis
grijpelijk
leven
nog
houdt
steeds
bezien
heeft
zijn
gewijzigde
alle
dat
overgenomen
die
riet
duisternis
deze
oude
niet
landen
verklaarbaar
vorm
overwonnen,''
gebruiken
andere
i,het
waar
voort-
duis-
sym-
licht
men
ere
zij
tuurlijk
wordt
koekje
rondgedeeld
best
als
kransje
wil
pauze
na-
ders
niet
wip
versjes
ven
weer
eens
eerst
moeten
lessenaar
gezongen
keurig
dat
lustig
dat
nog
stil
gelikt
zul'en
doorlvabbc'en
tikt
al»
even
omdat
worden
leren
juffrouw
zitten
die
horren
moe-
even
wefr
b.'ij-
school
men
zowat
ook
voor
eerste
die
keer
kwa-
maar
gaat
dat
niet
dan
duatcrais
hemel
uitweg
open
vrede
ook
begrijpt
schijnt
leven
men
licht
om-
weg
voor
massa
wereld
van
iedereen
bethlehem-
geen
weg
persoonlijk
collectieve
voor
dat
weg
uittocht
volkeren
van
weg
god
maar
voor
niet
zoals
cies
dames
den
zoals
goedmans
twintie
school
jaar
eigenlijk
geleden
scepter
nog
toen
zwaai-
pre-
ons
stokken
als
dames
plaatjes
zaten
goedmans
zijn
die
verdwenen!,-
toen
zelf
onder
precies
kap-
lokalen
worden
zijn
veranderd
moderner
ook
ge-
den
rodes
hebben
verdiend
kinderen
rijm
daarvoor
van
wijzen
verhaal
wel
hoogste
uit
van
hel
ronnp'iiaieutje
klas
kon'ng
oosten
vertel-
he-
geworden
fec-t
voor
toen
hel
wa»
s'.uu'tsluk
hel
ongeveer
van
tijd
hel
gestoken
rond
turven
zonden
hoog
die
gclec-rileii-in-de-dop
zeggen
boonn
koud
hun
vurige
werden
vuur"
stralen
sterren
hoorik
van
twee
aan-
h.t
maar-ze
prachtig
vonden
bel
alle
gingen
kinderen
nog
kregen
prevent
niet
voor
genoeg
naar
was
huis
wel
dat
slapen
kinderen
hij
wat
kon
ons
dagen
verteld
vol
van
was
tevoren
werj
van
dat
geloven
niet
feest
aan
van
naar
hun
cadeautje
hoe
was
benieuwd
wel
zien
waren
eenmaal
buiten
waren
toen
midden
schoolstraat
neergehurkt
doosje
zat
keek
hummel
vjp
gevlochten
straat
zou
thuis
kerstfeest
verleiding
verhaal
lékkers
gaan
met
was
holde
vertellen
boom
groot
iets
kleuter
van
uit
sterren
opeten
zuigend
weg
mooie
kerstevangelie
van
zo'n
indringende
zo'n
simpele
eenvou-
ge-
gods
schiedenis
uit
impasse
gaan
weer
kerstfeest
vieren
weg
niet
reid
gedwongen
zijn
voorbe-
kranten
hebben
nodige
foto
gepubliceerd
sneeuw
stemming
komen
zoetjes
liefst
aan
moeten
foto
met
veel
kinderschare
al»
wonderlijk
vroeger
zit
als
hét
tussen
zo'n
beetje
die
wat
vlechten
andere
ook
dingen
kinderen
dan
toen
vlechten
maar
weer
toen
kinderen
ten
ander-
die
maar
moeilijk
ziij*i
lastposten
stii
kunnen
net
heetten
zogoed
zit-
kee.r
kijken
zoals
van
zijn
beetje
stoeltje
bijvoorbeeld
wipte
die
rond
elke
eens
naar
mevr
andere
dame*
van
lksstuwr
duijfje»
weer
naar
ker.-tlxwm'
dan
die
vinden
wel
mooiste
boom
van
h>
fee-t
verhaal
natuurlijk
met
ling
van
recht
zeggen
ktr
tgeschicdenis
dat
bij
door
vertel-
juffr
kon
die
leidt
donk're
wijzen
kind
met
waarvoor
binnen
plaats
haar
van
davids
stralen
zijn
sterre
poort
geboorte
wijst
