Tekstweergave van GA-1959_MB046_05024
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Ontwerp
voor
nieuwe
welfbrug
over
Nieuwe
Prinsengracht
aan
de
A.mstel
EEN
NIEUWE
BOOGBRUG
AAN
DE
AMSTEL
In
ons
maandblad
van
April
1949
(pag.
54)
werd
met
voldoening
gewag
gemaakt
van
de
nieuwe
boogbrug,
die
over
de
Spiegelgracht
bij
de
Prinsen
-
gracht
werd
gebouwd.
De
actieve
afdeling
Bruggen
van
de
Dienst
der
Publieke
Werken
verrast
ons
thans
andermaal
met
zulk
een
aanwinst
voor
het
stadsschoon.
De
nu
gesloopte
brug
over
de
Nieuwe
Prinsengracht
aan
de
Amstei
werd
in
1869
gebouwd
ais
dubbele
bascuiebrug;
de
pakhuizen
aan
de
gracht
tussen
Amstei
en
Weesperstraat
moesten
bereikbaar
zijn
voor
de
schepen.
In
1910
werden
de
bascuiekiappen
vernieuwd
en
de
vaste
overspanningen
verstrekt.
De
slechte
toestand
van
de
brug
en
het
steeds
toenemende
zware
verkeer
maakten
het
in
1952
noodzakeiijk
de
brug
uit
te
sluiten
voor
verkeer
met
een
grotere
asbeiasting
dan
twee
ton.
Het
aantal
schepen,
dat
in
de
Nieuwe
Prinsengracht
ligplaats
moest
kiezen
om
daar
te
iaden
en
te
lossen
werd
steeds
kleiner
en
de
laatste
tijd
werd
de
brug
alleen
geopend
voor
schepen
naar
het
pakhuis
Ceres,
dat
bij
de
verbreding
van
de
Weesperstraat
zal
worden
gesloopt.
De
nieuwe
brug
zal
een
welfbrug
met
drie
bogen
worden,
van
gelijke
vorm
als
de
brug
aan
de
overkant
van
de
Amstei
over
de
Prinsengracht.
Met
de
Amstelsluizen
en
de
Magere
brug
zal
aldus
een
bijzonder
harmonisch
komplex
ontstaan.
De
gevels
en
bogen
van
de
nieuwe
brug
zullen
worden
uitgevoerd
in
metselwerk
en
natuursteen.
Vroeger
werd
bij
welf
bruggen
zandsteen
toegepast,
welk
materiaal
thans
op
sociaal
hygiƫnische
gronden
(silicose-gevaar)
niet
meer
verwerkt
mag
worden.
De
nu
te
bezigen
Jura
kalksteen
vertoont
qua
uiterlijk
echter
veel
overeenkomst
met
zandsteen.
S.
V.
W.
118