Tekstweergave van GA-1935_MB022_07105
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
De
lieer
Mensing
heeft
de
groote
traditie
van
Frederik
Muller,
die
niet
alleen
boekverkooper
inden
hoogsten
zin
des
woords,
maar
ook
wetenschappelijk
ver
-
zamelaar
was
(in
het
bijzonder
van
reisbeschrijvingen,
en
daarnaast
van
pamfletten
en
portretten)
voortgezet.
Zijn
speciale
liefhebberij
is
geweest
het
verzamelen
van
kaarten,
globes
en
zeevaartkundige
instrumenten
en
ook
van
reisbeschrijvingen.
Zijn
unieke
verzameling
zeevaartkundige
instrumenten,
groot
500
stuks,
uiteen
periode
van
ruim
drie
eeuwen:
de
jaren
1470
—1800
is
later,
helaas,
naar
het
buitenland
gegaan,
en
wel
naar
het
Adler
Planetarium
en
Astronomisch
Museum
te
Chicago.
(Op
de
Brusselsche
tentoonstelling
is
er
thans
het
een
en
ander
uitte
zien).
Zijn
kaarten,
globes
en
atlassen
gingen
grootendeels
naar
het
Maritieme
Museum
te
Greenwich.
Eender
merkwaardigste
kaarten,
die
welke
Abel
Tasman
-
zèlf
gebruikte,
berust
thans
inde
verzameling
van
Prins
Roland
Bonaparte
te
Parijs,
die
indertijd
groote
aankoopen
bij
Frederik
Muller
heeft
gedaan.
Maar
zijn
bibliotheek
is
gelukkig
door
schenking
eenerzijds,
aankoop
anderzijds,
in
het
Neder
-
landsch
Historisch
Scheepvaart-Museum
te
Amsterdam
terecht
gekomen,
welk
Museum
is
voortgekomen
uit
de
historische
afdeeling
van
de
Entos.
Mensing
is
een
van
de
stichters
van
het
Museum
geweest.
Tot
de
bibliotheek
behoort
ook,
als
schenking
van
den
heer
Mensing,
het
misschien
wel
fraaiste
exemplaar
van
den
Atlas
van
Blaeu,
in
rood-marokijn
leder
gehouden
en
met
de
wapens
der
familie
van
Loon
in
gouden
stempels
op
den
band.
De
twee
catalogi
van
de
bibliotheek
stelde
de
heer
Mensing
eigenhandig
samen.
Zijne
groote
belangstelling
voor
en
kennis
van
kaarten
leidde
hem
tot
de
uitgave
van
het
groote
werk
„Remarkable
Maps”,
dat,
in
reproductie,
ruim
100
zeldzaam
oude
kaarten
uit
de
15de,
de
16de
en
de
17de
eeuw
bevat,
zooals
bijv.
de
beroemde
kaart,
welke
Nicolaas
Witsen
van
Rusland
maakte.
Het
is
een
vervolg
op
Nordens
-
kiöld’s
atlas.
Prof.
Heeres
en
de
Engelschman
C.
H.
Coote
van
het
Bntsche
Museum,
verleenden
hunne
medewerking
bij
de
samenstelling
ervan.
Een
andere
belangrijke
uitgave
op
dit
gebied
van
Frederik
Muller
en
Co.
is
ge
-
weest
die
van
het
Journaal
van
Abel
Tasman
(Abel
Janszoon
Tasman
s
Journal),
nog
tijdens
het
leven
van
Adama
van
Scheltema,
toen
Mensing
reeds
deel
van
de
firma
uitmaakte,
tot
stand
gekomen,
met
tekst
van
jirof.
Heeres.
De
bedoeling
ervan
wasverkeerde
begrippen
omtrent
Tasman
s
werk
en
tijd
te
weerleggen
en
te
voorkomen.
Daarnaast
heeft
de
aanstaande
jubilaris
zijne
firma
tot
ver
over
de
grenzen
van
ons
land
bekend
gemaakt
door
zijn
veilingen
van
de
grootste
binnen-
en
buiten
-
landsche
kunstverzamelingen,
waarvoor
hij
catalogi
uitgaf,
zóó
royaal,
zóó
rijk
-
geïllustreerd,
als
men
ze
vóór
dien
niet
gezien
had.
In
dat
opzicht
vestigde
hij
een
nieuwe
traditie,
een
traditie
die
aan
de
belangstelling
van
het
buitenland
voor
de
kunstveilingen
te
Amsterdam
zeer
ten
goede
kwam.
De
naam
van
Amsterdam
als
belangrijke
internationale
kunstmarkt
is
voor
een
groot
gedeelte
aan
Ant.
W.
M.
Mensing
te
danken.
In
dit
verband
vermelden
wij
ook
zijn
ijveren,
jarenlang,
voor
den
vrijdom
van
invoerrecht
van
oude
kunst
hier
te
lande,
welk
ijveren
tenslotte
met
succes
bekroond
werd.
Van
de
groote
veilingen
van
schilderijen
en
kunstvoorwerpen,
welke
de
firma
Frederik
Muller
onder
zijn
directie,
inden
loop
der
jaren
gehouden
heeft,
noemen
wij
die
van
het
kasteel
van
Heeswijk
(1900),
Heseltine
(1913),
Steengracht
(idem),
Rosenfeldt-Goldschmidt
uit
Berlijn,
Six
van
Vromade
(1920),
Oldenburg
(1922),
Nijenrode
(1923
en
1933),
Goldschmidt-Przibram
uit
Brussel
(1924),
Castiglioni
uit
Weenen
(1925),
Emil
Wauters
uit
Parijs
(1926),
James
Simon
uit
Berlijn
(1927),
van
Stolk
(1928),
Six
(1928),
MarczelJ
von
Nemes
uit
München
(1928
en
1931),
dr.
Valentiner
uit
Detroit
enz.
enz.
Geweldige
bedragen
werden
op
die
dagen,
als
de
geheele
internationale
kunst
-
wereld
inde
Doelenstraat
vereenigd
was,
verhandeld.
De
veiling-Nemes
bijv.
bracht
/
1.300.000
op;
die
van
de
collectie-Six
twee
millioen
(in
twee
dagen
tijd!);
die
van
105