Tekstweergave van GA-1940_MB027_02041

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Mrt. 1940 AMSTELODAMUM 26 landarbeidershuisjes ten behoeve van de tuinderij. De Oostpunt zal inde stadsbebouwing worden opgenomen als een afsluiting van het aangrenzende plan-Slotermeerdijk. En voor de West - punt zijnde details nog niet vastgesteld; daar zal het Kanaal om de West door - loopen, waarvan het tracé nog niet is uitgewerkt. De polder zal van de stad uit toegankelijk zijn via den verkeersweg evenwijdig aan den Haarlemmerweg. Van den Osdorper - weg af zullen twee toegangswegen met bruggen over de te graven ringvaart de diepte in leiden. Aan de Noordzijde zullen drie verbindingswegen naar den Haarlemmerweg leiden, waarvan slechts één voor autoverkeer. Ook bij Halfweg komt een toegangsweg. De verbinding Amsterdam-Het Gooi. Onlangs, inde vergadering van Het Nederlandsche Wegen Congres, heeft dr. ir. L. R. Wentholt, hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat, hoofd van den Cehtralen dienst voor de wegen en bruggen, in zijn rede over de uitvoering van het Rijkswegenplan, de verheugende inededeeling gedaan, dat nu een beslis - sing is genomen inzake de afdoende verbetering van de verbinding Amster - dam—Het Gooi, een van de allerbelang - rijkste, maar tevens een van de meest gevaarlijke hoofdverkeerswegen in ons land. Deze weg is de eerste Rijksweg geweest, die op ingrijpende wijze werd verbeterd; groote omleggingen om de be - bouwde kommen bij Muiden en Naarden en een belangrijke afsnijding bij Eemnes, maakten dat bijna over de geheele lengte een nieuwe weg moest worden gebouwd. Thans zal deze weg tot auto - snelweg worden verbreed. De Gemeente Amsterdam zal met Rijks - steun een nieuw weggedeelte aanleggen tusschen het onlangs in bedrijf genomen Amstelstation en de Duivendrechtsche brug, terwijl het aansluitende gedeelte Duivendrechtsche brug—Hartveldsche brug zal worden verbeterd, r an de Hartveldsche brug tot km 5,470, dat is iets buiten de bebouwde kom van Diemen, is de verbetering van den Rijksweg in uitvoering; hier komen twee gescheiden rijbanen voor snelverkeer met een parallelweg voor plaatselijk - en wielrijdersverkeer. Helaas kan men in dit weggedeelte niet aan een gelijk - vloersche kruising ontkomen, n.l. bij de ophaalbrug over de Weesper Trekvaart (km 4,930) welke binnenkort voor het verkeer zal worden opengesteld. In het verdere weggedeelte was het mogelijk voor het snelverkeer alle gelijk - vloersche kruisingen te vermijden; ook het beginsel van de gescheiden rijbanen kon hier worden doorgevoerd, behalve op het wegvak, waarin de brug over het Merwedekanaal is gelegen. Ondanks op - breken van de trambaan aldaar, is hier geen grootere breedte te verkrijgen dan 12 m. Zonder zeer hooge kosten zijn de brug en de toeleidende viaducten niet zoodanig te verbeteren, dat de noodige breedte wordt verkregen voor twee gescheiden rijbanen met een mid - denberm. De beide banen voor het snelverkeer krijgen de normale breedte van 6,25 m met 2 kantstroken van 0,50 m. Zij wor - den gescheiden dooreen middenberm, waarvan de normale breedte van 4,50 m in het bebouwde deel van Naarden Bussum (Meersteeg tot Crailo) wegens gebrek aan ruimte moest worden terug - gebracht tot 1,50 m. Daardoor is het niet mogelijk hier een beplanting aan te brengen die fungeert als scherm tegen de verblindende verlichting, maar dit is geen bezwaar, omdat het de be - doeling is den geheelen weg te verlichten, zoodat hier met kleine lichten kan (en moet) worden gereden. Naast de autobanen worden doorloo - pende parkeerstroken aangebracht, waarvan de normale breedte van 2,50 m inde bebouwing wordt teruggebracht tot 1,50 m, terwijl deze op enkele plaatsen waar geen voldoende ruimte is, zullen ontbreken. Ten behoeve van het gewone verkeer en van het locale verkeer worden ter weers - zijden parallelwegen aangebracht ter breedte van 5 a 5,50 m.Voor het rijwiel - en voetgangersverkeer worden ook ver - derop afzonderlijke paden aangelegd. De kosten van de geheele verbetering, berekend op de voor-oorlogsche prijzen, 41