Tekstweergave van GA-1937_MB024_11078
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
Mei
1937
jl-,
aan
welk
dagblad
wij
reeds
verschei
-
dene
malen
belangwekkende
bijdragen
ontleenden,
was
een
aangenaam
geschre
-
ven,
geïllustreerd
artikel
nopens
onze
Amsterdamsche
bruggen
opgenomen.
De
schrijver
begint
met
de
zeer
juiste
opmerking,
dat
Amsterdam
zonder
brug
-
gen
ondenkbaar
is.
En
dit
geldt
niet
alleen
voor
de
oude
stad,
maar
ook
voor
de
nieuwe.
Alleen
inde
laatste
15
jaar
werden
in
Amsterdam
meer
dan
100
bruggen
gebouwd
of
vernieuwd.
Met
een
totaal
aantal
van
879
bruggen
(waarvan
06
beweegbaar)
gaat
onze
stad
aan
het
hoofd
van
alle
watersteden
ter
wereld,
zelfs
van
Venetië,
dat
met
nauwelijks
200
bruggen
ver
achter
ligt.
De
zorg
voor
de
bruggen
is
dan
ook
een
groot
Arnsterdamsch
belang
en
daarom
ten
stadhuize
aan
een
afzonderlijke
afdeeling
toevertrouwd.
De
administratie
van
het
onderdeel
bruggen
is
van
ouds
door
het
stads
-
bestuur
deugdelijk
ter
hand
genomen.
In
het
midden
der
18e
eeuw
heeft
men
de
bruggen
genummerd
en
met
alle
gegevens
omtrent
bouw,
ligging,
ver
-
nieuwing
enz.
te
boek
gesteld.
Dit
bruggen
-
boek,
uiteraard
gemoderniseerd,
vormt
nog
altijd
de
basis,
waarop
men
bij
de
afdeeling
bruggen
van
P.W.
ten
stad
-
huize
voortbouwt.
Aan
het
hoofd
van
deze
afdeeling
staat
ir.
C.
Biemond,
hoofdingenieur
van
Publieke
Werken
en
deze
„bruggen
-
vader”
van
Amsterdam
verricht
zijne
functie
met
groote
liefde.
Hij
kent
al
zijn
pupillen
bij
nummer
en
naam,
weet
hun
geboortedatum,
hun
wel
en
hun
wee.
Hij
koestert
de
oudjes,
zijn
mooie,
gave,
welfbruggen,
die
aan
de
algemeene
ver
-
laging
aan
het
einde
der
vorige
eeuw
ontkwamen.
Hij
heeft
zijn
hart
verpand
aan
de
fraaie,
dubbele
klap
van
de
Magere
Brug
en
de
brug
voor
het
Prinseneiland;
hij
is
vol
rechtmatigen
trots
op
de
splinternieuwe
beweegbare
bruggen,
die
de
jongste
en
geenszins
de
minste
zijn
in
het
groote
gezin.
Hij
leeft
voor
zijn
bruggen.
De
breedste
brug
van
Amsterdam
is
natuurlijk
de
Muntsluis.
Zij
meet
van
leuning
tot
leuning
48,50
Meter.
Daarop
volgt
in
breedte
de
brug
over
het
Singel
bij
het
Koningsplein:
45,38
Meter
en
dan
de
Torensluis:
38,77
Meter.
De
langste
brug
van
de
stad
zou
men
wellicht
over
den
Amstel
wanen.
Het
is
echter
de
brug
over
Zij
kanaal
I
voor
den
Klap
-
rozenweg
over
het
Y,
welke
eene
lengte
van
40
Meter
heeft.
De
bruggenbouw
in
onze
stad
staat
feitelijk
nooit
stil.
Het
zwaartepunt
was
inde
laatste
jaren
en
is
ook
nog
voor
de
toekomst
het
voorzien
met
moderne,
beweegbare
bruggen
van
de
twee
groote
waterverkeerswegen
door
de
stad:
Schin
-
kel-Houthaven
en
Amstel-Nieuwe
Hee
-
rengracht-Oosterdok.
Over
eerstgenoem
-
den
waterweg
liggen
tien
en
inde
toe
-
komst
twaalf
bruggen,
waaronder
één,
straks
twee
voor
spoorwegverkeer;
over
de
laatste
voeren
elf
bruggen,
waarvan
één
spoorbrug.
Geleidelijk
zijn
of
moeten
deze
bruggen
vernieuwd
of
verbreed.
Bij
het
artikel
is
o.a.
gevoegd
het
portret
van
den
laatste
van
het
gilde
der
kar
-
gadoors,
onafscheidelijk
verbonden
met
de
oude
Amsterdamsche
bruggen;
de
tachtigjarige
Kikkie
van
de
Prinsensluis.
Gedenkschrift
Bouwfonds
Handwer
-
kers
Vriendenkring.
Ter
gelegen
-
heid
van
het
25-jarig
bestaan
der
Stichting
„Bouwfonds
Handwerkers
Vriendenkring”
stelde
het
bestuur
een
gedenkschrift
samen,
waarin,
naar
de
voorzitter,
de
heer
Jerohm
Hartog,
in
eene
inleiding
schrijft,
een
schets
wordt
gegeven
van
de
woningtoestanden
der
-
genen,
uit
wie
het
overgroote
deel
der
tegenwoordige
bewoners
geboren
is.
Het
bestuur
prees
zich
gelukkig
in
zijn
midden
inden
heer
A.
M.
Vaz
Dias
een
man
te
hebben
met
voldoenden
histo
-
risehen
speurzin
en
ook
met
voldoenden
wetenschappelijken
zin,
om
de
waarde
-
volle
studie
te
schrijven,
die
in
dit
gedenkschrift
is
opgenomen.
Het
geldt
hier
de
opruiming
van
de
krotwoningen
inde
Jodenbuurt
en
den
bouw
van
goede
arbeidswoningen
op
de
vrijgekomen
terreinen
in
deze
buurt,
en
op
de
terreinen
in
Amsterdam-Oost,
de
z.g.
Transvaalbuurt.
Ineen
oud
belastingkohier
van
Amster
-
dam,
n.l.
het
kohier
van
den
lOOen
penning
op
de
inmeubilaire
goederen
78