Tekstweergave van GA-1969_MB056_00216
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
REMBRANDTS
PORTRETTEN
VAN
JOANNES
ELISON
EN
ZIJN
VROUW
MARIA
BOCKENOLLE
ONECHT
VERKLAARD
Van
weinig
portretten
van
Rembrandt
is
de
pedigree
20
goed
bekend
als
van
de
in
163
1
levensgroot
geschilderde
conterfeitsels
van
de
Engelse
dominé
Joannes
Elison
(
1581—1639
)
en
zijn
vrouw
Maria
Bockenolle
,
sinds
1957
eigendom
van
het
Museum
of
fine
arts
te
Boston
,
welke
instelling
ze
ver
-
wierf
van
de
bekende
New
Yorkse
firma
Rosenberg
&
Stiebel
1
.
Elison
en
zijn
vrouw
,
wonende
te
Norwich
,
logeerden
in
genoemd
jaar
1634
bij
hun
zoon
,
de
koopman
Joannes
Elison
Jr
,
die
op
de
Nieuwezij
ds
Voorburgwal
woonde
bij
de
Rosmarijnsteeg
en
het
vak
geleerd
had
van
de
koopman
Anthony
Aertsz
2
.
Na
de
terugkeer
van
de
dominé
en
zijn
vrouw
naar
Nor
-
wich
,
bleven
de
portretten
in
het
bezit
van
de
zoon
,
die
sinds
1665
op
de
Herengracht
388
woonde
.
De
zoon
stierf
in
1677
;
daarna
verhuisden
de
schilderstukken
naar
familieleden
in
Engeland
.
In
I860
werden
zij
uit
dit
familiebezit
op
de
veiling
bij
Christie
te
Londen
aan
de
kunsthandelaar
Fisher
verkocht
voor
1850
guinjes
;
volgens
krantenberichten
achtte
men
ze
toen
overheerlijk
in
de
stijl
van
Rembrandt
vervaardigd
'.
In
1863
werden
ze
verkocht
aan
de
schatrijke
wapenfabrikant
Eugène
Schneider
(
f
1875
)
3
.
Na
diens
dood
werden
zij
in
het
Hotel
Drouot
geveild
;
een
van
de
samen
-
stellers
van
de
catalogus
van
deze
veiling
,
de
Franse
kunsthistoricus
Paul
de
Saint
-
Victor
,
twijfelde
niet
aan
de
echtheid
en
achtte
ze
'
d'une
pureté
absolue
et
d'une
conservation
parfaite
'.
De
bekende
Rembrandtkenner
Wilhelm
(
von
)
Bode
vertelt
ons
over
die
veiling
4
:
'
In
April
(
1876
)
konnten
wir
in
der
Versteigerung
der
Galerie
des
'
Barons
Schneider
-
Creuzot
wenigstens
den
kostbaren
Pieter
de
Hooch
'(
Mutter
an
der
Wiege
)
urn
135.000
francs
ersteigern
.
Da
Meyer
r
>
sich
'
nicht
getraute
,
doch
einmal
einer
Auktion
beizuwohnen
,
hatte
der
Vertreter
der
Maler
in
der
damals
noch
bestehenden
allgemeinen
Mu
-
'
seumkommission
,
Oscar
Begas
,
durchgesetzt
,
dass
nicht
ich
,
sondern
er
nach
Paris
geschickt
wurde
.
Hatte
er
nicht
bestimmten
Auftrag
'
erhalten
,
so
wurde
schon
auch
der
de
Hooch
entgangen
sein
.
Auf
die
1
Zie
het
artikel
van
schrijver
dezes
'
Rembrandts
portretten
van
Joannes
Elison
en
zijn
vrouw
Maria
Bockenolle
naar
Amerika
verkocht
'
in
het
Maandblad
Amsteloda
-
mum
.
XLIV
(
1957
),
blz
.
65-72
,
en
Jakob
Rosenberg
,
Rembrandt's
portraits
of
Johannes
Elison
and
his
wife
,
in
het
Bulletin
(
of
the
)
Museum
of
f
hie
arts
,
Boston
,
LV
(
1957
),
nr
.
299
,
blz
.
3-9
.
-
Anthony
Aertsz
tekende
op
2
okt
.
1618
in
met
Hillegonda
Laurens
(
D.T.B
.
423
,
13
)
en
woonde
in
het
huis
Nieuwezijds
Vooorburgwal
298
,
waar
'
t
Guide
Rat
in
de
gevel
stond
en
Colchester
in
Engeland
uithing
;
hier
was
Joannes
Elison
in
1634
ge
-
vestigd
(
Kwijtscheldingen
E
,
280
en
F
,
339
vo
).
::
Of
de
befaamde
Nieuwenhuys
ook
nog
iets
met
deze
laatste
verkoop
te
maken
had
?
Een
zekere
C
.
vertelt
dit
in
De
Navorscher
van
1864
(
blz
.
78
);
Hofstede
de
Groot
noemt
echter
in
zijn
'
Beschreibendes
und
kritisches
Verzeignis
'
VI
(
1915
),
blz
.
2
7
5
Fisher
als
koper
en
verkoper
.
1
Wilhelm
von
Bode
,
Mein
Leben
.
I
(
Berlin
1930
),
blz
.
146
.
5
In
1876
was
dr
Julius
Meyer
directeur
van
de
Gemaldegalerie
der
Berlijnse
musea
,
Bode
zijn
assistent
.
190