Tekstweergave van GA-2013_MB100_00042
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
hun
kielzog
veranderen
ook
vele
musea
van
koers
.
Het
erfgoed
dat
,
vaak
in
erbar
-
melijke
toestand
in
de
jaren
vijftig
en
zestig
van
de
vorige
eeuw
van
de
zolders
tevoorschijn
is
gehaald
,
verdwijnt
nu
,
vaak
geruisloos
,
weer
uit
zicht
.
Niet
voor
niets
heeft
de
Ottema-Kingma
Stichting
op
3
november
van
2012
in
het
Fries
Museum
te
Leeuwarden
middels
het
symposium
Onbeheersbaar
Erfgoed
:
zonder
kennis
geen
keuze
,
de
noodklok
geluid
.
Voor
de
musea
lijkt
de
commerciƫle
bedrijfsvoering
welhaast
een
kerntaak
.
Subsidies
zijn
nagenoeg
nihil
of
worden
stopgezet
.
Het
aantal
conservatoren
krimpt
.
Musea
retourneren
delen
van
hun
collectie
aan
genootschappen
en
oude
stichtingen
.
Bij
de
kerken
dreigen
de
kunstschatten
door
sluiting
op
de
markt
te
komen
.
Het
is
een
ontwikkeling
waarover
ook
het
bestuur
van
de
pan
zich
ernstig
zorgen
maakt
.
De
beurs
doet
er
alles
aan
om
die
teloorgang
aan
kennis
en
belang
-
stelling
tegen
te
gaan
en
zoveel
mogelijk
het
aanbod
van
oude
kunst
op
de
pan
te
behouden
.
Intussen
hebben
de
meeste
handelaren
in
oude
kunst
zich
aan
het
publiek
aangepast
,
zowel
bij
de
indeling
van
hun
stand
als
door
aanbod
uit
andere
segmenten
van
het
vak
.
De
ontstane
leegte
wordt
aangevuld
met
moderne
kunst
van
een
hoog
niveau
.
Het
nieuwe
publiek
wil
gefrappeerd
worden
,
is
belust
op
effect
en
vindt
die
in
de
nieuwe
kunstuitingen
.
Fotografie
is
bijvoorbeeld
niet
aan
te
slepen
.
Bij
jonge
mensen
thuis
zien
we
overal
dezelfde
materialen
aan
de
muur
hangen
.
Vaak
is
het
een
prent
van
Van
Dongen
,
Corneille
of
Appel
.
De
belangstelling
voor
design
neemt
hand
over
hand
toe
en
de
veel
goedkopere
decoratieve
kunst
uit
de
negen
-
tiende
eeuw
doet
het
uitstekend
.
Toch
heeft
het
bestuur
er
vertrouwen
in
dat
ook
de
oude
kunst
een
zeer
belangrijke
plaats
op
de
beurs
zal
blijven
innemen
.
Maar
in
algemene
zin
blijft
niets
hetzelfde
.
De
mens
is
steeds
op
zoek
naar
vernieu
-
wing
,
ook
in
de
kunst
,
en
de
pan
zal
zich
daarop
moeten
blijven
bezinnen
.
JACQUES
FIJNAUT
40
Amstelodamum
100-1
[
2013
]