Tekstweergave van GA-1942_MB029_06020

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM vaneen semi-officieel bureau voor vreemdelingenverkeer. Er hadden besprekingen plaats waaraan, naast vertegenwoordigers van het Gemeentebestuur, deelnamen de Kamer van Koophandel, de Nederlandsche Spoorwegen, de Algemeene Winke - liersvereeniging, de afd. Amsterdam van Horecaf, de Ned. Verg. van Reisbureaux, de K.L.M., enz. Een, inde lucht hangende, reorganisatie kwam voorshands nog niet tot stand, doch wel hadden in 1932 belangrijke veranderingen plaats. De voornaamste was wel, dat eindelijk een lang gekoesterde wensch vervuld werd, de verplaatsing van het informatie-bureau naar De Munt, op het Muntplein 12. Andere ingrijpende ver - anderingen waren de benoeming van J. ter Haar Jr. (1932 —1934) tot voorzitter en mr. R. H. Woltjer (1932 —1937) tot directeur. De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Amsterdam verhoogde haar jaarlijksch subsidie van / 500. tot / 1000. —. Dan volgden eenige sombere jaren voor het vreemdelingenverkeer. Het bezoek van buitenlanders nam af, hoewel het binnenlandsch toerisme grooter be - teekenis begon te krijgen. De gemeente Amsterdam zag zich genoodzaakt haar subsidie te verlagen tot / 2000.—•. In 1934 verweet de nieuwbenoemde voorzitter D. Hudig L.Jzn. in zijn openingsrede de overheid, dat deze schromelijk te kort schoot in haar bemoeiingen voor het vreemdelingenverkeer. Opnieuw werd van overheidswege aandacht gewijd aan de beteekenis van het vreemdelingenverkeerswezen. De regeering stelde een „Commissie inzake het vreem - delingenverkeer” in, de gemeente Amsterdam overwoog opnieuw een reorganisatie. Wat de laatste betreft, deze kreeg ten slotte in 1937 haar beslag. Op de buiten - gewone ledenvergadering van 19 Februari 1937 werd, na een jaar van voorbereidend werk, een statutenwijziging aangenomen, welke bezegeld werd met de medewerking der Gemeente en der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Amsterdam. Deze beide lichamen traden toe als buitengewoon lid van de vereeniging, welke voortaan zou heeten ~ Vereeniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer „Amsterdam” ,” kortweg V.V.V. „Amsterdam”. Voor het eerste jaar bepaalden de buitengewone leden hun contributie op / 10.000. elk. Het ligt voor de hand, dat deze belangrijke financieele bijdrage gepaard ging met meer zeggingsschap in de leiding der vereeniging. Aan beide lichamen werd het recht toegekend ieder drie leden in het nieuwe algemeen bestuur van negen aan te wijzen; een derde deel van het aantal bestuursleden zou voortaan door de gewone leden worden gekozen. Dit bestuur koos zich een dagelijksch bestuur van drie leden, waarvan één lid ver - tegenwoordiger diende te zijn der Gemeente, één der K. v. K. en één der gewone leden. De reorganisatie ging bovendien gepaard met de inrichting vaneen betere behuizing en van de benoeming eener nieuwe directie. Bureau der herboren ver - eeniging werd een onderstuk van het gebouw Industria, Dam, hoek Rokin, met als juiste adres Rokin 5. Tot directeur der vereeniging werd benoemd de heer J. Nikerk, (1937 tot heden) onder-directeur mr. R. H. Woltjer (1937 —1938), in 1939 opge - volgd door den heer T. Koot. Ofschoon de vereeniging door deze krachtige reorganisatie een semi-officieel karakter kreeg, werd zij toch niet, zooals enkelen meenden, een overheidslichaam. Een blik op de samenstelling van haar bestuur toont dat onmiddellijk, immers zes van de negen bestuursleden vertegenwoordigen burgerij en particulier bedrijfsleven. De vereeniging zelf blijft voor particulier initiatief open. Onmiddellijk werd geijverd voor uitbreiding van het ledental en verhooging der contributies. Was tot nog toe het aantal leden nooit ver boven de vier honderd gekomen, de eerstvolgende jaren zagen dat aantal toenemen tot ongeveer zes honderd met een contributie bijdrage van ruim zeven duizend gulden. Hiermede was dan, na vijf en dertig jaar vereenigingsleven, ten slotte een behoorlijke kans gegeven over te gaan tot de inrichting vaneen bureau, dat de hoofdstad waardig is en tot de eerste pogingen om het vreemdelingenverkeer op meer weten - schappelijk te verantwoorden gronden ter hand te nemen. Die kans werd aangegrepen- 20