Tekstweergave van GA-1984_MB071_00092
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Dit
verlangen
is
wijs
geformuleerd
.
Het
vraagt
wat
ieder
normaal
mens
wenst
,
zonder
af
te
dalen
in
voorschriften
die
voor
de
een
te
ver
gaan
en
voor
de
ander
ontoereikend
zijn
.
Noch
met
het
afschaffen
noch
met
het
aanscherpen
van
dit
welstandstoezicht
-
waarover
omvangrijke
discussie's
gaande
zijn
-
is
de
oude
stad
gediend
.
De
ware
hoop
voor
de
oude
stad
zijn
een
overheid
met
wijs
beleid
,
opdrachtgevers
met
gezond
verstand
en
ar
-
chitecten
met
geladen
creativiteit
.
Samen
zullen
zij
het
vertrouwde
beeld
naar
nieuwe
glanspunten
voeren
.
Het
onderkennen
van
deze
glanspunten
is
,
direct
na
hun
ontstaan
,
een
moeilijke
opgave
.
Dat
is
meer
voorbehouden
aan
een
komende
generatie
.
A
.
Evers
DE
GEMEENTETRAM
VAN
SLOTEN
*
Een
paardetram
wordt
voorgesteld
als
gemakkelijker
te
bereiken
doel
Hiertegen
wordt
betoogd
,
dat
men
in
de
-
zen
tijd
vlakbij
Amsterdam
toch
geen
paardetram
meer
in
'
t
leven
roept
.
De
omnibus-verbinding
van
nu
bij
Am
-
sterdam
herinnert
aan
de
re
is
ge
Ie
genheid
van
voor
20
ja
-
ren
in
'
t
Oosten
van
Drente
.
Nu
heeft
men
daar
locaal
-
treinen
.
De
Meerbode
van
13
december
1916
Midden
in
de
Eerste
Wereldoorlog
beschikte
de
buurtschap
Sloterdijk
over
twee
elektrische
tramverbindingen
met
Amsterdam
,
beide
met
een
goede
frequentie
,
te
weten
lijn
12
van
de
Gemeentetram
langs
de
Haarlem
-
::
"
Veel
gegevens
voor
dit
opstel
werden
ontleend
aan
het
onder
archiefnummer
341
bij
de
Ge
-
meentelijke
Archiefdienst
van
Amsterdam
berustende
archief
van
de
voormalige
gemeente
Sloten
,
met
name
aan
de
inventarisnummers
603-629
.
Verder
kan
verwezen
worden
naar
H.J.A
.
Duparc
,
De
historie
van
de
verbinding
Amsterdam-Sloten
,
in
:
Tramnieuws
1948
,
blz
.
25-26
en
33
,
en
dezelfde
,
De
Amsterdamse
Paardetrams
,
Rotterdam
1973
,
blz
.
77-83
;
W.J
.
M
.
Leideritz
,
Van
paardetram
naar
dubbelgelede
,
Zandvoort
aan
Zee
1966
,
blz
.
116-119
en
170
;
H.J.A
.
Duparc
en
J.W
.
Sluiter
,
Lijnen
van
gisteren
,
Amsterdam
1975
,
blz
.
96
en
97
,
en
Ons
Amsterdam
1958
,
blz
.
373-374
,
en
1966
,
blz
.
90-95
,
alle
met
foto's
van
het
rollend
materieel
.
Daar
dit
daarmee
genoegzaam
bekend
is
,
werden
thans
illustraties
gekozen
,
hoofdzakelijk
betrekking
hebbende
op
'
weg
en
werken
'
van
de
tram
.
In
het
in
mei
1980
uitge
-
geven
fotoboek
In
de
ban
van
Sloten
vindt
men
behalve
enige
foto's
van
de
trams
met
bespan
-
ning
ook
drie
opnamen
van
de
remise
.
Op
de
oudste
daarvan
bevindt
zich
aan
de
gevel
een
klok
en
staat
op
de
voorgrond
één
der
dienstvoertuigen
van
het
Trambedrijf
.
Het
is
te
betreu
-
ren
,
dat
de
foto's
zonder
bijschriften
geplaatst
zijn
en
het
ontbreken
van
nummering
of
pagi
-
nering
nadere
verwijzing
uitsluit
.
78