Tekstweergave van GA-1936_MB023_09142
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
Dec.
1936
Open
Havenfront
waren
in
1870
aanbesteed,
doch
het
zou
nog
tot
1875
duren,
voordat
de
opdracht
voor
het
ontwerpen
van
het
Centraal-Station
aan
dr.
P.
J.
H.
Cuypers
en
de
Gebr.
van
Gendt
zou
worden
verleend,
terwijl
het
hoofdgebouw
eerst
in
1882
zou
worden
aanbesteed,
om
15
October
1889
in
gebruik
te
kunnen
worden
genomen.
Dat
met
de
tot
standkoming
vele
jaren
gemoeid
zouden
zijn,
was
van
te
voren
wel
te
voorzien
en
het
Rijk
bouwde
dan
ook
een
houten
hulpstation
aan
het
Westerdok
bij
het
tegenwoordige
Droogbak
voor
de
lijnen
uit
westelijke
richting.
Toen
het
nu,
zooals
gezegd,
met
den
aanleg
van
den
Oosterspoorweg
voorspoedig
ging,
kon
ook
daar
niet
op
het
gereedkomen
van
het
Centraal-Station
worden
ge
-
wacht.
Door
de
medewerking
van
de
Regeering
en
van
het
Gemeentebestuur
van
Amsterdam
werd
in
het
Oosterdok
een
terrein
beschikbaar
gesteld,
waarop
de
Hollandsche
Ijzeren
Spoorweg
Maatschappij,
die
de
concessie
van
1870
in
handen
had,
een
houten
hulpstation
zou
bouwen.
Dit
hulpstation
was
van
de
stad
uit
toegankelijk
over
den
dam,
welke
aan
den
vroegeren
Buitenkant
bij
de
Kromme
Waal
aansluit.
Daar
de
draaibrug
bij
de
Oosterdokssluizen
ook
nog
niet
gereed
was,
werd
een
hulpdraaibrug
gebouwd
over
de
oude
Oosterdokssluizen
met
een
draaipunt
op
het
tusschensluishoofd.
Ook
al
is
deze
draaibrug
nu
reeds
zestig
jaar
verdwenen,
de
spilhouder
op
het
sluishoofd
is
blijven
bestaan,
zoodat
de
plaats,
waar
deze
brug
heeft
gedraaid,
nog
met
juistheid
is
aan
te
wijzen.
Onafhankelijk
van
de
voltooiing
van
de
definitieve
draaibrug
buiten
de
Ooster
-
dokssluizen,
welke
eerst
in
November
1875
gereed
kwam,
kon
dus
aan
den
spoorweg
voortgewerkt
worden.
Het
gevolg
van
deze
gunstige
oplossing
was
de
opening
op
10
Juni
1874
van
de
lijnen
naar
Amersfoort
en
Utrecht.
Het
reeds
genoemde
station
aan
het
Westerdok,
dat
volgens
overeenkomst
door
den
Staat
was
gebouwd,
kwam
15
October
1878
gereed.
Het
voornemen
bestond
om
dit
hulpstation
bij
het
in
dienst
stellen
tevens
zóó
met
het
bestaande
hulpstation
Oosterdok
te
verbinden,
dat
overgang
van
reizigers
en
goederen
van
het
eene
station
naar
het
andere
over
den
spoorweg
zou
kunnen
geschieden.
Reeds
was
142
Het
Hulpstation
Oosterdok
vóór
den
brand.