Tekstweergave van GA-1936_MB023_09143

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Dec. 1936 AMSTELODAMUM één spoor gelegd en was men op het punt het tweede ernaast te leggen, toen ter elfder ure door de Regeering bezwaar gemaakt werd. Betrekkelijk spoedig kwam men intusschen tot een vergelijk, daar op 15 Mei 1879 het doorgaand verkeer tusschen beide stations kon worden geopend. Toen 4 Augustus 1880 ook de ver - bindingsbaan achter de Vrolikstraat in gebruik was genomen en dus ook de Rijnspoor den IJkant kon bereiken, waren alle te Amsterdam binnen loopende lijnen in het hulpstation Westerdok vereenigd. Een lang leven is aan het hulpstation Oosterdok niet beschoren geweest. Inden nacht van den 18den op den 19den December 1879 ontdekte om kwart na midder - nacht de wachter, die des nachts het station bewaakte, onraad inde lampistene, bestemd tot het vullen en in orde houden van lampen, waar een kleine kachel brandde voor het vloeibaar houden van de olie. Al dadelijk bleek er een dusdamgen brand te heerschen, dat het stationsgebouw niet te redden viel, want het droge hout, waaruit het bestond, brandde snel weg. Het was dus zaak om zooveel mogelijk te redden wat draagbaar was, en de daarachter gelegen goederenloods aan de stadszijde, de houten galerij aan de overzijde, het materieel en een trein, die den vorigen avond was binnen geloopen en nog voor het perron stond, te beveiligen. Dit geschiedde. De trein begon reeds te blakeren, maar kon nog juist intijds ver - wijderd worden, nadat de wissels, die vastgevroren lagen, met koevoeten waren omgelegd. Ook dein het station aanwezige bagage en plaatskaarten werden gered. Daarentegen zijn alle bestelgoederen verloren gegaan. Het station was m tegen - stelling met de meeste andere gebouwen van de H.IJ.S.M. tegen brand verzekerd. Met de noodige energie en voortvarendheid werden maatregelen getroffen, zoodat het treinverkeer door den brand geen stremming of oponthoud heeft ondervonden. De eerste trein vertrok Vrijdagmorgen naast de rookende puinhoopen op tijd, alsot er niets gebeurd was, terwijl inmiddels een bureau tot uitgifte van plaatsbewijzen en andere administratieve inrichtingen waren verplaatst naar de houten galerij aan de buitenzijde van het station. . Zaterdagavond 20 December 1879 stond inde dagbladen een advertentie van den volgenden inhoud: . ~ Door het verbranden van het stationsgebouw aan het Oosterdok zullen, aanvangende Zondag 21 December, de treinen van den Oosterspoorweg vertrekken van het station aan het Westerdok en aldaar aankomen. Aan het Oosterdok zullen alsdan de treinen niet meer stoppen en alzoo aldaar geen Reizigers kunnen in- en uitstappen en geen Goederen worden aangenomen. IJlgoederen, die met personentreinen worden verzonden, moeten aan het station Westerdok worden gebracht. De Administrateur . Het station Oosterdok had hiermede opgehouden te bestaan en is niet meer herbouwd. Aan het uiterlijk van het hulpstation op het Westerdok, dat tot 15 October 1889 heeft dienst gedaan zijn vele herinneringen bewaard gebleven. Inde eerste plaats hebben velen van de oudere generatie dit gebouw nog persoonlijk gekend, maar legio zijn ook de foto’s, litho’s en andere reproducties, die hiervan nog bestaan. Anders staat het met het station Oosterdok. In het Oud-Archief van de Gemeente wordt bewaard een gebruikelijke Nieuwjaarswensch bij de intrede van 1880 van den nachtwacht, waarboven onder invloed van den zoo juist plaats gehad hebben en brand een plaatje prijkt van het station. Deze primitieve houtsnede geeft een duidelijk beeld van het gebouw, terwijl ook de ligging van de bovengenoemde houten galerij goed is te onderkennen. Verder wordt daar in het archief nog' e waard een oude verbleekte foto naar een teekening van dit station, zonder dat bekend was waar het origineel zich bevindt. Gelukkig is deze niet verloren gegaan. De heer G. van Vloten, wiens verzameling den grondslag heeft gevormd tot het Nederlandsch Spoorwegmuseum, bleek hierop indertijd de hand te hebben gelegd, zoodat deze fraaie gewasschen inktteekening thans aan de wanden van dit Museum 143