Tekstweergave van GA-1941_MB028_04051
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Mrt.
1941
AMSTELODAMUM
uiterste
punt
ervan
op
rond
7
km
af
-
stand
van
den
Dam
verwijderd
zijn,
of
wel
ongeveer
tweemaal
zoo
ver
als
de
uiterste
deelen
van
de
thans
bestaande
stad
van
het
centrum
af
liggen.
Deze
verwijderde
ligging
buiten
de
hoog
-
gelegen
ringspoorbaan
zal
den
bewoners
reeds
den
indruk
geven
vaneen
zekere
mate
van
zelfstandigheid
ten
opzichte
van
de
bestaande
stad.
Deze
indruk
zal
uog
worden
versterkt
door
de
omstandig
-
heid,
dat
de
wijk
rondom
door
recreatie
-
gebieden
van
meerdere
of
mindere
breedte
omringd
zal
zijn,
zoodat
zij
zich
ook
ruimtelijk
niet
zal
voordoen
als
een
onderdeel
vaneen
normaal
doorloopende
stadsuitbreiding,
doch
veel
meer
als
een
afzonderlijk
gelegen
eenheid,
vooral
nu
de
wijze
van
bebouwing
en
daarmede
het
stadsbeeld,
zoozeer
zullen
afwijken
van
die
der
bestaande
nieuwe
wijken.
Het
nieuwe
kwartier,
dat
bestemd
is
voor
arbeiders
en
kleine
middenstanders,
zal
namelijk
voor
een
belangrijk
gedeelte
(43
pet.)
uit
lage
bebouwing
bestaan,
en
in
die
lage
bebouwing
zullen
32
pet.
van
het
totaal
aantal
eengezinshuizen
zijn.
De
kosten
hiervan
zullen
op
andere
plaatsen
in
het
kwartier
worden
goed
-
gemaakt
door
hoogen
bouw.
Op
de
markante
plaatsen
van
het
plan
zijn
hooge
flatgebouwen
gedacht,
welke
blijkens
de
bebouwingsvoorschriften
12
verdiepingen
moeten
bevatten
met
ten
hoogste
12
woningen
boven
elkander.
Het
bijzonder
karakter
dat
deze
tuin
-
steden
(blijkbaar
komen
er
meer
inde
stadsuitbreiding)
zullen
verkrijgen,
zal
haar
een
geheel
eigen,
min
of
meer
zelf
-
standig
leven
verleenen.
Haar
bewoners
zullen
veel
meer
dan
inde
bestaande
buitenwijken
voor
de
vervulling
van
hun
levensbehoeften
op
de
wijk
zelve
zijn
aangewezen.
Deze
overweging
leidde
ertoe,
een
wijk
-
centrum
te
ontwerpen,
dat
als
typisch
element,
dankbaar
werd
aanvaard.
Dit
wijkcentrum
zal
als
het
ware
het
verbindend
element
vormen
tusschen
de
Noordelijke
en
de
Zuidelijke
buurt.
Het
18
vrijwel
in
het
zwaartepunt
van
de
wijk
ontworpen
en
bestemd
voor
markt
-
plein,
waar
een
kerkgebouw
een
plaats
z
al
kunnen
vinden
en
waaromheen
bijzondere
gebouwen
gegroepeerd
zijn.
Hierbij
is
gedacht
aan
winkelmagazijnen,
een
postkantoor,
het
bijkantoor
vaneen
bank,
een
consultatiegebouw
voor
den
geneeskundigen
dienst
en
meer
dcrge
-
lijke
centrale
inrichtingen.
Aan
de
zijde
van
dc
havenkom
zijn
enkele
bedrijfs
-
ruimten,
met
het
marktbedrijf
verband
houdend,
op
haar
plaats,
terwijl
aan
de
Zuidzijde
een
café-restaurant
of
ver
-
eenigingsgebouw
een
mooie
ligging
kan
krijgen
met
een
terras
op
het
Zuiden
aan
het
kanaal.
Maar
vooral
heeft
de
situatie
van
de
wijk,
zooals
gezegd,
dit
bijzondere,
dat
zij
aan
het
Noordelijk
einde
van
den
ontworpen
plas
ligt,
die
slechts
weinig
langer,
doch
aanmerkelijk
breeder
zal
worden
dan
het
Nieuwe
Meer
en
die
geschikt
zal
zijn
voor
zeilen,
roeien,
schaatsenrijden,
maar
bovenal
voor
zwemmen,
zoodat
niet
alleen
inrichtingen
voor
watersport,
maar
ook
een
strandbad
met
luchtbad
langs
de
oevers
zijn
ontworpen.
De
totale
oppervlakte
van
de
aldus
ont
-
worpen
woonwijk
(zonder
het
meer
met
zijn
parkomgeving)
bedraagt
ongeveer
260
ha
en
is
bijna
zoo
groot
als
die
van
de
bestaande
stadsdeelen,
begrensd
door
Amstelveenscheweg—Vondelpark—Boe
-
renwetering—
Zuider-
en
Amstelkanaal
of
wel
door
Boerenwetering—Stadhouders
-
kade
—Amstel
—Rivieren
laan.
In
totaal
zal
de
wijk
rond
11.000
woningen
be
-
vatten
en
plaats
bieden
aan
30.000
per
sonen.
Wie
de
maquette
van
het
plan
ziet,
zooals
die
tegenwoordig
wonderlijk
-
suggestief
worden
gemaakt,
krijgt
reeds
een
sterken
indruk
van
hetgeen
worden
gaat:
de
ruim
gebouwde
vroolijkc
tuin
-
stad,
dooraderd
met
veel
groen,
in
de
onmiddellijke
nabijheid
van
schoone
natuur:
park
en
water.
En
op
het
water
drijven
reeds,
als
ineen
schoonen,
zomerschen
droom,
de
witte
zeiltjes
van
de
vele
pleiziervaartuigjes.
Wie
zóó
een
nieuw
Amsterdam
weet
te
scheppen
kan
rekenen
op
veler
sym
-
pathie.
Het
orgel
van
de
Westerkerk.
Ook
DE
LUIKEN
VAN
HET
RUGPOSITIEF
THANS
hersteld.
Eenigen
tijd
geleden
is
ook
51