Tekstweergave van GA-1986_MB073_00146
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
gen
aan
het
feit
dat
de
familie
van
Gheerte
Jan
Oomendr
tot
de
vroege
sa
-
cramentisten
behoorde
die
wij
later
onder
het
gehoor
der
anabaptisten
aantreffen
en
wier
kinderen
en
kleinkinderen
zich
bij
de
gereformeerden
zouden
aansluiten
.
De
familie
was
weinig
recht
in
de
leer
.
In
1524
was
de
moeder
van
Gheert
Jan
Oomendr
,
Weijn
Sybrantsdr
(
.
.
-
na
1543
),
een
der
eersten
geweest
die
was
veroordeeld
wegens
het
houden
van
conventikelen
in
haar
huis
1
.
Zij
moest
op
22
mei
in
de
processie
van
de
Oude
Kerk
meelo
-
pen
tussen
de
kruisen
met
een
waskaars
in
de
hand
en
deze
kaars
na
afloop
brengen
voor
het
Heilig
Sacrament
!
Vervolgens
moest
Weijn
Sybrantsdr
een
bedevaart
doen
naar
Sint
Job
in
Brabant
en
vóór
haar
terugkomst
een
boete
van
12.000
Leidse
steen
voldoen
.
In
de
meimaand
van
1535
-
op
de
10e
mei
had
het
beruchte
wederdo
-
persoproer
plaats
gevonden
,
werd
Gheerte
Jan
Oomendr
met
Aeff
Jan
Verburghdr
meerdere
malen
tijdens
verhoren
genoemd
als
bezoekster
van
bijeenkomsten
der
anabaptisten
2
.
Als
weduwe
verdwijnt
Gheerte
Jan
Oomendr
uit
de
verhoren
der
anabaptisten
,
maar
daarentegen
vinden
wij
veel
vermeldingen
van
haar
broer
Jaep
Oom
Jansz
(
.
.
-
1567
)
en
diens
vrouw
Neel
Jan
Verburghdr
(
.
.
-
1582
).
Jaep
Oom
Jansz
liet
een
huis
van
zijn
lijnbaan
buiten
de
stadsmuren
om
nyet
door
aanhangers
van
de
leer
van
Menno
Symons
bewonen
3
.
In
januari
1544
werden
Aeff
en
Neel
Jan
Verburghen
dochters
uit
de
stad
verbannen
en
mochten
pas
op
11
mei
te
-
rugkomen
,
of
in
een
ander
jaar
op
11
mei
,
en
waren
dan
schuldig
te
gaen
ongedeckts
hoofts
mit
een
barnende
waskaersse
van
een
pont
in
de
handt
in
der
processie
die
alsdan
hier
ter
stede
gehouden
zal
werdden
,
ende
ach
-
ter
den
arcke
van
den
heyligen
sacramente
voer
mijnen
heeren
van
den
ge
-
rechte
,
brengende
de
voors
kaerse
nae
der
processie
ende
die
laetende
in
d'oude
kercke
voer
den
heylighen
sacramente
.
Bovendien
moesten
zij
een
boete
van
100
karolus
guldens
voldoen
4
;
een
vonnis
dat
veel
leek
op
dat
van
Weijn
Sybrantsdr
uit
1524
.
De
ommegang
van
de
11de
mei
was
een
dankprocessie
voor
de
goede
afloop
van
het
wederdopersoproer
van
1535
!
Weer
twintig
jaar
later
speelde
de
volgende
akte
in
het
drama
;
de
Dole
-
antie
van
1564
,
waarin
een
groot
aantal
klachten
tegen
de
zittende
magi
-
straat
werden
geformuleerd
.
Onder
de
ontevreden
ondertekenaars
vinden
wij
Jaep
Oom
Jansz
met
zijn
zoon
Jan
Verburgh
(
.
.
-
1604
)
en
schoon
-
zoon
Hendrick
Fransz
Oetgens
(
.
.
-
1571
).
Kort
daarop
komen
wij
hen
tegen
in
het
gereformeerde
kamp
dat
zich
tegen
de
magistraat
verzette
.
Bij
het
uitbreken
van
de
opstand
verdwenen
zij
in
de
richting
van
het
Oost
-
zeegebied
.
Niet
lang
daarna
werden
zij
door
de
Raad
van
Beroerten
bij
1
J
.
ter
Gouw
,
geschiedenis
van
Amsterdam
,
dl
IV
(
1884
),
blz
.
140
.
In
januari
1534
wordthaar
mzn
Jan
Pompmaker
(=
Jan
Oom
Jacobsz
)
genoemd
als
bezoeker
van
een
anabaptis
-
tische
bijeenkomst
te
Limmen
(
Zie
:
A.F
.
Meilink
,
Documenta
anabaptistica
Neerlandica,dl
V
(
Amsterdam
1531-1536
),
Leiden
1985
,
blz
.
13
).
2
Meilink
1985
,
blz
.
187-188
.
3
A.F
.
Meilink
,
Documenta
anabaptistica
Neerlandica
,
dl
II
(
Amsterdam
1536-1578
),
Lei
-
den
1980
,
blz
.
95
,
100
en
109
.
4
Mellink
1980
,
blz
.
48-50
.
124