Tekstweergave van GA-1969_JB061_00115

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
trekking te danken aan Mr . Jacob van Dyck , een uit i iaarlem afkomstig advocaat , die in 1614 ambassadeur van Zweden bij de Staten-Generaal geworden was . 1 Deze voerde een grote staat , liet in Den Haag het weidse ' Zweedse huis ' aan het Spui bouwen en trad op als Maecenas van Nederlandse dichters en kunstenaars . Da - niel Heinsius reciteerde te zijnen huize op Nieuwjaar 1616 de ' Lofsanck van lesus Christus ', Petrus Scriverius wijdde hem in hetzelfde jaar de uitgave van Heinsius ' Neder duytsche gedichten ^ Breder o droeg hem in 1615 het Moortje en in 1617 de Spaanschen Brabander op . Hoe het ook zij , over Ie Blon's diplomatieke activiteiten in deze periode zijn geen bijzonderheden bekend . Wèl blijkt dat Ie Blon een rol speelde in de kunsthandel . In die dagen werd Am - sterdam meer en meer een centrum van de internationale kunsthandel , zoals Ant - werpen dat in de zestiende eeuw geweest was . ' J.'excessive curiosité pour la pein - ture ', die de Fransman Samuel Sorbière hier twintig jaar later waarnam onder het volk in al zijn geledingen , ook onder de kleine burgerij , was toen reeds zeer sterk aanwezig . In Amsterdam leefde een groot aantal schilders dat , door de overheid beschermd tegen oneerlijke concurrentie van buiten , zijn werk vooral aan stad - genoten sleet . Op de markten werd veel kunst verkocht . Bij de veilingen op de Weeskamer traden niet alleen uitdragers , maar ook schilders als koper op . Onder de rijke kooplieden waren grote verzamelaars , wier voorkeur uitging naar de Italiaanse meesters , maar ook naar Dürer en Holbein . Sommige van deze verza - melaars hadden in Italië gewoond , zoals Lucas van Uffelen en Jan Reynst . Onder hen waren verschillende ' gentlemen dealers ', allerminst wars van gewaagde spe - culaties . Naderhand vestigden zich hier kapitaalkrachtige kooplieden , die zich uitsluitend op de kunsthandel toelegden : Antwerpenaars als Johannes de Renial - me en Diego Duarte , Noord-Nederlanders als de Uylenburgs . 2 In deze bonte wereld van kunsthandel en speculatie trad Michel Ie Blon meer en meer naar voren . Reeds zagen we hem in 1612 op een veiling tekeningen en grafiek kopen . Gaandeweg worden zijn aankopen belangrijker . Ook nam hij deel aan ' rijfelarijen ', loterijen om kunstvoorwerpen ( door de overheid streng verbo - den ), die eindigden in een vrolijk gelag op kosten van de verkoper , opgeluisterd door het snarenspel van Nicolas Vallet en zijn , vaak Engelse muzikanten . 3 Voor de dansschool van deze muziekmeester maakte Ie Blon in 1615 een charmante pla - quette , alleen bekend door de gravure ( afb . 5 ). De eerste grote verzamelaar die wij als klant van Ie Blon tegenkomen , is de hertog van Buckingham . Deze gunsteling van Jacobus i was een van de grootste verkwisters van de nieuwe tijd , die ook voor zijn kunstverzamelingen buiten - i 3 Over Mr Jacob van Dyck : D . Hoek , Haags leven bij de in^et van de Gouden eeuw . Assen 1966 , p . 111-207 . A . Bredius , De kunsthandel in Amsterdam , in de X \ ' He eeuw . in : Amsterdamsch jaarboekje 1891 , p . 54 - 71 ; Hanns Floerkc , Studiën % ur niederlandischen Kunst - und Kitlturgeschichte . München 1905 ; Giscla Thieme , Der Kunsthandel im sieb^ehn/en Jahrhundert . Köln 1959 . A . de Roever , Rijfelarijen , in : Oud-Holland iv ( 1886 ), p . 190-197 . 111