Tekstweergave van GA-1935_MB022_07089

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM te Amsterdam, welke reeds in het verslagjaar werden hersteld. (Deze twee huizen zijn bij het verslag afgebeeld.) Voorts werd o.a. een begin gemaakt met de werk - zaamheden aan het perceel Heerengracht 284 te Amsterdam Andere perceelen hier ter stede die de aandacht hebben van het bestuur, zijn: St Annenstraat 12, Damrak 6, Keizersgracht 159, Kloveniersburgwal 26, Leliegracht 29, Heeren - gracht 91 en Heerengracht 396—398. TEGEN VERDERE DEMPING VAN HET ROKIN Inden aan vang van dit jaar werd het steeds duidelijker dat er ten stad huize plannen in voorbereiding waren om het Rokin ten behoeve van parkeergelegenheid opnieuw verder, nl. tot de Langebrugsteeg, te dempen. Daartegen verhieven zich bij voorbaat verschillende stemmen. Hier ter plaatse verscheen m het Meinummer (blz 55) een artikel van ons medelid den heer Hk. Rutters, en enkele vereemgmge zonden reeds adressen aan den Raad. Ons bestuur besloot zich tegen het voornemen op gelijke wijze te verzetten, maar daarvoor toch de voordracht af te wachten. Toen deze in het laatst van Mei in het Gemeenteblad was verschenen, is het adres van het Bestuur van Amstelodamum met bekwamen spoed bij den Raad inge - diend. De volledige tekst is thans hierachter onder de mededeelmgen van het b Kort voor d dagbehandeling inden Raad werd weder een adres tegen de demping ingediend, door mr. dr. G. van den Bergh en een aantal andere bekende stadgenooten lift bevatte een plan waarbij het water kon worden behouden. De voornaamste gedeelten van dit adres, geheel in onzen geest, laten we hier volgen. Rpwnst dit de schoonheid van hun stad voor het grootste deel in het leven- en beweging „evend water is gelegen, wenschen adressanten dit, waar dat mogelijk is, te behouden. Tevens ö i■: 'f i i, ~!,, r, ur o-erii een oplossing voor de onhoudbare verkeerstoestanden op den Ld aangenomen motie-Boekman en vroeger door den raad van P. W. verlangde betere verkeersregeling, nimmer iets gekomen is. Noo- steeds wordt door de ligging van de tram aan den waterkant inplaats van m het midde en verouderde bestrating, der burgerij een onnoodige en onduldbare overlast aangedaan. raad het to t tweemaal genomen besluit, het water niette dempen, was £ om dezen wantoestand te bestendigen, doch om de uit de discussies gebleken goede Wat net ver Keer iaug voetDad j angs het water te laten vervallen; de trarapalen en straatlLitfarns te laten’verplaatsen naar een strook d ‘to fatsen” 8 op" he" snijpunt het oeheele Rokin te asphalteeren; een hek langs het water te plaatsen, op net snijpunt Spui-Rokin verkeerssignalen te plaatsen en het water schoon te houden. l e W EeiT < beh o orliü{e e^odcme die rechts en links naast het dubbele tramspoor on het nauwste gedeelte slechts 35 cm smaller is dan die van de nieuwe verbreedc Vijzelstraat. op p P en werwaar op het breedere gedeelte Scheltema en Holkema-Spui en ter hoogte van het tegenwoordige parkeerterrein, voor de winkels auto's kunnen wachten zonder het 3e EeÏTegdekdÏrhet verkeer sneller en zonder botsen zal kunnen verwerken en dat dit GezLnït 1 feït tl tógegaain dus een volledige oplossing, die V °£\p a r a eekf vaf zS? magblijTn tot het gedeelte Dam- 89