Tekstweergave van GA-1984_MB071_00092

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Dit verlangen is wijs geformuleerd . Het vraagt wat ieder normaal mens wenst , zonder af te dalen in voorschriften die voor de een te ver gaan en voor de ander ontoereikend zijn . Noch met het afschaffen noch met het aanscherpen van dit welstandstoezicht - waarover omvangrijke discussie's gaande zijn - is de oude stad gediend . De ware hoop voor de oude stad zijn een overheid met wijs beleid , opdrachtgevers met gezond verstand en ar - chitecten met geladen creativiteit . Samen zullen zij het vertrouwde beeld naar nieuwe glanspunten voeren . Het onderkennen van deze glanspunten is , direct na hun ontstaan , een moeilijke opgave . Dat is meer voorbehouden aan een komende generatie . A . Evers DE GEMEENTETRAM VAN SLOTEN * Een paardetram wordt voorgesteld als gemakkelijker te bereiken doel Hiertegen wordt betoogd , dat men in de - zen tijd vlakbij Amsterdam toch geen paardetram meer in ' t leven roept . De omnibus-verbinding van nu bij Am - sterdam herinnert aan de re is ge Ie genheid van voor 20 ja - ren in ' t Oosten van Drente . Nu heeft men daar locaal - treinen . De Meerbode van 13 december 1916 Midden in de Eerste Wereldoorlog beschikte de buurtschap Sloterdijk over twee elektrische tramverbindingen met Amsterdam , beide met een goede frequentie , te weten lijn 12 van de Gemeentetram langs de Haarlem - :: " Veel gegevens voor dit opstel werden ontleend aan het onder archiefnummer 341 bij de Ge - meentelijke Archiefdienst van Amsterdam berustende archief van de voormalige gemeente Sloten , met name aan de inventarisnummers 603-629 . Verder kan verwezen worden naar H.J.A . Duparc , De historie van de verbinding Amsterdam-Sloten , in : Tramnieuws 1948 , blz . 25-26 en 33 , en dezelfde , De Amsterdamse Paardetrams , Rotterdam 1973 , blz . 77-83 ; W.J . M . Leideritz , Van paardetram naar dubbelgelede , Zandvoort aan Zee 1966 , blz . 116-119 en 170 ; H.J.A . Duparc en J.W . Sluiter , Lijnen van gisteren , Amsterdam 1975 , blz . 96 en 97 , en Ons Amsterdam 1958 , blz . 373-374 , en 1966 , blz . 90-95 , alle met foto's van het rollend materieel . Daar dit daarmee genoegzaam bekend is , werden thans illustraties gekozen , hoofdzakelijk betrekking hebbende op ' weg en werken ' van de tram . In het in mei 1980 uitge - geven fotoboek In de ban van Sloten vindt men behalve enige foto's van de trams met bespan - ning ook drie opnamen van de remise . Op de oudste daarvan bevindt zich aan de gevel een klok en staat op de voorgrond één der dienstvoertuigen van het Trambedrijf . Het is te betreu - ren , dat de foto's zonder bijschriften geplaatst zijn en het ontbreken van nummering of pagi - nering nadere verwijzing uitsluit . 78