Tekstweergave van GA-1936_MB023_09138
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
Nov.
1936
Amsterdam
in
plaatjes
en
praatjes.
Bij
de
drukkerij
„Nederland”
hier
-
terstede
is,
onder
vorenstaanden
titel,
een
aardig
boekje
verschenen,
bevattend
een
terugblik
in
woord
en
beeld
op
plekjes,
die
de
ouderen
van
het
thans
levende
geslacht
zich
nog
zullen
herin
-
neren,
met
dan
telkens
daarbij,
als
sterke
tegenstelling
en
niet
altijd
als
verbetering,
den
huidigen
toestand.
De
korte
beschrij
-
vingen,
die
de
plaatjes
vergezellen
zijn,
blijkens
het
voorbericht,
bijna
woordelijk
ontleend
aan
de
reeks,
die
onder
den
titel
„Amsterdam
voorheen
en
thans”,
ver
-
schenen
zijn
in
het
dagblad
De
Telegraaf.
Zij
waren
onderteekend
door
Broer
Jansz,
de
schuilnaam
van
den
bekenden
jour
nalist
en
geschiedkundige
J.
F.
L.
de
Balbian
Verster,
oud-lid
van
het
bestuur
van
ons
genootschap
en
oud-redacteur
van
ons
maandblad.
Het
eerste
plaatje
is
al
dadelijk
frappant.
Het
doet
het
begin
van
het
Rokin
zien,
bij
het
toenmalig
Beurspleintje,
met
daarbij
een
heele
vloot
van
stoombootjes.
Op
Vrijdag
14
Mei
1880,
zoo
herinnert
de
tekst,
opende
de
Havenstoomboot
-
dienst
een
geregelde
vaart
van
den
Dam
naar
Schollenbrug.
De
bootjes
hadden
op
het
heele
traject
zes
aanlegplaatsen,
die
inde
dienstregeling
„stations”
heet
ten;
achtereenvolgens:
Rokin
bij
de
Munt,
Amstel
bij
de
Amstelstraat
(Blaauwbrug),
Hoogesluis
(Amstel-hotel),
Utrechtsche
zijde
bij
den
Tol
(Berebijt),
Weesperzijde
bij
„de
Hoop”,
Weesper
-
zijde
bij
de
Brouwerij.
De
bootjes
ver
-
trokken
van
de
eind-stations
om
de
tien
minuten
en
zij
voeren
zomer
en
winter
den
gebeden
dag
van
’s
morgens
8
tot
’s
avonds
9
uur.
Toen
deze
dienst
bleek
te
rendeeren
of
althans
goede
vooruitzichten
beloofde,
werd
in
Augustus
1880
’n
tweede
lijn,
Dam—Plantage,
geopend.
Ook
zij
begon
op
het
Rokin
bij
het
Beurspleintje
en
zij
had,
de
volgende
tusschenstations:
Amstel
bij
de
Amstelstraat,
Nieuwe
Heerengracht
bij
de
Weesperstraat,
Nieuwe
Keizersgracht
bij
het
Hortus
-
plantsoen,
Plantage
Kerklaan
(Artis),
Plantage
Muidergracht
(Panorama)
en
als
eindpunt
Plantage
Muidergracht
(Aquarium),
Muiderpoort.
Deze
lijn
heeft
echter
minder
goede
resultaten
opgeleverd.
o]i
13
Juni
1881
kreeg
de
Maatschappij
vergunning
van
den
Raad
tot
het
aanleggen
van
enkele
nieuwe
steigers
en
het
verhoogen
van
een
brug
over
de
Nieuwe
Heerengracht,
op
voorwaarde,
dat
zij
inde
kosten
zou
bijdragen.
Het
werk
aan
de
brug
leed
veel
vertraging
en
dit
was
oorzaak,
niet
alleen
dat
de
dienst
ernstig
werd
be
-
lemmerd,
maar
dat
zelfs
over
1882
geen
dividend
kon
worden
uitgekeerd.
Om
die
dringende
reden
is
de
lijn
Dam—
Plantage
in
het
begin
van
1883
maar
weer
opgeheven.
De
andere
dienst
bleef
echter
de
moeite
waard,
zoodat
hij
zelfs
over
Schollen
-
brug
werd
doorgetrokken
tot
Diemen.
Op
den
duur
is
de
concurrentie
met
de
tram
en
andere
verkeersmiddelen
toch
te
zwaar
geworden
en
daarom
is
ook
deze
lijn
in
1886
voor
goed
afgeschaft.
Andere
praatjes
en
plaatjes
betreffen:
de
Spiegelgracht
met
den
molen
~de
Oliepot”
op
de
plaats
waar
nu
het
Rijks-
Museum
staat,
de
(ongedempte)
Linden
-
gracht
met
de
Zaterdagsche
brug,
bekend
uit
het
Palingoproer;
de
Appelmarkt,
gehouden
op
den
Singel
tusschen
de
Raamsteeg
en
de
Heisteeg;
het
Bible
-
hotel
aan
het
Damrak;
de
oude
zuidelijke
bebouwing
aan
den
Dam;
Hajenius
enz.
met
de
nog
onverbreede
Beursstraat;
het
Oude
Postkantoor
aan
den
(onge
-
dempten)
Nieuwe
Zijds
Voorburgwal;
het
Beurspoortje,
Zocher’s
Beurs
en
Naatje;
de
(ongedempte)
Palmgracht;
den
Kippenhoek
en
den
inspringenden
hoek
van
het
Rembrandtsplein,
ter
plaatse
waar
nu
het
Rembrandttheater
staat,
den
(ongedempten)
Nieuwe
Zijds
Voorburgwal
bij
het
Spui
en
bij
de
St.
Nicolaasstraat
en
de
N.
Z.
Kapel
met
de
„Kastjes”.
Het
aantrekkelijk
boekje
is
beschikbaar
als
reclame-object.
Het
nieuwe
stadhuis.
Op
Woensdag
21
October
1.1.
heeft
Burgemeester
de
Vlugt
de
jury
voor
de
prijsvraag
van
het
nieuwe
Stadhuis
geïnstalleerd.
Straks,
zoo
zeide
hij
daarbij
0.a.,
gaat
de
oproep
tot
onze
Nederlandsche
architecten
uit
om
van
hun
kennen
en
kunnen
te
ge-
138