Tekstweergave van GA-1986_MB073_00152
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
werk
en
Portugese
majolica
konden
aan
de
Joodse
bewoners
worden
toe
-
geschreven
.
Sinds
ongeveer
het
midden
van
de
17e
eeuw
,
wanneer
faience
voor
het
eerst
in
de
beerputten
verschijnt
,
is
het
in
zeer
korte
tijd
gemeen
-
goed
geworden
.
De
popularisering
van
Chinees
porselein
van
luxe-artikel
tot
gebruiksgoed
voltrok
zich
veel
geleidelijker
.
H.J
Ernst
behandelt
het
Amsterdamse
notarieel
archief
als
bron
voor
de
geschiedenis
van
Nieuw
-
Nederland
(
p
.
142-150
).
Hij
onderscheidt
daarbij
:
eenzijdige
verklarin
-
gen
omtrent
feiten
,
eenzijdige
wilsuitingen
,
contracten
en
akten
waarbij
de
notaris
meer
doet
dan
alleen
in
correcte
vorm
noteren
wat
zijn
cliënten
zeegen
Al
deze
akten
kunnen
veel
informatie
verschaffen
over
de
mate
-
riële
cultuur
,
met
name
wat
betreft
naar
Nieuw
Nederland
geëxporteerde
goederen
,
zoals
textiel
,
voedsel
,
geweren
en
kralen
.
1
Reynaerts
schreef
over
Prijstekeningen
uit
het
Amsterdamse
bouw
-
kundig
onderwijs
1820-1844
(
p
.
248-269
).
Zij
gebruikte
daarbij
een
col
-
lectie
van
200
van
deze
tekeningen
,
gemaakt
door
leerlingen
van
de
Ko
-
ninklijke
Academie
van
Beeldende
Kunsten
en
van
de
Stadstekenacade
-
mie
,
die
zich
bevindt
bij
de
Rijksdienst
voor
de
Monumentenzorg
te^eist
.
De
tekeningen
geven
een
aardig
beeld
van
het
neo-classicisme
in
Neder
-
land
.
Als
bijlagen
zijn
onder
meer
naamlijsten
van
studenten
opgenomen
.
Het
Jaarverslag
van
de
Vereniging
Hendnck
de
Keyser
over
1985
bevat
een
bijdrage
van
H.J
.
Zantkuyl
over
het
pand
Warmoesstraat
83
,
hoek
Enge
Kerksteeg
4
,
De
Elant
(
p
.
35-39
).
In
1984
brak
brand
uit
in
dit
oud
-
ste
pand
van
Amsterdam
.
Onderzoek
naar
de
technische
toestand
van
het
huis
heeft
aangetoond
,
dat
de
in
'
Het
Nederlandse
Woonhuis
van
1300
-
1800
'
gegeven
reconstructie
van
de
toestand
omstreeks
1400
in
grote
lij
-
nen
juist
is
.
In
Heemschut
van
1985
komen
wat
Amsterdam
betreft
onder
meer
de
volgende
zaken
aan
de
orde
.
De
inrichting
van
de
voormalige
Elizabeth
Otter-Knoll
Stichting
aan
het
Eikenplein
tot
artotheek
en
domein
van
woongroepen
door
Jaap
Kamerling
(
p
.
20-22
),
het
terracotta
fries
van
het
bankiershuis
Keizersgracht
452
door
Meindert
Stokroos
(
p
90-91
),
het
familiegraf
van
Oscar
Carré
uit
1891
op
Zorgvlied(p
.
99-100
,
de
Sint
Ni
-
colaaskerk
,
chef
d'oeuvre
van
A.C
.
Bleysdoor
C.P
.
Krabbe
(
p
.
158-161
),
de
Vondelkerk
door
Lydia
Lansink
(
p
.
164-165
),
kerkenbehoud
in
Am
-
sterdam
door
Guido
Hoogewoud
(
p
.
166-169
),
wonen
in
gerestaureerde
Willemspoort
door
Jaap
Kamerling
(
p
.
197-198
)
en
de
restauratie
van
het
Concertgebouw
door
W.J
.
Pantus
(
p
.
226-230
)
Geconstateerd
wordt
,
dat
de
glazen
aanbouw
aan
de
zijde
van
het
Jan
Willem
Brouwersplein
het
gebouw
visueel
dreigt
aan
te
tasten
en
dat
bij
verplaatsing
van
de
ingang
de
door
Van
Gendt
bedachte
beleving
van
het
gebouw
met
meer
tot
haar
recht
komt
.
In
Monumenten
van
1985
plaatst
H
.
Knijtijzer
onder
de
titel
'
Het
stads
-
beeld
herstellen
of
verstellen
'
enige
kritische
noten
bij
hetgeen
Stadsher
-
stel
gedaan
heeft
op
de
hoeken
Prinsengracht-Vijzelgracht
en
Keizers
-
gracht
-
Nieuwe
Spiegelstraat
(
p
.
22-23
).
Amsterdamse
monumentenzorg
130