Tekstweergave van GA-1940_MB027_02150

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM Dec. 1940 en breed 5.30 m. terwijl de vallen van het beweegbare middengedeelte eene breedte hadden van slechts 3.35 m. Door de vermeerdering der bevolking en het daardoor ontstane grooter vertier, werd een steeds klimmende behoefte gevoeld om de gemeenschap over den Amstel tusschen de aldaar zoo druk bezochte gedeelten der stad te verbeteren door het maken van eene brug van breedere afmetingen. Naar aanleiding daarvan werd door den gemeente-architect, den heer B. de Greef Jr., een ontwerp aan het Gemeente - bestuur ingezonden, dat daarop door den Gemeenteraad werd goedgekeurd en dat door den assistent-gemeente architect W. Springer is beschreven inde Bouwkundige bijdragen van 1876. Nadat het bestek was opgemaakt en de volledige teekeningen met al de vereischte details waren uitgewerkt, heeft de aanbesteding van het werk plaats gehad op 14 April 1862 in twee perceelen, waarvan het eerste perceel, zijnde het maken van de onderheide fundeering met het optrekken der gemetselde penanten en walhoofden, alsmede het daarstellen van al de overige timmer-, metsel- en hardsteen werken, werd aangenomen door de heeren De Zwaan en Koper, aannemers van publieke werken te Amsterdam voor / 50.743, —, en het tweede perceel, bestaande in het maken en stellen van de ijzeren dubbele bascule, met het leveren en plaatsen van de ijzeren brugliggers en leuningen, door de heeren Wispelwey & Co., ijzerfabrikanten te Zwolle, voor / 29.165, —; in het eerste perceel was begrepen het leggen en weer opruimen van de afdammingen, terwijl de op te ruimen bestaande brug eigendom werd der aannemers van dat perceel. Deze aanbestedingen werden goedgekeurd door B. & W. bij besluit van 15 Apri! 1862, waarna onmiddellijk met de uitvoering van het werk werd aangevangen. De brug kreeg toen een lengte van 61.50 m. en wel een dubbele basculebrug in het midden met een doorvaartwijdte van 7.50 m. en aan iedere zijde tw r ee vaste over - spanningen van 10 m. wijdte. De breedte van de brug bedroeg 10 m. tusschen de leuningen op het vaste gedeelte en 6. m. op de basculebrug. De vaste overspan - ningen zijn met gietijzeren bogen overdekt waarop een keibestrating. Bij de uitvoering van het grondwerk werden groote moeilijkheden ondervonden door de zeer slechte bodemgesteldheid van den Amstel. 15 November 1863 werd de brug eindelijk voor het publiek verkeer opengesteld. In het jaar 1907 kon de beweegbare brug worden verbouwd tot een vaste brug. De smalle klappen zijn toen uitgenomen en vervangen dooreen breeder vast dek, zoodat de brug toen over de volle lengte een breedte van 10 m. tusschen de leuningen kreeg. De kel - ders, waarin de tegenwichten van de klappen draaiden, zijn met schrale beton opgevuld. Zoo langzamerhand voldeed ook deze brug niet meer aan de gestelde eischen. Door ouderdomsverschijnselen moest zij worden afgesloten voor vrachtwagens zwaarder dan 3 % ton, hetgeen in dit drukke stadsdeel een groot bezwaar opleverde. Daarbij kwam tevens, dat het zuidelijk uiteinde van de brug in conflict kwam bij het uit - voeren vaneen ander groot werk n.l. het formeeren van den Binnenring, waarbij een fraaie strook water langs den Binnen-Amstel dicht gegooid werd en de beurtschippers en binnenvaart, welke daar inde binnenstad het stadsbeeld zulk een levendig aanzien gaven, naar de nieuwe steigers aan de Prins Hendrikkade moesten worden verbannen. Zoo is dan in 1938 besloten tot het bouwen vaneen nieuwe brug met vier (in plaats van met 5) openingen respectievelijk wijd 10.60 m., 11.10 m., 11.10 m. en 10.65 m. De totale lengte is nu geworden 49. m. en de breedte tusschen de leuningen 12.50 m., zijnde een rijweg van 8.00 m. en twee voetpaden elk van 2.25 m. Over deze brug kan nu het zwaarste verkeer, zijnde wagens van 32 ton, worden toe - gelaten. Het werk is uitgevoerd door de aannemersfirma N.V. Oberon te Amsterdam en heeft een totaal bedrag van / 115.000, gevorderd. Op 18 October 1940 kon deze brug, welke in zeer moeilijke tijden moest worden uitgevoerd, voor het verkeer worden opengesteld. 150