Tekstweergave van GA-1984_MB071_00093

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
merweg en de lokaaldienst van de Elektrische Spoorweg Maatschappij via de Admiraal De Ruyterweg . Het dorp Sloten , circa 5 km van de gemeente - grens met Amsterdam gelegen , beschikte sinds 1 januari 1881 over een paarden-omnibus van de Amsterdamsche Omnibus Mij ., welke vier keer per dag reed tussen de Sloterbrug over de Ringvaart der Haarlemmermeer en de Overtoom . De AOM trok zich al op 1 oktober 1881 terug , waarna de omnibusdienst in 1884 werd voortgezet door Van Eeden en De Vrome . Sinds 1 januari 1901 onderhielden de gebroeders Witsiers een concurreren - de dienst op hetzelfde traject . Een omnibus rijdende naar Sloten op 5 maart 1916 . Foto historisch-topografisch e atlas Gemeentelijke Archiefdienst De omnibussen werden in 1916 een enig vervoermiddel genoemd , om - dat geen dorp onder de rook van Amsterdam er zo'n verbinding op na hield . Uit ontevredenheid daarover was op 26 maart 1914 onder voorzit - terschap van de heer P . Reinders Folmer de Verkeersvereniging opgericht , die een maand later al ruim 300 leden en 150 adhaesie-betuigers had . Zij streefde naar de aanleg van een electrische tram tussen Amsterdam en Slo - ten . Op haar instigatie trad de gemeente Sloten in overleg met de gemeente Amsterdam over deze kwestie . De directeur van de Gemeentetram stelde , dat aan een railverbinding niet te denken viel , wegens het ontbreken van een daartoe bruikbare brug over de Schinkel en de te geringe breedte van de Sloterstraatweg . Een motoromnibusdienst leek hem de aangewezen op - lossing , maar dan zou Sloten de opbrengst van 30 cent per wagenkilometer moeten garanderen . Deze was daartoe niet bereid en daarmee was dit plan van de baan . 79