Tekstweergave van GA-1984_JB076_00422
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
zat
vier
orgels
.
Verschillende
trekken
van
het
opkomende
protestantisme
vonden
te
Antwerpen
een
weerslag
in
de
psalmboeken
die
er
in
de
loop
van
de
zestiende
eeuw
werden
gedrukt
.
Het
rijke
muziekleven
bleef
echter
niet
tot
de
kerken
beperkt
.
De
toenemende
welvaart
te
Antwerpen
bracht
ook
met
zich
mee
,
dat
speellieden
en
burgers
het
zich
konden
veroorloven
de
gedrukte
muziek
te
kopen
om
die
op
hun
eigen
in
-
strumenten
te
spelen
:
de
klavecimbelbouw
kwam
er
in
de
tweede
helft
van
de
zes
-
tiende
eeuw
tot
grote
bloei
.
45
Hierbij
moeten
we
wel
bedenken
,
dat
er
veel
meer
werd
gezongen
dan
er
op
instrumenten
gespeeld
werd
.
In
dit
muzikale
klimaat
leefde
en
werkte
aanvankelijk
Artus
Burlon
.
Hij
werd
in
1579
vrijmeester
van
het
Antwerpse
Sint-Lucasgilde
.
In
hetzelfde
jaar
werd
ook
Hans
Ruckers
de
oude
(
Mechelen
ca
.
1550
-
Antwerpen
1597/99
),
stamvader
van
het
wereldberoemde
klavecimbelbouwersgeslacht
Ruckers/Couchet
,
vrijmeester
in
dit
gilde
.
46
Tien
jaar
na
zijn
opname
als
vrijmeester
in
Antwerpen
-
op
28
november
1589
-
-
legde
Artus
in
Amsterdam
de
poortereed
af
.
Een
dochtertje
van
zijn
dochter
Ely
-
sabet
en
haar
echtgenoot
Nicolaes
Aertsz
Coop
was
er
een
jaar
eerder
op
27
sep
-
tember
in
de
Nieuwe
Kerk
gedoopt
.
Artus
Burlon
vervaardigde
in
Amsterdam
met
zijn
zoons
-
Hans
en
Thomas
Burlon
-
-
en
schoonzoons
-
Nicolaes
en
Gerrit
Coop
-
muziekinstrumenten
.
Dat
waren
vooral
luiten
en
citers
.
De
citers
werden
minder
gewaardeerd
dan
de
luiten
en
werden
nogal
eens
op
schilderijen
,
prenten
en
tekeningen
vereeuwigd
in
han
-
den
van
boeren
en
bezoekers
van
herbergen
.
47
Luiten
en
citers
werden
vooral
gebruikt
om
zang
te
begeleiden
.
Een
aardig
ver
-
haal
hierover
leveren
enkele
notariƫle
verklaringen
uit
1616
op
.
In
aanwezigheid
van
onder
anderen
Carlo
Hellemans
(
Hamburg
1595
-
Deurne
1652
),
broer
van
Susanna
en
Leonora
Hellemans
,
en
Matthijs
van
Beeck
(
een
van
degenen
aan
wie
Nicolas
Vallet
in
1615
zijn
boek
voor
de
luit
Le
secret
des
muses
opdroeg
)
was
op
een
nacht
omstreeks
twaalf
uur
met
luitspel
een
'
aubade
'
gebracht
voor
de
deur
van
de
weduwe
Hellemans
.
Mogelijk
is
deze
aubade
als
overlast
ervaren
,
want
zij
waren
op
hardhandige
wijze
verdreven
door
enige
verversgasten
.
48
Er
was
tussen
1590
en
1635
een
in
verhouding
tot
het
aantal
inwoners
van
Am
-
sterdam
grote
groep
die
zich
bezighield
met
het
vervaardigen
van
citers
,
luiten
en
viole
da
gamba
,
om
enkele
van
hun
produkten
te
noemen
.
49
We
mogen
aannemen
,
dat
velen
er
andere
werkzaamheden
bij
hebben
verricht
,
want
van
hun
muziekin
-
strumenten
alleen
zullen
zij
niet
allen
hebben
kunnen
leven
.
De
instrumentmakerij
van
de
Burlons
was
aan
het
eind
van
de
zestiende
eeuw
gevestigd
aan
de
Nieuwe
Zijde
waar
het
Oude
(
Lieve
Vrouwen
)
Gasthuis
was
ge
-
weest
-
-
ten
oosten
van
het
Sint-Geertruidenconvent
-
en
waar
een
hele
nieuwe
woonbuurt
was
ontstaan
.
Artus
Burlon
bezat
daar
omstreeks
1590
een
nieuwge
-
bouwd
huis
dat
inpandig
lag
tussen
de
Nieuwe
Nieuwstraat
,
de
Nieuwendijk
en
de
Sint
Geertruidensteeg
.
Daar
wordt
in
1593
ook
zoon
Hans
Burlon
(
Antwerpen
24