Tekstweergave van GA-1959_MB046_05024

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Ontwerp voor nieuwe welfbrug over Nieuwe Prinsengracht aan de A.mstel EEN NIEUWE BOOGBRUG AAN DE AMSTEL In ons maandblad van April 1949 (pag. 54) werd met voldoening gewag gemaakt van de nieuwe boogbrug, die over de Spiegelgracht bij de Prinsen - gracht werd gebouwd. De actieve afdeling Bruggen van de Dienst der Publieke Werken verrast ons thans andermaal met zulk een aanwinst voor het stadsschoon. De nu gesloopte brug over de Nieuwe Prinsengracht aan de Amstei werd in 1869 gebouwd ais dubbele bascuiebrug; de pakhuizen aan de gracht tussen Amstei en Weesperstraat moesten bereikbaar zijn voor de schepen. In 1910 werden de bascuiekiappen vernieuwd en de vaste overspanningen verstrekt. De slechte toestand van de brug en het steeds toenemende zware verkeer maakten het in 1952 noodzakeiijk de brug uit te sluiten voor verkeer met een grotere asbeiasting dan twee ton. Het aantal schepen, dat in de Nieuwe Prinsengracht ligplaats moest kiezen om daar te iaden en te lossen werd steeds kleiner en de laatste tijd werd de brug alleen geopend voor schepen naar het pakhuis Ceres, dat bij de verbreding van de Weesperstraat zal worden gesloopt. De nieuwe brug zal een welfbrug met drie bogen worden, van gelijke vorm als de brug aan de overkant van de Amstei over de Prinsengracht. Met de Amstelsluizen en de Magere brug zal aldus een bijzonder harmonisch komplex ontstaan. De gevels en bogen van de nieuwe brug zullen worden uitgevoerd in metselwerk en natuursteen. Vroeger werd bij welf bruggen zandsteen toegepast, welk materiaal thans op sociaal hygiƫnische gronden (silicose-gevaar) niet meer verwerkt mag worden. De nu te bezigen Jura kalksteen vertoont qua uiterlijk echter veel overeenkomst met zandsteen. S. V. W. 118