Tekstweergave van GA-1986_MB073_00067

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
tijk van de klas was opgeleid maar ook een kweekschool had bezocht . Hij kon nu verschillende kanten op . In het lager onderwijs bestond in deze tijd al de tegenstelling van openbaar versus bijzonder onderwijs , maar met enigszins andere inhoud . De termen geven aan hoe het onderwijs be - taald werd en slaan niet op de vorm of op de ideologie . Alle onderwijs was christelijk , waarbij een in streek of stad overheersende sekteleer ook op school veel invloed had . Maar het uitgesproken catechetische onderwijs per richting had buiten de officiële schooltijd plaats . Het openbaar onderwijs was overheidszaak en werd grotendeels door de gemeente bekostigd . De ouders betaalden in het algemeen geen school - geld . De onderwijzerssalarissen verschilden per plaats . Op het platteland moesten onderwijzers nog lange tijd allerlei bijbaantjes aanhouden . Deze scholen waren bestemd voor de kinderen van de armen , d.w.z . ongeveer 65 % van de bevolking , die inderdaad in grote getale op school verschenen , zonder dat er voldoende onderwijzers werden aangesteld . De rijken stuur - den hun kinderen niet ; zij namen een gouverneur in dienst . Het ligt voor de hand dat ook de gouverneurssalarissen sterk uiteenliepen . Krenterige ouders konden volstaan met een goedkope deeltijdwerker , misschien die zelfde ( bijverdienende ) onderwijzer van de dorpsschool . Over dit onder - wijs zijn weinig gegevens bekend . Het is een vorm van bijzonder onder - wijs , in de 19e-eeuwse betekenis van het woord : onderwijs zonder over - heidssteun . Leerplicht bestond uiteraard niet ; de overheid bemoeide zich met dit privé-onderricht in geen enkel opzicht . Wel enigszins met het klassikale bijzonder onderwijs , al had de bemoei - enis , zonder geldelijke stok achter de deur , weinig kracht . De scholen wer - den verdeeld in twee klassen . Die van de eerste klasse gingen uit van min of meer liefdadige instellingen zoals de Maatschappij tot Nut van ' t Alge - meen . De beste financiële vooruitzichten gaven wel de bijzondere scholen van de tweede klasse , volgens een inspecteur ' ondernemingen der onder - wijzers zelve / Hier leefde de onderwijzer van volgens allerlei tarieven geïnd schoolgeld . Hij moest zijn school dus zo aantrekkelijk mogelijk ma - ken , vooral in de ogen van ouders uit de gegoede middenklasse , die meer konden betalen . Maar eerst moest de vrije ondernemer die een bijzondere school van de tweede klasse wilde beginnen beschikken over een vestigingsvergunning : om de kwaliteit te waarborgen en het aanbod naar de vraag te regelen stelde de plaatselijke overheid aan de kandidaat bepaalde eisen . In Amsterdam , in de 19e eeuw voor onderwijzers als vestigingsplaats waarschijnlijk meer ge - wild dan later , werd zelfs een plaatselijk examen georganiseerd ; om deel te nemen moest men al een ' acte van rang ' bezitten . Het is een vergelijkend examen , waarbij vooraf vaststaat dat er even veel kandidaten zullen slagen als er plaatsen zijn . Op 12 januari 1829 verklaart de schoolcommissie van Amsterdam zes ' schoolhoudersplaatsen ' vacant . Op 9 maart hebben dertien onderwijzers gesolliciteerd , een van de eerste rang , vijf van de tweede en zeven van de derde . Het examen is op 30 maart . Op 14 mei beschrijft de commissie het algemeen niveau aan Burgemeester en Wethouders als enigszins teleurstel - lend . Meskendorff levert in de misère opnieuw een goede prestatie : hij 57