Tekstweergave van GA-1937_MB024_11078

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM Mei 1937 jl-, aan welk dagblad wij reeds verschei - dene malen belangwekkende bijdragen ontleenden, was een aangenaam geschre - ven, geïllustreerd artikel nopens onze Amsterdamsche bruggen opgenomen. De schrijver begint met de zeer juiste opmerking, dat Amsterdam zonder brug - gen ondenkbaar is. En dit geldt niet alleen voor de oude stad, maar ook voor de nieuwe. Alleen inde laatste 15 jaar werden in Amsterdam meer dan 100 bruggen gebouwd of vernieuwd. Met een totaal aantal van 879 bruggen (waarvan 06 beweegbaar) gaat onze stad aan het hoofd van alle watersteden ter wereld, zelfs van Venetië, dat met nauwelijks 200 bruggen ver achter ligt. De zorg voor de bruggen is dan ook een groot Arnsterdamsch belang en daarom ten stadhuize aan een afzonderlijke afdeeling toevertrouwd. De administratie van het onderdeel bruggen is van ouds door het stads - bestuur deugdelijk ter hand genomen. In het midden der 18e eeuw heeft men de bruggen genummerd en met alle gegevens omtrent bouw, ligging, ver - nieuwing enz. te boek gesteld. Dit bruggen - boek, uiteraard gemoderniseerd, vormt nog altijd de basis, waarop men bij de afdeeling bruggen van P.W. ten stad - huize voortbouwt. Aan het hoofd van deze afdeeling staat ir. C. Biemond, hoofdingenieur van Publieke Werken en deze „bruggen - vader” van Amsterdam verricht zijne functie met groote liefde. Hij kent al zijn pupillen bij nummer en naam, weet hun geboortedatum, hun wel en hun wee. Hij koestert de oudjes, zijn mooie, gave, welfbruggen, die aan de algemeene ver - laging aan het einde der vorige eeuw ontkwamen. Hij heeft zijn hart verpand aan de fraaie, dubbele klap van de Magere Brug en de brug voor het Prinseneiland; hij is vol rechtmatigen trots op de splinternieuwe beweegbare bruggen, die de jongste en geenszins de minste zijn in het groote gezin. Hij leeft voor zijn bruggen. De breedste brug van Amsterdam is natuurlijk de Muntsluis. Zij meet van leuning tot leuning 48,50 Meter. Daarop volgt in breedte de brug over het Singel bij het Koningsplein: 45,38 Meter en dan de Torensluis: 38,77 Meter. De langste brug van de stad zou men wellicht over den Amstel wanen. Het is echter de brug over Zij kanaal I voor den Klap - rozenweg over het Y, welke eene lengte van 40 Meter heeft. De bruggenbouw in onze stad staat feitelijk nooit stil. Het zwaartepunt was inde laatste jaren en is ook nog voor de toekomst het voorzien met moderne, beweegbare bruggen van de twee groote waterverkeerswegen door de stad: Schin - kel-Houthaven en Amstel-Nieuwe Hee - rengracht-Oosterdok. Over eerstgenoem - den waterweg liggen tien en inde toe - komst twaalf bruggen, waaronder één, straks twee voor spoorwegverkeer; over de laatste voeren elf bruggen, waarvan één spoorbrug. Geleidelijk zijn of moeten deze bruggen vernieuwd of verbreed. Bij het artikel is o.a. gevoegd het portret van den laatste van het gilde der kar - gadoors, onafscheidelijk verbonden met de oude Amsterdamsche bruggen; de tachtigjarige Kikkie van de Prinsensluis. Gedenkschrift Bouwfonds Handwer - kers Vriendenkring. Ter gelegen - heid van het 25-jarig bestaan der Stichting „Bouwfonds Handwerkers Vriendenkring” stelde het bestuur een gedenkschrift samen, waarin, naar de voorzitter, de heer Jerohm Hartog, in eene inleiding schrijft, een schets wordt gegeven van de woningtoestanden der - genen, uit wie het overgroote deel der tegenwoordige bewoners geboren is. Het bestuur prees zich gelukkig in zijn midden inden heer A. M. Vaz Dias een man te hebben met voldoenden histo - risehen speurzin en ook met voldoenden wetenschappelijken zin, om de waarde - volle studie te schrijven, die in dit gedenkschrift is opgenomen. Het geldt hier de opruiming van de krotwoningen inde Jodenbuurt en den bouw van goede arbeidswoningen op de vrijgekomen terreinen in deze buurt, en op de terreinen in Amsterdam-Oost, de z.g. Transvaalbuurt. Ineen oud belastingkohier van Amster - dam, n.l. het kohier van den lOOen penning op de inmeubilaire goederen 78