Tekstweergave van GA-1941_MB028_04029

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Pebr. 1941 AMSTELODAMUM Tenslotte een vraag. Ons cultuurleven is weinig rijk aan zulke eeuwenoude over - geleverde schoonheid. Men kan een traditie als deze dus niet traditioneel genoeg laten leven zij het dan met bescheiden, voorzichtige aanpassing, waar het onver - mijdelijk is. Welnu, zou men hier niet kunnen beginnen met wat de Parijse Comédie Franpaise voor haar gehele klassieke repertoire doet: de voorstellingen dóórnummeren ? Het geeft een zeer bizondere emotie, wanneer men de achthonderd - zoveelste opvoering van de Misanthrope gaat zien. Voor publiek en acteurs moet het een soortgelijke wijding brengen, wanneer ons het bewustzijn gegeven wordt: aan deze Gijsbreght zijn meer dan duizend voorafgegaan sedert meer dan drie eeuwen hebben mensehen van uiteenlopende denkwijze en schoonheidsbeleving déze verzen gehoord vóór ons hebben honderdduizenden Nederlanders deel gehad aan dit stuk vaderlandse, Amsterdamse cultuur. H. Brugmans. BIJ DE GRAAFWERKEN AAN DE KRUISLAAN. Ons medelid, de heer Janszen en ondergeteekende werden op speurtochten op de terreinen aan de Kruislaan (Westzijde) waar thans de graafwerken voor den aanleg v aneen aantal sportvelden en een wandelpark in vollen gang zijn, beloond door het vinden van eenige versierde oude tegels. Tevens werden aldaar aangetroffen: e en haardsteen, met gestempelde afdrukken van manskoppen en ruitvormige ver - sieringen; eenige oude pijpjes met fabrieksmerk; een driehoekig zandsteenen (waar - schijnlijk) poortfragment, versierd met een gestyleerd bladmotief: resten van vaat - werk; oude hoefijzers e.d.m. Oe tegels vertoonen een afbeelding resp. vaneen schutter met het pistool inden aanslag in 17e eeuwsch costuum; een gehelmde figuur; een liefdegodje met blaas - r°er; alsmede een vrouwenfiguur met neepjesmuts, een boezelaar en een queu- 29 „Gysbregbt van Aemstel” bij Het Nederlandsch Tooneel. Scène uit het vierde bedrijf. Hans van Meerten als Gozewijn van Aemstel.