Tekstweergave van GA-1935_MB022_07089
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
te
Amsterdam,
welke
reeds
in
het
verslagjaar
werden
hersteld.
(Deze
twee
huizen
zijn
bij
het
verslag
afgebeeld.)
Voorts
werd
o.a.
een
begin
gemaakt
met
de
werk
-
zaamheden
aan
het
perceel
Heerengracht
284
te
Amsterdam
Andere
perceelen
hier
ter
stede
die
de
aandacht
hebben
van
het
bestuur,
zijn:
St
Annenstraat
12,
Damrak
6,
Keizersgracht
159,
Kloveniersburgwal
26,
Leliegracht
29,
Heeren
-
gracht
91
en
Heerengracht
396—398.
TEGEN
VERDERE
DEMPING
VAN
HET
ROKIN
Inden
aan
vang
van
dit
jaar
werd
het
steeds
duidelijker
dat
er
ten
stad
huize
plannen
in
voorbereiding
waren
om
het
Rokin
ten
behoeve
van
parkeergelegenheid
opnieuw
verder,
nl.
tot
de
Langebrugsteeg,
te
dempen.
Daartegen
verhieven
zich
bij
voorbaat
verschillende
stemmen.
Hier
ter
plaatse
verscheen
m
het
Meinummer
(blz
55)
een
artikel
van
ons
medelid
den
heer
Hk.
Rutters,
en
enkele
vereemgmge
zonden
reeds
adressen
aan
den
Raad.
Ons
bestuur
besloot
zich
tegen
het
voornemen
op
gelijke
wijze
te
verzetten,
maar
daarvoor
toch
de
voordracht
af
te
wachten.
Toen
deze
in
het
laatst
van
Mei
in
het
Gemeenteblad
was
verschenen,
is
het
adres
van
het
Bestuur
van
Amstelodamum
met
bekwamen
spoed
bij
den
Raad
inge
-
diend.
De
volledige
tekst
is
thans
hierachter
onder
de
mededeelmgen
van
het
b
Kort
voor
d
dagbehandeling
inden
Raad
werd
weder
een
adres
tegen
de
demping
ingediend,
door
mr.
dr.
G.
van
den
Bergh
en
een
aantal
andere
bekende
stadgenooten
lift
bevatte
een
plan
waarbij
het
water
kon
worden
behouden.
De
voornaamste
gedeelten
van
dit
adres,
geheel
in
onzen
geest,
laten
we
hier
volgen.
Rpwnst
dit
de
schoonheid
van
hun
stad
voor
het
grootste
deel
in
het
leven-
en
beweging
„evend
water
is
gelegen,
wenschen
adressanten
dit,
waar
dat
mogelijk
is,
te
behouden.
Tevens
ö
i■:
'f
i
i,
~!,,
r,
ur
o-erii
een
oplossing
voor
de
onhoudbare
verkeerstoestanden
op
den
Ld
aangenomen
motie-Boekman
en
vroeger
door
den
raad
van
P.
W.
verlangde
betere
verkeersregeling,
nimmer
iets
gekomen
is.
Noo-
steeds
wordt
door
de
ligging
van
de
tram
aan
den
waterkant
inplaats
van
m
het
midde
en
verouderde
bestrating,
der
burgerij
een
onnoodige
en
onduldbare
overlast
aangedaan.
raad
het
to
t
tweemaal
genomen
besluit,
het
water
niette
dempen,
was
£
om
dezen
wantoestand
te
bestendigen,
doch
om
de
uit
de
discussies
gebleken
goede
Wat
net
ver
Keer
iaug
voetDad
j
angs
het
water
te
laten
vervallen;
de
trarapalen
en
straatlLitfarns
te
laten’verplaatsen
naar
een
strook
d
‘to
fatsen”
8
op"
he"
snijpunt
het
oeheele
Rokin
te
asphalteeren;
een
hek
langs
het
water
te
plaatsen,
op
net
snijpunt
Spui-Rokin
verkeerssignalen
te
plaatsen
en
het
water
schoon
te
houden.
l
e
W
EeiT
<
beh
o
orliü{e
e^odcme
die
rechts
en
links
naast
het
dubbele
tramspoor
on
het
nauwste
gedeelte
slechts
35
cm
smaller
is
dan
die
van
de
nieuwe
verbreedc
Vijzelstraat.
op
p
P
en
werwaar
op
het
breedere
gedeelte
Scheltema
en
Holkema-Spui
en
ter
hoogte
van
het
tegenwoordige
parkeerterrein,
voor
de
winkels
auto's
kunnen
wachten
zonder
het
3e
EeÏTegdekdÏrhet
verkeer
sneller
en
zonder
botsen
zal
kunnen
verwerken
en
dat
dit
GezLnït
1
feït
tl
tógegaain
dus
een
volledige
oplossing,
die
V
°£\p
a
r
a
eekf
vaf
zS?
magblijTn
tot
het
gedeelte
Dam-
89