Tekstweergave van GA-1986_MB073_00157
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
•
vu&n
*«
>-
-»
r
.
■
(
1922-1941
).
Ook
hier
veel
verhelderende
foto's
,
o.a
.
van
de
diverse
op
-
stellingen
in
de
museumzalen
,
de
Nachtwacht
in
1898
in
het
Stedelijk
Museum
en
de
consoles
en
beelden
aan
de
museumgevels
met
de
koppen
van
o.a
.
De
Stuers
,
Cuypers
en
Alberdingk
Thijm
.
In
het
Bulletin
van
het
Rijksmuseum
van
1985
schreef
M
.
Schapelhouman
over
Tekeningen
van
Pieter
Jansz
.,
'
Konstig
Glasschrijver
'
(
p
.
71-92
).
In
zijn
jaarboekartikel
van
1977
over
de
kunsthandelaar
Jan
Pietersz
.
Zomer
toonde
Dudok
van
Heel
aan
,
dat
Pieter
Jansz
.
waarschijnlijk
in
1602
was
geboren
en
zijn
gehele
leven
in
Amsterdam
doorbracht
.
In
de
Oude
Kerk
is
nog
altijd
het
door
hem
vervaardigde
glas
van
de
Vrede
van
Munster
te
zien
.
Van
de
door
Zomer
in
een
catalogus
genoemde
werken
van
Pieter
Jansz
.
is
er
nu
een
aantal
gevonden
,
o.a
.
ontwerpen
voor
ramen
in
de
kerk
van
Oudshoorn
.
P
.
Schatbron
bespreekt
tekeningen
van
Rembrandts
leerlingen
(
p
.
93-109
),
waarbij
voor
Amsterdam
van
belang
is
Abraham
van
Dijcks
landschap
bij
het
Zaagmolenpoortje
buiten
Amsterdam
,
gete
-
kend
op
2
oktober
1671
.
De
derde
aflevering
(
p
.
147-203
)
is
gewijd
aan
het
honderdjarig
bestaan
van
het
museumgebouw
,
dat
op
13
juli
1885
of
-
ficieel
werd
geopend
,
en
bevat
gesprekken
met
hoofddirecteur
dr
.
S.H
.
Levie
,
architect
W.G
.
Quist
en
grafisch
vormgever
Gert
Dumbar
.
Op
de
omslag
prijkt
het
jubileumgeschenk
,
Rembrandts
portret
van
Haesje
van
Cleyburg
,
dat
als
aanwinst
wordt
besproken
op
p
.
192
.
J.W.H.J.M
.
Nol
-
dus
gaat
in
op
herkomst
en
betekenis
van
een
verzameling
ontwerpteke
-
ningen
in
het
Rijksprentenkabinet
,
ontwerpen
van
Louis
Fabnce
Du
-
bourg
voor
de
edelsmid
Philippe
Metayer
die
ook
bekend
was
als
tabaks
-
handelaar
in
de
Kalverstraat
tegenover
de
Gaperssteeg
(
p
.
226-232
).
J.F
.
Heijbroek
beschrijft
aan
de
hand
van
het
leven
van
Adriaan
Pit
,
directeur
van
het
Nederlandsch
Museum
,
een
'
vergeten
'
episode
uit
de
geschiedenis
van
het
Rijksmuseum
(
p
.
233-265
).
Zowel
inrichting
als
aankoopbeleid
komen
daarbij
aan
de
orde
.
Het
LiberAmicorumJbr.Mr
.
C.C
.
van
Valkenburg
,
dat
een
jaar
na
diens
dood
door
het
Centraal
Bureau
voor
Genealogie
in
1985
werd
uitgegeven
,
bevat
een
drietal
Amsterdamse
bijdragen
.
Dr
.
LH
.
van
Eeghen
behandelt
het
door
Dirck
Metius
in
1648
geschilderde
thans
in
het
Tnppenhuis
aan
-
wezige
groepsportret
van
het
gezin
Van
Loon-Bas
,
manna
inzamelende
in
de
woestijn
(
p
.
90-102
).
S.A.C
.
Dudok
van
Heel
schreef
over
De
schilder
Nicolaes
Eliasz
.
Pickenoy
(
1588-1650/56
)
en
zijn
familie
,
een
geslacht
van
wapensteensnijders
,
goud
-
en
zilversmeden
te
Amsterdam
(
p
.
152
-
160
).
Deze
buurman
van
Rembrandt
was
als
portretschilder
van
het
re
-
gentenpatriciaat
meer
in
tel
dan
deze
en
zou
als
zodanig
worden
opge
-
volgd
door
Bartholomeus
van
der
Helst
.
Zijn
vader
kwam
uit
Antwerpen
en
al
gebruikte
men
deze
zelden
men
had
wel
degelijk
een
achternaam
.
Ten
onrechte
is
de
schilder
in
handboeken
te
vinden
onder
Eliasz
.
J
.
van
Roey
plaatst
Enkele
Antwerpse
aantekeningen
bij
het
door
J.G
.
van
Dil
-
len
in
1958
uitgegeven
oudste
aandeelhoudersregister
van
de
Kamer
Am
-
sterdam
der
Oost-Indische
Compagnie
(
p
.
251-254
).
Hij
identificeert
de
anonieme
participanten
N.M
.
en
M.D.L
.
als
Nicolas
Malepart
en
Mat
-
135
■
H
I
**
1
1
1
*±
.
Ëfc
^^
b
m
"
I
«
WK