Tekstweergave van GA-1935_MB022_07079
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
zwak,
maar
hoopt
nog
met
behulp
van
zijn
injecties
de
anatomie
te
vervolmaken;
hij
heeft
reeds
vier
kabinetten
met
anatomische
praeparaten
gevuld.
Overigens
zijn
zijn
tegenwoordige
praeparaten
zelfs
voor
de
helft
niet
zoo
goed
als
die,
welke
hij
in
vroegere
jaren
maakte.
Over
anthropologie
valt
bij
hem
niet
meer
te
denken,
wijl
een
verzameling,
zooals
die,
welke
zich
in
het
museum
van
uwe
keizerlijke
majesteit
bevindt,
zal
noch
Ruysch,
noch
iemand
anders
ooit
meer
in
staat
zijn
te
vervaardigen”.
Schumacher
heeft
dus
de
nieuwe
collectie
van
Ruysch
niet
gekocht.
In
hoeverre
zijn
mededeelingen
over
de
geringere
waarde
van
de
latere
praeparaten
van
Ruysch
juist
zijn,
valt
niet
meer
met
eenige
zekerheid
te
zeggen.
Schumacher
was
geen
geleerde,
zijn
oordeelwas
dus
op
zich
zelf
niet
bijzonder
veel
waard.
Boris
Raptschinsky
ONS
BEZOEK
AAN
DE
FORD-FABRIEK
Niet
minder
dan
244
kaarten
waren
aangevraagd
voor
ons
bezoek
aan
de
Ford-fabriek
op
12
Juni
jl.
Er
was
dus
wel
veel
animo
onder
onze
leden,
wat
niet
te
verwonderen
viel,
waar
het
zulk
een
modern
bedrijf
met
wereldnaam
betrof,
een
belangrijke
industrie,
naar
de
verwerving
waarvan,
naast
Amsterdam,
ook
Rotterdam
gedongen
heeft.
Bovendien
was
aan
dit
bezoek
een
watertochtje
verbonden,
en
de
ondervinding
leert,
dat
zulk
een
excursie,
in
het
gunstige
jaargetijde
ondernomen,
altijd
veel
deelnemers
trekt.
Zoo
was
er
dus
op
de
fraaie
salonboot
der
Alkmaar
Packet
een
gezellige
drukte,
toen
wij
van
de
De
Ruyterkade
afvoeren,
na
nog
even
gewacht
te
hebben
op
de
laatkomers.
Het
was
frisch
maar
zonnig
weder,
en
dus
aangenaam
verblijven
achter
de
glasbeschutting
der
dekken,
met
hun
vrij
uitzicht
op
de
omgeving:
de
westelijke
havens
en
de
overzijde
van
het
IJ.
Aan
de
Ford-haven
stonden
de
heeren
van
den
geperfectioneerden
rondleid
-
dienst
der
fabriek
al
klaar.
Eerst
werden
wij
verzameld
inden
showroom,
de
toonzaal,
waar
het
voltooide
product
ons
tegenblonk,
en
waar
eene
korte
inleidende
beschouwing
werd
gegeven.
Daarna
begonnen
wijde
rondwandeling,
met
het
oog
op
ons
groote
aantal,
verdeeld
in
groepen.
Langs
het
langgestrekte
moderne
kantoor
van
glas
en
ijzer
en
strakgelijnd
meubilair,
bracht
men
ons
naar
de
carrosserie
-
afdeeling,
op
de
bordes-verdieping.
Hier
maakten
wij
al
dadelijk
kennis
met
het
werk
„op
den
loopenden
band”,
gelijk
dat
inde
geheele
fabriek
is
doorgevoerd.
Wij
waren
getuigen
van
het
electrisch
lasschen,
bezochten
daarna
de
verfspuit
-
inrichting
en
zagen,
hoe
ook
verder
de
carrosserie
wordt
ingericht,
d.w.z.
voorzien
van
dakbedekking,
plafondhemel,
ruiten,
bekleeding,
kussens,
raamlijsten
en
verdere
uitrusting.
En
ten
slotte
zakt
dan
het
koetswerk
geheel
af,
langs
een
zacht-hellenden
conveyor,
omlaag
naar
de
gelijkstraatsche
afdeeling.
Daar
worden
de
chassis
gebouwd.
Na
een
kort
bezoek
aan
de
moffel-installatie,
zagen
wij
het
klinken
vaneen
chassis-raam,
den
motorbouw
en
de
eindmontage.
En
dan
komt
het
zeker
voor
een
leek
meest
verrassende,
maar
ook
voor
den
fabrikant
en
zijn
personeel
tot
voldoening
stemmende
moment,
dat
het
wagentje
hetwelk
men,
om
zoo
te
zeggen,
in
elkander
heeft
zien
zetten
wegrijdt.
Er
is
weer
een
Fordje
geboren!
Ook
de
hooge
opstapeling
van
kisten
en
kratten
in
het
magazijn
der
onder
-
deden,
die
wijd
en
zijd
door
de
officieele
Ford-dealers
verkocht
worden,
is
zeer
indrukwekkend
en
geeft
een
denkbeeld
van
den
geweldigen
omvang
van
dit
wereldbedrijf.
Na
het
bezoek
aan
de
fabriek
koerste
ons
schip
nog
even
naar
de
Oostelijke
havens,
en
hadden
wijde
voldoening
te
kunnen
constateeren,
dat
er
wel
is
waar
veel
schepen
zijn
opgelegd,
maar
dat
er
toch
ook
leven
en
beweging
van
ladende
en
lossende
schepen
aan
de
kaden
was.
Dat
dit
spoedig
moge
toenemen,
in
het
belang
van
onze
haven-
en
handelsstad,
dat
is:
ons
aller
belang!
D.
Kouwenaar
79