Tekstweergave van GA-2013_JB105_00152
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
de
Poll
,
die
tegenover
hem
zit
,
om
duidelijk
te
maken
dat
hij
in
zijn
voetspo
-
ren
trad
;
met
de
nieuwe
wijkindeling
in
oktober
1650
werd
Gijsbert
bevorderd
tot
kapitein
.
Achter
hem
staat
zijn
zoontje
Harman
,
die
hier
waarschijnlijk
is
afgebeeld
om
aan
te
geven
dat
ook
hem
een
toekomst
bij
de
schutterij
wachtte
.
Links
op
de
bank
voor
de
tafel
ligt
een
kussen
waarop
het
familiewapen
van
Van
de
Poll
is
geborduurd
.
Jan
van
de
Poll
en
zijn
verwanten
vormen
de
best
belichte
groep
van
het
schilderij
,
omdat
zij
zich
het
dichtst
bij
de
vensters
in
de
kamer
bevonden
.
Spilberg
hoefde
zijn
werk
niet
aan
te
passen
aan
reeds
aanwe
-
zige
schuttersstukken
,
waardoor
zijn
schilderij
een
van
de
modernste
en
meest
realistische
in
de
Ilandboogdoelen
is
,
maar
mogelijk
hebben
ook
de
ambities
van
zijn
opdrachtgevers
zijn
compositie
beïnvloed
.
'
in
'
t
VOORHUIJS
'
Ten
slotte
eindigen
we
met
Schaep
in
het
c
Voorhuijs
\
77
Dit
lag
waarschijnlijk
direct
achter
de
entree
aan
het
Singel
,
die
in
1653
al
een
halve
eeuw
als
hoofdingang
fungeerde
.
Het
voorhuis
moet
een
tamelijk
omvangrijke
ruimte
zijn
geweest
,
gezien
het
feit
dat
Schaep
er
vier
schilde
-
rijen
noemt
(
zie
afb
.
5
).
Bij
binnenkomst
aanschouwde
hij
aan
zijn
rechter
-
hand
twee
schuttersstukken
van
1584-86
(
Album
,
fol
.
39
en
tek
.
in
Rijksmu
-
seum
),
daartegenover
een
werk
van
Dirck
Barendsz
uit
1586
'
staende
na
de
straets
sijde
'
en
direct
('
raex
')
ernaast
een
werk
uit
1603
c
na
de
Doelens
toe
'
(
Album
,
fol
.
35
en
37
).
?
8
Waarschijnlijk
redeneerde
Schaep
vanuit
de
hoofd
-
ingang
.
In
deze
situatie
zou
de
Schutters
van
de
compagnie
van
kapitein
Egbert
Vinck
van
Barendsz
zich
links
van
de
Schutters
van
de
compagnie
van
kapitein
ld
na
en
Pietersz
Raep
uit
1603
bevinden
,
waardoor
de
horizontale
scheidslij
-
nen
in
de
schilderijen
in
elkaar
lijken
over
te
lopen
,
zoals
wij
reeds
bij
portret
-
ten
op
de
bovenverdieping
zagen
.
79
De
Schuttersmaaltijd
met
kapitein
Boe
lis
uit
1584
-
86
en
zijn
tegenhanger
,
de
Schuttersmaaltijd
met
Pieter
Dircksz
Hasselaer
uit
1586
hingen
dan
aan
de
zuidoostelijke
wand
-
waarschijnlijk
direct
naast
elkaar
,
want
volgens
Schaep
hoorden
ze
c
aen
,
of
bijeen
'.
80
Ze
kunnen
echter
ook
gescheiden
zijn
geweest
door
een
schouw
of
doorgang
,
zoals
Norbert
Middelkoop
elders
in
deze
bundel
oppert
(
zie
p
.
41
en
43
).
De
schilders
van
deze
schuttersstukken
leverden
hoogst
originele
en
leven
-
dige
voorstellingen
.
In
tegenstelling
tot
het
paneel
in
de
Grote
Zaal
,
dat
vol
-
gens
Schaep
in
1585
door
'
Barentsz
'
was
geschilderd
(
Lijst
,
nr
.
45
)
laat
de
1586
gedateerde
Schutters
van
de
compagnie
van
kapitein
Egbert
Vinck
een
vlottere
compositie
zien
.
Helaas
is
ook
dit
schilderij
niet
bewaard
en
moeten
we
afgaan
op
de
natekening
van
Colijns
(
Album
fol
.
35
).
Tijdgenoot
Karel
van
Mander
(
1548
-
1606
)
sprak
over
het
werk
reeds
zijn
bewondering
uit
:
'
Noch
isser
op
S
.
Sebastiaens
Doelen
een
schoon
heerlijck
Rot
,
waer
in
comen
eenige
bruyn
oude
Schippers
tronie
en
boven
op
een
galerije
zijnder
die
eenen
grooten
sil
-
148
jaarboek
/
05
,
Amstelodamum
|
2013
]