Tekstweergave van NL-WbdRAZU_KV_1999-01-05_009
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
dinsdag
5
januari
1999
s
het
kontakt
<
pag
.
9
MEERKERK
-
Je
kunt
er
niet
omheen
.
Als
je
een
interview
hebt
met
de
47-jarige
Mathieu
Kieboom
,
dan
zit
je
een
uurtje
aan
te
praten
tegen
een
man
die
vooral
opvalt
door
zijn
indrukwekkende
haardos
.
De
flower-power
tijd
.
Een
trouwfoto
op
de
schouw
vertelt
dat
het
sindsdien
altijd
zo
gebleven
is
.
Maar
we
zijn
gekomen
om
te
praten
over
het
wereldje
van
antieke
meubelen.Over
het
restaureren
van
oude
stoelen
,
^^
^^
^•^^
É
^
klokken
en
kasten
.
1
^
J
/
%
^
A
^
.
j
^
j
j
Over
het
edele
ambacht
waarmee
Jf
m
%
>'^^
V
^
t
^
.^/\^^^^^^
r
^^
Mathieu
Kieboom
dagelijks
doende
is
.
maakt
zich
geen
zorgen
voor
de
dag
van
morgen
E
igenlijk
nog
niet
eens
zo
gek
lang
.
Pas
elf
jaar
.
Maar
vóór
die
tijd
had
de
gebo
-
ren
en
getogen
Meerkerker
dan
ook
de
lijfspreuk
:
'
Werk
nooit
te
lang
bij
dezelfde
baas
.
Als
je
iets
leukers
weet
,
doe
dat
dan
.
Zorg
dat
je
plezier
in
je'werk
houdt
'.
Hij
somt
een
paar
werkplekken
op
.
In
de
slijterij
,
thuis
bij
pa
.
In
de
auto's
bij
Hakkesteegt
.
En
de
laatste
,
voordat
hij
voor
zichzelf
begon
,
het
plaatselijke
caravan
bed
rijf
.
Weliswaar
iets
meer
in
de
carrosseriesfeer
,
maar
daar
ontwikkelde
hij
wél
een
aardig
stukje
vak
-
manschap
.
"
Vooral
",
aldus
Mathieu
,
"
in
de
periode
dat
ik
daar
reparatie
en
onderhoud
van
caravans
deed
.
Daar
kreeg
ik
met
alles
te
maken
.
Ook
met
de
ingebouwde
appara
-
tuur
.
En
al
met
al
steek
je
daar
toch
heel
wat
van
op
.
In
die
tijd
deed
ik
thuis
al
wat
aan
meubelrestauratie
.
Op
een
keer
waren
we
op
zoek
naar
een
kast
voor
ons
zelf
.
Voor
in
de
kamer
.
We
vonden
er
één
,
maar
daar
moest
werkelijk
van
alles
aan
gebeuren
.
Ik
ging
de
uitdaging
aan
.
Het
werd
een
prach
-
tig
meubel
.
En
toen
wist
ik
het
zeker
.
Dit
wil
-
de
ik
voortaan
doen
.
"
Niet
romantiseren
Antiekhandel
Kieboom
was
geboren
.
Overi
-
gens
deed
Mathieu
er
in
de
beginjaren
ook
nog
onderhoud
en
reparatie
van
caravans
bij
.
Maar
dat
moest
hij
al
vlug
afstoten
,
want
de
restauratie
-
opdrachten
kwamen
steeds
talrijker
binnen
.
Er
werden
cursussen
gevolgd
op
het
gebied
van
restauratietech
-
nieken
en
Kieboom
volgde
antiekstudies
.
Hij
had
zijn
draai
en
zijn
stiel
gevonden
.
"
yMat
er
zo
leuk
is
aan
dit
vak
?
Steeds
weer
die
nieuwe
uitdaging
.
Overi
-
gens
wil
ik
ook
weer
niet
al
teveel
romanti
-
seren
,
want
in
dit
werk
moet
je
toch
gewoon
nuchter
calculeren
.
Net
als
in
elk
ander
bedrijf
.
Hoe
meer
tijd
erin
gaat
zitten
,
hoe
duurder
de
klus
.
Vaak
heb
je
te
maken
met
de
wensen
van
de
klant
.
Daar
houd
ik
me
aan
.
Zo
wil
men
bij
voorbeeld
dat
ik
het
aloude
beenderenlijm
gebruik
.
Nou
,
dat
doe
ik
dan
.
Ook
al
stinkt
het
verschrikkelijk
.
