Tekstweergave van GA-1940_MB027_02150
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
Dec.
1940
en
breed
5.30
m.
terwijl
de
vallen
van
het
beweegbare
middengedeelte
eene
breedte
hadden
van
slechts
3.35
m.
Door
de
vermeerdering
der
bevolking
en
het
daardoor
ontstane
grooter
vertier,
werd
een
steeds
klimmende
behoefte
gevoeld
om
de
gemeenschap
over
den
Amstel
tusschen
de
aldaar
zoo
druk
bezochte
gedeelten
der
stad
te
verbeteren
door
het
maken
van
eene
brug
van
breedere
afmetingen.
Naar
aanleiding
daarvan
werd
door
den
gemeente-architect,
den
heer
B.
de
Greef
Jr.,
een
ontwerp
aan
het
Gemeente
-
bestuur
ingezonden,
dat
daarop
door
den
Gemeenteraad
werd
goedgekeurd
en
dat
door
den
assistent-gemeente
architect
W.
Springer
is
beschreven
inde
Bouwkundige
bijdragen
van
1876.
Nadat
het
bestek
was
opgemaakt
en
de
volledige
teekeningen
met
al
de
vereischte
details
waren
uitgewerkt,
heeft
de
aanbesteding
van
het
werk
plaats
gehad
op
14
April
1862
in
twee
perceelen,
waarvan
het
eerste
perceel,
zijnde
het
maken
van
de
onderheide
fundeering
met
het
optrekken
der
gemetselde
penanten
en
walhoofden,
alsmede
het
daarstellen
van
al
de
overige
timmer-,
metsel-
en
hardsteen
werken,
werd
aangenomen
door
de
heeren
De
Zwaan
en
Koper,
aannemers
van
publieke
werken
te
Amsterdam
voor
/
50.743,
—,
en
het
tweede
perceel,
bestaande
in
het
maken
en
stellen
van
de
ijzeren
dubbele
bascule,
met
het
leveren
en
plaatsen
van
de
ijzeren
brugliggers
en
leuningen,
door
de
heeren
Wispelwey
&
Co.,
ijzerfabrikanten
te
Zwolle,
voor
/
29.165,
—;
in
het
eerste
perceel
was
begrepen
het
leggen
en
weer
opruimen
van
de
afdammingen,
terwijl
de
op
te
ruimen
bestaande
brug
eigendom
werd
der
aannemers
van
dat
perceel.
Deze
aanbestedingen
werden
goedgekeurd
door
B.
&
W.
bij
besluit
van
15
Apri!
1862,
waarna
onmiddellijk
met
de
uitvoering
van
het
werk
werd
aangevangen.
De
brug
kreeg
toen
een
lengte
van
61.50
m.
en
wel
een
dubbele
basculebrug
in
het
midden
met
een
doorvaartwijdte
van
7.50
m.
en
aan
iedere
zijde
tw
r
ee
vaste
over
-
spanningen
van
10
m.
wijdte.
De
breedte
van
de
brug
bedroeg
10
m.
tusschen
de
leuningen
op
het
vaste
gedeelte
en
6.
—
m.
op
de
basculebrug.
De
vaste
overspan
-
ningen
zijn
met
gietijzeren
bogen
overdekt
waarop
een
keibestrating.
Bij
de
uitvoering
van
het
grondwerk
werden
groote
moeilijkheden
ondervonden
door
de
zeer
slechte
bodemgesteldheid
van
den
Amstel.
15
November
1863
werd
de
brug
eindelijk
voor
het
publiek
verkeer
opengesteld.
In
het
jaar
1907
kon
de
beweegbare
brug
worden
verbouwd
tot
een
vaste
brug.
De
smalle
klappen
zijn
toen
uitgenomen
en
vervangen
dooreen
breeder
vast
dek,
zoodat
de
brug
toen
over
de
volle
lengte
een
breedte
van
10
m.
tusschen
de
leuningen
kreeg.
De
kel
-
ders,
waarin
de
tegenwichten
van
de
klappen
draaiden,
zijn
met
schrale
beton
opgevuld.
Zoo
langzamerhand
voldeed
ook
deze
brug
niet
meer
aan
de
gestelde
eischen.
Door
ouderdomsverschijnselen
moest
zij
worden
afgesloten
voor
vrachtwagens
zwaarder
dan
3
%
ton,
hetgeen
in
dit
drukke
stadsdeel
een
groot
bezwaar
opleverde.
Daarbij
kwam
tevens,
dat
het
zuidelijk
uiteinde
van
de
brug
in
conflict
kwam
bij
het
uit
-
voeren
vaneen
ander
groot
werk
n.l.
het
formeeren
van
den
Binnenring,
waarbij
een
fraaie
strook
water
langs
den
Binnen-Amstel
dicht
gegooid
werd
en
de
beurtschippers
en
binnenvaart,
welke
daar
inde
binnenstad
het
stadsbeeld
zulk
een
levendig
aanzien
gaven,
naar
de
nieuwe
steigers
aan
de
Prins
Hendrikkade
moesten
worden
verbannen.
Zoo
is
dan
in
1938
besloten
tot
het
bouwen
vaneen
nieuwe
brug
met
vier
(in
plaats
van
met
5)
openingen
respectievelijk
wijd
10.60
m.,
11.10
m.,
11.10
m.
en
10.65
m.
De
totale
lengte
is
nu
geworden
49.
—
m.
en
de
breedte
tusschen
de
leuningen
12.50
m.,
zijnde
een
rijweg
van
8.00
m.
en
twee
voetpaden
elk
van
2.25
m.
Over
deze
brug
kan
nu
het
zwaarste
verkeer,
zijnde
wagens
van
32
ton,
worden
toe
-
gelaten.
Het
werk
is
uitgevoerd
door
de
aannemersfirma
N.V.
Oberon
te
Amsterdam
en
heeft
een
totaal
bedrag
van
/
115.000,
—
gevorderd.
Op
18
October
1940
kon
deze
brug,
welke
in
zeer
moeilijke
tijden
moest
worden
uitgevoerd,
voor
het
verkeer
worden
opengesteld.
150