Tekstweergave van GA-1969_MB056_00117
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
r
W^M
'
m
.
v
\
n
n
PB
m
arm
p-u
M
|
m
wrlTi
kcersomvang
na
de
tweede
wereldoorlog
,
voorzag
deze
accommodatie
steeds
minder
in
de
bestaande
behoeften
.
De
werkruimten
werden
te
klein
,
wat
voor
de
dienstuitvoering
grote
moeilijkheden
opleverde
.
In
afwachting
van
de
realisering
van
verbouwings
-
en
nieuwbouwplannen
moesten
diverse
dienstonderdelen
in
de
loop
der
jaren
in
een
tiental
verschillende
gebouwen
worden
ondergebracht
,
verspreid
over
de
hele
stad
.
Zo
werd
b.v
.
voor
de
bestelling
van
de
poststukken
voor
het
centrum
van
Amsterdam
zelfs
noodgedwongen
gebruik
gemaakt
van
drie
localiteiten
.
Deze
dislo
-
caties
leverden
voor
de
dienstuitvoering
extra
bezwaren
op
.
Bovendien
bood
de
toenmalige
,
veel
te
krappe
,
huisvesting
geen
voldoende
mogelijk
-
heden
om
de
ingeslagen
weg
naar
de
volledige
mechanisatie
van
de
ver
-
werking
van
de
poststukken
verder
af
te
leggen
.
Om
bovengenoemde
redenen
werd
de
behoefte
aan
een
moderne
huisvesting
,
waarbij
kon
worden
overgegaan
tot
centralisering
van
belangrijke
dienstonderdelen
,
steeds
groter
.
m
i
■
s$ws
■
bc
**
■
%
i
#
,
W
.
.
m
'
■
r
POSTALE
BEDRIJFSEISEN
Alvorens
met
het
ontwerpen
van
een
nieuw
gebouw
kon
worden
begonnen
,
moesten
de
postale
bedrijfseisen
,
ook
voor
de
toekomst
,
worden
opgesteld
.
Volstaan
zij
met
van
het
grote
aantal
voorwaarden
er
enkele
te
noemen
:
Het
gebouwencomplex
moest
in
de
onmiddellijke
nabijheid
van
het
Cen
-
traal
Station
liggen
in
verband
met
het
intensieve
gebruik
van
de
treinen
voor
het
postvervoer
en
mede
om
de
geplande
eigen
opstelsporen
met
perrons
voor
de
eigen
posttreinen
te
kunnen
creëren
;
in
het
centrum
van
de
stad
liggen
om
een
redelijke
bereikbaarheid
te
hebben
voor
het
personeel
en
het
publiek
;
niet
in
een
der
drukke
stadscentra
zijn
gelegen
waar
praktisch
keerruimte
voorhanden
is
en
waar
het
verkeer
niet
is
gebaat
bij
aan
-
en
afrijdende
auto's
.
geen
par
-
nog
meer
£^.
;;
1
>
'
DQq
1
^^^
r
*
■
■^^
It
'
^
^
■
;
J
fiv
:
■'
f
a
Een
plaats
die
aan
deze
eisen
voldeed
werd
gevonden
op
een
voormalig
rangeerterrein
van
de
Nederlandse
Spoorwegen
langs
de
Oosterdokskade
.
Dit
op
een
eiland
gelegen
trapeziumvormige
terrein
heeft
een
oppervlakte
van
28.000
m
2
.
Een
volgende
eis
was
,
dat
de
ruimten
in
het
complex
zodanig
moestenworden
gepland
,
dat
het
laden
en
lossen
van
auto's
binnenshuis
op
straat
-
niveau
en
het
laden
en
lossen
van
post
afkomstig
van
of
bestemd
voor
hetvervoer
per
trein
eveneens
binnenshuis
,
doch
op
perronhoogte
zou
kunnengeschieden
.
/
Bij
het
complex
moest
ruimte
worden
gereserveerd
voor
het
parkeren
van
auto's
.
I
H^h
99