Tekstweergave van GA-2013_JB105_00152

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
de Poll , die tegenover hem zit , om duidelijk te maken dat hij in zijn voetspo - ren trad ; met de nieuwe wijkindeling in oktober 1650 werd Gijsbert bevorderd tot kapitein . Achter hem staat zijn zoontje Harman , die hier waarschijnlijk is afgebeeld om aan te geven dat ook hem een toekomst bij de schutterij wachtte . Links op de bank voor de tafel ligt een kussen waarop het familiewapen van Van de Poll is geborduurd . Jan van de Poll en zijn verwanten vormen de best belichte groep van het schilderij , omdat zij zich het dichtst bij de vensters in de kamer bevonden . Spilberg hoefde zijn werk niet aan te passen aan reeds aanwe - zige schuttersstukken , waardoor zijn schilderij een van de modernste en meest realistische in de Ilandboogdoelen is , maar mogelijk hebben ook de ambities van zijn opdrachtgevers zijn compositie beïnvloed . ' in ' t VOORHUIJS ' Ten slotte eindigen we met Schaep in het c Voorhuijs \ 77 Dit lag waarschijnlijk direct achter de entree aan het Singel , die in 1653 al een halve eeuw als hoofdingang fungeerde . Het voorhuis moet een tamelijk omvangrijke ruimte zijn geweest , gezien het feit dat Schaep er vier schilde - rijen noemt ( zie afb . 5 ). Bij binnenkomst aanschouwde hij aan zijn rechter - hand twee schuttersstukken van 1584-86 ( Album , fol . 39 en tek . in Rijksmu - seum ), daartegenover een werk van Dirck Barendsz uit 1586 ' staende na de straets sijde ' en direct (' raex ') ernaast een werk uit 1603 c na de Doelens toe ' ( Album , fol . 35 en 37 ). ? 8 Waarschijnlijk redeneerde Schaep vanuit de hoofd - ingang . In deze situatie zou de Schutters van de compagnie van kapitein Egbert Vinck van Barendsz zich links van de Schutters van de compagnie van kapitein ld na en Pietersz Raep uit 1603 bevinden , waardoor de horizontale scheidslij - nen in de schilderijen in elkaar lijken over te lopen , zoals wij reeds bij portret - ten op de bovenverdieping zagen . 79 De Schuttersmaaltijd met kapitein Boe lis uit 1584 - 86 en zijn tegenhanger , de Schuttersmaaltijd met Pieter Dircksz Hasselaer uit 1586 hingen dan aan de zuidoostelijke wand - waarschijnlijk direct naast elkaar , want volgens Schaep hoorden ze c aen , of bijeen '. 80 Ze kunnen echter ook gescheiden zijn geweest door een schouw of doorgang , zoals Norbert Middelkoop elders in deze bundel oppert ( zie p . 41 en 43 ). De schilders van deze schuttersstukken leverden hoogst originele en leven - dige voorstellingen . In tegenstelling tot het paneel in de Grote Zaal , dat vol - gens Schaep in 1585 door ' Barentsz ' was geschilderd ( Lijst , nr . 45 ) laat de 1586 gedateerde Schutters van de compagnie van kapitein Egbert Vinck een vlottere compositie zien . Helaas is ook dit schilderij niet bewaard en moeten we afgaan op de natekening van Colijns ( Album fol . 35 ). Tijdgenoot Karel van Mander ( 1548 - 1606 ) sprak over het werk reeds zijn bewondering uit : ' Noch isser op S . Sebastiaens Doelen een schoon heerlijck Rot , waer in comen eenige bruyn oude Schippers tronie en boven op een galerije zijnder die eenen grooten sil - 148 jaarboek / 05 , Amstelodamum | 2013 ]