Tekstweergave van GA-1936_MB023_09053
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
voetcnd
alle
andere
grachten
dempen,
ook
alweer
om
de
beschikking
te
hebben
over
meer
parkeergelegenheid,
of
om
het
verkeer
ter
wille
te
zijn.
De
moeilijkheden
voor
het
verkeer
zitten
niet
in
het
Rokin
zeil,
doch
bij
den
Dam
en
bij
het
Mun
-
plein.
Aan
den
heer
Gulden
voegt
spr.
toe,
dat
deze
behoorde
te
weten
dat
de
troittoirs
breed
genoeg
zijn,
om
de
kabels
op
voldoenden
afstand
van
elkaar
te
le
wen.
,
,
.
De
heer
Crucq
(Nat.
Kerst.)
zich
aansluitend
bij
den
heer
Dmgemans,
vergeleek
het
Rokin,
met
zijn
nauwen
in-
en
uitgang,
bij
een
trechter
dien
men
laat
volloopen;
het
water
kan
er
niet
sneller
doorstroomen,
dan
de
capaciteit
aan
het
einde
is
Voorts
herinnerde
hij
eraan,
dat
er
reeds
twee
goede
verbindingswegen
zijn
tusschen
het
Centraal-Station
en
het
hart
van
de
stad;
het
is
met
noodig
daarnaast
nog
het
Rokin
als
derden
primairen
weg
in
orde
temaken;
te
minder
nu
het
Rokin
geene
dwarswegen
heeft.
.
~
,
De
heer
Seegers
(C.P.H.)
zeide
voorstander
te
zijn
van
demping,
maar
oefende
toch
critiek
uit
op
het
feit,
dat
het
raadsbesluit,
om
het
Rokin
te
verbeteren
met
behoud
van
het
water,
met
werd
uitgevoerd.
De
heer
Dommer
(S.D.A.P.),
het
onvermijdelijk
achtend
dat
het
Rokin
gedempt
Zou
worden,
wijdde
bijzondere
aandacht
aan
de
.quaestie
van
het
maken
van
parkeer
-
terreinen.
B.
en
W.
stellen
den
Raad
telkens
incidenteel
voor
eene
beslissing;
zij
doen
beter
met
een
voorstel
te
komen,
waardoor
dc
Raad
inde
gelegenheid
woict
gesteld,
in
groote
lijnen
eene
uitspraak
te
i
doen,
hoe
het
met
de
voorziening
aan
parkeerruimte
inde
toekomst
zal
moeten
gaan.
Wellicht
kunnen
B.
en
VV.
den
Raad
eene
Nota
overleggen,
waarin
dit
vraagstuk
wordt
bezien.
Men
kan
daarbij
ook
aandacht
schenken
aan
het
inde
vorige
raadszitting
opgeworpen
denkbeeld,
of
wellicht
groote
binnenterreinen
tusschen
de
grachten
daarvoor
gebruikt
kunnen
worden.
Ook
de
mogelijkheid
van
den
bouw
van
groote
garages
moet
onder
de
oogen
gezien
worden
en
de
vraag,
in
hoeverre
het
verlichting
brengt,
'wanneer
aan
de
eigenaars
van
nieuwe
zakengebouwen
inde
binnenstad
de
eisen
ges
e
wordt,
voor
eigen
parkeergelegenheid
te
zorgen.
Tevens
kan
in
dit
verband
de
quaestie
van
de
parkeerbelasting,
waarvoor
geruimen
tijd
geleden
reeds
een
voorstel
is
ingediend,
bezien
worden.
Prof.
Woltjer
(A.R.)
herhaalde
zijne
vroeger
reeds
kenbaar
gemaakte
meemng,
dat
hij
aan
het
voorstel
tot
demping
van
het
Rokin
tot
het
Spui
zijn
stem
zal
geven
zonder
enthousiasme,
maar
toch
met
beslistheid.
Zonder
enthousiasme,
omdat
het
iemand
die
gevoelt
voor
de
historische
schoonheid
van
het
oude
Amsterdam,
wel
aan
het
hart
moet
gaan,
wanneer
de
omstandigheden
er
toe
leiden,
dat
er
telkens
weer
iets
van
dat
oude
verdwijnt
;
met
beslistheid,
omdat
naar
zijn
meening
demping
van
dit
gedeelte
van
het
Rokin
onvermijdelijk
is.
Spr.
ontkent,
dat
het
dempen
van
het
Rokin
tot
het
Spui
zou
moeten
leiden
tot
demping
van
het
tweede
stuk;
zijns
inziens
is
het
mogelijk
een
goeden
verkeersweg
te
maken
met
behoud
van
het
water
in
dit
gedeelte;
maar
ten
overvloede
zou
hij
van
B.
en
W.
de
stellige
verzekering
willen
vragen,
dat
voor
zulk
een
consequentie
hier
niet
behoeft
te
worden
gevreesd.
.
De
heer
Weiss
(Middenstand)
deelde
mede
met
genoegen
voor
de
demping
te
zullen
stemmen.
.
.
.
De
heer
Woudenberg
(S.D.A.P.)
citeerde
het
advies
van
de
Commissie
voor
de
Monumentenzorg,
die,
gelijk
bekend,
voor
de
demping
is.
De
Commissie
zegt,
dat
zij
tot
de
gevaarlijkste
vrienden
van
het
behoud
der
monumenten
de
eenzijdige
oudheidsminnaars
rekent,
die
al
het
oude.
ook
al
is
het
uitgeleefd,
willen
bewaren
en
zich
tegen
alle
wijzigingen
vaneen
oud
monument,
zelfs
ten
koste
van
de
levensvatbaarheid
ervan,
halstarrig
verzetten.
Verder
verwijst
zij
naar
hetgeen
de
architect
May
uit
Frankfort
omtrent
de
monumentenzorg
ten
aanzien
van
het
oude
stedenschoon
heeft
geformuleerd
en
ten
slotte
deelt
de
commissie
mede
dat
de
deelnemers
aan
het
congres
van
ambtenaren
der
monumentenzorg
uit
midden-
53