Tekstweergave van GA-1984_MB071_00093
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
merweg
en
de
lokaaldienst
van
de
Elektrische
Spoorweg
Maatschappij
via
de
Admiraal
De
Ruyterweg
.
Het
dorp
Sloten
,
circa
5
km
van
de
gemeente
-
grens
met
Amsterdam
gelegen
,
beschikte
sinds
1
januari
1881
over
een
paarden-omnibus
van
de
Amsterdamsche
Omnibus
Mij
.,
welke
vier
keer
per
dag
reed
tussen
de
Sloterbrug
over
de
Ringvaart
der
Haarlemmermeer
en
de
Overtoom
.
De
AOM
trok
zich
al
op
1
oktober
1881
terug
,
waarna
de
omnibusdienst
in
1884
werd
voortgezet
door
Van
Eeden
en
De
Vrome
.
Sinds
1
januari
1901
onderhielden
de
gebroeders
Witsiers
een
concurreren
-
de
dienst
op
hetzelfde
traject
.
Een
omnibus
rijdende
naar
Sloten
op
5
maart
1916
.
Foto
historisch-topografisch
e
atlas
Gemeentelijke
Archiefdienst
De
omnibussen
werden
in
1916
een
enig
vervoermiddel
genoemd
,
om
-
dat
geen
dorp
onder
de
rook
van
Amsterdam
er
zo'n
verbinding
op
na
hield
.
Uit
ontevredenheid
daarover
was
op
26
maart
1914
onder
voorzit
-
terschap
van
de
heer
P
.
Reinders
Folmer
de
Verkeersvereniging
opgericht
,
die
een
maand
later
al
ruim
300
leden
en
150
adhaesie-betuigers
had
.
Zij
streefde
naar
de
aanleg
van
een
electrische
tram
tussen
Amsterdam
en
Slo
-
ten
.
Op
haar
instigatie
trad
de
gemeente
Sloten
in
overleg
met
de
gemeente
Amsterdam
over
deze
kwestie
.
De
directeur
van
de
Gemeentetram
stelde
,
dat
aan
een
railverbinding
niet
te
denken
viel
,
wegens
het
ontbreken
van
een
daartoe
bruikbare
brug
over
de
Schinkel
en
de
te
geringe
breedte
van
de
Sloterstraatweg
.
Een
motoromnibusdienst
leek
hem
de
aangewezen
op
-
lossing
,
maar
dan
zou
Sloten
de
opbrengst
van
30
cent
per
wagenkilometer
moeten
garanderen
.
Deze
was
daartoe
niet
bereid
en
daarmee
was
dit
plan
van
de
baan
.
79