Tekstweergave van GA-1936_MB023_09053

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM voetcnd alle andere grachten dempen, ook alweer om de beschikking te hebben over meer parkeergelegenheid, of om het verkeer ter wille te zijn. De moeilijkheden voor het verkeer zitten niet in het Rokin zeil, doch bij den Dam en bij het Mun - plein. Aan den heer Gulden voegt spr. toe, dat deze behoorde te weten dat de troittoirs breed genoeg zijn, om de kabels op voldoenden afstand van elkaar te le wen. , , . De heer Crucq (Nat. Kerst.) zich aansluitend bij den heer Dmgemans, vergeleek het Rokin, met zijn nauwen in- en uitgang, bij een trechter dien men laat volloopen; het water kan er niet sneller doorstroomen, dan de capaciteit aan het einde is Voorts herinnerde hij eraan, dat er reeds twee goede verbindingswegen zijn tusschen het Centraal-Station en het hart van de stad; het is met noodig daarnaast nog het Rokin als derden primairen weg in orde temaken; te minder nu het Rokin geene dwarswegen heeft. . ~ , De heer Seegers (C.P.H.) zeide voorstander te zijn van demping, maar oefende toch critiek uit op het feit, dat het raadsbesluit, om het Rokin te verbeteren met behoud van het water, met werd uitgevoerd. De heer Dommer (S.D.A.P.), het onvermijdelijk achtend dat het Rokin gedempt Zou worden, wijdde bijzondere aandacht aan de .quaestie van het maken van parkeer - terreinen. B. en W. stellen den Raad telkens incidenteel voor eene beslissing; zij doen beter met een voorstel te komen, waardoor dc Raad inde gelegenheid woict gesteld, in groote lijnen eene uitspraak te i doen, hoe het met de voorziening aan parkeerruimte inde toekomst zal moeten gaan. Wellicht kunnen B. en VV. den Raad eene Nota overleggen, waarin dit vraagstuk wordt bezien. Men kan daarbij ook aandacht schenken aan het inde vorige raadszitting opgeworpen denkbeeld, of wellicht groote binnenterreinen tusschen de grachten daarvoor gebruikt kunnen worden. Ook de mogelijkheid van den bouw van groote garages moet onder de oogen gezien worden en de vraag, in hoeverre het verlichting brengt, 'wanneer aan de eigenaars van nieuwe zakengebouwen inde binnenstad de eisen ges e wordt, voor eigen parkeergelegenheid te zorgen. Tevens kan in dit verband de quaestie van de parkeerbelasting, waarvoor geruimen tijd geleden reeds een voorstel is ingediend, bezien worden. Prof. Woltjer (A.R.) herhaalde zijne vroeger reeds kenbaar gemaakte meemng, dat hij aan het voorstel tot demping van het Rokin tot het Spui zijn stem zal geven zonder enthousiasme, maar toch met beslistheid. Zonder enthousiasme, omdat het iemand die gevoelt voor de historische schoonheid van het oude Amsterdam, wel aan het hart moet gaan, wanneer de omstandigheden er toe leiden, dat er telkens weer iets van dat oude verdwijnt ; met beslistheid, omdat naar zijn meening demping van dit gedeelte van het Rokin onvermijdelijk is. Spr. ontkent, dat het dempen van het Rokin tot het Spui zou moeten leiden tot demping van het tweede stuk; zijns inziens is het mogelijk een goeden verkeersweg te maken met behoud van het water in dit gedeelte; maar ten overvloede zou hij van B. en W. de stellige verzekering willen vragen, dat voor zulk een consequentie hier niet behoeft te worden gevreesd. . De heer Weiss (Middenstand) deelde mede met genoegen voor de demping te zullen stemmen. . . . De heer Woudenberg (S.D.A.P.) citeerde het advies van de Commissie voor de Monumentenzorg, die, gelijk bekend, voor de demping is. De Commissie zegt, dat zij tot de gevaarlijkste vrienden van het behoud der monumenten de eenzijdige oudheidsminnaars rekent, die al het oude. ook al is het uitgeleefd, willen bewaren en zich tegen alle wijzigingen vaneen oud monument, zelfs ten koste van de levensvatbaarheid ervan, halstarrig verzetten. Verder verwijst zij naar hetgeen de architect May uit Frankfort omtrent de monumentenzorg ten aanzien van het oude stedenschoon heeft geformuleerd en ten slotte deelt de commissie mede dat de deelnemers aan het congres van ambtenaren der monumentenzorg uit midden- 53