Tekstweergave van GA-1935_MB022_07079

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM zwak, maar hoopt nog met behulp van zijn injecties de anatomie te vervolmaken; hij heeft reeds vier kabinetten met anatomische praeparaten gevuld. Overigens zijn zijn tegenwoordige praeparaten zelfs voor de helft niet zoo goed als die, welke hij in vroegere jaren maakte. Over anthropologie valt bij hem niet meer te denken, wijl een verzameling, zooals die, welke zich in het museum van uwe keizerlijke majesteit bevindt, zal noch Ruysch, noch iemand anders ooit meer in staat zijn te vervaardigen”. Schumacher heeft dus de nieuwe collectie van Ruysch niet gekocht. In hoeverre zijn mededeelingen over de geringere waarde van de latere praeparaten van Ruysch juist zijn, valt niet meer met eenige zekerheid te zeggen. Schumacher was geen geleerde, zijn oordeelwas dus op zich zelf niet bijzonder veel waard. Boris Raptschinsky ONS BEZOEK AAN DE FORD-FABRIEK Niet minder dan 244 kaarten waren aangevraagd voor ons bezoek aan de Ford-fabriek op 12 Juni jl. Er was dus wel veel animo onder onze leden, wat niet te verwonderen viel, waar het zulk een modern bedrijf met wereldnaam betrof, een belangrijke industrie, naar de verwerving waarvan, naast Amsterdam, ook Rotterdam gedongen heeft. Bovendien was aan dit bezoek een watertochtje verbonden, en de ondervinding leert, dat zulk een excursie, in het gunstige jaargetijde ondernomen, altijd veel deelnemers trekt. Zoo was er dus op de fraaie salonboot der Alkmaar Packet een gezellige drukte, toen wij van de De Ruyterkade afvoeren, na nog even gewacht te hebben op de laatkomers. Het was frisch maar zonnig weder, en dus aangenaam verblijven achter de glasbeschutting der dekken, met hun vrij uitzicht op de omgeving: de westelijke havens en de overzijde van het IJ. Aan de Ford-haven stonden de heeren van den geperfectioneerden rondleid - dienst der fabriek al klaar. Eerst werden wij verzameld inden showroom, de toonzaal, waar het voltooide product ons tegenblonk, en waar eene korte inleidende beschouwing werd gegeven. Daarna begonnen wijde rondwandeling, met het oog op ons groote aantal, verdeeld in groepen. Langs het langgestrekte moderne kantoor van glas en ijzer en strakgelijnd meubilair, bracht men ons naar de carrosserie - afdeeling, op de bordes-verdieping. Hier maakten wij al dadelijk kennis met het werk „op den loopenden band”, gelijk dat inde geheele fabriek is doorgevoerd. Wij waren getuigen van het electrisch lasschen, bezochten daarna de verfspuit - inrichting en zagen, hoe ook verder de carrosserie wordt ingericht, d.w.z. voorzien van dakbedekking, plafondhemel, ruiten, bekleeding, kussens, raamlijsten en verdere uitrusting. En ten slotte zakt dan het koetswerk geheel af, langs een zacht-hellenden conveyor, omlaag naar de gelijkstraatsche afdeeling. Daar worden de chassis gebouwd. Na een kort bezoek aan de moffel-installatie, zagen wij het klinken vaneen chassis-raam, den motorbouw en de eindmontage. En dan komt het zeker voor een leek meest verrassende, maar ook voor den fabrikant en zijn personeel tot voldoening stemmende moment, dat het wagentje hetwelk men, om zoo te zeggen, in elkander heeft zien zetten wegrijdt. Er is weer een Fordje geboren! Ook de hooge opstapeling van kisten en kratten in het magazijn der onder - deden, die wijd en zijd door de officieele Ford-dealers verkocht worden, is zeer indrukwekkend en geeft een denkbeeld van den geweldigen omvang van dit wereldbedrijf. Na het bezoek aan de fabriek koerste ons schip nog even naar de Oostelijke havens, en hadden wijde voldoening te kunnen constateeren, dat er wel is waar veel schepen zijn opgelegd, maar dat er toch ook leven en beweging van ladende en lossende schepen aan de kaden was. Dat dit spoedig moge toenemen, in het belang van onze haven- en handelsstad, dat is: ons aller belang! D. Kouwenaar 79