Tekstweergave van GA-1986_MB073_00158

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
N i ra a w&n 3ti KJ NrüKT ^ theeus de Lange en toont aan dat Hans Thijs van de Noord-Nederlandse naar de Zuid-Nederlandse participanten dient te worden overgebracht . Industriële Archeologie van 1985 bevat onder de titel ' Methodice en op egualen voet ' een bijdrage van B . Kist over ontwerp en invoering van een nieuw type retourschip van 150 voet door de Verenigde Oostindische Compagnie 1740 - 1750 ( p . 8-18 ). Naast Gouverneur-Generaal Gustaat Willem baron van Imhoff speelde de Amsterdamse bewindhebber en bur - gemeester G.A . Hasselaer daarbij een belangrijke rol . Zij raadpleegden bij hun plannen een aantal eenvoudige zee - en ambachtslieden , onder wie Charles Bentam , de uit Portsmouth afkomstige meester scheepstimmer - man van de Amsterdamse admiraliteit . J.L . Meijer behandelt Industriële ontwikkelingen op Oostenburg na 1800 ( p . 97-126 ). Waar eens de V O C . haar domein had , kwam door Paul van Vlissingen en A.h . Du - dok van Heel de fabriek tot stand , die als Werkspoor grote bekendheid kreeg De Stadsschuitenmakerswerf werd na 1857 als scheepswerf ' Con - cordia ' geëxploiteerd door Meursing en Co , Meursing en Hmjgens en Huijgens en Van Gelder . Een klein deel werd daarna door de firma Seij - monsbergen gebruikt voor de bouw van dekschuiten , het grootste gedeel - te werd de kopergieterij van Wiener en Co . Verder moeten nog genoemd worden de vaatmakerij van C.C . Uhlenbeck , later stoomkorenmolen ' De Vriendschap ' van L.J . Zwart en rijstpelmolen van Westerouen van Meete - ren en Co . In het Economisch - en Sociaal-historisch Jaarboek van 1985 geeft F . Snap - per Een voorlopige reconstructie van de scheepvaartstatistiek van Hol - land 1741 - 1794 ( p - 118-129 ). Uiteraard speelt Amsterdam daarbij een be - langrijke rol . W.G . ' t Hart en P.C . van Royen deden een onderzoek naar de rendabiliteit van de Nederlandse vrachtvaart in de achttiende eeuw aan de hand van de balans van het smakschip ' De Neufville van der Hoop , die zich bevindt in het familiearchief Brants in het Amsterdamse Gemeente - archief ( p 150-168 ). Het schip voer zowel naar de Oostzee als naar de zuidwest kust van Frankrijk . Daarbij werd na verlies in de jaren 1751 - 1754 onder een andere schipper in de periode 1754-1764 een redelijke winst gemaakt . Het voor ƒ 4906,35 gekochte schip werd tenslotte voor f 2082,90 verkocht . J.R . Bruijn schreef de geschiedenis van De Neder - landse maatschappij voor de walvisvaart 1946-1967 ( p 233-259 ). Deze maatschappij , waarvan de directie gevoerd werd door de Amsterdamse cargadoors - en expediteursfirma Vinke en Co , beoefende met de walv.s - vaarder Willem Barendsz de walvisvangst in de Zuidelijke Ijszee Het eer - ste schip van die naam was de in Amsterdam verbouwde Zweedse tanker Pan Gothia . Het tweede , dat in 1955 in de vaart kwam , werd in Rotter - dam gebouwd en voer als Gae Cheog in 1984 nog voor Zuid-Korea . In het Nederlands Archief voor Kerkgeschiedenis van 1985 schreven PT . van Rooden en J.W . Wesselius over J.S . Rittangel in Amsterdam ( p - 131 - 152 ) Van de hebraïst Johann Stephan Rittangel uit Koningsbergen ( 1606 - 1652 ) verscheen in 1642 bij Janssonius te Amsterdam een uitgave van het 136