Tekstweergave van GA-1969_MB056_00117

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
r W^M ' m . v \ n n PB m arm p-u M | m wrlTi kcersomvang na de tweede wereldoorlog , voorzag deze accommodatie steeds minder in de bestaande behoeften . De werkruimten werden te klein , wat voor de dienstuitvoering grote moeilijkheden opleverde . In afwachting van de realisering van verbouwings - en nieuwbouwplannen moesten diverse dienstonderdelen in de loop der jaren in een tiental verschillende gebouwen worden ondergebracht , verspreid over de hele stad . Zo werd b.v . voor de bestelling van de poststukken voor het centrum van Amsterdam zelfs noodgedwongen gebruik gemaakt van drie localiteiten . Deze dislo - caties leverden voor de dienstuitvoering extra bezwaren op . Bovendien bood de toenmalige , veel te krappe , huisvesting geen voldoende mogelijk - heden om de ingeslagen weg naar de volledige mechanisatie van de ver - werking van de poststukken verder af te leggen . Om bovengenoemde redenen werd de behoefte aan een moderne huisvesting , waarbij kon worden overgegaan tot centralisering van belangrijke dienstonderdelen , steeds groter . m i s$ws bc ** % i # , W . . m ' r POSTALE BEDRIJFSEISEN Alvorens met het ontwerpen van een nieuw gebouw kon worden begonnen , moesten de postale bedrijfseisen , ook voor de toekomst , worden opgesteld . Volstaan zij met van het grote aantal voorwaarden er enkele te noemen : Het gebouwencomplex moest in de onmiddellijke nabijheid van het Cen - traal Station liggen in verband met het intensieve gebruik van de treinen voor het postvervoer en mede om de geplande eigen opstelsporen met perrons voor de eigen posttreinen te kunnen creëren ; in het centrum van de stad liggen om een redelijke bereikbaarheid te hebben voor het personeel en het publiek ; niet in een der drukke stadscentra zijn gelegen waar praktisch keerruimte voorhanden is en waar het verkeer niet is gebaat bij aan - en afrijdende auto's . geen par - nog meer £^. ;; 1 > ' DQq 1 ^^^ r * ■^^ It ' ^ ^ ; J fiv : ■' f a Een plaats die aan deze eisen voldeed werd gevonden op een voormalig rangeerterrein van de Nederlandse Spoorwegen langs de Oosterdokskade . Dit op een eiland gelegen trapeziumvormige terrein heeft een oppervlakte van 28.000 m 2 . Een volgende eis was , dat de ruimten in het complex zodanig moestenworden gepland , dat het laden en lossen van auto's binnenshuis op straat - niveau en het laden en lossen van post afkomstig van of bestemd voor hetvervoer per trein eveneens binnenshuis , doch op perronhoogte zou kunnengeschieden . / Bij het complex moest ruimte worden gereserveerd voor het parkeren van auto's . I H^h 99