Tekstweergave van GA-1942_MB029_06020
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
vaneen
semi-officieel
bureau
voor
vreemdelingenverkeer.
Er
hadden
besprekingen
plaats
waaraan,
naast
vertegenwoordigers
van
het
Gemeentebestuur,
deelnamen
de
Kamer
van
Koophandel,
de
Nederlandsche
Spoorwegen,
de
Algemeene
Winke
-
liersvereeniging,
de
afd.
Amsterdam
van
Horecaf,
de
Ned.
Verg.
van
Reisbureaux,
de
K.L.M.,
enz.
Een,
inde
lucht
hangende,
reorganisatie
kwam
voorshands
nog
niet
tot
stand,
doch
wel
hadden
in
1932
belangrijke
veranderingen
plaats.
De
voornaamste
was
wel,
dat
eindelijk
een
lang
gekoesterde
wensch
vervuld
werd,
de
verplaatsing
van
het
informatie-bureau
naar
De
Munt,
op
het
Muntplein
12.
Andere
ingrijpende
ver
-
anderingen
waren
de
benoeming
van
J.
ter
Haar
Jr.
(1932
—1934)
tot
voorzitter
en
mr.
R.
H.
Woltjer
(1932
—1937)
tot
directeur.
De
Kamer
van
Koophandel
en
Fabrieken
te
Amsterdam
verhoogde
haar
jaarlijksch
subsidie
van
/
500.
—
tot
/
1000.
—.
Dan
volgden
eenige
sombere
jaren
voor
het
vreemdelingenverkeer.
Het
bezoek
van
buitenlanders
nam
af,
hoewel
het
binnenlandsch
toerisme
grooter
be
-
teekenis
begon
te
krijgen.
De
gemeente
Amsterdam
zag
zich
genoodzaakt
haar
subsidie
te
verlagen
tot
/
2000.—•.
In
1934
verweet
de
nieuwbenoemde
voorzitter
D.
Hudig
L.Jzn.
in
zijn
openingsrede
de
overheid,
dat
deze
schromelijk
te
kort
schoot
in
haar
bemoeiingen
voor
het
vreemdelingenverkeer.
Opnieuw
werd
van
overheidswege
aandacht
gewijd
aan
de
beteekenis
van
het
vreemdelingenverkeerswezen.
De
regeering
stelde
een
„Commissie
inzake
het
vreem
-
delingenverkeer”
in,
de
gemeente
Amsterdam
overwoog
opnieuw
een
reorganisatie.
Wat
de
laatste
betreft,
deze
kreeg
ten
slotte
in
1937
haar
beslag.
Op
de
buiten
-
gewone
ledenvergadering
van
19
Februari
1937
werd,
na
een
jaar
van
voorbereidend
werk,
een
statutenwijziging
aangenomen,
welke
bezegeld
werd
met
de
medewerking
der
Gemeente
en
der
Kamer
van
Koophandel
en
Fabrieken
voor
Amsterdam.
Deze
beide
lichamen
traden
toe
als
buitengewoon
lid
van
de
vereeniging,
welke
voortaan
zou
heeten
~
Vereeniging
tot
bevordering
van
het
Vreemdelingenverkeer
„Amsterdam”
,”
kortweg
V.V.V.
„Amsterdam”.
Voor
het
eerste
jaar
bepaalden
de
buitengewone
leden
hun
contributie
op
/
10.000.
—
elk.
Het
ligt
voor
de
hand,
dat
deze
belangrijke
financieele
bijdrage
gepaard
ging
met
meer
zeggingsschap
in
de
leiding
der
vereeniging.
Aan
beide
lichamen
werd
het
recht
toegekend
ieder
drie
leden
in
het
nieuwe
algemeen
bestuur
van
negen
aan
te
wijzen;
een
derde
deel
van
het
aantal
bestuursleden
zou
voortaan
door
de
gewone
leden
worden
gekozen.
Dit
bestuur
koos
zich
een
dagelijksch
bestuur
van
drie
leden,
waarvan
één
lid
ver
-
tegenwoordiger
diende
te
zijn
der
Gemeente,
één
der
K.
v.
K.
en
één
der
gewone
leden.
De
reorganisatie
ging
bovendien
gepaard
met
de
inrichting
vaneen
betere
behuizing
en
van
de
benoeming
eener
nieuwe
directie.
Bureau
der
herboren
ver
-
eeniging
werd
een
onderstuk
van
het
gebouw
Industria,
Dam,
hoek
Rokin,
met
als
juiste
adres
Rokin
5.
Tot
directeur
der
vereeniging
werd
benoemd
de
heer
J.
Nikerk,
(1937
tot
heden)
onder-directeur
mr.
R.
H.
Woltjer
(1937
—1938),
in
1939
opge
-
volgd
door
den
heer
T.
Koot.
Ofschoon
de
vereeniging
door
deze
krachtige
reorganisatie
een
semi-officieel
karakter
kreeg,
werd
zij
toch
niet,
zooals
enkelen
meenden,
een
overheidslichaam.
Een
blik
op
de
samenstelling
van
haar
bestuur
toont
dat
onmiddellijk,
immers
zes
van
de
negen
bestuursleden
vertegenwoordigen
burgerij
en
particulier
bedrijfsleven.
De
vereeniging
zelf
blijft
voor
particulier
initiatief
open.
Onmiddellijk
werd
geijverd
voor
uitbreiding
van
het
ledental
en
verhooging
der
contributies.
Was
tot
nog
toe
het
aantal
leden
nooit
ver
boven
de
vier
honderd
gekomen,
de
eerstvolgende
jaren
zagen
dat
aantal
toenemen
tot
ongeveer
zes
honderd
met
een
contributie
bijdrage
van
ruim
zeven
duizend
gulden.
Hiermede
was
dan,
na
vijf
en
dertig
jaar
vereenigingsleven,
ten
slotte
een
behoorlijke
kans
gegeven
over
te
gaan
tot
de
inrichting
vaneen
bureau,
dat
de
hoofdstad
waardig
is
en
tot
de
eerste
pogingen
om
het
vreemdelingenverkeer
op
meer
weten
-
schappelijk
te
verantwoorden
gronden
ter
hand
te
nemen.
Die
kans
werd
aangegrepen-
20