Tekstweergave van GA-1935_MB022_07067
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
deze
één
sterk
geheel
vormt..
Nadat
het
verder
glad
afwerken
door
slijpen
en
vijlen
der
daknaden
is
geschied,
zien
we
het
in
elkaar
lasschen
van
den
vloer
van
het
koetswerk.
Uit
gebeurt
door
middel
van
punt-lasschen,
weder
volgens
ingenieuse
methodes.
Is
dan
de
compleete
carrosserie
zoo
ver
gereed,
dat
ze
uit
het
vorm
raam
kan
worden
genomen,
dan
wordt
ze
op
den
carrosserie-conveyor
geplaatst,
die
bestaat
uiteen
groot
aantal
naast
elkaar
liggende
balkjes
bevestigd
aan
twee
kettingen,
welke
op
stalen
rollen
loopen
overeen
baan.
Er
zijn
twee
van
deze
„eerste”
carrosserie
conveyors
inde
fabriek,
met
het
oog
op
de
ver
-
schillende
modellen
met
een
lengte
van
resp.
30
en
16
cm,
die
worden
aangedreven
door
electromotoren
en
loopen
met
een
snelheid
van
ongeveer
25
cm
per
minuut.
Bij
het
verder
afwerken,
zien
we
o.a.
het
afdekken
van
laschnaden
en
andere
oneffenheden
met
sculpteerwerk,
d.i.
het
opbrengen
van
witmetaal;
het
bij
werken
van
deze
en
ander
plekken
met
de
vijl
en
door
slijpschijven;
het
inzetten
van
deurscharnieren
met
behulp
van
calibers;
het
monteeren
van
de
deuren
en
het
aanbrengen
van
de
waterafvoerlijsten.
Totdat
aan
het
einde
de
volledige
„carrosserie-huls”,
om
het
zoo
te
noemen,
geheel
gereed
op
een
stel
losse
rollen
schuift.
.
,
Het
moet
ieder
treffen
dat
bij
al
deze
werkzaamheden
m
de
fabriek
electnsche
snelgereedschappen
zijn
toegepast.
.
De
volledige
carrosserie
met
haar
bijbehoorende
deelen
komt
la,ngs
een
kettmg
-
transporteur
inde
verfspuit-inrichting,
een
samenstel
van
spuitkamers,
droog
-
ovens
en
schuurplaatsen.
De
droogovens
zijn
goed
geïsoleerde
ruimten,
die
door
heetwaterbuizen
uit
het
ketelhuis
op
hooge
temperaturen
worden
verhit.
Er
zijn
in
het
geheel
negen
spuitkamers,
alle
voorzien
vaneen
dubbele
zuiginnchting,
welke
alle
dampen
en
tegelijk
alle
stof
verwijdert.
Na
dezen
315
meter
langen
tocht
aan
den
ketting,
komt
de
carrosserie
weer
via
een
draaischijf-rolwagentje-op-rails
op
de
z.g.
„trim-line”,
ook
weer
een
platform-conveyor.
Op
dezen
transporteur
van
60
meter
lengte,
ziet
men
het
koetswerk
nu
compleet
in
zijn
geheele
uitrusting,
met
ruiten,
bekleeding,
kussens
enz.
Voor
de
zit-
en
rugkussens
zijn
speciale
naai-
en
snijmachines
aanwezig.
Voor
de
geheele
binnenbekleeding
der
wagens
worden
uitsluitend
Nederlandsche
textielen
gebruikt.
De
stof
voor
20
of
30
wagens
tegelijk
wordt
volgens
de
patronen
gesneden
op
een
geheele
batterij
van
naaimachines
voor
stikbewerkmgen
als
pijpen-naaien,
dubbel
plooien
en
„blind-naaien”.
Daarbij
worden
magnetische
ffcbmiKi.
Aan
het
einde
van
de
„trim-line”
wordt
de
spuitverf
nog
even
nat
geschuurd,
waarna
de
carrosserie
wederom
met
een
rolwagen
op
een
conveyor
dooreen
spuitkamer
wordt
gevoerd
voor
de
laatste
afwerkingen.
Dan
volgt
het
polijsten
en
de
monteering.
Eindelijk
arriveert
de
carrosserie
bovenaan
den
hellenden
conveyor,
om
onder
een
hoek
van
30
graden
naar
den
beganen
grond
af
te
dalen.
Er
is
ook
een
groote
lift
om
de
koetswerken
sneller
naar
beneden
te
brengem
Beneden
is
de
groote
moffelinstallatie,
in
het
midden
van
de
fabriek.
Het
moffelprocédé
wordt
toegepast
op
alle
gelakte
deelen,
die
op
grintwegen
soms
veel
te
verduren
hebben
van
opvliegende
steenen,
door
ze
vaneen
laklaag
te
voor
-
zien
en
daardoor
de
noodige
hardheid
te
geven.
Daartoe
dient
de
moffeloven
en
de
geheele
inrichting.
Het
klinken
van
het
chassisraam
vordert
een
afzonderlijke
bewerking,
aan
den
zuidkant
van
de
fabriek,
waarbij
alweer
een
aantal
bezienswaardige
verrichtingen
te
bewonderen
is.
Ook
de
geheele
bouw
van
de
80
rem-pk
8-cihnder
m
Y-vorm
en
der
40
en
der
50
rem-pk
4-cilinder
Fordmotoren
geschiedt
inde
fabriek,
en
wel
door
Nederlanders.
Bij'
de
eind-montage
wordt
de
carrosserie
op
het
chassis
neergelaten
en
de
compleete
wagen
nadert
kant
en
klaar
het
einde
van
de
montagelijn,
waar
de
wielen
doodeenvoudig
tegen
een
plaatijzeren
helling
oploopen
en
de
wagen
aldus
67