Ooit
kreeg
ik
de
opdracht
om
zelfs
alleen
maar
oude
schroeven
te
gebruiken
.
Dat
ging
toch
iets
te
ver
.
Tenslotte
werd
het
meubel
daar
helemaal
niet
authentieker
door
.
En
weetje
waar
ik
óók
niet
dol
op
ben
?
Op
oude
piano's
.
Daar
zitten
teveel
vaste
delen
aan
.
Zelfs
voor
een
betrekkelijk
eenvoudige
res
-
tauratie
moet
je
zowat
de
hele
piano
slo
-
pen
."
Voldoening
Mathieu
Kieboom
werd
vooral
via
de
Gou
-
den
Gids
door
zijn
opdrachtgevers
gevon
-
den
.
Maar
ook
werkte
hij
in
de
beginperiode
veel
voor
Den
Ouden
en
Kortlever
.
In
die
tijd
een
begrip
in
het
wereldje
van
meubelres
-
taurateurs
.
"
Het
liep
lekker
.
Overigens
ben
ik
niet
zo'n
figuur
die
zich
zorgen
maakt
voor
de
dag
van
morgen
",
zegt
hij
lachend
.
"
Ik
zie
wel
wat
er
op
me
afkomt
.
Liever
zó
dan
dat
ik
ergens
twintig
jaar
achtereen
zou
wer
-
ken
zonder
écht
plezier
in
mijn
werk
.
Dit
vak
geeft
een
stuk
voldoening
.
En
omgaan
met
mensen
is
altijd
leuk
.
Dat
verveelt
nooit
.
Ik
geef
toe
,
ik
ben
precies
op
mijn
werk
.
Als
iets
niet
honderd
procent
naar
mijn
zin
is
,
ben
ik
in
staat
om
gewoon
opnieuw
te
beginnen
.
Ook
al
steek
ik
daardoor
veel
meer
tijd
in
zo'n
meubel
dan
ik
aanvankelijk
had
gecalculeerd
.
Het
is
echter
niet
zo
,
dat
ik
dermate
trots
op
een
goed
geslaagde
res
-
tauratie
ben
,
dat
ik
het
meubel
amper
terug
wil
brengen
naar
de
klant
.
Klaar
is
klaar
.
Af
is
af
.
Trouwens
,
ik
zeg
altijd
,
zó
bijzonder
is
dit
beroep
nu
ook
weer
niet
.
Wie
een
beetje
handig
is
,
kan
het
leren
."
Hoe
zit
het
eigenlijk
met
de
handel
.
Is
het
waar
dat
elke
antiquair
,
die
een
beetje
han
-
del
op
de
kop
tikt
,
rap
kan
gaan
rentenieren
?
"
Nee
hoor
,
vergeet
het
maar
.
Die
tijd
is
voorbij
.
Zo'n
zes
,
zeven
jaar
geleden
was
elk
goed
stukje
antiek
nog
wel
leuk
te
verkopen
.
Tegenwoordig
niet
meer
.
Kijk
naar
die
kast
die
ik
hier
heb
staan
.
Een
grote
bonheur
.
Uit
1870
,
1880
.
Een
prachtmeubel
.
Maar
ja
,
hij
is
zwart
gepolitoerd
.
Dus
onverkoopbaar
.
Maar
ik
vind
het
een
juweel
van
een
kast
."
Overigens
geeft
onze
antiekhandelaar
toe
dat
óók
de
zwarte
bonheur
,
zelfs
al
vindt
hij
het
dan
een
juweel
,
diezelfde
middag
nog
afgeleverd
wordt
als
er
een
koper
zou
komen
.
"
Ja
,
natuurlijk
,
handel
is
handel
.
Ik
had
laatst
een
kast
op
de
slaapkamer
.
Er
kwam
een
koper
.
En
toen
was
het
;
linnen
-
goed
op
bed
en
afleveren
die
kast
.
Weetje
wat
het
is
?
Tegenwoordig
wordt
antiek
gemaakt
.
Ik
bedoel
dus
:
het
hout
is
wel
oud
,
maar
het
meubel
is
nieuw
.
Momenteel
is
er
veel
vraag
naar
koloniale
meubelen
.
Er
is
vraag
,
dus
er
wordt
volop
geproduceerd
.
Je
ziet
wél
dat
mensen
bij
een
aantrekkende
economie
meer
uitgeven
aan
antiek
.
Ik
denk
dat
het
inderdaad
een
goede
belegging
is
.
Een
mooi
stuk
antiek
behoudt
altijd
zijn
waarde
.
Over
waarde
gesproken
.
