Tekstweergave van NL-WbdRAZU_DK_1905-03-04_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
weekblad zaterdag-.4 maart 1905 doornsch' eerste jaargang lezers van eiken rang stand ¦in- -uitzichten voor 1—5 regels 0i30 elke advertentiën regel meer cent prijs der telefoon 125 uitgever 0.45 abonnement per'3 maanden franco por post' 0.30 •met marktbericht afzonderlijke.toezending des woensdags van 0.37 verschijnt zaterdag iederen > maal bij berekend maal' plaatsing der zelfde advertentie wordt ruitenbeek bij abonnement verlaagd tarief plaatsen ieder abonné eener advertentie heeft eens van per ten jaar froógste recht regels inzichten met uitzichten -ontstane opening verwijd hoeveel yplgdiejen:^ verknoeid gesneuveld'zijn gehracht borëri taet reken bij ihou^éëiw'erk eën maar dynamiet ontpjpf- geheele ëvèn werd mèèèiêïèèêmêméèmèm ^ng uit wèvk boor "lipëééiiii •'''.'¦'' kosten gemaakt enz enz •g?u 'ii.c^fio?hcièeshadden ¦jw^vrïï^v^;-''v ^getf ';-nchtj> gen studie gedaan hadden ingenieurs waren '"• becijferingen tallooze voorafgegaan hadden' bègrootïrigeh boringen gemaakt ópmetin* geolo- ver- der ^v*"/' "'v-^ ':¦'• '''¦'' ''¦'- werk voor werd eindelijk dan opnieuw boren,.-enz..' per zoo dag vorderde' men "gemiddeld aari beide zijden millióen brandt,-brandeur opgedragen & aan cie firma '¦•" vrijdag eén wereldgcbeurtcnfo februari groötsche werk simplön-timner tot stand doorboord gekomen dagelijks en' dus dat was tünnelportalcn ingenieurs verrezen eenzame opzichters boven arbeidersdorpen landen domadóssola burgerwoningen employé':s villarjes van hoog- voor enz aan voor wallis italië bij dikte van gebergte van geveer alzoo gereed 1000 kunnen zijn' werk on- 20,000 zou pl.m heidshalve echter stelde jaar men voorzichtig"' den tijd dagen jaren scheidingsmuur duurde hét viel voor dé* laatste zeven men ondanks allen tegenspoed heeft beschaa!'dc werkers dankbaarheid werk wereld voortgezet ziet mcttrotsch stoere stcentc gat wisten hardste boren ge- die door bijna 20.000 lengte van tunnel moest rhöne voor uitspoelen werd boren electrische verlegd aandrijven kracht haar ver- water leveren den lichting november '98 werd wérk keningen gehad vreeselijk gesukkeld heeft heeft men met men vele' met kampen misre- vooreerst heérschte tunnel hooge temperatuur tot den celsius 127 fahren- daardoor noord- zuid-europa tot elkaar brachten nader door boor harde gesteente eerste gezet hóoge italië gescheiden alpen noord-europa van muur weggevallen scheidings- die kunnen even voor den af- stelt hoogte* moest van welk van zich doorn eenige dan worden dat weet reuzenwerk naar berg tusschen duizenden van utrecht ten graniet beide naas- ver- me- richt verbeeldt ters plaatsen verheft tenbij stand men tegelijk van begonnen beide kanten dellijn met.italië buisje eenige van korrespondecren eenige kilometers meters lengte mid- door dan stiet men he'et'e héit hinderpaal sa's onrnogelijk bronnen eindelijk die scheen gangen die geweldige kwam deden men geheelé-;werk zullen watermas- aan maken vloeien 'een jaren goederentreinen volbracht door over wereld dat eenige buisje eeuwen pronteerèri maanden snorren zal passagiers- vah nog wat steeds zullen niï werk november begonnen 1898.'is men-met iri jaren van §§épfi zmm ongeveer^ o#3 te' bogen naar omlaag knapten ijzeren steen balkett gekneed als boter werd" 'deh heeft men getobd zes lange^m'aan- ovejr 'een afstandivaii '43 dat men kwam n.1 aardlaag dicht alsof elk gat wanclen schoof aan weer wéèke slap verf wafen sto'p-^ van alle metselwerk zak- ons even nagaan hoe men ^wérkte laat,' eerst werd van 15—^20 meter nau.w lengte gat geboord ongeveer werd per