Tekstweergave van GA-1984_JB076_00421

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Int beneden huys : Een schilderij van d'affdoeninge Christi vant Cruys gedaen bij Jan Pynas ende bij een ander opt gemaeckt . Een schilderij van een banquet in een vergulde lijst . Op de achter earner : Een schilderij van de geboorte Christi in een vergulde lijst . Een schilderij van een berebijt in een notebome lijst Twee cleine print bortgens Twee conterfijtsels in ovalen lijsten van des overledens vader ende moeder (= Artus Burlon en Lijntje van Yperen ). Op de solder : Een schilderij van een battaille in een vergulde lijst . Een lantschap van Blommert in een vergulde lijst . Een Jeronimus gedaen bij Jacob Pynas in een slechte swarte lijst . Een conterfeitsel van den overleden in een achtcante ovale lijst . Op de voorcamer : Twee conterfeitsels in ronde ovalen lijsten van des overleden suster met haer man {= Elisabet Burlon en Nicolaes Coop ). Een schilderijtgen van een boer met twee juffertgens in een swarte lijst . Twee cleijne schilderijtgens van mans tronien in een ronde lijst . Een schilderij van een beker , tabacq ende etc . in een swarte lijst . Een heel cleijn lantsch appien in een swarte lijst . Twee conterfeitsels van den overleden en de haer man Gerrit Cop . Een schilderij van eenige visschen in een swarte lijst . Een schilder ijtgen van Jeronimus in een swarte lijst . Een schilder ijtgen van de weduwe Sarepta met den propheet Elias . Een cleijne teijekeningh van des overledens vader ( = Artus Burlon ). D.v.H . DE MUZIEKINSTRUMENTMAKERS BURLON EN COOP Cathalijntje Aerts Burlon was de jongste van de kinderen van de Antwerpse citer - en luitmaker Artus Burlon en Catelijne van Yperen . Zij waren uit Antwerpen naar Amsterdam gekomen en behoren tot de ruim 40.000 mensen die na de inname van Antwerpen in 1585 deze stad verlaten hadden . De welvaart , ontstaan door bloeiende koophandel , had in Antwerpen in de loop van de zestiende eeuw een rijk muziekleven voortgebracht . Dit kwam tot ui - ting , doordat tussen 1542 en 1600 meer dan tweehonderd meerstemmige muziek - uitgaven verschenen . Dat maakte , dat Antwerpen toen het belangrijkste centrum op het gebied van muziekdruk in de Nederlanden werd . Alle drukprocédés von - den er vrij vroeg hun toepassing . De muziekdruk had daar op zijn beurt weer een zeer belangrijk aandeel in de groei van de muziek . In de eerste plaats ontplooide zich de toonkunst in rijke mate binnen de kerken . De zangschool voor polyfonie bloeide er tijdens de vijftiende en zestiende eeuw . Gedurende de periode 1491-1504 was niemand minder dan Jacob Obrecht (( Ber - gen op Zoom ) 1450 - Ferrara 1505 ) regelmatig als zangmeester werkzaam in de Onze-Lieve-Vrouwekerk te Antwerpen . Deze kerk , de belangrijkste aldaar , be - 23