Tekstweergave van GA-1989_MB076_00103

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
opleven , maar ook dan verroerde zij zich niet . Dagelijks ging ik met de kinderjuffrouw en onze hond uit , maar nooit deed het kind een poging om de hond te aaien . Nooit stak ze de gracht over . De afstand van de wal - lekant tot ons huis was de afstand tussen haar en mij - onoverbrugbaar . Jarenlang hebben wij zo tegenover elkaar gewoond , maar nooit hebben we één woord gewisseld . Twee kinderen die ' t zo gezellig samen zouden kunnen hebben gehad , zij bij ons in de tuin met ringen en rekstok , ik bij haar op ' t schip dat mij zo hevig boeide . Twee werelden - tien meter en oceans apart . E.A . von Balluseck-Eringaard VERSLAG EXCURSIE NAAR DE NOORDELIJKE IJ-OEVERS Op zaterdag 3 juni zette de rondvaartboot Prinses Margriet van rederij P . Kooy met ruim 80 leden en introducé(e)s van Amstelodamum klokke 10 uur van de steiger bij het Centraal Station koers naar Zijkanaal H , ook wel Barnegat genoemd , aan het Noordzeekanaal op de grens van Amsterdam en Zaanstad . Wethouder R . Goldsteen van het stadsdeel Amsterdam - Noord , die reeds enige woorden gesproken had over de problematiek van de noordelijke IJ-oever , die vrijwel geheel door industrieën gebruikt wordt en daardoor moeilijk door het publiek te benaderen is , begon hier zijn enthousiaste toelichting bij de plannen die de deelraad met dit gebied heeft . Bij Zijkanaal H zou ooit het Boogkanaal beginnen dat om Noord heen ontworpen was tot bij de Oranjesluizen , maar dat nooit uitgevoerd is . Voor de schepen , die wachten moesten aleer ze dat kanaal konden inva - ren , was een havenkom gegraven , die nu ingericht kan worden voor wa - terrecreatie . Het voor zwemmen bestemde gedeelte moet wegens de slechte kwaliteit van het water in het Noordzeekanaal daarvan afgeschei - den blijven . Permanente bebouwing is in dit gebied niet mogelijk omdat het ligt binnen de gevarenzone van de Petroleumhaven op de zuidelijke oever . Ook zijn er nog problemen rond het tracée van de tweede Coen - tunnel . Vervolgens voeren we langs een terrein dat is ingericht met bouwdok - ken voor tunnels . Hier zijn de buizen geconstrueerd voor IJ -, Coen - en Hemtunnel en liggen mogelijkheden voor de Wijkertunnel , de tweede Coentunnel en de railtunnel onder het IJ . Waar eens de NDM en de ADM actief waren zet Shipdock Amsterdam de scheepsreparatie voort . De dokken zijn goed gevuld en het eerste jaar werd winst gemaakt . De werf is kleiner dan vroeger en in de scheepsbouw werken er thans 1250 mensen in vaste dienst naast 800 losse krachten . Op het dieptepunt waren er slechts twee mensen werkzaam die in dienst van 89 ^ HJ - - K v "■'. ^■■^■«^^^^^■■^■^^ n *