Tekstweergave van GA-2013_MB100_00041
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTERDAMSE
NOTITIES
pan
Amsterdam
Bij
de
aanvang
van
de
keuring
van
de
editie
van
2012
van
de
PAN
,
de
Amsterdamse
hears
voor
knust
en
antiek
,
op
16
november
,
becommentarieerde
de
heer
Jacques
Fijnaut
,
de
huidige
stand
van
zaken
m
de
kunsthandel
.
Daarmee
completeerde
hij
op
een
heldere
manier
de
novembcr
-
lezingen
van
het
Genootschap
Amstelodamum
over
de
Amsterdamse
kunsthandel
,
gehouden
in
het
Amsterdam
Museum
.
Toen
bespraken
Marlen
Jan
Bok
,
Everhard
Korthals
Alles
,
Freek
Ileijbroek
en
Helen
Schretlen
de
kunst
-
handel
gedurende
de
voorbije
eeuwen
.
Fijnaut
gaal
in
op
de
huidige
stand
van
zaken
.
De
voorkeuren
van
het
publiek
veranderen
en
hel
karakter
van
de
handel
in
knust
en
antiek
verandert
mee
.
Taarlijkse
gebeurtenis
in
november
in
Amsterdam
is
de
in
de
rai
gehouden
I
beurs
PAN
(
afkorting
voor
Pietura
Antiquairs
Nationaal
).
Deze
Kunst
-
en
Antiekbeurs
is
de
nationale
tegenhanger
van
de
op
het
internationale
publiek
gerichte
TEFAF
-
beurs
in
Maastrieht
.
Door
een
zorgvuldige
selectie
van
de
deel
nemende
standhouders
en
door
een
keuring
vooraf
door
ervaren
experts
,
is
deze
beurs
geworden
tot
wat
zij
nu
is
:
een
modern
competitief
bedrijf
dat
mid
-
delmatigheid
schuwt
en
dat
is
uitgegroeid
tot
de
belangrijkste
nationale
beurs
in
Nederland
.
Ook
deze
beurs
is
echter
getroffen
door
het
slechte
economische
klimaat
van
dit
moment
.
Dat
heeft
ertoe
geleid
dat
een
aantal
oude
en
vertrouwde
standhou
-
ders
,
met
name
specialisten
op
het
gebied
van
de
oude
kunst
,
niet
meer
heeft
wil
-
len
of
kunnen
participeren
.
Door
een
te
geringe
omzet
was
deelname
voor
enkele
vooraanstaande
huizen
geen
optie
meer
.
Deze
kunsthandelaren
zijn
niet
alleen
getroffen
door
de
economische
malaise
en
de
gestadige
prijsontwikkeling
maar
ook
door
de
veranderingen
in
smaak
en
het
ontbreken
van
de
nodige
kennis
bij
het
koperspubliek
.
Voor
het
segment
van
de
oude
kunst
liep
de
inkoop
op
de
markt
de
laatste
jaren
totaal
uil
de
hand
.
De
met
veel
elan
naar
de
veilingzalen
gelokte
particu
-
liere
kopers
boden
op
tegen
de
handel
,
die
steeds
maar
weer
door
deze
barrière
heen
moest
bieden
.
Belangrijk
gevolg
daarvan
is
dat
oude
kunst
en
antiek
duur
is
geworden
en
voor
de
jonge
verzamelaar
nagenoeg
onbereikbaar
.
De
laatste
ging
op
zoek
naar
alternatieven
en
vond
die
in
moderne
kunst
,
design
,
negentiende
-
eeuw
se
deeoratieve
kunst
en
fotografie
.
I
)
e
aankoop
van
oude
kunst
vereist
smaak
,
oefening
,
cultuurhistorische
oriën
-
tering
,
kennis
van
materiaal
,
stijlkennis
,
geschiedenis
et
eetera
.
De
kennis
van
antiek
en
oude
kunst
wordt
langzaam
maar
zeker
gebrekkiger
en
daarbij
dienen
nieuwe
eolleetioneurs
zich
nog
maar
zelden
aan
.
De
magere
belangstelling
voor
het
culturele
erfgoed
kan
ook
bij
de
locale
overheden
worden
waargenomen
,
en
in
Amstelodamum
100
1
1
201^1
-
ui