Tekstweergave van GA-2013_MB100_00127

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1 5 Pieter Oosterhuis , Gedenknaald in de Western nut l bij het 25-jarig regeringsjubileum van honing II Wem lil , 1874 . Albumincdruk , 224 \ 306 mm . Behoort tot de eerste serie foto's verworven door arehivaris Seheltema in 1875 . Stadsarchief Amsterdam . Tedingvan Berkhout , mr.J.MesschertvanVollenhoven ), een bibliothecaris ( R.A . Veldhuizen ), een predikant ( ds . J.J . van Voorst ), architecten ( o.a . PJ . Hamer ), kunsthandelaars ( Frederik Muller , R.W.R de Vries ), kunstenaars ( J.G.L . en J.M.A . Rieke ), de stadsgeschiedschrijver Jan ter Gouw en een ' inbrenger ' bij de Bank van Lening Q.F . Rompel ). 60 Allemaal voelden zij zich nauw verbonden met hun stad en haar geschiedenis , een gedeelde geestdrift die zich uitte in een col - lectieve verzamelwoede . De atlasliefhebberij werd zonder twijfel gestimuleerd door het besefte leven in een stad die aan een ' tweede Gouden Eeuw ' was begon - nen , met een bewonderend oog naar de eerste Gouden Eeuw . Naast het werk van de bewonderde oude meesters kwam er nu ook weer vraag naar eigentijdse stadsgezichten , en veel grote en kleine kunstenaars en hun uitgevers speelden daarop in . Splitgerber gaf opdrachten aan Reinier Craeyvanger , verschillende prentuitgevers verschaften werk aan ondermeer Johannes Hilverdink , Cornelis Springer en Willem Hekking . Andere kunstenaars tekenden vrijwel uitsluitend voor verzamelaars , zoals J.G.L . Rieke en J.M.A . Rieke ( die ook allebei een eigen atlas samenstelden ), en Herman Misser / 11 Daarnaast bood de nog jonge kunst van de fotografie geheel nieuwe mogelijkheden , waarvan zowel fotografen als uit - gevers en verzamelaars gretig gebruik gingen maken . Maar ook deze bloeiperiode kwam ten einde . Na de Eerste Wereldoorlog nam de belangstelling voor Amsterdamse atlassen duidelijk af . Het kog ver - zamelde nauwelijks meer actief en ook de stedelijke atlas raakte na een korte Amstelodamum 100-3/4 U013 ] 117