Tekstweergave van GA-1986_MB073_00158
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
N
i
ra
a
w&n
3ti
KJ
NrüKT
^
theeus
de
Lange
en
toont
aan
dat
Hans
Thijs
van
de
Noord-Nederlandse
naar
de
Zuid-Nederlandse
participanten
dient
te
worden
overgebracht
.
Industriële
Archeologie
van
1985
bevat
onder
de
titel
'
Methodice
en
op
egualen
voet
'
een
bijdrage
van
B
.
Kist
over
ontwerp
en
invoering
van
een
nieuw
type
retourschip
van
150
voet
door
de
Verenigde
Oostindische
Compagnie
1740
-
1750
(
p
.
8-18
).
Naast
Gouverneur-Generaal
Gustaat
Willem
baron
van
Imhoff
speelde
de
Amsterdamse
bewindhebber
en
bur
-
gemeester
G.A
.
Hasselaer
daarbij
een
belangrijke
rol
.
Zij
raadpleegden
bij
hun
plannen
een
aantal
eenvoudige
zee
-
en
ambachtslieden
,
onder
wie
Charles
Bentam
,
de
uit
Portsmouth
afkomstige
meester
scheepstimmer
-
man
van
de
Amsterdamse
admiraliteit
.
J.L
.
Meijer
behandelt
Industriële
ontwikkelingen
op
Oostenburg
na
1800
(
p
.
97-126
).
Waar
eens
de
V
O
C
.
haar
domein
had
,
kwam
door
Paul
van
Vlissingen
en
A.h
.
Du
-
dok
van
Heel
de
fabriek
tot
stand
,
die
als
Werkspoor
grote
bekendheid
kreeg
De
Stadsschuitenmakerswerf
werd
na
1857
als
scheepswerf
'
Con
-
cordia
'
geëxploiteerd
door
Meursing
en
Co
,
Meursing
en
Hmjgens
en
Huijgens
en
Van
Gelder
.
Een
klein
deel
werd
daarna
door
de
firma
Seij
-
monsbergen
gebruikt
voor
de
bouw
van
dekschuiten
,
het
grootste
gedeel
-
te
werd
de
kopergieterij
van
Wiener
en
Co
.
Verder
moeten
nog
genoemd
worden
de
vaatmakerij
van
C.C
.
Uhlenbeck
,
later
stoomkorenmolen
'
De
Vriendschap
'
van
L.J
.
Zwart
en
rijstpelmolen
van
Westerouen
van
Meete
-
ren
en
Co
.
In
het
Economisch
-
en
Sociaal-historisch
Jaarboek
van
1985
geeft
F
.
Snap
-
per
Een
voorlopige
reconstructie
van
de
scheepvaartstatistiek
van
Hol
-
land
1741
-
1794
(
p
-
118-129
).
Uiteraard
speelt
Amsterdam
daarbij
een
be
-
langrijke
rol
.
W.G
.
'
t
Hart
en
P.C
.
van
Royen
deden
een
onderzoek
naar
de
rendabiliteit
van
de
Nederlandse
vrachtvaart
in
de
achttiende
eeuw
aan
de
hand
van
de
balans
van
het
smakschip
'
De
Neufville
van
der
Hoop
,
die
zich
bevindt
in
het
familiearchief
Brants
in
het
Amsterdamse
Gemeente
-
archief
(
p
150-168
).
Het
schip
voer
zowel
naar
de
Oostzee
als
naar
de
zuidwest
kust
van
Frankrijk
.
Daarbij
werd
na
verlies
in
de
jaren
1751
-
1754
onder
een
andere
schipper
in
de
periode
1754-1764
een
redelijke
winst
gemaakt
.
Het
voor
ƒ
4906,35
gekochte
schip
werd
tenslotte
voor
f
2082,90
verkocht
.
J.R
.
Bruijn
schreef
de
geschiedenis
van
De
Neder
-
landse
maatschappij
voor
de
walvisvaart
1946-1967
(
p
233-259
).
Deze
maatschappij
,
waarvan
de
directie
gevoerd
werd
door
de
Amsterdamse
cargadoors
-
en
expediteursfirma
Vinke
en
Co
,
beoefende
met
de
walv.s
-
vaarder
Willem
Barendsz
de
walvisvangst
in
de
Zuidelijke
Ijszee
Het
eer
-
ste
schip
van
die
naam
was
de
in
Amsterdam
verbouwde
Zweedse
tanker
Pan
Gothia
.
Het
tweede
,
dat
in
1955
in
de
vaart
kwam
,
werd
in
Rotter
-
dam
gebouwd
en
voer
als
Gae
Cheog
in
1984
nog
voor
Zuid-Korea
.
In
het
Nederlands
Archief
voor
Kerkgeschiedenis
van
1985
schreven
PT
.
van
Rooden
en
J.W
.
Wesselius
over
J.S
.
Rittangel
in
Amsterdam
(
p
-
131
-
152
)
Van
de
hebraïst
Johann
Stephan
Rittangel
uit
Koningsbergen
(
1606
-
1652
)
verscheen
in
1642
bij
Janssonius
te
Amsterdam
een
uitgave
van
het
136