Tekstweergave van GA-1969_JB061_00114
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
boek
(
de
oudste
bewaarde
druk
is
van
1621
,
maar
er
zijn
er
eerdere
geweest
)
naar
ontwerpen
van
Jan
van
de
Velde
en
Willem
Buytewech
.
1
Als
wij
bovendien
bedenken
dat
Ie
Blon
alom
geprezen
werd
om
zijn
welspre
-
kendheid
en
zijn
briljante
conversatie
,
is
het
niet
te
verwonderen
dat
deze
kunste
-
naar
spoedig
in
het
Amsterdamse
leven
een
rol
ging
spelen
.
Hij
was
lid
van
de
Brabantse
kamer
c
t
Wit
Lavendel
',
waar
hij
krachtens
zijn
Zuid-Nederlandse
af
-
komst
thuis
hoorde
,
evenals
Vondel
.
We
vinden
hem
in
de
kring
om
Willem
Jansz
(
later
Blaeu
),
de
uitgever
van
Ie
Blon's
graveerwerk
,
onder
de
trouwe
be
-
zoekers
van
het
'
saligh
Roemers
huys
'
en
later
in
de
Muider
kring
.
P
.
C
.
Hooft
,
zijn
zwager
Joost
Baack
,
Bredero
,
Joachim
de
Wicquefort
,
Constantijn
Huygens
en
vele
anderen
behoren
tot
zijn
bekenden
.
De
trouwste
en
meest
toegewijde
vriend
was
ongetwijfeld
Vondel
,
die
niet
minder
dan
veertien
gedichten
voor
Ie
Blon
,
zijn
kinderen
en
kleinkinderen
geschreven
heeft
.
Lief
en
leed
in
Ie
Blon's
huiselijke
leven
valt
uit
deze
gedichten
af
te
lezen
.
Het
eerste
tastbare
bewijs
van
de
vriendschap
,
die
kort
na
Ie
Blon's
vestiging
in
Amsterdam
ontstaan
moet
zijn
,
is
een
gedicht
van
omstreeks
1620
,
dat
behoort
tot
de
'
oude
rijmen
',
later
door
Brandt
uitgegeven
,
Aandachtige
betracht
i'//ge
over
Chris
f
its
'
lijden
,
uit
den
Hoogduit
-
sche
//
vertaelt
door
M
.
L
.
B
.
en
terloops
gerijmd
door
J
.
V
.
V
.
(
WB
n
55
)
Het
Duitse
origineel
van
dit
gedicht
is
nog
niet
teruggevonden
,
maar
uit
het
feit
dat
Ie
Blon
het
in
het
Nederlands
vertaalde
,
blijkt
zijn
mystieke
inslag
,
die
ook
spreekt
uit
zijn
devies
'
Mourir
pour
vivre
'
en
later
uit
zijn
belangstelling
voor
Jacob
Böhme
.
Een
activiteit
op
geheel
ander
gebied
heeft
er
mede
toe
bijgedragen
dat
Ie
Blon
een
bekend
man
werd
:
zijn
werkzaamheid
als
diplomatiek
agent
.
Reeds
in
1618
heet
hij
op
de
titel
van
zijn
wapenboekje
'
agent
van
Zweden
'.
In
die
tijd
waren
er
vele
'
free
lance
'
diplomaten
,
die
niet
de
kwaliteit
van
diplomatiek
vertegenwoor
-
diger
bezaten
,
maar
toch
in
het
staatkundig
leven
een
rol
speelden
.
Onder
deze
agenten
of
commissarissen
komen
we
verschillende
kunstenaars
tegen
.
Het
be
-
kendste
voorbeeld
is
de
schilder
Rubens
,
die
vele
diplomatieke
missies
vervulde
en
zich
vooral
ingespannen
heeft
voor
de
vrede
tussen
Noord
en
Zuid
.
In
het
Noorden
vinden
we
de
graveur
Simon
Frisius
als
agent
van
de
hertog
van
Saksen
-
Weimar
en
de
dichter
Theodoor
Rodenburg
,
die
beurtelings
voor
Hamburg
en
Denemarken
optrad
.
Ook
een
neef
van
Ie
Blon
,
de
portretschilder
Mattheus
Me
-
rian
n
,
diende
op
deze
wijze
verschillende
vorsten
.
Dat
sommige
kunstenaars
voor
dit
werk
geschikt
waren
,
valt
niet
te
ontkennen
.
Immers
,
zij
waren
bereisd
,
ken
-
den
hun
talen
en
beschikten
over
vele
relaties
.
Hoe
Ie
Blon
Zweeds
agent
werd
is
ons
niet
bekend
.
Wellicht
had
hij
deze
be
-
L
E
.
Haverkamp
Begemann
,
Willem
Buytewech
.
Amsterdam
1959
,
p
.
114
,
115
ziet
enige
overeenkomst
in
compositie
van
lc
Blon's
plaquette
voor
de
dansschool
en
Buytcwcch's
tekening
van
een
interieur
met
dansende
paren
en
muzikanten
in
de
vcrzameling-Lugt
.
Van
Michel
,
die
zijn
werk
tekent
met
'
Blon
'
of'Blondus
',
is
te
onderscheiden
een
graveur
die
signeert
met
'
Cri
.
Blon
'.
Dit
is
waarschijnlijk
Michel's
jongere
broeder
Christoffel
ii
en
niet
zijn
vader
,
zoals
van
der
Keilen
meent
.
110