Tekstweergave van GA-1941_JB038_00275

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
van deze gebouwen, die op drukke uren groote aantallen aankomende en vertrekkende menschen te verwerken krijgen, speciale aandacht hebben besteed aan het vraagstuk hoe de verschillende stroomen van het verkeer, bij en m het gebouw, om van het verkeer over de spoorrails nog niet eens te reppen, te splitsen, te leiden en te doen samen- komen. Eigenlijk bestaan beide stationscomplexen geheel uit verkeersorganen, verkeersverbindingen en uitmondingen op verschillende plans, op en onder den grond. De belde mgangshallen met de loketten zijnde eemge elementen, waarbij vaneen bepaalde ruimte-ontwikkelmg sprake is. Hierbij valt het echter op, dat juist deze ruimten ondanks die nagestreefde ruimtewerking zoo weinig overtuigend zijn. De beide stations zijn groote aanwinsten voor Amsterdam. De verbinding van het Amstelstation met de stad zelf dient echter nog vergemakkelijkt te worden. In Oost is verder nog te noemen de kleine Emmakerk van de Nederduitsch Hervormde gemeente. Zij ligt aan den Middenweg inde Watergraafsmeer en komt tegen den hoogen boomenkant van het oude buiten, de stadkweekenj Frankendaal, bijzonder mooi uit. De kerk met pastorie is een werk van Ir. G. Fnedhoff, eenvoudig van opzet 219 Foto Archief Ned. Spoorwegen. Mulderpoortstation. Architect: Ir. H. G. J. Schelling.