Tekstweergave van GA-1940_MB027_02109
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Sept.
1940
AMSTELQDAMUM
VAN
DE
BOEKENTAFEL.
Dr.
M.
G.
de
Boer,
100
Jaar
Neder
-
landsche
scheepvaart.
Den
Helder
—
Amsterdam
1939.
In
dit
goed
geïllustreerde
en
aardig
verluchte
boek
van
bijna
200
bladzijden
overziet
Dr.
M.
G.
de
Boer
als
het
ware
zijn
arbeid,
gedurende
meer
dan
twintig
jaren
aan
de
geschiedenis
der
Neder
-
landsche
scheepvaart
inde
negentiende
en
het
begin
van
deze
eeuw
gewijd.
Zoowel
de
resultaten
van
het
werk,
dat
inde
lijvige
deelen
van
de
Geschiedenis
der
Amsterdamsche
Stoomvaart
is
neer
-
gelegd,
als
die
van
de
bijzondere
studies
Welke
hij
in
gedenkschriften
en
anderszins
gemaakt
heeft
van
meer
bijzondere
onder
-
werpen
(„Werkspoor”,
de
onderneming
van
Paul
van
Vlissingen,
„Fijenoord”
en
de
arbeid
van
G.
M.
Roentgen,
de
Holland-Amerika-lijn,
de
Sabang-maat
-
schappij
e.a.),
vindt
men
hier
ineen
globale
beschouwing
systematisch
bij
-
een
gegroepeerd.
Zij
vormen
de
eigenlijke
kern
van
het
onderwerp,
den
hoofdopzet
Van
dit
werk,
waarvan
het
materiaal
den
schrijver
sedert
jaren
bekend
en
Vertrouwd
is.
Al
het
vroeger
bijeenge
-
gaarde
trekt
hij
hier
tot
een
gemakkelijk
leesbaar
en
in
het
algemeen
overzichtelijk
geheel
tezamen.
Nieuw
als
onderwerp
was
voor
Dr.
de
Boer
de
laatste
periode,
van
de
na
-
oorlogsjaren,
waarvoor
naar
zijn
oordeel
de
tijd
van
uitvoerige
beschrijving
nog
niet
gekomen
is
en
welker
historie
hij
onr
deze
reden
slechts
met
eenige
groote
lijnen
aangeeft.
Aan
waarde
heeft
dit
12e
hoofdstuk
hierdoor
niet
ingeboet.
Be
schetsmatige
opzet
heeft
den
schrijver
ertoe
gebracht,
de
wisselvalligheden
der
Verschillende
scheepvaartmaatschappijen
en
-lijnen
in
hun
gelijktijdigheid
bijeen
te
groepeeren,
waardoor
juist
hun
ge
-
zamenlijk
ondergaan
van
de
sterk
wisse
-
lende
conjunctuur
dier
decenniën
duidelijk
naar
voren
treedt.
Een
dergelijke
synthe
-
tische
behandeling
van
het
onderwerp
y
indt
men
in
Hoofdstuk
XI,
waarin
de
Verdedigende
houding
der
scheepvaart
-
maatschappijen
tegen
opdringende
buiten
-
landsche
invloeden
na
1900
en
de
moei
-
lijkheden
tijdens
den
Wereldoorlog
besproken
worden.
Het
algemeene
beeld,
de
Nederlandsche
scheepvaart
als
één
geheel,
is
hier
consequent
het
voorwerp
van
beschouwing.
Inde
voorafgaande
hoofdstukken
gaat
dit
leidend
thema
wel
eens
schuil
onder
uitweidingen
en
uiteenzetting
van
bij
-
zonderheden.
De
stof
zelf
is
gedeelte
-
lijk
de
oorzaak
daarvan.
Juist
inde
tweede
helft
der
negentiende
eeuw
immers
vinden
de
stichting
en
de
eerste
ophouw
van
de
meeste
groote
scheepvaartmaat
-
schappijen
plaats,
waarin
uiteraard
speciale
omstandigheden
en
bijzondere
motieven
en
vooral
ook
persoonlijk
initiatief
een
veelal
overwegende
rol
gespeeld
hebben.
Wetenswaardigs
bevat
ook
dit
gedeelte
intusschen
te
over.
Een
ieder
die
zich
in
kort
bestek
een
inzicht
wil
verwerven
inde
grootsche
ontwikkeling
van
de
Nederlandsche
stoomvaart,
van
den
tijd
der
pioniers
(Roentgen,
Van
Vlissingen
e.a.)
tot
dien
waarin
de
groote
maatschappijen
alles
-
beheerschend
zijn
geworden,
zal
in
dit
boek
veel
van
zijn
gading
vinden.
Vooral
het
leven
en
het
streven
der
grondleggers
van
onze
moderne
koop
-
vaardijvloot
hebben
des
schrijvers
be
-
langstelling.
Men
ervaart
dit
opnieuw
in
het
onderhavige
werk.
Met
medeleven
en
verve
beschrijft
hij,
soms
uit
moeizaam
bijeengegaarde
gegevens,
hun
denken
en
doen,
hun
tegenslagen,
hun
wagen
en
hun
slagen.
Sterk
ook
komt
deze
trek
van
den
schrijver
tot
uiting
inde
eerste
vijf
hoofdstukken,
die
aan
de
zeilreederij
zijn
gewijd.
Hij
heeft
het
namelijk
ondernomen
naast
de
geschiedenis
van
de
Neder
-
landsche
stoomvaart
een
beeld
te
geven
van
de
laatste
bloeiperiode
en
den
neergang
van
de*
zeilvaart.
Dat
het
bij
den
stand
van
onze
kennis
op
dit
gebied
niet
mogelijk
was,
het
beeld
volledig
te
maken,
was
hem
bekend.
Meer
dan
een
voorstudie
kon
hij
niet
geven.
Hij
heeft
eenige
vooraanstaande
figuren
inde
19e-eeuwsche
reederswereld,
wier
daden
en
zaken
hem
wèl
tot
in
bijzonderheden
geopenbaard
konden
worden,
uit
het
geheel
genomen
en
speci
-
aal
belicht
en
aldus
althans
een
inzicht
inde
geschiedenis
der
zeilreederij
van
ons
land
verschaft.
109