Tekstweergave van GA-2013_MB100_00041

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTERDAMSE NOTITIES pan Amsterdam Bij de aanvang van de keuring van de editie van 2012 van de PAN , de Amsterdamse hears voor knust en antiek , op 16 november , becommentarieerde de heer Jacques Fijnaut , de huidige stand van zaken m de kunsthandel . Daarmee completeerde hij op een heldere manier de novembcr - lezingen van het Genootschap Amstelodamum over de Amsterdamse kunsthandel , gehouden in het Amsterdam Museum . Toen bespraken Marlen Jan Bok , Everhard Korthals Alles , Freek Ileijbroek en Helen Schretlen de kunst - handel gedurende de voorbije eeuwen . Fijnaut gaal in op de huidige stand van zaken . De voorkeuren van het publiek veranderen en hel karakter van de handel in knust en antiek verandert mee . Taarlijkse gebeurtenis in november in Amsterdam is de in de rai gehouden I beurs PAN ( afkorting voor Pietura Antiquairs Nationaal ). Deze Kunst - en Antiekbeurs is de nationale tegenhanger van de op het internationale publiek gerichte TEFAF - beurs in Maastrieht . Door een zorgvuldige selectie van de deel nemende standhouders en door een keuring vooraf door ervaren experts , is deze beurs geworden tot wat zij nu is : een modern competitief bedrijf dat mid - delmatigheid schuwt en dat is uitgegroeid tot de belangrijkste nationale beurs in Nederland . Ook deze beurs is echter getroffen door het slechte economische klimaat van dit moment . Dat heeft ertoe geleid dat een aantal oude en vertrouwde standhou - ders , met name specialisten op het gebied van de oude kunst , niet meer heeft wil - len of kunnen participeren . Door een te geringe omzet was deelname voor enkele vooraanstaande huizen geen optie meer . Deze kunsthandelaren zijn niet alleen getroffen door de economische malaise en de gestadige prijsontwikkeling maar ook door de veranderingen in smaak en het ontbreken van de nodige kennis bij het koperspubliek . Voor het segment van de oude kunst liep de inkoop op de markt de laatste jaren totaal uil de hand . De met veel elan naar de veilingzalen gelokte particu - liere kopers boden op tegen de handel , die steeds maar weer door deze barrière heen moest bieden . Belangrijk gevolg daarvan is dat oude kunst en antiek duur is geworden en voor de jonge verzamelaar nagenoeg onbereikbaar . De laatste ging op zoek naar alternatieven en vond die in moderne kunst , design , negentiende - eeuw se deeoratieve kunst en fotografie . I ) e aankoop van oude kunst vereist smaak , oefening , cultuurhistorische oriën - tering , kennis van materiaal , stijlkennis , geschiedenis et eetera . De kennis van antiek en oude kunst wordt langzaam maar zeker gebrekkiger en daarbij dienen nieuwe eolleetioneurs zich nog maar zelden aan . De magere belangstelling voor het culturele erfgoed kan ook bij de locale overheden worden waargenomen , en in Amstelodamum 100 1 1 201^1 - ui