Tekstweergave van GA-1942_MB029_06033
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
EEN
SCHILDERIJ
VAN
DE
WESTERKERK
EN
DE
ORGELLUIKEN.
Inde
verzameling
Edmond
de
Rothschild,
te
Parijs,
die
ongeveer
10
jaar
geleden
werd
opgeheven,
bevond
zich
een
fraai
schilderij
een
Amsterdamsch
stadsgezicht
door
Jan
van
der
Heyde.
Het
stelt
de
Westermarkt
voor,
gezien
van
de
oostzijde
der
Keizersgracht
met
in
het
midden
de
kerk,
op
den
voor
-
grond
de
oostelijke
kaderand
en
rechts
aan
den
overkant
het
door
Hendriek
de
Keyser
gebouwde
hoekhuis,
dat
ongeveer
twintig
jaar
geleden
plaats
moest
maken
voor
een
modern
kantoorgebouw.
Dit
schilderij
behoorde
eens
tot
den
inventaris
der
Westerkerk;
Wagenaar
(Amsterdam
II)
vermeldt
het
als
hangende
inde
kerk
-
meesterskamer.
Op
welke
wijze
uit
dit
bezit
het
voor
Nederlandsche
kunst
en
Amsterdamsche
topographie
belangrijke
stuk
naar
het
buitenland
werd
verkocht,
blijkt
uit
nagelaten
papieren
van
mijn
grootvader
G.
H.
Crone
(1811
—1887),
die
geruimen
tijd
kerkmeester
der
Westerkerk
was.
Het
voornaamste
van
deze
papieren
is
de
verkooprekening,
van
Januari
1864,
van
„Gecommitteerden
tot
de
VV
ester
-
kerk
wegens
het
schilderij
gehangen
hebbende
inde
kerkmeesterskamer,
voor
-
stellende
de
Westerkerk
en
markt
gezien
van
de
Keizersgracht,
vervaardigd
door
Jan
van
der
Heyde,
verkocht
en
afgeleverd
aan
den
Heer
W.
A.
Hopman
voor
Engelsche
rekening,
voor
de
koopsom
van
Frcs.
25000,
—
zegge
vijl
en
twintig
duizend
Francs
en
daarvoor
betaald
door
hem
in
Nederl.
Courant
/
11650,48.
Provisie
van
taxatie
aan
de
Heeren
Klinkhamer
en
Engelberts
a1
%
over
de
door
hen
getaxeerde
waarde
luidens
declaratie
a
/
11000,
—
is
/
110,
—;
Provisie
van
verkoop
aan
den
Heer
W.
A.
Hopman
a5
%
over
de
verkoopsom
luidens
rekening,
is
/
582,50,
te
samen
/
692,50.
Netto-opbrengst
ƒ
10957,98,
zegge
tienduizend
negen
honderd
zeven
en
vijftig
gulden
en
acht
en
negentig
cents
.
Bij
deze
rekening
is
een
schets
van
het
schilderij,
in
potlood
door
mijn
grootvader,
mede-kerkmeester,
Waarop
staat
aangeteekend
dat
uit
de
opbrengst
de
gasverlichting
met
koperen
kronen
werd
bekostigd.
Deze
in
bijzonderheden
verzorgde
schets
komt
geheel
overeen
met
het
schilderij
der
verzameling
Rothschild.
De
Wallace
Collection
te
Londen
bezit
nl.
een
sterk
hierop
gelijkend
stuk;
het
verschil
bepaalt
zich
feite
-
lijk
tot
een
scheepje
dat
voor
het
hoekhuis
gemeerd
ligt
en
tot
minder
voor
-
grond
op
de
oostelijke
kade.
Wanneer
niet
reeds
de
teekening
den
doorslag
gal
Welk
der
twee
stukken
het
bewuste
is,
zou
de
herkomst
van
het
Londensche
dit
bewijzen,
daar
die
niet
klopt
met
een
bezit
door
het
kerkbestuur.
Op
een
ander
papier
staat
vermeld
dat
het
schilderij
in
1845
op
een
tentoonstelling
ingezonden
was
geweest
en
verder
dat
de
orgelluiken,
met
voorstellingen
ge
-
schilderd
door
G.
de
Lai
-
resse,
in
1854
of
1859
bij
de
firma
Roos
in
een
kunstveiling
waren
gedaan,
maar
onverkocht
bleven
daar
geen
bod
ontvangen
werd.
Datmen
orgelluiken,
aan
het
bezit
Waarvan
men
destijds
m
een
Hervormde
kerk
blijkbaar
geen
waarde
hechtte,
wilde
te
gelde
maken,
is
nog
eenigszins
te
begrijpen
al
geeft
het
geen
hoogen
dunk
van
kunstzin
en
waardeering,
hoch
dat
de
kerkmeesters
bet
schilderij
naar
het
buitenland
hebben
ver-
33