Tekstweergave van GA-1989_MB076_00103
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
opleven
,
maar
ook
dan
verroerde
zij
zich
niet
.
Dagelijks
ging
ik
met
de
kinderjuffrouw
en
onze
hond
uit
,
maar
nooit
deed
het
kind
een
poging
om
de
hond
te
aaien
.
Nooit
stak
ze
de
gracht
over
.
De
afstand
van
de
wal
-
lekant
tot
ons
huis
was
de
afstand
tussen
haar
en
mij
-
onoverbrugbaar
.
Jarenlang
hebben
wij
zo
tegenover
elkaar
gewoond
,
maar
nooit
hebben
we
één
woord
gewisseld
.
Twee
kinderen
die
'
t
zo
gezellig
samen
zouden
kunnen
hebben
gehad
,
zij
bij
ons
in
de
tuin
met
ringen
en
rekstok
,
ik
bij
haar
op
'
t
schip
dat
mij
zo
hevig
boeide
.
Twee
werelden
-
tien
meter
en
oceans
apart
.
E.A
.
von
Balluseck-Eringaard
VERSLAG
EXCURSIE
NAAR
DE
NOORDELIJKE
IJ-OEVERS
Op
zaterdag
3
juni
zette
de
rondvaartboot
Prinses
Margriet
van
rederij
P
.
Kooy
met
ruim
80
leden
en
introducé(e)s
van
Amstelodamum
klokke
10
uur
van
de
steiger
bij
het
Centraal
Station
koers
naar
Zijkanaal
H
,
ook
wel
Barnegat
genoemd
,
aan
het
Noordzeekanaal
op
de
grens
van
Amsterdam
en
Zaanstad
.
Wethouder
R
.
Goldsteen
van
het
stadsdeel
Amsterdam
-
Noord
,
die
reeds
enige
woorden
gesproken
had
over
de
problematiek
van
de
noordelijke
IJ-oever
,
die
vrijwel
geheel
door
industrieën
gebruikt
wordt
en
daardoor
moeilijk
door
het
publiek
te
benaderen
is
,
begon
hier
zijn
enthousiaste
toelichting
bij
de
plannen
die
de
deelraad
met
dit
gebied
heeft
.
Bij
Zijkanaal
H
zou
ooit
het
Boogkanaal
beginnen
dat
om
Noord
heen
ontworpen
was
tot
bij
de
Oranjesluizen
,
maar
dat
nooit
uitgevoerd
is
.
Voor
de
schepen
,
die
wachten
moesten
aleer
ze
dat
kanaal
konden
inva
-
ren
,
was
een
havenkom
gegraven
,
die
nu
ingericht
kan
worden
voor
wa
-
terrecreatie
.
Het
voor
zwemmen
bestemde
gedeelte
moet
wegens
de
slechte
kwaliteit
van
het
water
in
het
Noordzeekanaal
daarvan
afgeschei
-
den
blijven
.
Permanente
bebouwing
is
in
dit
gebied
niet
mogelijk
omdat
het
ligt
binnen
de
gevarenzone
van
de
Petroleumhaven
op
de
zuidelijke
oever
.
Ook
zijn
er
nog
problemen
rond
het
tracée
van
de
tweede
Coen
-
tunnel
.
Vervolgens
voeren
we
langs
een
terrein
dat
is
ingericht
met
bouwdok
-
ken
voor
tunnels
.
Hier
zijn
de
buizen
geconstrueerd
voor
IJ
-,
Coen
-
en
Hemtunnel
en
liggen
mogelijkheden
voor
de
Wijkertunnel
,
de
tweede
Coentunnel
en
de
railtunnel
onder
het
IJ
.
Waar
eens
de
NDM
en
de
ADM
actief
waren
zet
Shipdock
Amsterdam
de
scheepsreparatie
voort
.
De
dokken
zijn
goed
gevuld
en
het
eerste
jaar
werd
winst
gemaakt
.
De
werf
is
kleiner
dan
vroeger
en
in
de
scheepsbouw
werken
er
thans
1250
mensen
in
vaste
dienst
naast
800
losse
krachten
.
Op
het
dieptepunt
waren
er
slechts
twee
mensen
werkzaam
die
in
dienst
van
89
^
HJ
-
-
K
v
"■'.
^■■^■«^^^^^■■^■^^
n
*