Tekstweergave van GA-1969_JB061_00114

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
boek ( de oudste bewaarde druk is van 1621 , maar er zijn er eerdere geweest ) naar ontwerpen van Jan van de Velde en Willem Buytewech . 1 Als wij bovendien bedenken dat Ie Blon alom geprezen werd om zijn welspre - kendheid en zijn briljante conversatie , is het niet te verwonderen dat deze kunste - naar spoedig in het Amsterdamse leven een rol ging spelen . Hij was lid van de Brabantse kamer c t Wit Lavendel ', waar hij krachtens zijn Zuid-Nederlandse af - komst thuis hoorde , evenals Vondel . We vinden hem in de kring om Willem Jansz ( later Blaeu ), de uitgever van Ie Blon's graveerwerk , onder de trouwe be - zoekers van het ' saligh Roemers huys ' en later in de Muider kring . P . C . Hooft , zijn zwager Joost Baack , Bredero , Joachim de Wicquefort , Constantijn Huygens en vele anderen behoren tot zijn bekenden . De trouwste en meest toegewijde vriend was ongetwijfeld Vondel , die niet minder dan veertien gedichten voor Ie Blon , zijn kinderen en kleinkinderen geschreven heeft . Lief en leed in Ie Blon's huiselijke leven valt uit deze gedichten af te lezen . Het eerste tastbare bewijs van de vriendschap , die kort na Ie Blon's vestiging in Amsterdam ontstaan moet zijn , is een gedicht van omstreeks 1620 , dat behoort tot de ' oude rijmen ', later door Brandt uitgegeven , Aandachtige betracht i'//ge over Chris f its ' lijden , uit den Hoogduit - sche // vertaelt door M . L . B . en terloops gerijmd door J . V . V . ( WB n 55 ) Het Duitse origineel van dit gedicht is nog niet teruggevonden , maar uit het feit dat Ie Blon het in het Nederlands vertaalde , blijkt zijn mystieke inslag , die ook spreekt uit zijn devies ' Mourir pour vivre ' en later uit zijn belangstelling voor Jacob Böhme . Een activiteit op geheel ander gebied heeft er mede toe bijgedragen dat Ie Blon een bekend man werd : zijn werkzaamheid als diplomatiek agent . Reeds in 1618 heet hij op de titel van zijn wapenboekje ' agent van Zweden '. In die tijd waren er vele ' free lance ' diplomaten , die niet de kwaliteit van diplomatiek vertegenwoor - diger bezaten , maar toch in het staatkundig leven een rol speelden . Onder deze agenten of commissarissen komen we verschillende kunstenaars tegen . Het be - kendste voorbeeld is de schilder Rubens , die vele diplomatieke missies vervulde en zich vooral ingespannen heeft voor de vrede tussen Noord en Zuid . In het Noorden vinden we de graveur Simon Frisius als agent van de hertog van Saksen - Weimar en de dichter Theodoor Rodenburg , die beurtelings voor Hamburg en Denemarken optrad . Ook een neef van Ie Blon , de portretschilder Mattheus Me - rian n , diende op deze wijze verschillende vorsten . Dat sommige kunstenaars voor dit werk geschikt waren , valt niet te ontkennen . Immers , zij waren bereisd , ken - den hun talen en beschikten over vele relaties . Hoe Ie Blon Zweeds agent werd is ons niet bekend . Wellicht had hij deze be - L E . Haverkamp Begemann , Willem Buytewech . Amsterdam 1959 , p . 114 , 115 ziet enige overeenkomst in compositie van lc Blon's plaquette voor de dansschool en Buytcwcch's tekening van een interieur met dansende paren en muzikanten in de vcrzameling-Lugt . Van Michel , die zijn werk tekent met ' Blon ' of'Blondus ', is te onderscheiden een graveur die signeert met ' Cri . Blon '. Dit is waarschijnlijk Michel's jongere broeder Christoffel ii en niet zijn vader , zoals van der Keilen meent . 110