Tekstweergave van GA-1984_JB076_00421
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Int
beneden
huys
:
Een
schilderij
van
d'affdoeninge
Christi
vant
Cruys
gedaen
bij
Jan
Pynas
ende
bij
een
ander
opt
gemaeckt
.
Een
schilderij
van
een
banquet
in
een
vergulde
lijst
.
Op
de
achter
earner
:
Een
schilderij
van
de
geboorte
Christi
in
een
vergulde
lijst
.
Een
schilderij
van
een
berebijt
in
een
notebome
lijst
Twee
cleine
print
bortgens
Twee
conterfijtsels
in
ovalen
lijsten
van
des
overledens
vader
ende
moeder
(=
Artus
Burlon
en
Lijntje
van
Yperen
).
Op
de
solder
:
Een
schilderij
van
een
battaille
in
een
vergulde
lijst
.
Een
lantschap
van
Blommert
in
een
vergulde
lijst
.
Een
Jeronimus
gedaen
bij
Jacob
Pynas
in
een
slechte
swarte
lijst
.
Een
conterfeitsel
van
den
overleden
in
een
achtcante
ovale
lijst
.
Op
de
voorcamer
:
Twee
conterfeitsels
in
ronde
ovalen
lijsten
van
des
overleden
suster
met
haer
man
{=
Elisabet
Burlon
en
Nicolaes
Coop
).
Een
schilderijtgen
van
een
boer
met
twee
juffertgens
in
een
swarte
lijst
.
Twee
cleijne
schilderijtgens
van
mans
tronien
in
een
ronde
lijst
.
Een
schilderij
van
een
beker
,
tabacq
ende
etc
.
in
een
swarte
lijst
.
Een
heel
cleijn
lantsch
appien
in
een
swarte
lijst
.
Twee
conterfeitsels
van
den
overleden
en
de
haer
man
Gerrit
Cop
.
Een
schilderij
van
eenige
visschen
in
een
swarte
lijst
.
Een
schilder
ijtgen
van
Jeronimus
in
een
swarte
lijst
.
Een
schilder
ijtgen
van
de
weduwe
Sarepta
met
den
propheet
Elias
.
Een
cleijne
teijekeningh
van
des
overledens
vader
(
=
Artus
Burlon
).
D.v.H
.
DE
MUZIEKINSTRUMENTMAKERS
BURLON
EN
COOP
Cathalijntje
Aerts
Burlon
was
de
jongste
van
de
kinderen
van
de
Antwerpse
citer
-
en
luitmaker
Artus
Burlon
en
Catelijne
van
Yperen
.
Zij
waren
uit
Antwerpen
naar
Amsterdam
gekomen
en
behoren
tot
de
ruim
40.000
mensen
die
na
de
inname
van
Antwerpen
in
1585
deze
stad
verlaten
hadden
.
De
welvaart
,
ontstaan
door
bloeiende
koophandel
,
had
in
Antwerpen
in
de
loop
van
de
zestiende
eeuw
een
rijk
muziekleven
voortgebracht
.
Dit
kwam
tot
ui
-
ting
,
doordat
tussen
1542
en
1600
meer
dan
tweehonderd
meerstemmige
muziek
-
uitgaven
verschenen
.
Dat
maakte
,
dat
Antwerpen
toen
het
belangrijkste
centrum
op
het
gebied
van
muziekdruk
in
de
Nederlanden
werd
.
Alle
drukprocédés
von
-
den
er
vrij
vroeg
hun
toepassing
.
De
muziekdruk
had
daar
op
zijn
beurt
weer
een
zeer
belangrijk
aandeel
in
de
groei
van
de
muziek
.
In
de
eerste
plaats
ontplooide
zich
de
toonkunst
in
rijke
mate
binnen
de
kerken
.
De
zangschool
voor
polyfonie
bloeide
er
tijdens
de
vijftiende
en
zestiende
eeuw
.
Gedurende
de
periode
1491-1504
was
niemand
minder
dan
Jacob
Obrecht
((
Ber
-
gen
op
Zoom
)
1450
-
Ferrara
1505
)
regelmatig
als
zangmeester
werkzaam
in
de
Onze-Lieve-Vrouwekerk
te
Antwerpen
.
Deze
kerk
,
de
belangrijkste
aldaar
,
be
-
23