Tekstweergave van GA-2013_MB100_00042

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
hun kielzog veranderen ook vele musea van koers . Het erfgoed dat , vaak in erbar - melijke toestand in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw van de zolders tevoorschijn is gehaald , verdwijnt nu , vaak geruisloos , weer uit zicht . Niet voor niets heeft de Ottema-Kingma Stichting op 3 november van 2012 in het Fries Museum te Leeuwarden middels het symposium Onbeheersbaar Erfgoed : zonder kennis geen keuze , de noodklok geluid . Voor de musea lijkt de commerciƫle bedrijfsvoering welhaast een kerntaak . Subsidies zijn nagenoeg nihil of worden stopgezet . Het aantal conservatoren krimpt . Musea retourneren delen van hun collectie aan genootschappen en oude stichtingen . Bij de kerken dreigen de kunstschatten door sluiting op de markt te komen . Het is een ontwikkeling waarover ook het bestuur van de pan zich ernstig zorgen maakt . De beurs doet er alles aan om die teloorgang aan kennis en belang - stelling tegen te gaan en zoveel mogelijk het aanbod van oude kunst op de pan te behouden . Intussen hebben de meeste handelaren in oude kunst zich aan het publiek aangepast , zowel bij de indeling van hun stand als door aanbod uit andere segmenten van het vak . De ontstane leegte wordt aangevuld met moderne kunst van een hoog niveau . Het nieuwe publiek wil gefrappeerd worden , is belust op effect en vindt die in de nieuwe kunstuitingen . Fotografie is bijvoorbeeld niet aan te slepen . Bij jonge mensen thuis zien we overal dezelfde materialen aan de muur hangen . Vaak is het een prent van Van Dongen , Corneille of Appel . De belangstelling voor design neemt hand over hand toe en de veel goedkopere decoratieve kunst uit de negen - tiende eeuw doet het uitstekend . Toch heeft het bestuur er vertrouwen in dat ook de oude kunst een zeer belangrijke plaats op de beurs zal blijven innemen . Maar in algemene zin blijft niets hetzelfde . De mens is steeds op zoek naar vernieu - wing , ook in de kunst , en de pan zal zich daarop moeten blijven bezinnen . JACQUES FIJNAUT 40 Amstelodamum 100-1 [ 2013 ]