Tekstweergave van GA-1936_MB023_09138

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM Nov. 1936 Amsterdam in plaatjes en praatjes. Bij de drukkerij „Nederland” hier - terstede is, onder vorenstaanden titel, een aardig boekje verschenen, bevattend een terugblik in woord en beeld op plekjes, die de ouderen van het thans levende geslacht zich nog zullen herin - neren, met dan telkens daarbij, als sterke tegenstelling en niet altijd als verbetering, den huidigen toestand. De korte beschrij - vingen, die de plaatjes vergezellen zijn, blijkens het voorbericht, bijna woordelijk ontleend aan de reeks, die onder den titel „Amsterdam voorheen en thans”, ver - schenen zijn in het dagblad De Telegraaf. Zij waren onderteekend door Broer Jansz, de schuilnaam van den bekenden jour nalist en geschiedkundige J. F. L. de Balbian Verster, oud-lid van het bestuur van ons genootschap en oud-redacteur van ons maandblad. Het eerste plaatje is al dadelijk frappant. Het doet het begin van het Rokin zien, bij het toenmalig Beurspleintje, met daarbij een heele vloot van stoombootjes. Op Vrijdag 14 Mei 1880, zoo herinnert de tekst, opende de Havenstoomboot - dienst een geregelde vaart van den Dam naar Schollenbrug. De bootjes hadden op het heele traject zes aanlegplaatsen, die inde dienstregeling „stations” heet ten; achtereenvolgens: Rokin bij de Munt, Amstel bij de Amstelstraat (Blaauwbrug), Hoogesluis (Amstel-hotel), Utrechtsche zijde bij den Tol (Berebijt), Weesperzijde bij „de Hoop”, Weesper - zijde bij de Brouwerij. De bootjes ver - trokken van de eind-stations om de tien minuten en zij voeren zomer en winter den gebeden dag van ’s morgens 8 tot ’s avonds 9 uur. Toen deze dienst bleek te rendeeren of althans goede vooruitzichten beloofde, werd in Augustus 1880 ’n tweede lijn, Dam—Plantage, geopend. Ook zij begon op het Rokin bij het Beurspleintje en zij had, de volgende tusschenstations: Amstel bij de Amstelstraat, Nieuwe Heerengracht bij de Weesperstraat, Nieuwe Keizersgracht bij het Hortus - plantsoen, Plantage Kerklaan (Artis), Plantage Muidergracht (Panorama) en als eindpunt Plantage Muidergracht (Aquarium), Muiderpoort. Deze lijn heeft echter minder goede resultaten opgeleverd. o]i 13 Juni 1881 kreeg de Maatschappij vergunning van den Raad tot het aanleggen van enkele nieuwe steigers en het verhoogen van een brug over de Nieuwe Heerengracht, op voorwaarde, dat zij inde kosten zou bijdragen. Het werk aan de brug leed veel vertraging en dit was oorzaak, niet alleen dat de dienst ernstig werd be - lemmerd, maar dat zelfs over 1882 geen dividend kon worden uitgekeerd. Om die dringende reden is de lijn Dam— Plantage in het begin van 1883 maar weer opgeheven. De andere dienst bleef echter de moeite waard, zoodat hij zelfs over Schollen - brug werd doorgetrokken tot Diemen. Op den duur is de concurrentie met de tram en andere verkeersmiddelen toch te zwaar geworden en daarom is ook deze lijn in 1886 voor goed afgeschaft. Andere praatjes en plaatjes betreffen: de Spiegelgracht met den molen ~de Oliepot” op de plaats waar nu het Rijks- Museum staat, de (ongedempte) Linden - gracht met de Zaterdagsche brug, bekend uit het Palingoproer; de Appelmarkt, gehouden op den Singel tusschen de Raamsteeg en de Heisteeg; het Bible - hotel aan het Damrak; de oude zuidelijke bebouwing aan den Dam; Hajenius enz. met de nog onverbreede Beursstraat; het Oude Postkantoor aan den (onge - dempten) Nieuwe Zijds Voorburgwal; het Beurspoortje, Zocher’s Beurs en Naatje; de (ongedempte) Palmgracht; den Kippenhoek en den inspringenden hoek van het Rembrandtsplein, ter plaatse waar nu het Rembrandttheater staat, den (ongedempten) Nieuwe Zijds Voorburgwal bij het Spui en bij de St. Nicolaasstraat en de N. Z. Kapel met de „Kastjes”. Het aantrekkelijk boekje is beschikbaar als reclame-object. Het nieuwe stadhuis. Op Woensdag 21 October 1.1. heeft Burgemeester de Vlugt de jury voor de prijsvraag van het nieuwe Stadhuis geïnstalleerd. Straks, zoo zeide hij daarbij 0.a., gaat de oproep tot onze Nederlandsche architecten uit om van hun kennen en kunnen te ge- 138