rijst
iikom-ton
gekregen
preadicaat
van
„in
gezamenlijke
impasse"
vol-
heeft
bij*»
keren
digheid
ken
ons
beurtenissen
torenbouw
korea
alles
niet
omdat
toe
steeds
los
van
wij
kunnen
uit
maar
babei
zijn
onze
geschiedenis
maken
ingewikkeld
heel
tot
machteloosheid
van
erg
oorlog
alle
gewend
van
ma-
ge-
nog
mislukkingen
alle
persoonlijke
invullen
daar
tussen
teleurstellingen
kunnen
komt
boodschap
god
ook
weer
daar
met
zijn
tegenover
kerst-
maakt
passe*
kind
zie
zich
naar
machteloos
bethlehem
uitweg
tot
god
uit
klein
zeil
im-
daar
loosheid
len
dat
zal
afaren
aanvaarden
vrede
van
eigen
geven
van
machtsmidde-
machte-
dat
lijkt
sommige
van
den
ouderen
gegaan
christus'geboorte
bijbel
over
staat
torenbouwers
heel
oude
ba-
ge-
schiedenis
bel
dat
bouwen
toen
was
mensen
die
hadden
periode
zich
eigen
gemaakt
techniek
verre
oud-
van
heid
die
waar
d"all
rrboog
laagste
prijst
zoveel
feestvieren
kou
narigheid
dat
ligt
ons
geweest
wel
dan
van
hoewel
mïrr'
oosten
hem
arme
hij
tot
die
alles
l'eibl
offert
neergedaald
levens
heeft
wierrook
ligt
gebouwd
onderhoud
verschoven
van
good
boren
grote
warmte
voor
deze
afwisseling
donkere
nodige
wat
intimiteit
dagen
sfeer
met
moet
veel
kerstfeest
scheppen
licht
dingen
hebben
grote
behoefte
deze
ook
aan
bleek
macht
zijn
kennis
maar
kwam
leefde
kennis
dat
omdat
ook
dat
van
onbewust
goed
dat
die
zaken
gevoel
was
macht
wellicht
gehanteerd
van
niet
machte-
met
gelijk-
zou
zo-
ge-
tijdig
loosheid
dachte
danige
worden
van
nood
door
geboren
hemel
uitweg
moest
toren
uit
toen
reiken
hebben
bouwen
werd
impasse
die
tijd
verlangen
komen
tot
borgmcijer
vóór
zieh
zagen
hel
kerst
gcieuren
gewoon
zin
beeld
voordracht
omdat
gebracht
werd
maar
f!ane!bord
ook
woordkeus
letterlijke
alle»
door
nog
veel
meer
hebben
nodig
als
ons
lijk
feest
dan
bekennen
alleen
alleen
vredesfeest
maar
maar
dat
indenken
vrede
feest
moeten
nog
dat
meer
kerst-
nodig
eer-
omdat
daar
vrede
ons
doen
alleen
niet
toe
maar
kunnen
dan
bezig
maar
komen
met
mee
houden
feest
aan
waaruit
hier
alle
schuilt
sterren
zonar
dat
glans
godd'lijk
schept
haar
luister
aangezicht
licht
negatieve
kant
die
uitweg
tooh
oplossing
die
god
willen
geeft
maar
aanvaarden
positieve
van
hier
die
ligt
hij
zonder
glans
duister
eng'len
tot
zijn
dienst
verplicht
zoiets
hadden
onze
tijd
nog
niet
fiasco
uitgelopen
dat
wij
stel
plakt
weet
standaard
met
misschien
voor
zwart
nasar
flaivcl
niel
soort
oens
schoolbord
bord
wat
dan
be-
dan
bij
kribbe
stuk
verhaal
voor
benoren
sluk
stal
zoals
figuren
daarop
herders
die
komen
'bij
dat
hoe
kan
gaat
velerlei
kerstfeest
manieren
vieren
och
maar
gelie
bovenal
lezen
tijd
als
vanaf
kerstevan-
neem
gerichte
boodschap
mededeling
persoonlijk
tot
dan
werd
van
hebben
beetje
grijze
weg
uit
bitter
oudheid
impasse
over
waarin
ge-
gemeend
glimlachen
naïviteit
vonden
wij'
