Tekstweergave van GA-1936_MB023_09142

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM Dec. 1936 Open Havenfront waren in 1870 aanbesteed, doch het zou nog tot 1875 duren, voordat de opdracht voor het ontwerpen van het Centraal-Station aan dr. P. J. H. Cuypers en de Gebr. van Gendt zou worden verleend, terwijl het hoofdgebouw eerst in 1882 zou worden aanbesteed, om 15 October 1889 in gebruik te kunnen worden genomen. Dat met de tot standkoming vele jaren gemoeid zouden zijn, was van te voren wel te voorzien en het Rijk bouwde dan ook een houten hulpstation aan het Westerdok bij het tegenwoordige Droogbak voor de lijnen uit westelijke richting. Toen het nu, zooals gezegd, met den aanleg van den Oosterspoorweg voorspoedig ging, kon ook daar niet op het gereedkomen van het Centraal-Station worden ge - wacht. Door de medewerking van de Regeering en van het Gemeentebestuur van Amsterdam werd in het Oosterdok een terrein beschikbaar gesteld, waarop de Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maatschappij, die de concessie van 1870 in handen had, een houten hulpstation zou bouwen. Dit hulpstation was van de stad uit toegankelijk over den dam, welke aan den vroegeren Buitenkant bij de Kromme Waal aansluit. Daar de draaibrug bij de Oosterdokssluizen ook nog niet gereed was, werd een hulpdraaibrug gebouwd over de oude Oosterdokssluizen met een draaipunt op het tusschensluishoofd. Ook al is deze draaibrug nu reeds zestig jaar verdwenen, de spilhouder op het sluishoofd is blijven bestaan, zoodat de plaats, waar deze brug heeft gedraaid, nog met juistheid is aan te wijzen. Onafhankelijk van de voltooiing van de definitieve draaibrug buiten de Ooster - dokssluizen, welke eerst in November 1875 gereed kwam, kon dus aan den spoorweg voortgewerkt worden. Het gevolg van deze gunstige oplossing was de opening op 10 Juni 1874 van de lijnen naar Amersfoort en Utrecht. Het reeds genoemde station aan het Westerdok, dat volgens overeenkomst door den Staat was gebouwd, kwam 15 October 1878 gereed. Het voornemen bestond om dit hulpstation bij het in dienst stellen tevens zóó met het bestaande hulpstation Oosterdok te verbinden, dat overgang van reizigers en goederen van het eene station naar het andere over den spoorweg zou kunnen geschieden. Reeds was 142 Het Hulpstation Oosterdok vóór den brand.