Tekstweergave van GA-2013_MB100_00127
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1
5
Pieter
Oosterhuis
,
Gedenknaald
in
de
Western
nut
l
bij
het
25-jarig
regeringsjubileum
van
honing
II
Wem
lil
,
1874
.
Albumincdruk
,
224
\
306
mm
.
Behoort
tot
de
eerste
serie
foto's
verworven
door
arehivaris
Seheltema
in
1875
.
Stadsarchief
Amsterdam
.
Tedingvan
Berkhout
,
mr.J.MesschertvanVollenhoven
),
een
bibliothecaris
(
R.A
.
Veldhuizen
),
een
predikant
(
ds
.
J.J
.
van
Voorst
),
architecten
(
o.a
.
PJ
.
Hamer
),
kunsthandelaars
(
Frederik
Muller
,
R.W.R
de
Vries
),
kunstenaars
(
J.G.L
.
en
J.M.A
.
Rieke
),
de
stadsgeschiedschrijver
Jan
ter
Gouw
en
een
'
inbrenger
'
bij
de
Bank
van
Lening
Q.F
.
Rompel
).
60
Allemaal
voelden
zij
zich
nauw
verbonden
met
hun
stad
en
haar
geschiedenis
,
een
gedeelde
geestdrift
die
zich
uitte
in
een
col
-
lectieve
verzamelwoede
.
De
atlasliefhebberij
werd
zonder
twijfel
gestimuleerd
door
het
besefte
leven
in
een
stad
die
aan
een
'
tweede
Gouden
Eeuw
'
was
begon
-
nen
,
met
een
bewonderend
oog
naar
de
eerste
Gouden
Eeuw
.
Naast
het
werk
van
de
bewonderde
oude
meesters
kwam
er
nu
ook
weer
vraag
naar
eigentijdse
stadsgezichten
,
en
veel
grote
en
kleine
kunstenaars
en
hun
uitgevers
speelden
daarop
in
.
Splitgerber
gaf
opdrachten
aan
Reinier
Craeyvanger
,
verschillende
prentuitgevers
verschaften
werk
aan
ondermeer
Johannes
Hilverdink
,
Cornelis
Springer
en
Willem
Hekking
.
Andere
kunstenaars
tekenden
vrijwel
uitsluitend
voor
verzamelaars
,
zoals
J.G.L
.
Rieke
en
J.M.A
.
Rieke
(
die
ook
allebei
een
eigen
atlas
samenstelden
),
en
Herman
Misser
/
11
Daarnaast
bood
de
nog
jonge
kunst
van
de
fotografie
geheel
nieuwe
mogelijkheden
,
waarvan
zowel
fotografen
als
uit
-
gevers
en
verzamelaars
gretig
gebruik
gingen
maken
.
Maar
ook
deze
bloeiperiode
kwam
ten
einde
.
Na
de
Eerste
Wereldoorlog
nam
de
belangstelling
voor
Amsterdamse
atlassen
duidelijk
af
.
Het
kog
ver
-
zamelde
nauwelijks
meer
actief
en
ook
de
stedelijke
atlas
raakte
na
een
korte
Amstelodamum
100-3/4
U013
]
117