Tekstweergave van GA-1940_MB027_02041
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Mrt.
1940
AMSTELODAMUM
26
landarbeidershuisjes
ten
behoeve
van
de
tuinderij.
De
Oostpunt
zal
inde
stadsbebouwing
worden
opgenomen
als
een
afsluiting
van
het
aangrenzende
plan-Slotermeerdijk.
En
voor
de
West
-
punt
zijnde
details
nog
niet
vastgesteld;
daar
zal
het
Kanaal
om
de
West
door
-
loopen,
waarvan
het
tracé
nog
niet
is
uitgewerkt.
De
polder
zal
van
de
stad
uit
toegankelijk
zijn
via
den
verkeersweg
evenwijdig
aan
den
Haarlemmerweg.
Van
den
Osdorper
-
weg
af
zullen
twee
toegangswegen
met
bruggen
over
de
te
graven
ringvaart
de
diepte
in
leiden.
Aan
de
Noordzijde
zullen
drie
verbindingswegen
naar
den
Haarlemmerweg
leiden,
waarvan
slechts
één
voor
autoverkeer.
Ook
bij
Halfweg
komt
een
toegangsweg.
De
verbinding
Amsterdam-Het
Gooi.
Onlangs,
inde
vergadering
van
Het
Nederlandsche
Wegen
Congres,
heeft
dr.
ir.
L.
R.
Wentholt,
hoofdingenieur
van
den
Rijkswaterstaat,
hoofd
van
den
Cehtralen
dienst
voor
de
wegen
en
bruggen,
in
zijn
rede
over
de
uitvoering
van
het
Rijkswegenplan,
de
verheugende
inededeeling
gedaan,
dat
nu
een
beslis
-
sing
is
genomen
inzake
de
afdoende
verbetering
van
de
verbinding
Amster
-
dam—Het
Gooi,
een
van
de
allerbelang
-
rijkste,
maar
tevens
een
van
de
meest
gevaarlijke
hoofdverkeerswegen
in
ons
land.
Deze
weg
is
de
eerste
Rijksweg
geweest,
die
op
ingrijpende
wijze
werd
verbeterd;
groote
omleggingen
om
de
be
-
bouwde
kommen
bij
Muiden
en
Naarden
en
een
belangrijke
afsnijding
bij
Eemnes,
maakten
dat
bijna
over
de
geheele
lengte
een
nieuwe
weg
moest
worden
gebouwd.
Thans
zal
deze
weg
tot
auto
-
snelweg
worden
verbreed.
De
Gemeente
Amsterdam
zal
met
Rijks
-
steun
een
nieuw
weggedeelte
aanleggen
tusschen
het
onlangs
in
bedrijf
genomen
Amstelstation
en
de
Duivendrechtsche
brug,
terwijl
het
aansluitende
gedeelte
Duivendrechtsche
brug—Hartveldsche
brug
zal
worden
verbeterd,
r
an
de
Hartveldsche
brug
tot
km
5,470,
dat
is
iets
buiten
de
bebouwde
kom
van
Diemen,
is
de
verbetering
van
den
Rijksweg
in
uitvoering;
hier
komen
twee
gescheiden
rijbanen
voor
snelverkeer
met
een
parallelweg
voor
plaatselijk
-
en
wielrijdersverkeer.
Helaas
kan
men
in
dit
weggedeelte
niet
aan
een
gelijk
-
vloersche
kruising
ontkomen,
n.l.
bij
de
ophaalbrug
over
de
Weesper
Trekvaart
(km
4,930)
welke
binnenkort
voor
het
verkeer
zal
worden
opengesteld.
In
het
verdere
weggedeelte
was
het
mogelijk
voor
het
snelverkeer
alle
gelijk
-
vloersche
kruisingen
te
vermijden;
ook
het
beginsel
van
de
gescheiden
rijbanen
kon
hier
worden
doorgevoerd,
behalve
op
het
wegvak,
waarin
de
brug
over
het
Merwedekanaal
is
gelegen.
Ondanks
op
-
breken
van
de
trambaan
aldaar,
is
hier
geen
grootere
breedte
te
verkrijgen
dan
12
m.
Zonder
zeer
hooge
kosten
zijn
de
brug
en
de
toeleidende
viaducten
niet
zoodanig
te
verbeteren,
dat
de
noodige
breedte
wordt
verkregen
voor
twee
gescheiden
rijbanen
met
een
mid
-
denberm.
De
beide
banen
voor
het
snelverkeer
krijgen
de
normale
breedte
van
6,25
m
met
2
kantstroken
van
0,50
m.
Zij
wor
-
den
gescheiden
dooreen
middenberm,
waarvan
de
normale
breedte
van
4,50
m
in
het
bebouwde
deel
van
Naarden
—
Bussum
(Meersteeg
tot
Crailo)
wegens
gebrek
aan
ruimte
moest
worden
terug
-
gebracht
tot
1,50
m.
Daardoor
is
het
niet
mogelijk
hier
een
beplanting
aan
te
brengen
die
fungeert
als
scherm
tegen
de
verblindende
verlichting,
maar
dit
is
geen
bezwaar,
omdat
het
de
be
-
doeling
is
den
geheelen
weg
te
verlichten,
zoodat
hier
met
kleine
lichten
kan
(en
moet)
worden
gereden.
Naast
de
autobanen
worden
doorloo
-
pende
parkeerstroken
aangebracht,
waarvan
de
normale
breedte
van
2,50
m
inde
bebouwing
wordt
teruggebracht
tot
1,50
m,
terwijl
deze
op
enkele
plaatsen
waar
geen
voldoende
ruimte
is,
zullen
ontbreken.
Ten
behoeve
van
het
gewone
verkeer
en
van
het
locale
verkeer
worden
ter
weers
-
zijden
parallelwegen
aangebracht
ter
breedte
van
5
a
5,50
m.Voor
het
rijwiel
-
en
voetgangersverkeer
worden
ook
ver
-
derop
afzonderlijke
paden
aangelegd.
De
kosten
van
de
geheele
verbetering,
berekend
op
de
voor-oorlogsche
prijzen,
41