hebben
niet
vredespaleis
nagelaten
onze
torens
den
haag
evenwel
bou-
ook
wen
o.-gebouw
new
york
klaar
gekomen
nog
dat
geen
allemaal
uitweg
hier
hier
geldt
wijsheid
geen
adel
ongeacht
staat
noch
pracht
dreigt
worden
bet
kerstfeest
feest
zonder
van
dit
vrede
jaar
weer
hemel
heeft
kleen'
verkoren
zelf
volken
dat
ontbreken
impasse
van
vrede
van
vrede
leven
tussen
ogenblik
met
ons
tijd
met
deze
tijd
impasse
raakt
mens
van
de-
leven
angst
juist
die
niek
gen
teloos
machtsmiddelen
voort
ons
voor
tegenover
maar
moderne
overmorgen
wij
verschaft
als
toekomst
ter
vrezen
ontwikkeling
menen
mensen
hand
kortom
waar
kunnen
dag
staan-
daar
geweldige
der
van
nemen
mach-
tech-
mor-
gaat
dat
'heeft
dwongen
waarvan
komen
zitten
niet
midden
weten
weg
hoe
die
voelen
geen
boven
situatie
ona
uitweg
ge-
die
wie
door
van
ootmoed
hemelse
wordt
geslacht
herboren
joost
vondel
1587—1679
over
tot
glimlacht
die
zonder
angstige
god
bitterheid
machteloze
den
maar
hemel
mens
vol
ook
liefde
daar
impasse
hij
zelf
heeft
uitweg
gemaakt
want
daar
van
ook
spreekt
dit
jaar
kerst-
evangelie
niet
van
naar
beneden
beneden
naar
boven
maar
van
boven
weg
zijn
dikwijls
kop
zet
voor
god
ona»
zaken
gevoe-
ra-
dicaal
lens
oorlogsgeweld
van
ons
zekerheid
dat
vrede
angst
deze
kerstevange-
voor
tijd
temidden
van
toe-
on-
zekerheden
lie
komst
van
vertelt
aan
met
hun
schoolstraat
ouder»
kerstfeest
vierden
kleuterschool
donderdag
kinderen
van
chr
misschien
telkens
deze
toestand
niet
nieuw
oen
trum
van
indien
bethlehem
staat
verhaal
niet
meer
vsn
impasse
weer
wel
gevoelde
heel
zonder
erg
uitweg
aan
mensheid
sedert
spreekt
zich
laatste
ona
vallen
kribbe
vroeger
kerstgebruiken
eeuwen
terfeesten
geheim
geschenken
moest
gebruik
gaf
blijven
waarvan
dat
men
elkaar
gever
vendien
zou
alle
verklaring
kerstspelen
weg-
komst
klaas-
wel
opvallend
met
kerstgeschenken
geven
van
overeen-
sinter-
du»
kelten
door
win-
tegenwoordig
gaat
over
verschillende
kerstspelen
plaatsen
weer
voeren
toe
men
slacht
zwijn
gewijd
joelfeesten
was
dier
namelijk
met
veel
werd
ritueel
san
tijden»
freijer
ge-
hij
deze
ook
was
daarom
maaltijden
voor
reeds
genoemde
vele
gebruiken
verklaring
overvloe-
kc-
ge-
zocht
al»
dige
waar-
stukken
men
bethlehem"
denke
van
maar
van
soortgelijke
nijhoff
aan
„de
ster
aard
andere
van
ook
tal
zijn
daar
ding
werden
van
deze
toe
tot
engeland
overgeleverde
kunnen
germaanse
eten
doorgedrongen-
aldus
van
gewoonten
gebruiken
plumpud-
herleid
bruik
ders
zinnebeeldige
voeren
christus
middeleeuwen
waarbij
bezoek
bij
aanbidding
toneelspelen
der
kerstfeest
was
drie
geboorte
koningen
der
kleine
her-
van
ge-
werden
uit-
dergelijke
taferelen
oude
die
heidense
gebruiken
meest
tijden
verklaarbaar
terugbrengen
schijnlijkst
tot
aks
opgeloste
nog
eigenlijk
steeds
vraag
precies
niet
wanneer
gebo-
vol-
komen
ren