Soms
kan
het
raar
gaan
in
de
handel
.
Ik
zag
ooit
een
mooi
kastje
bij
een
mevrouw
.
Ik
wou
het
graag
hebben
,
dus
ik
bood
geld
.
Maar
ze
wilde
niet
verkopen
.
Wat
denk
je
?
Een
week
later
komt
er
een
collega
bij
me
met
een
kastje
.
Of
ik
dat
wilde
restaureren
.
Juist
ja
,
het
was
dat
zelfde
kastje
.
Ik
informeer
zo
langs
m'n
neus
weg
wat
hij
er
voor
betaald
had
.
En
dat
was
héél
wat
meer
dan
ik
eerder
had
geboden
.
Een
paar
weken
later
kom
ik
bij
een
andere
handelaar
wéér
het
zelfde
kastje
tegen
.
Dus
ik
weer
achteloos
vragen
wat
het
moest
kosten
.
Nou
,
inmiddels
was
het
een
veelvoud
geworden
van
het
bedrag
dat
ik
ooit
geboden
had
."
Pronkstuk
Genoeg
nu
over
de
handel
.
Terug
weer
naar
het
edele
ambacht.Heeft
hij
al
eens
een
meubelstuk
onder
handen
gehad
waarmee
hij
echt
geen
raad
wist
?
Nee
,
dat
wil
zeggen
,
ik
heb
ooit
verschrikke
-
lijk
geworsteld
met
een
Boelle-meubel
.
Vol
koperen
inlegwerk
.
Die
kast
had
brandscha
-
de
.
Alle
koperen
biezen
waren
kromgetrok
-
ken
.
En
het
ebbenhout
was
op
veel
plaatsen
helemaal
versteend
.
Mijn
eerste
reactie
was
:
neem
maar
weer
mee
.
Daar
is
geen
eer
aan
te
behalen
.
Dat
kan
niet
.
Maar
ze
lieten
het
toch
bij
me
achter
.
Na
een
paar
dagen
heb
ik
het
ding
eerst
maar
eens
weggezet
.
Maar
toen
dacht
ik
op
een
gegeven
moment
:
Als
er
een
ander
is
die
het
wél
kan
,
dan
moet
ik
het
toch
óók
kunnen
.
Ik
ben
aan
de
slag
gegaan
.
Het
werd
een
pronkstuk
.
En
ja
,
toen
was
ik
voor
het
eerst
een
beetje
trots
op
mezelf
."
Mathieu
Kieboom
is
zo'n
figuur
die
altijd
de
betrekkelijkheid
van
de
dagelijkse
dingen
des
levens
inziet
.
Daarom
zal
hij
zich
ook
niet
al
te
lyrisch
uitlaten
over
zijn
werk
.
Maar
als
hij
het
over
mahonie
heeft
,
dan
spreekt
hij
toch
met
het
nodige
ontzag
.
Hij
zal
de
opdrachtgever
vooraf
altijd
informe
-
ren
over
de
prijscalculatie
.
Zelfs
als
men
er
niet
om
vraagt
.
Want
vaak
staat
de
klant
er
niet
bij
stil
dat
in
een
bepaalde
restauratie
heel
veel
tijd
kan
gaan
zitten
.
De
klanten
komen
uit
alle
windstreken
.
Zelf
denkt
Mathieu
Kieboom
dat
de
ligging
van
zijn
werkplaats
daar
debet
aan
is
.
Aan
de
Kleine
Kanaaldijk
.
Daar
wil
in
de
zomer
nog
wel
eens
een
plezierboot
aanmeren
.
Trou
-
wens
,
ook
mensen
die
gebruik
maken
van
de
parkeerplekken
,
lopen
nog
wel
eens
naar
binnen
.
En
altijd
treffen
ze
een
mooie
collec
-
tie
antiek
aan
.
Maar
voor
we
het
vergeten
:
Hij
maakt
ook
meubels
op
bestelling
.
Voor
een
ieder
die
bij
voorbeeld
op
zoek
is
naar
een
kastje
met
een
afwijkende
maat
,
is
dit
natuurlijk
dé
oplossing
.
De
Meerkerkse
vak
-
man
maakt
er
iets
moois
van
.
En
na
een
week
creatief
bezig
zijn
mag
hij
op
zijn
vrije
dag
graag
een
lekkere
boswandeling
maken
.
Dan
ruikt
hij
weliswaar
geen
maho
-
nie
,
maar
in
ieder
geval
wél
de
zalige
geur
van
hout
.
Tekst
:
Ed
vanTuijl
-
Foto
:
los
Waltheer