Tekstweergave van GA-1941_JB038_00275
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
van
deze
gebouwen,
die
op
drukke
uren
groote
aantallen
aankomende
en
vertrekkende
menschen
te
verwerken
krijgen,
speciale
aandacht
hebben
besteed
aan
het
vraagstuk
hoe
de
verschillende
stroomen
van
het
verkeer,
bij
en
m
het
gebouw,
om
van
het
verkeer
over
de
spoorrails
nog
niet
eens
te
reppen,
te
splitsen,
te
leiden
en
te
doen
samen-
komen.
Eigenlijk
bestaan
beide
stationscomplexen
geheel
uit
verkeersorganen,
verkeersverbindingen
en
uitmondingen
op
verschillende
plans,
op
en
onder
den
grond.
De
belde
mgangshallen
met
de
loketten
zijnde
eemge
elementen,
waarbij
vaneen
bepaalde
ruimte-ontwikkelmg
sprake
is.
Hierbij
valt
het
echter
op,
dat
juist
deze
ruimten
ondanks
die
nagestreefde
ruimtewerking
zoo
weinig
overtuigend
zijn.
De
beide
stations
zijn
groote
aanwinsten
voor
Amsterdam.
De
verbinding
van
het
Amstelstation
met
de
stad
zelf
dient
echter
nog
vergemakkelijkt
te
worden.
In
Oost
is
verder
nog
te
noemen
de
kleine
Emmakerk
van
de
Nederduitsch
Hervormde
gemeente.
Zij
ligt
aan
den
Middenweg
inde
Watergraafsmeer
en
komt
tegen
den
hoogen
boomenkant
van
het
oude
buiten,
de
stadkweekenj
Frankendaal,
bijzonder
mooi
uit.
De
kerk
met
pastorie
is
een
werk
van
Ir.
G.
Fnedhoff,
eenvoudig
van
opzet
219
Foto
Archief
Ned.
Spoorwegen.
Mulderpoortstation.
Architect:
Ir.
H.
G.
J.
Schelling.