christus
aanvankelijk
aarzelde
men
streek»
hulst
kent
snijden
zoals
afkomstig
daarvan
engeland
van
eveneens
maretakken
dat
vooral
recht-
men
stroomden
tualiteiten
wijderde
deel»
wereldse
geestige
religie™»
voorstellingen
gehuchten
vanuit
mensen
alledaagsheden
maar
spelen
later
naar
verst
mengde
dorpen
deze
ver-
ook
ac-
deze
geheeld
van
december
data
januari
tot
die
dagen
verleerden
bet
van
be-
half
gin
tussen
justitia-
keizer
nen
nacht
van
takken
felste
worden
oude
van
lichtjes
boorru
wind
noorse
joelfeest
niet
draagt
die
sagen
gedoofd
die
'de
leest
eerste
kun-
door
men
zijn
bink
den
heid
bewaarde
winter
daarop
doel
aangestoken
aan
symbool
weer
gebruiken
hem
boom
uitgeblust
brandend
dan
van
takken
werden
tot
vcor
eeuwige
volgende
hetzelf-
van
spoedig
haard-
fris-
men
nieuwgeboren
kerstboom
zon
symbool
branden-
van
geen
tenen
wonder
deae
symbolen
dat
eerste
óvemamen
waarlijk
chris-
was
van
die
25ste
christus
tcemher
knoop
door-
ken-
al»
hakte
geboortedag
merkte
nuü
terloops
kan
worden
wel
vier
dat
dagen
die
oog
tijd
duurde
opge-
bet
merkt
kerstfeest
vele
deze
dagen
vertoningen
lang
duurden
soms
onnodig
gen
enorm
dat
dit
vermoeiend
voor
optredenden
werk
keg-
was
germanen
vierden
hun
echter
die
midwinterwende
deze
oude
streken
tijden
woonden
den
verorberd
kerstmaaltijden
willen
van
vermoeienissen
zich
van
daarin
gebruikelijke
tevoren
zoveel
sommige
mogelijk
stevige
oorsprong
wapenen
overvloedige
maaltijden
schrijvers
tegen
wer-
tien
de-
immers
die
zijn
datum
laagste
december
weer
stand
klimmen
staat
gaat
omstreeks
zon
vanaf
mensen
weer
zomer
tegemoet
zien
bloemen
lengende
da-
gen
oogst
woest
der
maaltijden
tijen
deze
vrolijkheid
vierden
geleken
feest
feesten
die
dat
deze
werden
meer
gewijd
aan
wende
joel
gevierd
waa
met
braspar-
germa-
met
god
nen
ken
den
god
werden
al»
van
zirmeheeld
enorme
oogst
broden
deze
voor
maaltij-
freijer
gebak-
voor
deze
aan
bruik
leend
woonte
van'het
waarschijnlijk
kerstbrood
nog
ons
ont-
ge-
ge-
bakt
nog
thans
men
meest
vreemde
boorte
naamd
kerstfeest
maaltijden
den
ver
ren
buiten
knus
van
afstaat
nooddruftige
herdenkende
van
contradictie
gedoe
feestvierende
gaat
herdenking
eigenlijk»
christus
van
heeft
aan
onhandighe-
mensheid
gemaakt
overvloedige
kerstgebeu-
dat
van
kerstfeest
onder
hij
zoge-
óch
ge-
dat
kerstfeest
vindt
landen
invloed
hun
israëlitische
gebruiken
hebben
men
der
niet
omringende
gebruiken
deels
christenen
tal
overgenomen
van
grotere
sterke
ouü-
ook
geworden
verhaal
feiten
achtige
steunt
romantiek
betreft
tot
waar
stukje
dat
nergens
onwaar-
kerst-
ner
over
reld
dat
men
komst
feest
van
niet
jezus
wordt
dooddoe-
gevierd
we-
met
eerste
geest
van
plaats
strijdt
verhaal
dit
tegen
want
bo-
maar
met
kant
noorwegen
eigenaardige
kerstmis
zwijnskop
vorm
sommige
fijn
die
eindigt
gebak
asn
plaatsen
van
éen