Tekstweergave van GA-1984_JB076_00422

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
zat vier orgels . Verschillende trekken van het opkomende protestantisme vonden te Antwerpen een weerslag in de psalmboeken die er in de loop van de zestiende eeuw werden gedrukt . Het rijke muziekleven bleef echter niet tot de kerken beperkt . De toenemende welvaart te Antwerpen bracht ook met zich mee , dat speellieden en burgers het zich konden veroorloven de gedrukte muziek te kopen om die op hun eigen in - strumenten te spelen : de klavecimbelbouw kwam er in de tweede helft van de zes - tiende eeuw tot grote bloei . 45 Hierbij moeten we wel bedenken , dat er veel meer werd gezongen dan er op instrumenten gespeeld werd . In dit muzikale klimaat leefde en werkte aanvankelijk Artus Burlon . Hij werd in 1579 vrijmeester van het Antwerpse Sint-Lucasgilde . In hetzelfde jaar werd ook Hans Ruckers de oude ( Mechelen ca . 1550 - Antwerpen 1597/99 ), stamvader van het wereldberoemde klavecimbelbouwersgeslacht Ruckers/Couchet , vrijmeester in dit gilde . 46 Tien jaar na zijn opname als vrijmeester in Antwerpen - op 28 november 1589 - - legde Artus in Amsterdam de poortereed af . Een dochtertje van zijn dochter Ely - sabet en haar echtgenoot Nicolaes Aertsz Coop was er een jaar eerder op 27 sep - tember in de Nieuwe Kerk gedoopt . Artus Burlon vervaardigde in Amsterdam met zijn zoons - Hans en Thomas Burlon - - en schoonzoons - Nicolaes en Gerrit Coop - muziekinstrumenten . Dat waren vooral luiten en citers . De citers werden minder gewaardeerd dan de luiten en werden nogal eens op schilderijen , prenten en tekeningen vereeuwigd in han - den van boeren en bezoekers van herbergen . 47 Luiten en citers werden vooral gebruikt om zang te begeleiden . Een aardig ver - haal hierover leveren enkele notariƫle verklaringen uit 1616 op . In aanwezigheid van onder anderen Carlo Hellemans ( Hamburg 1595 - Deurne 1652 ), broer van Susanna en Leonora Hellemans , en Matthijs van Beeck ( een van degenen aan wie Nicolas Vallet in 1615 zijn boek voor de luit Le secret des muses opdroeg ) was op een nacht omstreeks twaalf uur met luitspel een ' aubade ' gebracht voor de deur van de weduwe Hellemans . Mogelijk is deze aubade als overlast ervaren , want zij waren op hardhandige wijze verdreven door enige verversgasten . 48 Er was tussen 1590 en 1635 een in verhouding tot het aantal inwoners van Am - sterdam grote groep die zich bezighield met het vervaardigen van citers , luiten en viole da gamba , om enkele van hun produkten te noemen . 49 We mogen aannemen , dat velen er andere werkzaamheden bij hebben verricht , want van hun muziekin - strumenten alleen zullen zij niet allen hebben kunnen leven . De instrumentmakerij van de Burlons was aan het eind van de zestiende eeuw gevestigd aan de Nieuwe Zijde waar het Oude ( Lieve Vrouwen ) Gasthuis was ge - weest - - ten oosten van het Sint-Geertruidenconvent - en waar een hele nieuwe woonbuurt was ontstaan . Artus Burlon bezat daar omstreeks 1590 een nieuwge - bouwd huis dat inpandig lag tussen de Nieuwe Nieuwstraat , de Nieuwendijk en de Sint Geertruidensteeg . Daar wordt in 1593 ook zoon Hans Burlon ( Antwerpen 24