Tekstweergave van GA-1986_MB073_00132
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
'
TWE
GEBOSSEERDE
KONTERFIJTSELS
VAN
GROOTVADER
EN
GROOTMOEDER
NA
REMBRAND
GECOPIEERD
'
Dertig
jaar
geleden
publiceerde
Dr
.
LH
.
van
Eeghen
in
het
oktobernum
-
mer
van
1956
haar
verhaal
over
Baertjen
Martens
en
Herman
Doomer
.
Aanleiding
tot
het
schrijven
van
dit
stukje
was
het
portret
van
de
vrouw
dat
op
de
zomertentoonstelling
van
Rembrandt
in
het
Rijksmuseum
had
gehangen
en
in
de
herfst
van
1956
weer
naar
de
Hermitage
in
Leningrad
terugkeerde
.
Het
is
een
zeer
boeiend
portret
van
een
eenvoudige
vrouw
uit
handwerkersmilieu
en
nu
eens
niet
een
dame
uit
de
vermogende
koop
-
liedenstand
.
Baertjen
Martens
(
Naarden
1596-1678
)
was
in
1618
ge
-
trouwd
met
de
ebbenhoutwerker
Herman
Doomer
(
Anrath
1595-1650
)
en
was
ten
tijde
van
het
ontstaan
van
haar
portret
moeder
van
zeven
kin
-
deren
.
Vermoedelijk
was
de
lijstenmakerij
van
Herman
Doomer
de
aan
-
leiding
voor
het
contact
met
Rembrandt
geweest
.
Toen
Rembrandt
in
1640
hun
portretten
schilderde
,
was
mogelijk
hun
zestien-jange
zoon
Lambert
Doomer
(
1624-1700
)
leerling
van
de
grote
meester
.
Baertjen
Martens
moet
heel
erg
op
de
beide
portretten
gesteld
zijn
ge
-
weest
,
want
in
al
haar
bekende
testamenten
maakt
zij
er
uitvoerige
bepa
-
lingen
over
.
Zoals
in
1662
,
waarin
zij
bepaalde
,
dat
hare
zoone
Lambert
Doomer
zal
nae
sich
nemen
ende
behouden
de
conterfeijtsels
van
haer
tes
-
tatrice
en
haere
man
door
Rembrandt
van
Rhijn
gedaen
,
des
dat
hij
yder
van
sijne
broeders
ende
susters
van
deselve
copy
levert
te
sijnen
coste
.
Er
zijn
enkele
copieën
van
de
hand
van
Lambert
Doomer
bekend
,
maar
mej
.
van
Eeghen
betwijfelde
of
ieder
kind
wel
een
stel
had
gekregen
.
Na
de
dood
van
Lambert
Doomer
gingen
de
beide
Rembrandt-portretten
naar
zijn
zusters
zoon
,
de
predikant
Herman
Voster
(
1679-Schoonhoven
1726
).
Met
zijn
zuster
Geertruy
Voster
(
1676-1717
)
was
hij
de
voornaam
-
ste
erfgenaam
van
zijn
oom
geweest
.
Geertruy
Voster
trouwde
in
1701
met
Nicolaes
Francken
(
Naarden
1675
-
1719
)
en
maakte
met
hem
op
28
april
huwelijkse
voorwaarden
1
,
waarbij
een
lange
opsomming
van
de
door
haar
ten
huwelijk
gebrachte
goederen
is
gevoegd
.
Deze
zijn
voornamelijk
van
haar
oom
afkomstig
ge
-
weest
.
Daarbij
is
een
lijst
met
39
schilderijen
en
tot
slot
vinden
wij
er
op
:
Twe
gebosseerde
konterfijtsels
van
grootvader
en
grootmoeder
na
Rem
-
brand
gecopieerd
.
In
het
testament
en
de
scheiding
staan
beiden
als
volgt
omschreven
2
:
de
twee
gesneden
conterfeijtsels
van
Lambert
Domers
va
-
der
en
moeder
.
Men
zou
na
deze
tekst
kunnen
menen
dat
de
ebbenhout
-
werker
Herman
Doomer
of
een
van
zijn
zoons
in
het
bedrijf
deze
portret
-
ten
zal
hebben
gesneden
,
maar
het
is
aannemelijker
dat
Lambert
Doomer
de
beide
portretten
naar
Rembrandt
boetseerde
,
want
daar
hield
hij
zich
1
Not
.
J
.
Backer
,
N.A.A
.
nr
4620
,
fol
.
455-461
,
dd
28.4.1701
.
2
Not
.
N
.
Brouwer
,
N.A.A
.
nr
3975
,
akte
46
,
fol
.
209-210
,
dd
4.5
.
1700
en
nr
3976
,
akte
21
,
fol
.
86-92v
,
dd
26.4.1072
;
zie
verder
:
A
.
Bredius
,
Künstler-Inventare
,
T
.
I
(
Haag
1915
),
S
.
74-88
.
114