Tekstweergave van GA-1935_MB022_07105

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM De lieer Mensing heeft de groote traditie van Frederik Muller, die niet alleen boekverkooper inden hoogsten zin des woords, maar ook wetenschappelijk ver - zamelaar was (in het bijzonder van reisbeschrijvingen, en daarnaast van pamfletten en portretten) voortgezet. Zijn speciale liefhebberij is geweest het verzamelen van kaarten, globes en zeevaartkundige instrumenten en ook van reisbeschrijvingen. Zijn unieke verzameling zeevaartkundige instrumenten, groot 500 stuks, uiteen periode van ruim drie eeuwen: de jaren 1470 —1800 is later, helaas, naar het buitenland gegaan, en wel naar het Adler Planetarium en Astronomisch Museum te Chicago. (Op de Brusselsche tentoonstelling is er thans het een en ander uitte zien). Zijn kaarten, globes en atlassen gingen grootendeels naar het Maritieme Museum te Greenwich. Eender merkwaardigste kaarten, die welke Abel Tasman - zèlf gebruikte, berust thans inde verzameling van Prins Roland Bonaparte te Parijs, die indertijd groote aankoopen bij Frederik Muller heeft gedaan. Maar zijn bibliotheek is gelukkig door schenking eenerzijds, aankoop anderzijds, in het Neder - landsch Historisch Scheepvaart-Museum te Amsterdam terecht gekomen, welk Museum is voortgekomen uit de historische afdeeling van de Entos. Mensing is een van de stichters van het Museum geweest. Tot de bibliotheek behoort ook, als schenking van den heer Mensing, het misschien wel fraaiste exemplaar van den Atlas van Blaeu, in rood-marokijn leder gehouden en met de wapens der familie van Loon in gouden stempels op den band. De twee catalogi van de bibliotheek stelde de heer Mensing eigenhandig samen. Zijne groote belangstelling voor en kennis van kaarten leidde hem tot de uitgave van het groote werk „Remarkable Maps”, dat, in reproductie, ruim 100 zeldzaam oude kaarten uit de 15de, de 16de en de 17de eeuw bevat, zooals bijv. de beroemde kaart, welke Nicolaas Witsen van Rusland maakte. Het is een vervolg op Nordens - kiöld’s atlas. Prof. Heeres en de Engelschman C. H. Coote van het Bntsche Museum, verleenden hunne medewerking bij de samenstelling ervan. Een andere belangrijke uitgave op dit gebied van Frederik Muller en Co. is ge - weest die van het Journaal van Abel Tasman (Abel Janszoon Tasman s Journal), nog tijdens het leven van Adama van Scheltema, toen Mensing reeds deel van de firma uitmaakte, tot stand gekomen, met tekst van jirof. Heeres. De bedoeling ervan wasverkeerde begrippen omtrent Tasman s werk en tijd te weerleggen en te voorkomen. Daarnaast heeft de aanstaande jubilaris zijne firma tot ver over de grenzen van ons land bekend gemaakt door zijn veilingen van de grootste binnen- en buiten - landsche kunstverzamelingen, waarvoor hij catalogi uitgaf, zóó royaal, zóó rijk - geïllustreerd, als men ze vóór dien niet gezien had. In dat opzicht vestigde hij een nieuwe traditie, een traditie die aan de belangstelling van het buitenland voor de kunstveilingen te Amsterdam zeer ten goede kwam. De naam van Amsterdam als belangrijke internationale kunstmarkt is voor een groot gedeelte aan Ant. W. M. Mensing te danken. In dit verband vermelden wij ook zijn ijveren, jarenlang, voor den vrijdom van invoerrecht van oude kunst hier te lande, welk ijveren tenslotte met succes bekroond werd. Van de groote veilingen van schilderijen en kunstvoorwerpen, welke de firma Frederik Muller onder zijn directie, inden loop der jaren gehouden heeft, noemen wij die van het kasteel van Heeswijk (1900), Heseltine (1913), Steengracht (idem), Rosenfeldt-Goldschmidt uit Berlijn, Six van Vromade (1920), Oldenburg (1922), Nijenrode (1923 en 1933), Goldschmidt-Przibram uit Brussel (1924), Castiglioni uit Weenen (1925), Emil Wauters uit Parijs (1926), James Simon uit Berlijn (1927), van Stolk (1928), Six (1928), MarczelJ von Nemes uit München (1928 en 1931), dr. Valentiner uit Detroit enz. enz. Geweldige bedragen werden op die dagen, als de geheele internationale kunst - wereld inde Doelenstraat vereenigd was, verhandeld. De veiling-Nemes bijv. bracht / 1.300.000 op; die van de collectie-Six twee millioen (in twee dagen tijd!); die van 105