Tekstweergave van GA-1936_MB023_09143
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Dec.
1936
AMSTELODAMUM
één
spoor
gelegd
en
was
men
op
het
punt
het
tweede
ernaast
te
leggen,
toen
ter
elfder
ure
door
de
Regeering
bezwaar
gemaakt
werd.
Betrekkelijk
spoedig
kwam
men
intusschen
tot
een
vergelijk,
daar
op
15
Mei
1879
het
doorgaand
verkeer
tusschen
beide
stations
kon
worden
geopend.
Toen
4
Augustus
1880
ook
de
ver
-
bindingsbaan
achter
de
Vrolikstraat
in
gebruik
was
genomen
en
dus
ook
de
Rijnspoor
den
IJkant
kon
bereiken,
waren
alle
te
Amsterdam
binnen
loopende
lijnen
in
het
hulpstation
Westerdok
vereenigd.
Een
lang
leven
is
aan
het
hulpstation
Oosterdok
niet
beschoren
geweest.
Inden
nacht
van
den
18den
op
den
19den
December
1879
ontdekte
om
kwart
na
midder
-
nacht
de
wachter,
die
des
nachts
het
station
bewaakte,
onraad
inde
lampistene,
bestemd
tot
het
vullen
en
in
orde
houden
van
lampen,
waar
een
kleine
kachel
brandde
voor
het
vloeibaar
houden
van
de
olie.
Al
dadelijk
bleek
er
een
dusdamgen
brand
te
heerschen,
dat
het
stationsgebouw
niet
te
redden
viel,
want
het
droge
hout,
waaruit
het
bestond,
brandde
snel
weg.
Het
was
dus
zaak
om
zooveel
mogelijk
te
redden
wat
draagbaar
was,
en
de
daarachter
gelegen
goederenloods
aan
de
stadszijde,
de
houten
galerij
aan
de
overzijde,
het
materieel
en
een
trein,
die
den
vorigen
avond
was
binnen
geloopen
en
nog
voor
het
perron
stond,
te
beveiligen.
Dit
geschiedde.
De
trein
begon
reeds
te
blakeren,
maar
kon
nog
juist
intijds
ver
-
wijderd
worden,
nadat
de
wissels,
die
vastgevroren
lagen,
met
koevoeten
waren
omgelegd.
Ook
dein
het
station
aanwezige
bagage
en
plaatskaarten
werden
gered.
Daarentegen
zijn
alle
bestelgoederen
verloren
gegaan.
Het
station
was
m
tegen
-
stelling
met
de
meeste
andere
gebouwen
van
de
H.IJ.S.M.
tegen
brand
verzekerd.
Met
de
noodige
energie
en
voortvarendheid
werden
maatregelen
getroffen,
zoodat
het
treinverkeer
door
den
brand
geen
stremming
of
oponthoud
heeft
ondervonden.
De
eerste
trein
vertrok
Vrijdagmorgen
naast
de
rookende
puinhoopen
op
tijd,
alsot
er
niets
gebeurd
was,
terwijl
inmiddels
een
bureau
tot
uitgifte
van
plaatsbewijzen
en
andere
administratieve
inrichtingen
waren
verplaatst
naar
de
houten
galerij
aan
de
buitenzijde
van
het
station.
.
Zaterdagavond
20
December
1879
stond
inde
dagbladen
een
advertentie
van
den
volgenden
inhoud:
.
~
Door
het
verbranden
van
het
stationsgebouw
aan
het
Oosterdok
zullen,
aanvangende
Zondag
21
December,
de
treinen
van
den
Oosterspoorweg
vertrekken
van
het
station
aan
het
Westerdok
en
aldaar
aankomen.
Aan
het
Oosterdok
zullen
alsdan
de
treinen
niet
meer
stoppen
en
alzoo
aldaar
geen
Reizigers
kunnen
in-
en
uitstappen
en
geen
Goederen
worden
aangenomen.
IJlgoederen,
die
met
personentreinen
worden
verzonden,
moeten
aan
het
station
Westerdok
worden
gebracht.
De
Administrateur
.
Het
station
Oosterdok
had
hiermede
opgehouden
te
bestaan
en
is
niet
meer
herbouwd.
Aan
het
uiterlijk
van
het
hulpstation
op
het
Westerdok,
dat
tot
15
October
1889
heeft
dienst
gedaan
zijn
vele
herinneringen
bewaard
gebleven.
Inde
eerste
plaats
hebben
velen
van
de
oudere
generatie
dit
gebouw
nog
persoonlijk
gekend,
maar
legio
zijn
ook
de
foto’s,
litho’s
en
andere
reproducties,
die
hiervan
nog
bestaan.
Anders
staat
het
met
het
station
Oosterdok.
In
het
Oud-Archief
van
de
Gemeente
wordt
bewaard
een
gebruikelijke
Nieuwjaarswensch
bij
de
intrede
van
1880
van
den
nachtwacht,
waarboven
onder
invloed
van
den
zoo
juist
plaats
gehad
hebben
en
brand
een
plaatje
prijkt
van
het
station.
Deze
primitieve
houtsnede
geeft
een
duidelijk
beeld
van
het
gebouw,
terwijl
ook
de
ligging
van
de
bovengenoemde
houten
galerij
goed
is
te
onderkennen.
Verder
wordt
daar
in
het
archief
nog'
e
waard
een
oude
verbleekte
foto
naar
een
teekening
van
dit
station,
zonder
dat
bekend
was
waar
het
origineel
zich
bevindt.
Gelukkig
is
deze
niet
verloren
gegaan.
De
heer
G.
van
Vloten,
wiens
verzameling
den
grondslag
heeft
gevormd
tot
het
Nederlandsch
Spoorwegmuseum,
bleek
hierop
indertijd
de
hand
te
hebben
gelegd,
zoodat
deze
fraaie
gewasschen
inktteekening
thans
aan
de
wanden
van
dit
Museum
143