Tekstweergave van GA-1969_JB061_00115
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
trekking
te
danken
aan
Mr
.
Jacob
van
Dyck
,
een
uit
i
iaarlem
afkomstig
advocaat
,
die
in
1614
ambassadeur
van
Zweden
bij
de
Staten-Generaal
geworden
was
.
1
Deze
voerde
een
grote
staat
,
liet
in
Den
Haag
het
weidse
'
Zweedse
huis
'
aan
het
Spui
bouwen
en
trad
op
als
Maecenas
van
Nederlandse
dichters
en
kunstenaars
.
Da
-
niel
Heinsius
reciteerde
te
zijnen
huize
op
Nieuwjaar
1616
de
'
Lofsanck
van
lesus
Christus
',
Petrus
Scriverius
wijdde
hem
in
hetzelfde
jaar
de
uitgave
van
Heinsius
'
Neder
duytsche
gedichten
^
Breder
o
droeg
hem
in
1615
het
Moortje
en
in
1617
de
Spaanschen
Brabander
op
.
Hoe
het
ook
zij
,
over
Ie
Blon's
diplomatieke
activiteiten
in
deze
periode
zijn
geen
bijzonderheden
bekend
.
Wèl
blijkt
dat
Ie
Blon
een
rol
speelde
in
de
kunsthandel
.
In
die
dagen
werd
Am
-
sterdam
meer
en
meer
een
centrum
van
de
internationale
kunsthandel
,
zoals
Ant
-
werpen
dat
in
de
zestiende
eeuw
geweest
was
.
'
J.'excessive
curiosité
pour
la
pein
-
ture
',
die
de
Fransman
Samuel
Sorbière
hier
twintig
jaar
later
waarnam
onder
het
volk
in
al
zijn
geledingen
,
ook
onder
de
kleine
burgerij
,
was
toen
reeds
zeer
sterk
aanwezig
.
In
Amsterdam
leefde
een
groot
aantal
schilders
dat
,
door
de
overheid
beschermd
tegen
oneerlijke
concurrentie
van
buiten
,
zijn
werk
vooral
aan
stad
-
genoten
sleet
.
Op
de
markten
werd
veel
kunst
verkocht
.
Bij
de
veilingen
op
de
Weeskamer
traden
niet
alleen
uitdragers
,
maar
ook
schilders
als
koper
op
.
Onder
de
rijke
kooplieden
waren
grote
verzamelaars
,
wier
voorkeur
uitging
naar
de
Italiaanse
meesters
,
maar
ook
naar
Dürer
en
Holbein
.
Sommige
van
deze
verza
-
melaars
hadden
in
Italië
gewoond
,
zoals
Lucas
van
Uffelen
en
Jan
Reynst
.
Onder
hen
waren
verschillende
'
gentlemen
dealers
',
allerminst
wars
van
gewaagde
spe
-
culaties
.
Naderhand
vestigden
zich
hier
kapitaalkrachtige
kooplieden
,
die
zich
uitsluitend
op
de
kunsthandel
toelegden
:
Antwerpenaars
als
Johannes
de
Renial
-
me
en
Diego
Duarte
,
Noord-Nederlanders
als
de
Uylenburgs
.
2
In
deze
bonte
wereld
van
kunsthandel
en
speculatie
trad
Michel
Ie
Blon
meer
en
meer
naar
voren
.
Reeds
zagen
we
hem
in
1612
op
een
veiling
tekeningen
en
grafiek
kopen
.
Gaandeweg
worden
zijn
aankopen
belangrijker
.
Ook
nam
hij
deel
aan
'
rijfelarijen
',
loterijen
om
kunstvoorwerpen
(
door
de
overheid
streng
verbo
-
den
),
die
eindigden
in
een
vrolijk
gelag
op
kosten
van
de
verkoper
,
opgeluisterd
door
het
snarenspel
van
Nicolas
Vallet
en
zijn
,
vaak
Engelse
muzikanten
.
3
Voor
de
dansschool
van
deze
muziekmeester
maakte
Ie
Blon
in
1615
een
charmante
pla
-
quette
,
alleen
bekend
door
de
gravure
(
afb
.
5
).
De
eerste
grote
verzamelaar
die
wij
als
klant
van
Ie
Blon
tegenkomen
,
is
de
hertog
van
Buckingham
.
Deze
gunsteling
van
Jacobus
i
was
een
van
de
grootste
verkwisters
van
de
nieuwe
tijd
,
die
ook
voor
zijn
kunstverzamelingen
buiten
-
i
3
Over
Mr
Jacob
van
Dyck
:
D
.
Hoek
,
Haags
leven
bij
de
in^et
van
de
Gouden
eeuw
.
Assen
1966
,
p
.
111-207
.
A
.
Bredius
,
De
kunsthandel
in
Amsterdam
,
in
de
X
\
'
He
eeuw
.
in
:
Amsterdamsch
jaarboekje
1891
,
p
.
54
-
71
;
Hanns
Floerkc
,
Studiën
%
ur
niederlandischen
Kunst
-
und
Kitlturgeschichte
.
München
1905
;
Giscla
Thieme
,
Der
Kunsthandel
im
sieb^ehn/en
Jahrhundert
.
Köln
1959
.
A
.
de
Roever
,
Rijfelarijen
,
in
:
Oud-Holland
iv
(
1886
),
p
.
190-197
.
111